Kyberšikana

V digitálním světě: Kyberšikana

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Kyberšikana

V digitálním světě: Kyberšikana

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Kyberšikana


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let 

Na rozdíl od klasické šikany, oběť kyberšikany může být pod nenávistnou palbou 24 hodin denně. Vyřešit nepříjemnou situaci pomůže asertivita a především podpora dospělých, ať už doma či ve škole. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kyberšikana

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími projevy. Uvědomí si, jaké negativní prožívání se s ní pojí. Pomocí názorných příkladů sdílí ve skupinách svoje návrhy, jak situaci spojenou s kyberšikanou řešit. Třída společně reflektuje pravidla, která je dobré znát jak z pozice oběti, tak svědka kyberšikany. Žáci se také dozvědí o anonymních možnostech podpory, kterou nabízí školní schránky důvěry, linky důvěry nebo online aplikace. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími podobami  
  • si uvědomí, že internet nabízí nejen zábavu a poučení, ale jsou na něm i agresivní uživatelé  
  • se dozví, jak postupovat, když se stanou terčem nebo svědkem kyberšikany 

Informační texty: Otázky a odpovědi ( formy kyberšikany, profil oběti a agresora, jak se kyberšikaně bránit) 

Zavřít

Příběh ostrakizace

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu

Příběh ostrakizace

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu


Vicky's Party / Webwise / Irsko / 3 min. / 8—12 let 

Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů. 

Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Páté kolo u vozu

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě nejprve zamýšlejí nad výhodami a nevýhodami skupinových chatů. Po zhlédnutí filmu se žáci pokusí vcítit do pocitů osoby, která je ostatními ostrakizována. Následně uvažují nad tím, jestli a jak je možné takovému člověku pomoci z pozice blízké osoby. V závěrečné reflexi žáci dále diskutují o tom, kde mohou oběti kyberšikany hledat pomoc. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, že vyloučení osoby z online konverzací či skupin může být za určitých okolností formou kyberšikany  
  • posilují svou schopnost empatie vůči projevům ostrakizace a kyberšikany 
  • si uvědomují možnosti pomoci v případě kyberšikany či ostrakizace. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana a ostrakizace v digitálním světě, jak zakročit, pokud je někdo šikanován) 

Zavřít

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně


DigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / 2021 / 15 min. / 11—15 let 

DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím videohry vcítí do role Nely a prožijí skrze její příběh kyberšikanu. Uvědomují si sílu slov v online prostředí a snaží se najít řešení, jak se kyberšikaně bránit. 

CÍLE 

Žáci: 

  • rozpoznají, co je kyberšikana  
  • získají strategie, jak se kyberšikaně bránit a jak na ni reagovat  
  • chápou sílu slov a budují si návyky bezpečné komunikace v online prostředí 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozdíl mezi kyberšikanou a šikanou, formy a oběti kyberšikany, mýty o kyberšikaně, jak se bránit) 

Zavřít

Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Vykecávačka

Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Vykecávačka


Vykecávačka / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 12—21 let 

Co je cennější – soukromí, nebo popularita? Aplikace Vykecávačka dilema vyřeší za vás a prozradí na vás úplně všechno! 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Vykecávačka

(12 +, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím hravé aktivity seznamují s různými scénáři, kdy se informace zasílané přes internet původně jako důvěrné staly veřejnými a způsobily mnoho negativních dopadů. Cílem aktivity je vést žáky k tomu, aby si chránili svou digitální stopu a soukromí 

CÍLE 

Žáci: 

  • vědí, že i zprávy posílané na internetu původně soukromě se mohou virálně rozšířit  
  • si uvědomují, že obsahy publikované online mohou mít hmatatelné negativní dopady na životy lidí  
  • o sobě na internetu nepublikují informace, kterých mohou později litovat 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, jak zacházejí s publikovanými daty) 

Zavřít

Asociální síť

65-75 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co cítím?

Asociální síť

65-75 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co cítím?


The Anti-Social Network / Asif Hasan / Austrálie / 2012 / 58 min. / Titulky / 13—21 let 

Moderátor BBC Richard Bacon jde po stopách kyberšikany, a zjišťuje, že motivací tzv. „trollů“ je často pouze bezohledná zábava 

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co cítím?

(65-75 min. včetně projekce) 

Žáci po promítnutí filmu vyberou ze seznamu jednu nebo více emocí, které po projekci cítí. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (formy kyberšikany, trolling a jeho projevy, krádež identity, obrana proti kyberšikaně) 

Zavřít

Nenávist na internetu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví

Nenávist na internetu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví


Nenávist na internetu / DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min. / Titulky / 12—21 let 

Vegetariánka odmítne omylem přinesený steak a sklidí za to vulgární nadávky. Na veřejnosti je to nepřípustné, na internetu je to ale naopak. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví

(14+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledu oběti, agresora i celé společnosti. Prostřednictvím diskuse ve skupinách nahlížejí závažnost tohoto fenoménu. 

CÍLE 

Žáci: 

  • rozumí pojmu hate speech;  
  • znají důsledky hate speech pro oběti, agresory i celou společnost;  
  • si uvědomují nebezpečí nenávistné rétoriky. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (hate speech a jak se proti němu bránit, jak vzniká hoax, pravidla pro používání internetu) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.