Digitální závislosti

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 8—12 let 

Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole s cílem zabavit jim mobily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad situacemi a místy, kam podle nich mobily nepatří. Přemýšlejí nad významem komunikace tváří v tvář a prostřednictvím hrané scénky se pokusí pochopit, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během osobní komunikace. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují význam přímé mezilidské komunikace  
  • rozlišují, že v některých situacích může být vhodné omezit používání telefonu  
  • uvažují nad pocity, které může vyvolat nadměrné používání telefonu během komunikace tváří v tvář 

Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost na telefonu a nomofobie, jak omezit čas trávený s telefonem, přínosy komunikace tváří v tvář, generační rozdíly) 

Zavřít

V digitálním světě: Online hry

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Online hry

V digitálním světě: Online hry

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Online hry


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let 

Na internetu je mnoho her, které je možné hrát online a zdarma. Past některých z  nich spočívá v  tzv. integrovaných nákupech, tedy nabídkách nákupu herních bonusů, které ale odcházejí z  naší platební karty. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Online hry

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k tomu, aby si uvědomili, co je na hraní online (video)her zábavné a poučné a co může být naopak problematické. Žáci formou písemného úkolu reflektují svoje oblíbené hry. Uvědomí si, že v hrách na internetu se utrácí nejen herní, ale i reálné peníze. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomí, že na internetu se platí jak herními měnami, tak reálnými penězi  
  • si uvědomí možná pozitiva i negativa hraní videoher  
  • se učí aspektům bezpečného chování na internetu 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rizika spojená s užíváním internetu, pravidla užívání internetu, čas online) 

Zavřít

V digitálním světě: Závislost na internetu

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Závislost na internetu

V digitálním světě: Závislost na internetu

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Závislost na internetu


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 9—12 let 

Svodům virtuálního světa, který je nám k  dispozici 24 hodin denně, je občas těžké odolat. Závislost na online hrách je stejně vážná jako kterákoli jiná a v  momentě, kdy zjistíme, že hraní negativně zasahuje do našeho života, je na čase problém řešit. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Závislost na internetu

(9+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v průzkumu zjistí množství času, který tráví online zábavou, a porovnávají svoje zvyklosti a nastavení hranic z rodin. Prostřednictvím aktivity a reflexe si uvědomí, že je potřeba hledat rovnováhu mezi realitou a pobytem ve virtuálním světě. Dozví se, že v krajním případě může nadměrné hraní vést až k závislosti. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se zamyslí nad přítomností digitálních technologií ve svých životech  
  • pochopí, že každodenní a dlouhodobý pobyt na internetu může vést až k závislosti 
  • zjistí, že zájem o technologie může být ve třídě různý 

Informační texty: Otázky a odpovědi (herní čas, základní druhy počítačových her, projevy závislosti na hraní her) 

Zavřít

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 11—21 let 

Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší. 

CÍLE 

Žáci: 

  • jsou vnímavější k tomu, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů  
  • během komunikace tváří v tvář si uvědomují, že „závislost“ na mobilech je celospolečenský fenomén  
  • vnímají pozitiva i negativa, která těsné soužití s mobilními telefony přináší 

Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi) 

Zavřít

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Posedlost lajky

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Posedlost lajky


Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let 

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?   

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Posedlost lajky

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Dokument představuje Annegiene, patnáctiletou dívkou, která bývá nejšťastnější, když její fotografie na Instagramu získávají desetitisíce lajků. Žáci se v aktivitě ve skupinách zamýšlejí nad tím, jaká pozitiva a negativa jí Instagram přináší. Pokládají si také otázku, kde leží hranice mezi obohacujícím využitím sociálních sítí a závislostí. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, že lidé mohou vystupovat na internetu jinak než v reálném světě;  
  • znají pozitivní i negativní aspekty sociálních sítí;  
  • se zamýšlejí nad nebezpečím závislosti na sociálních sítích. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu) 

Zavřít

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Já a sociální sítě

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Já a sociální sítě


Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let 

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?   

