Rádio Felix
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby
Rádio Felix
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby
Radio Felix / Lauranne Van den Heede / Belgie / 2020 / 16 min. / 10—15 let
Vášnivý komentátor Felix pořizuje sám pro sebe rozhlasové reportáže, ve kterých propojuje svůj vnitřní svět se světem vnějším. Felix vlivem poruchy autistického spektra vnímá svět odlišným způsobem než jeho spolužáci.
Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby
(10+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se seznamují s pojmem autismus. Uvědomí si, že každý máme jiné potřeby fungování ve společnosti. Aktivita je vede ke vnímání odlišnosti, která je obohacuje a učí vzájemné toleranci mezi sebou.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují, že sami spoluvytvářejí klima třídy;
-
se seznamují s pojmem autismus;
-
nejsou lhostejní k potřebám svých spolužáků
Informační texty: Otázky a odpovědi (poruchy autistického spektra, inkluzivní vzdělávání)
Dům plný snů
60 min. / 10+ Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita
Dům plný snů
60 min. / 10+ Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita
Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 / 19 min. / 10—12 let
Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.
Přehrát film (19 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita
(10+ let, 60 min. včetně projekce)
Pomocí kartiček v pracovním listě se žáci seznamují s mýty o postižených lidech. Učí se porozumět textu a dozvídají se informace o životě postižených lidí. Vzájemně si naslouchají a sdílejí své zkušenosti.
CÍLE
Žáci:
- se seznámí se životem lidí s mentálním postižením;
- rozvíjejí empatii k lidem s mentálním postižením;
- se učí porozumět textu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (život s mentálním postižením, chráněné bydlení)
Z kola ven – Jan a Josefina
40 min. / 12+ Doporučená aktivita: Značkování
Z kola ven – Jan a Josefina
40 min. / 12+ Doporučená aktivita: Značkování
Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina / Charlotte Hoogakker / Nizozemsko / 2006 / 16 min. / 10—14 let
Jan a Josefina jsou sourozenci a oba čelí výzvě zapadnout do třídního kolektivu. Jan díky svému nadání přeskočil dva ročníky. Josefina se narodila s Dawnovým syndromem.
Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Značkování
(12+, 40 min. Včetně projekce)
V rámci aktivity žáci pracují s předsudky a principem „značkování“ – zkratkovitého, stereotypního vnímání jiných lidí nebo skupin. Prostřednictvím pracovního listu se žáci učí vyjadřovat charakteristiky druhých lidí bez stigmatizování.
CÍLE
Žáci:
- umějí vyjádřit negativně zabarvené výroky pozitivně laděnými ekvivalenty;
- reflektují své stereotypní vnímání odlišných lidí nebo skupin;
- se dokážou vcítit do hlavní hrdinky filmu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Downův syndrom)
Punkový syndrom
100-115 min. / 14+ Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
Punkový syndrom
100-115 min. / 14+ Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
Kovasikajuttu / Jukka Kärkkäinen, Jani-Petteri Passi / Finsko / 2012 / 85 min. / titulky / 14—21 let
Svou hudbou boří členové finské punkové kapely předsudky a hranice „normality“ – všichni totiž mají mentální postižení. Sami říkají, že mají "punkový syndrom".
Přehrát film (85 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
(15-30min. - záleží na zvoleném postupu, počtu a zkušenostech žáků)
Metoda se využívá především při práci s textem, dá se však dobře využít i pro reflexi. Pracuje se znaménky plus (+), minus (-), vykřičník (!), otazník (?) a dobře slouží pro vedení strukturované diskuze. Je vhodné s ní navázat po metodě Jedno slovo.
Informační texty: Otázky a odpovědi (mentální postižení, kapela Pertti Kurikka´s Name Day)
Všichni spolu
100 min. / 15+ Doporučená aktivita: Hledání otázek
Všichni spolu
100 min. / 15+ Doporučená aktivita: Hledání otázek
Berg Fidel / Hella Wenders / Německo / 2011 / 87 min. / titulky / 15—21 let
Na základní škole v Berg Fidelu, se spolu čtyři roky vzdělávají děti bez rozdílu věku, národnosti nebo handicapu.
Přehrát film (87 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hledání otázek
(110 min. včetně projekce)
Žáci po projekci ve skupinách připraví alespoň tři otázky k filmu. Odpovědi pak hledají společně v dalších hodinách nebo za domácí úkol.
Informační texty: Otázky a odpovědi (inkluze vs integrace, inkluze v ČR)