Bezpečnostní prohlídka
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?
Bezpečnostní prohlídka
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?
Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 8—12 let
Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole s cílem zabavit jim mobily.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?
(8+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad situacemi a místy, kam podle nich mobily nepatří. Přemýšlejí nad významem komunikace tváří v tvář a prostřednictvím hrané scénky se pokusí pochopit, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během osobní komunikace.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují význam přímé mezilidské komunikace
- rozlišují, že v některých situacích může být vhodné omezit používání telefonu
- uvažují nad pocity, které může vyvolat nadměrné používání telefonu během komunikace tváří v tvář
Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost na telefonu a nomofobie, jak omezit čas trávený s telefonem, přínosy komunikace tváří v tvář, generační rozdíly)
V digitálním světě: Online hry
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Online hry
V digitálním světě: Online hry
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Online hry
#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let
Na internetu je mnoho her, které je možné hrát online a zdarma. Past některých z nich spočívá v tzv. integrovaných nákupech, tedy nabídkách nákupu herních bonusů, které ale odcházejí z naší platební karty.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Online hry
(8+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k tomu, aby si uvědomili, co je na hraní online (video)her zábavné a poučné a co může být naopak problematické. Žáci formou písemného úkolu reflektují svoje oblíbené hry. Uvědomí si, že v hrách na internetu se utrácí nejen herní, ale i reálné peníze.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomí, že na internetu se platí jak herními měnami, tak reálnými penězi
- si uvědomí možná pozitiva i negativa hraní videoher
- se učí aspektům bezpečného chování na internetu
Informační texty: Otázky a odpovědi (rizika spojená s užíváním internetu, pravidla užívání internetu, čas online)
V digitálním světě: Závislost na internetu
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Závislost na internetu
V digitálním světě: Závislost na internetu
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Závislost na internetu
#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 9—12 let
Svodům virtuálního světa, který je nám k dispozici 24 hodin denně, je občas těžké odolat. Závislost na online hrách je stejně vážná jako kterákoli jiná a v momentě, kdy zjistíme, že hraní negativně zasahuje do našeho života, je na čase problém řešit.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Závislost na internetu
(9+, 45 min. včetně projekce)
Žáci v průzkumu zjistí množství času, který tráví online zábavou, a porovnávají svoje zvyklosti a nastavení hranic z rodin. Prostřednictvím aktivity a reflexe si uvědomí, že je potřeba hledat rovnováhu mezi realitou a pobytem ve virtuálním světě. Dozví se, že v krajním případě může nadměrné hraní vést až k závislosti.
CÍLE
Žáci:
- se zamyslí nad přítomností digitálních technologií ve svých životech
- pochopí, že každodenní a dlouhodobý pobyt na internetu může vést až k závislosti
- zjistí, že zájem o technologie může být ve třídě různý
Informační texty: Otázky a odpovědi (herní čas, základní druhy počítačových her, projevy závislosti na hraní her)
Večeře bez mobilu
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář
Večeře bez mobilu
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář
Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 11—21 let
Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší.
CÍLE
Žáci:
- jsou vnímavější k tomu, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů
- během komunikace tváří v tvář si uvědomují, že „závislost“ na mobilech je celospolečenský fenomén
- vnímají pozitiva i negativa, která těsné soužití s mobilními telefony přináší
Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi)
Holka z Instagramu
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Posedlost lajky
Holka z Instagramu
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Posedlost lajky
Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let
Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?
Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Posedlost lajky
(12+, 45 min. včetně projekce)
Dokument představuje Annegiene, patnáctiletou dívkou, která bývá nejšťastnější, když její fotografie na Instagramu získávají desetitisíce lajků. Žáci se v aktivitě ve skupinách zamýšlejí nad tím, jaká pozitiva a negativa jí Instagram přináší. Pokládají si také otázku, kde leží hranice mezi obohacujícím využitím sociálních sítí a závislostí.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že lidé mohou vystupovat na internetu jinak než v reálném světě;
- znají pozitivní i negativní aspekty sociálních sítí;
- se zamýšlejí nad nebezpečím závislosti na sociálních sítích.
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu)
Holka z Instagramu
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Já a sociální sítě
Holka z Instagramu
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Já a sociální sítě
Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let
Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?
Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Já a sociální sítě
(12+, 45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě vyplňují dotazník, v němž poodhalují, jak vnímají sociální sítě a jak reflektují svůj vztah k nim. Zamýšlejí se také nad tím, jaká specifika má komunikace a sebeprezentace v tomto online prostředí. Zároveň si uvědomují, že sociální sítě mohou přinášet do jejich života jak pozitiva, tak negativa.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují rozdílnosti sebeprezentace online a offline;
- reflektují svůj vztah k sociálním sítím;
- vědí, že sociální sítě do života přinášejí pozitiva i negativa.
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu)
Jak jsem vyhrál
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Být někým jiným
Jak jsem vyhrál
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Být někým jiným
I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let
Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.
Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Být někým jiným
(12+, 45 min. včetně projekce)
Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí, jaké jsou klady a zápory hraní počítačových her, diskutují o hranici mezi zdravým přístupem k hraní a závislostí. Reflektují svůj vztah k počítačovým hrám a k jednotlivým herním postávám a pochopí, že herní společnosti usilují o velkou prodejnost svých her.
CÍLE
Žáci:
- reflektují vlastní hraní a obecně trávení volného času na počítači
- uvědomují si klady a zápory hraní her a znaky závislosti
- chápou, že herní průmysl využívá mnohé nástroje k tomu, aby nás u hry udržel co nejdéle.
Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách)
Jak jsem vyhrál
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek
Jak jsem vyhrál
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek
I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let
Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.
Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují pozitiva a negativa hraní počítačových her
- znají znaky závislosti na hrách
- reflektují vlastní hraní, resp. obecně trávení volného času na internetu
Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách)
Proč a jak klikáme
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost
Proč a jak klikáme
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost
What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky / 13—21 let
Snaží se internetoví giganti maximalizovat své zisky podprahovým ovlivňováním našich rozhodnutí a získáváním si naší pozornosti na co možná nejdelší dobu? Jak je přimět k odpovědnosti a technologie vrátit do stavu, kdy v první řadě slouží svým uživatelům?
Přehrát film (47 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost
(13+, 90 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení, jaké místo má mobilní telefon v jejich životě a jak je jeho každodenní užívání může ovlivňovat. Při práci s pracovním listem si s pomocí několika důležitých myšlenek z filmu lépe uvědomí, jak aplikace cílí na jejich pozornost a jak jsou prostřednictvím systému odměn manipulováni.
CÍLE
Žáci:
- uvědomí si, jaké má používání chytrého telefonu výhody a nevýhody
- dovedou kriticky zhodnotit aplikace, které nejčastěji používají
- uvědomí si, kolik času denně práci s chytrým telefonem věnují.
Informační texty: Otázky a odpovědi (personalizace obsahu na internetu, monitorování a analýza dat o uživatelích internetu, osobní údaje a práva uživatelů internetu)
Proč a jak tiká TikTok
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?
Proč a jak tiká TikTok
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?
Proč a jak tiká TikTok / JSNS / Česká republika / 2023 / 7 min. / titulky / 12—21 let
TikTok je aktuálně nejoblíbenější sociální sítí mezi dospívající generací. Jakou cenu platíme za její využívání?
Přehrát film (7 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?
(13+, 45 min. včetně projekce)
V aktivitě se žáci zamýšlejí nad krátkodobými a dlouhodobými dopady sledování různých typů videí, které se šíří na TikToku. Konkrétně tak žáci uvažují, jaké pocity v nich tiktoková videa krátce po zhlédnutí vyvolávají a jak může sledování podobného obsahu na TikToku postupně pozitivně i negativně ovlivnit jejich návyky, psychickou pohodu či duševní zdraví.
CÍLE
Žáci:
- uvědomují si, jaké pozitivní a negativní dopady může mít sledování různého druhu obsahu na TikToku
- vědí, jaký vliv může mít nadměrná konzumace obsahu na TikToku na psychickou pohodu jedince
- dokáží zreflektovat, jaký dopad má sledování videí na TikToku na jejich vlastní psychickou pohodu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (možnost zneužití osobních dat na sociálních sítích, návykovost TikToku, internetové výzvy na sociálních sítích)