V digitálním světě: Kyberšikana
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Kyberšikana
V digitálním světě: Kyberšikana
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Kyberšikana
#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let
Na rozdíl od klasické šikany, oběť kyberšikany může být pod nenávistnou palbou 24 hodin denně. Vyřešit nepříjemnou situaci pomůže asertivita a především podpora dospělých, ať už doma či ve škole.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kyberšikana
(8+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími projevy. Uvědomí si, jaké negativní prožívání se s ní pojí. Pomocí názorných příkladů sdílí ve skupinách svoje návrhy, jak situaci spojenou s kyberšikanou řešit. Třída společně reflektuje pravidla, která je dobré znát jak z pozice oběti, tak svědka kyberšikany. Žáci se také dozvědí o anonymních možnostech podpory, kterou nabízí školní schránky důvěry, linky důvěry nebo online aplikace.
CÍLE
Žáci:
- se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími podobami
- si uvědomí, že internet nabízí nejen zábavu a poučení, ale jsou na něm i agresivní uživatelé
- se dozví, jak postupovat, když se stanou terčem nebo svědkem kyberšikany
Informační texty: Otázky a odpovědi ( formy kyberšikany, profil oběti a agresora, jak se kyberšikaně bránit)
Příběh ostrakizace
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu
Příběh ostrakizace
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu
Vicky's Party / Webwise / Irsko / 3 min. / 8—12 let
Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů.
Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce
DOPORUČENÁ AKTIVITA: Páté kolo u vozu
(8+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se v aktivitě nejprve zamýšlejí nad výhodami a nevýhodami skupinových chatů. Po zhlédnutí filmu se žáci pokusí vcítit do pocitů osoby, která je ostatními ostrakizována. Následně uvažují nad tím, jestli a jak je možné takovému člověku pomoci z pozice blízké osoby. V závěrečné reflexi žáci dále diskutují o tom, kde mohou oběti kyberšikany hledat pomoc.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že vyloučení osoby z online konverzací či skupin může být za určitých okolností formou kyberšikany
- posilují svou schopnost empatie vůči projevům ostrakizace a kyberšikany
- si uvědomují možnosti pomoci v případě kyberšikany či ostrakizace.
Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana a ostrakizace v digitálním světě, jak zakročit, pokud je někdo šikanován)
DigiStories: Nela
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
DigiStories: Nela
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
DigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / 2021 / 15 min. / 11—15 let
DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím videohry vcítí do role Nely a prožijí skrze její příběh kyberšikanu. Uvědomují si sílu slov v online prostředí a snaží se najít řešení, jak se kyberšikaně bránit.
CÍLE
Žáci:
- rozpoznají, co je kyberšikana
- získají strategie, jak se kyberšikaně bránit a jak na ni reagovat
- chápou sílu slov a budují si návyky bezpečné komunikace v online prostředí
Informační texty: Otázky a odpovědi (rozdíl mezi kyberšikanou a šikanou, formy a oběti kyberšikany, mýty o kyberšikaně, jak se bránit)
Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Vykecávačka
Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Vykecávačka
Vykecávačka / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 12—21 let
Co je cennější – soukromí, nebo popularita? Aplikace Vykecávačka dilema vyřeší za vás a prozradí na vás úplně všechno!
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Vykecávačka
(12 +, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím hravé aktivity seznamují s různými scénáři, kdy se informace zasílané přes internet původně jako důvěrné staly veřejnými a způsobily mnoho negativních dopadů. Cílem aktivity je vést žáky k tomu, aby si chránili svou digitální stopu a soukromí
CÍLE
Žáci:
- vědí, že i zprávy posílané na internetu původně soukromě se mohou virálně rozšířit
- si uvědomují, že obsahy publikované online mohou mít hmatatelné negativní dopady na životy lidí
- o sobě na internetu nepublikují informace, kterých mohou později litovat
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, jak zacházejí s publikovanými daty)
Asociální síť
65-75 min. / 13+ Doporučená aktivita: Co cítím?
Asociální síť
65-75 min. / 13+ Doporučená aktivita: Co cítím?
The Anti-Social Network / Asif Hasan / Austrálie / 2012 / 58 min. / Titulky / 13—21 let
Moderátor BBC Richard Bacon jde po stopách kyberšikany, a zjišťuje, že motivací tzv. „trollů“ je často pouze bezohledná zábava
Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co cítím?
(65-75 min. včetně projekce)
Žáci po promítnutí filmu vyberou ze seznamu jednu nebo více emocí, které po projekci cítí.
Informační texty: Otázky a odpovědi (formy kyberšikany, trolling a jeho projevy, krádež identity, obrana proti kyberšikaně)
Nenávist na internetu
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví
Nenávist na internetu
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví
Nenávist na internetu / DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min. / Titulky / 12—21 let
Vegetariánka odmítne omylem přinesený steak a sklidí za to vulgární nadávky. Na veřejnosti je to nepřípustné, na internetu je to ale naopak.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví
(14+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledu oběti, agresora i celé společnosti. Prostřednictvím diskuse ve skupinách nahlížejí závažnost tohoto fenoménu.
CÍLE
Žáci:
- rozumí pojmu hate speech;
- znají důsledky hate speech pro oběti, agresory i celou společnost;
- si uvědomují nebezpečí nenávistné rétoriky.
Informační texty: Otázky a odpovědi (hate speech a jak se proti němu bránit, jak vzniká hoax, pravidla pro používání internetu)