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Já a sociální sítě

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v aktivitě vyplňují dotazník, v němž poodhalují, jak vnímají sociální sítě a jak reflektují svůj vztah k nim. Zamýšlejí se také nad tím, jaká specifika má komunikace a sebeprezentace v tomto online prostředí. Zároveň si uvědomují, že sociální sítě mohou přinášet do jejich života jak pozitiva, tak negativa. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují rozdílnosti sebeprezentace online a offline;  
  • reflektují svůj vztah k sociálním sítím;  
  • vědí, že sociální sítě do života přinášejí pozitiva i negativa. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu) 

Zavřít

Jak jsem vyhrál

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Být někým jiným

Jak jsem vyhrál

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Být někým jiným


I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let 

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Být někým jiným

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí, jaké jsou klady a zápory hraní počítačových her, diskutují o hranici mezi zdravým přístupem k hraní a závislostí. Reflektují svůj vztah k počítačovým hrám a k jednotlivým herním postávám a pochopí, že herní společnosti usilují o velkou prodejnost svých her. 

CÍLE 

Žáci: 

  • reflektují vlastní hraní a obecně trávení volného času na počítači  
  • uvědomují si klady a zápory hraní her a znaky závislosti  
  • chápou, že herní průmysl využívá mnohé nástroje k tomu, aby nás u hry udržel co nejdéle. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách) 

Zavřít

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek


I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let 

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují pozitiva a negativa hraní počítačových her  
  • znají znaky závislosti na hrách  
  • reflektují vlastní hraní, resp. obecně trávení volného času na internetu 

Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách) 

Zavřít

Proč a jak klikáme

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost

Proč a jak klikáme

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost


What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky / 13—21 let 

Snaží se internetoví giganti maximalizovat své zisky podprahovým ovlivňováním našich rozhodnutí a získáváním si naší pozornosti na co možná nejdelší dobu? Jak je přimět k odpovědnosti a technologie vrátit do stavu, kdy v první řadě slouží svým uživatelům?

Přehrát film (47 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost

(13+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení, jaké místo má mobilní telefon v jejich životě a jak je jeho každodenní užívání může ovlivňovat. Při práci s pracovním listem si s pomocí několika důležitých myšlenek z filmu lépe uvědomí, jak aplikace cílí na jejich pozornost a jak jsou prostřednictvím systému odměn manipulováni. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomí si, jaké má používání chytrého telefonu výhody a nevýhody  
  • dovedou kriticky zhodnotit aplikace, které nejčastěji používají  
  • uvědomí si, kolik času denně práci s chytrým telefonem věnují. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (personalizace obsahu na internetu, monitorování a analýza dat o uživatelích internetu, osobní údaje a práva uživatelů internetu) 

Zavřít

Proč a jak tiká TikTok

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?

Proč a jak tiká TikTok

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?


Proč a jak tiká TikTok / JSNS / Česká republika / 2023 / 7 min. / titulky / 12—21 let 

TikTok je aktuálně nejoblíbenější sociální sítí mezi dospívající generací. Jakou cenu platíme za její využívání? 

Přehrát film (7 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?

(13+, 45 min. včetně projekce) 

V aktivitě se žáci zamýšlejí nad krátkodobými a dlouhodobými dopady sledování různých typů videí, které se šíří na TikToku. Konkrétně tak žáci uvažují, jaké pocity v nich tiktoková videa krátce po zhlédnutí vyvolávají a jak může sledování podobného obsahu na TikToku postupně pozitivně i negativně ovlivnit jejich návyky, psychickou pohodu či duševní zdraví. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomují si, jaké pozitivní a negativní dopady může mít sledování různého druhu obsahu na TikToku  
  • vědí, jaký vliv může mít nadměrná konzumace obsahu na TikToku na psychickou pohodu jedince  
  • dokáží zreflektovat, jaký dopad má sledování videí na TikToku na jejich vlastní psychickou pohodu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (možnost zneužití osobních dat na sociálních sítích, návykovost TikToku, internetové výzvy na sociálních sítích) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.