Farídulláh má dnes volno
45 min. / 7+Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?
Farídulláh má dnes volno
45 min. / 7+Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?
Faridullahs fridag / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 17 min. / 7—12 let
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?
(7+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita v první části reflektuje emoce, které film vyvolává, a v druhé části pak vede žáky k přemýšlení nad tím, jaké možnosti mají v porovnání s dětmi z chudých částí světa.
CÍLE
Žáci:
- umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
- dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.
Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská práce a školní docházka v Afghánistánu)
Skejtuj!
45 min. / 11+Doporučená aktivita: Myšlenková mapa
Skejtuj!
45 min. / 11+Doporučená aktivita: Myšlenková mapa
Skate the City / Lies Van der Auwera / Belgie / 2023 / 15 min.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Myšlenková mapa
(45 min. včetně projekce)
Hrdá navzdory chudobě
2-3 týdny / 12+Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá
Hrdá navzdory chudobě
2-3 týdny / 12+Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá
Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let
I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá
(12+, 2-3 týdny)
Projekt vede žáky k zájmu o sociálně znevýhodněné lidi (nejen) v jejich okolí. Na základě zhlédnutého filmu uspořádají dobročinnou sbírku, jejímž cílem je zapojení se do pomoci zmírnění chudoby v regionu, kde žijí. Žáci zmapují charitativní organizace v okolí a seznámí se s jejich činností. Sestaví realizační tým, časový harmonogram i rozpočet, promyslí propagaci akce, kontaktují charitativní organizaci, vyberou příjemce sbírky. Rozvíjí tak nejen empatii, ale i smysl pro odpovědnost a praktické organizační dovednosti.
CÍLE
Žáci:
- nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu,
- jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit,
- vytváří realizační tým, stanovují úlohu jednotlivých členů,
- pracují s informačními zdroji, vyhledávají informace,
- komunikují s partnery projektu, koordinují časově své aktivity, formulují jejich cíle,
- posuzují možnosti využití získaných prostředků.
Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana)
Kde si máme hrát?
45 min. / 12+Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?
Kde si máme hrát?
45 min. / 12+Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?
Ta Paidia Den Paizei / Angeli Andrikopoulou, Argyris Tsepelikas / Řecko / 2010 / 22 min. / titulky / 10—15 let
Skupinka dětí pravidelně hraje fotbal před domem, což ale nelibě nesou sousedé. Kam ale mají jít, když v blízkém okolí není žádné hřiště?
Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?
(12+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k hledání možností pro provozování různých sportovních/herních aktivit v místě svého bydliště. Žáci zjišťují, jakým způsobem lze některé možné problémy odstranit, a seznamují se s nakládáním s veřejným prostranstvím a spoluprací s orgány obecního úřadu.
CÍLE
Žáci:
- mají zájem o místo, kde žijí;
- znají místa, která slouží jako herní plochy pro děti a mládež
- mají informace o správě veřejných prostor;
- umějí ovlivnit využití veřejného prostoru.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Řecko, místní samosprávy, dětská práva a povinnosti)
Na kole za svobodou
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Změna začíná u nás
Na kole za svobodou
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Změna začíná u nás
The Bristol Bike Project / Alistair Oldham / Velká Británie / 2009 / 18 min. / titulky / 12—21 let
Situace žadatelů o azyl je v anglickém Bristolu tíživá. Pomoci jim můžou místní nadšenci a jejich nápad na využití starých kol.
Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Změna začíná u nás
(12+, 45 min. včetně projekce)
V rámci aktivity žáci získají doporučení, jak postupovat, chtějí-li veřejně poukázat na problém ve svém okolí. Zároveň se zamyslí nad konkrétními situacemi, se kterými si jako aktivní občané budou muset umět poradit (např. kde získat informace o daném problému, jak na svou činnost upozornit veřejnost apod.).
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe;
- vědí, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí;
- umějí hledat způsoby realizace pomoci, kterou chtějí poskytnout.
Informační texty: Otázky a odpovědi (uprchlictví a migrace)
Osudí života
45 min. / 13+Doporučená aktivita: Hra na osud
Osudí života
45 min. / 13+Doporučená aktivita: Hra na osud
Osudí života / BBDO Guerrero / Filipíny / 2012 1 min. / titulky / 13—17 let
Nad postýlkami v porodnici běží osudí jako v televizní loterii. Každému dítěti přisoudí „účet“ s životem, který ho čeká.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hra na osud
(13+ / 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím náhodného rozdělení do skupin s přesně vymezenými možnostmi, si žáci uvědomí, jaký vliv má na jejich život okolní prostředí. Cílem aktivity je žákům ukázat, že o jejich osudu může rozhodnout pouhá náhoda a jak nutná je vzájemná spolupráce.
CÍLE
Žáci:
- uvědomují si, že to, do jakého prostředí se člověk narodí, je zcela náhodné;
- rozvíjejí altruistické postoje k lidem žijícím v obtížných podmínkách;
- umějí pracovat v týmu a být kreativní.
Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská úmrtnost)
Lotte – Srdce pro bezdomovce
2-3 týdny / 13+Doporučená aktivita: Srdce na dlani
Lotte – Srdce pro bezdomovce
2-3 týdny / 13+Doporučená aktivita: Srdce na dlani
Lotte - ein Herz für Obdachlose / Phillis Fermer / Německo / 2011 / 15 min. / titulky / 9—14 let
Jedenáctileté Lotte se v hlavě zrodí plán. S pomocí dvou přátel by ráda připravila jídlo pro bezdomovce.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Srdce na dlani
(13+ / 2-3 týdny)
Žáci si zvolí znevýhodněnou skupinu osob, se kterou se mohou setkat ve svém okolí. Může jít například o bezdomovce, nemocniční pacienty, obyvatele pečovatelského domu, dětského domova apod. Zjistí potřeby a přání těchto lidí a na základě získaných informací se vlastními silami pokusí tyto potřeby a přání kreativně naplnit.
CÍLE
Žáci:
- nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby;
- jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit;
- chápou možné příčiny bezdomovectví;
- vytvoří dárek pro lidi ve znevýhodněné situaci a předají jim ho;
- dokážou pracovat v týmu a systematicky realizovat připravovaný projekt.
Informační texty: Otázky a odpovědi (bezdomovectví, občanská angažovanost)
Děti ze stanice Leningradská
70 min. / 13+Doporučená aktivita: Mám, nemám
Děti ze stanice Leningradská
70 min. / 13+Doporučená aktivita: Mám, nemám
Children of Leningradsky / Hanna Polak, Andrzej Celinski / Polsko / 2004 / 35 min. / titulky / 13—21 let
Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská.
Přehrát film (35 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Mám, nemám
(13+ / 70 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad žebříčkem hodnot. Prostřednictvím filmu a závěrečné diskuse žáci konfrontují své hodnoty s hodnotami dětí žijícími na ulici a uvědomí si, že ne všechny věci jsou samozřejmostí.
CÍLE
Žáci:
- umějí pojmenovat svůj žebříček hodnot a odůvodnit ho;
- dokážou formulovat své názory a požadavky;
- mají povědomí o daném problému.
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální péče o děti na ulici)
Nový svět
40 min. / 14+Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři
Nový svět
40 min. / 14+Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři
Uus Maailm / Jaan Tootsen / Estonsko / 2011 / 60 min. / titulky / 14—21 let
Cykloaktivista Erko, student Marten a jejich přátelé už odmítají akceptovat, že Tallinnu vládnou auta. Rozhodnou se jednat.
Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři
(14+ / 40 min. včetně projekce)
Aktivita žáky uvádí do problematiky občanské angažovanosti – seznamuje je s její podstatou, vede je k přemýšlení nad pozitivy aktivního občanského postoje. Prostřednictvím jednoduchých úkolů žáci poznávají, jak důležité je cítit spoluzodpovědnost za stav celé společnosti, nikoli jen sám za sebe.
CÍLE
Žáci:
- znají pojem občanská angažovanost;
- vědí, proč je důležité se občansky angažovat;
- chápou svoji spoluzodpovědnost za stav společnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (aktivní občanství, další osudy hrdinů filmu)
Děti jdou k volbám
90 min. / 15+Doporučená aktivita: Zasedání městské rady
Děti jdou k volbám
90 min. / 15+Doporučená aktivita: Zasedání městské rady
Makkala Panchayat / Ramchandra PN / Indie / 2007 / 30 min. / titulky / 15—17 let
Žáky jedné indické školy trápí řada věcí. Aby se na svých požadavcích shodli, uspořádají ve škole řádné volby.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Zasedání městské rady
(15+ / 90 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci učí formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat. Zároveň posilují svou občanskou angažovanost.
CÍLE
Žáci:
- umějí formulovat své myšlenky a utvářet vlastní názor;
- dokážou argumentovat a obhajovat svůj názor.
Informační texty: Otázky a odpovědi (pokračování příběhu, indické školství, podobné aktivity v ČR)
Na sever od slunce
90 min. / 15+Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem
Na sever od slunce
90 min. / 15+Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem
Nordfor sola / Jørn Nyseth Ranum, Inge Wegge / Norsko / 2012 / 46 min. / titulky / 13—21 let
Prožít zimu za polárním kruhem, surfovat v ledovém oceánu a udělat něco pro přírodu se rozhodli dva nadšení filmaři z Norska.
Přehrát film (46 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kdo chce hýbat světem
(15+ / 90 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují význam aktivního občanství, místa jednotlivce v občanské společnosti a jeho možnosti prosadit či uskutečnit svůj záměr.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují význam aktivního občanství;
- mají zodpovědnost za své chování.
Informační texty: Otázky a odpovědi (plýtvání potravinami, znečištění vod, ochrana přírody)