Přijímání odpovědnosti

Farídulláh má dnes volno

45 min. / 7+
Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?

Farídulláh má dnes volno

45 min. / 7+
Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?


Faridullahs fridag / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 17 min. / 7—12 let

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?

(7+ / 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita v první části reflektuje emoce, které film vyvolává, a v druhé části pak vede žáky k přemýšlení nad tím, jaké možnosti mají v porovnání s dětmi z chudých částí světa. 

CÍLE

Žáci:

  • umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
  • dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská práce a školní docházka v Afghánistánu) 

Zavřít

Skejtuj!

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Myšlenková mapa

Skejtuj!

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Myšlenková mapa


Skate the City / Lies Van der Auwera / Belgie / 2023 / 15 min.

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Myšlenková mapa

(45 min. Včetně projekce) 

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

2-3 týdny / 12+
Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá

Hrdá navzdory chudobě

2-3 týdny / 12+
Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá

(12+ / 2-3 týdny) 

Projekt vede žáky k zájmu o sociálně znevýhodněné lidi (nejen) v jejich okolí. Na základě zhlédnutého filmu uspořádají dobročinnou sbírku, jejímž cílem je zapojení se do pomoci zmírnění chudoby v regionu, kde žijí. Žáci zmapují charitativní organizace v okolí a seznámí se s jejich činností. Sestaví realizační tým, časový harmonogram i rozpočet, promyslí propagaci akce, kontaktují charitativní organizaci, vyberou příjemce sbírky. Rozvíjí tak nejen empatii, ale i smysl pro odpovědnost a praktické organizační dovednosti. 

CÍLE 

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu,
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit,
  • vytváří realizační tým, stanovují úlohu jednotlivých členů,
  • pracují s informačními zdroji, vyhledávají informace,
  • komunikují s partnery projektu, koordinují časově své aktivity, formulují jejich cíle,
  • posuzují možnosti využití získaných prostředků.

Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana) 

Zavřít

Kde si máme hrát?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?

Kde si máme hrát?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?


Ta Paidia Den Paizei / Angeli Andrikopoulou, Argyris Tsepelikas / Řecko / 2010 / 22 min. / titulky / 10—15 let

Skupinka dětí pravidelně hraje fotbal před domem, což ale nelibě nesou sousedé. Kam ale mají jít, když v blízkém okolí není žádné hřiště? 

Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?

(12+ / 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k hledání možností pro provozování různých sportovních/herních aktivit v místě svého bydliště. Žáci zjišťují, jakým způsobem lze některé možné problémy odstranit, a seznamují se s nakládáním s veřejným prostranstvím a spoluprací s orgány obecního úřadu. 

CÍLE

Žáci:

  • mají zájem o místo, kde žijí;
  • znají místa, která slouží jako herní plochy pro děti a mládež
  •  mají informace o správě veřejných prostor;
  • umějí ovlivnit využití veřejného prostoru.

Informační texty: Otázky a odpovědi (Řecko, místní samosprávy, dětská práva a povinnosti) 

Zavřít

Na kole za svobodou

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Změna začíná u nás

Na kole za svobodou

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Změna začíná u nás


The Bristol Bike Project / Alistair Oldham / Velká Británie / 2009 / 18 min. / titulky / 12—21 let

Situace žadatelů o azyl je v anglickém Bristolu tíživá. Pomoci jim můžou místní nadšenci a jejich nápad na využití starých kol.

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Změna začíná u nás

(12+ / 45 min. Včetně projekce) 

V rámci aktivity žáci získají doporučení, jak postupovat, chtějí-li veřejně poukázat na problém ve svém okolí. Zároveň se zamyslí nad konkrétními situacemi, se kterými si jako aktivní občané budou muset umět poradit (např. kde získat informace o daném problému, jak na svou činnost upozornit veřejnost apod.). 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe;
  • vědí, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí;
  • umějí hledat způsoby realizace pomoci, kterou chtějí poskytnout.

Informační texty: Otázky a odpovědi (uprchlictví a migrace)

Zavřít

Osudí života

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hra na osud

Osudí života

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hra na osud


Osudí života / BBDO Guerrero / Filipíny / 2012 1 min. / titulky / 13—17 let

Nad postýlkami v porodnici běží osudí jako v televizní loterii. Každému dítěti přisoudí „účet“ s životem, který ho čeká.

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hra na osud

(13+ / 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím náhodného rozdělení do skupin s přesně vymezenými možnostmi, si žáci uvědomí, jaký vliv má na jejich život okolní prostředí. Cílem aktivity je žákům ukázat, že o jejich osudu může rozhodnout pouhá náhoda a jak nutná je vzájemná spolupráce. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si, že to, do jakého prostředí se člověk narodí, je zcela náhodné;
  • rozvíjejí altruistické postoje k lidem žijícím v obtížných podmínkách;
  • umějí pracovat v týmu a být kreativní.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská úmrtnost)

Zavřít

Lotte – Srdce pro bezdomovce

2-3 týdny / 13+
Doporučená aktivita: Srdce na dlani

Lotte – Srdce pro bezdomovce

2-3 týdny / 13+
Doporučená aktivita: Srdce na dlani


Lotte - ein Herz für Obdachlose / Phillis Fermer / Německo / 2011 / 15 min. / titulky / 9—14 let

Jedenáctileté Lotte se v hlavě zrodí plán. S pomocí dvou přátel by ráda připravila jídlo pro bezdomovce.

