Duševní odlišnosti

Rádio Felix

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby

Rádio Felix

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby


Radio Felix / Lauranne Van den Heede / Belgie / 2020 / 16 min. / 10—15 let 

Vášnivý komentátor Felix pořizuje sám pro sebe rozhlasové reportáže, ve kterých propojuje svůj vnitřní svět se světem vnějším. Felix vlivem poruchy autistického spektra vnímá svět odlišným způsobem než jeho spolužáci. 

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby

(10+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se seznamují s pojmem autismus. Uvědomí si, že každý máme jiné potřeby fungování ve společnosti. Aktivita je vede ke vnímání odlišnosti, která je obohacuje a učí vzájemné toleranci mezi sebou. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, že sami spoluvytvářejí klima třídy; 

  •  se seznamují s pojmem autismus; 

  •  nejsou lhostejní k potřebám svých spolužáků 

Informační texty: Otázky a odpovědi (poruchy autistického spektra, inkluzivní vzdělávání) 

Zavřít

Dům plný snů

60 min. / 10+
Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita

Dům plný snů

60 min. / 10+
Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita


Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 / 19 min. / 10—12 let 

Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením. 

Přehrát film (19 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mýty, předsudky a realita

(10+ let, 60 min. včetně projekce) 

Pomocí kartiček v pracovním listě se žáci seznamují s mýty o postižených lidech. Učí se porozumět textu a dozvídají se informace o životě postižených lidí. Vzájemně si naslouchají a sdílejí své zkušenosti. 

CÍLE

Žáci:  

  • se seznámí se životem lidí s mentálním postižením; 
  • rozvíjejí empatii k lidem s mentálním postižením; 
  • se učí porozumět textu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (život s mentálním postižením, chráněné bydlení) 

Zavřít

Z kola ven – Jan a Josefina

40 min. / 12+
Doporučená aktivita: Značkování

Z kola ven – Jan a Josefina

40 min. / 12+
Doporučená aktivita: Značkování


Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina / Charlotte Hoogakker / Nizozemsko / 2006 / 16 min. / 10—14 let 

Jan a Josefina jsou sourozenci a oba čelí výzvě zapadnout do třídního kolektivu. Jan díky svému nadání přeskočil dva ročníky. Josefina se narodila s Dawnovým syndromem. 

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Značkování

(12+, 40 min. Včetně projekce) 

V rámci aktivity žáci pracují s předsudky a principem „značkování“ – zkratkovitého, stereotypního vnímání jiných lidí nebo skupin. Prostřednictvím pracovního listu se žáci učí vyjadřovat charakteristiky druhých lidí bez stigmatizování. 

CÍLE 

Žáci:  

  • umějí vyjádřit negativně zabarvené výroky pozitivně laděnými ekvivalenty;  
  • reflektují své stereotypní vnímání odlišných lidí nebo skupin; 
  • se dokážou vcítit do hlavní hrdinky filmu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Downův syndrom) 

Zavřít

Punkový syndrom

100-115 min. / 14+
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.

Punkový syndrom

100-115 min. / 14+
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.


Kovasikajuttu / Jukka Kärkkäinen, Jani-Petteri Passi / Finsko / 2012 / 85 min. / titulky / 14—21 let 

Svou hudbou boří členové finské punkové kapely předsudky a hranice „normality“ – všichni totiž mají mentální postižení. Sami říkají, že mají "punkový syndrom". 

Přehrát film (85 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.

(15-30min. - záleží na zvoleném postupu, počtu a zkušenostech žáků) 

Metoda se využívá především při práci s textem, dá se však dobře využít i pro reflexi. Pracuje se znaménky plus (+), minus (-), vykřičník (!), otazník (?) a dobře slouží pro vedení strukturované diskuze. Je vhodné s ní navázat po metodě Jedno slovo.   

Informační texty: Otázky a odpovědi (mentální postižení, kapela Pertti Kurikka´s Name Day) 

Zavřít

Všichni spolu

100 min. / 15+
Doporučená aktivita: Hledání otázek

Všichni spolu

100 min. / 15+
Doporučená aktivita: Hledání otázek


Berg Fidel / Hella Wenders / Německo / 2011 / 87 min. / titulky / 15—21 let 

Na základní škole v Berg Fidelu, se spolu čtyři roky vzdělávají děti bez rozdílu věku, národnosti nebo handicapu. 

Přehrát film (87 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hledání otázek

(110 min. včetně projekce) 

Žáci po projekci ve skupinách připraví alespoň tři otázky k filmu. Odpovědi pak hledají společně v dalších hodinách nebo za domácí úkol. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (inkluze vs integrace, inkluze v ČR) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.