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Srdce na dlani

(13+ / 2-3 týdny)

Žáci si zvolí znevýhodněnou skupinu osob, se kterou se mohou setkat ve svém okolí. Může jít například o bezdomovce, nemocniční pacienty, obyvatele pečovatelského domu, dětského domova apod. Zjistí potřeby a přání těchto lidí a na základě získaných informací se vlastními silami pokusí tyto potřeby a přání kreativně naplnit. 

CÍLE

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby;
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit;
  • chápou možné příčiny bezdomovectví;
  • vytvoří dárek pro lidi ve znevýhodněné situaci a předají jim ho;
  • dokážou pracovat v týmu a systematicky realizovat připravovaný projekt.

Informační texty: Otázky a odpovědi (bezdomovectví, občanská angažovanost)

Zavřít

Děti ze stanice Leningradská

70 min. / 13+
Doporučená aktivita: Mám, nemám

Děti ze stanice Leningradská

70 min. / 13+
Doporučená aktivita: Mám, nemám


Children of Leningradsky / Hanna Polak, Andrzej Celinski / Polsko / 2004 / 35 min. / titulky / 13—21 let 

Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská.

Přehrát film (35 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mám, nemám

(13+ / 70 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad žebříčkem hodnot. Prostřednictvím filmu a závěrečné diskuse žáci konfrontují své hodnoty s hodnotami dětí žijícími na ulici a uvědomí si, že ne všechny věci jsou samozřejmostí. 

CÍLE

Žáci:

  • umějí pojmenovat svůj žebříček hodnot a odůvodnit ho;
  • dokážou formulovat své názory a požadavky;
  • mají povědomí o daném problému.

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální péče o děti na ulici)

Zavřít

Nový svět

40 min. / 14+
Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři

Nový svět

40 min. / 14+
Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři


Uus Maailm / Jaan Tootsen / Estonsko / 2011 / 60 min. / titulky / 14—21 let

Cykloaktivista Erko, student Marten a jejich přátelé už odmítají akceptovat, že Tallinnu vládnou auta. Rozhodnou se jednat.

Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři

(14+ / 40 min. Včetně projekce) 

Aktivita žáky uvádí do problematiky občanské angažovanosti – seznamuje je s její podstatou, vede je k přemýšlení nad pozitivy aktivního občanského postoje. Prostřednictvím jednoduchých úkolů žáci poznávají, jak důležité je cítit spoluzodpovědnost za stav celé společnosti, nikoli jen sám za sebe. 

CÍLE

Žáci:

  • znají pojem občanská angažovanost;
  • vědí, proč je důležité se občansky angažovat;
  • chápou svoji spoluzodpovědnost za stav společnosti.

Informační texty: Otázky a odpovědi (aktivní občanství, další osudy hrdinů filmu) 

Zavřít

Děti jdou k volbám

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Zasedání městské rady

Děti jdou k volbám

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Zasedání městské rady


Makkala Panchayat / Ramchandra PN / Indie / 2007 / 30 min. / titulky / 15—17 let

Žáky jedné indické školy trápí řada věcí. Aby se na svých požadavcích shodli, uspořádají ve škole řádné volby.

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Zasedání městské rady

(15+ / 90 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci učí formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat. Zároveň posilují svou občanskou angažovanost. 

CÍLE 

Žáci:

  • umějí formulovat své myšlenky a utvářet vlastní názor;
  • dokážou argumentovat a obhajovat svůj názor.

Informační texty: Otázky a odpovědi (pokračování příběhu, indické školství, podobné aktivity v ČR) 

Zavřít

Na sever od slunce

90 min. / 15+
Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem

Na sever od slunce

90 min. / 15+
Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem


Nordfor sola / Jørn Nyseth Ranum, Inge Wegge / Norsko / 2012 / 46 min. / titulky / 13—21 let

Prožít zimu za polárním kruhem, surfovat v ledovém oceánu a udělat něco pro přírodu se rozhodli dva nadšení filmaři z Norska.

Přehrát film (46 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kdo chce hýbat světem

(15+ / 90 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují význam aktivního občanství, místa jednotlivce v občanské společnosti a jeho možnosti prosadit či uskutečnit svůj záměr. 

CÍLE

 Žáci:

  • si uvědomují význam aktivního občanství;
  • mají zodpovědnost za své chování.

Informační texty: Otázky a odpovědi (plýtvání potravinami, znečištění vod, ochrana přírody) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.