Hadí dívka
50 min. / 7+ Doporučená aktivita: Životní cíle a sny
Hadí dívka
50 min. / 7+ Doporučená aktivita: Životní cíle a sny
Girl Against Gravity / Jens Pedersen / Dánsko / 2017 /21 min. / 6—15 let
Erdenchimeg je chudá jedenáctiletá dívka z Mongolska, která má svůj velký sen - chce se stát profesionální hadí ženou.
Přehrát film (21 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny
(7+ / 50 min. včetně projekce)
Žáci se samostatně pomocí pracovních listů zamýšlí nad svými životními sny a cíli. Uvažují nad tím, co musí pro jejich dosažení udělat, a porovnávají je se sny a cíli chudé, ale nadějné mongolské hadí dívky, protagonistky filmu.
CÍLE
Žáci:
- si sestaví seznam vlastních cílů a hodnot
- si dokážou představit, jaké cíle a hodnoty má cílevědomá dívka z chudých poměrů
- se seznámí s reáliemi života v Mongolsku
Informační texty: Otázky a odpovědi (Mongolsko, život v jurtě, hadí ženy)
Malé mužstvo
55 min. / 8+ Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?
Malé mužstvo
55 min. / 8+ Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?
Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8—13 let
V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?
( 8+ / 55 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad širokým spektrem pozitivních věcí, které může přinášet sport. Pomocí pantomimy je předvedou svým spolužákům a formou dopisu je pak sdělí svým rodičům či trenérům.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují přínosy sportovní aktivity pro člověka;
- vnímají sport jako zdroj radosti, zábavy a dobrých vztahů;
- se pokusí svými pocity a myšlenkami oslovit své blízké – rodiče/trenéry.
Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci)
Giovanni – první klučičí akvabela
90 min. / 8+ Doporučená aktivita: Můj sen
Giovanni – první klučičí akvabela
90 min. / 8+ Doporučená aktivita: Můj sen
Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. /8—14 let
Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Můj sen
(8+ / 90 min. včetně projekce)
Aktivita podporuje osobnostně sociální rozvoj jedince. Prostřednictvím výtvarné činnosti žáci pojmenují své sny, což jim umožní uvědomit si sebe sama a hledat cestu k vlastní hodnotě. Pomocí pracovního listu naplánují, jak svého cíle dosáhnou.
CÍLE
Žáci:
- pojmenují vlastní cíle a sny a hledají cestu, která vede k jejich naplnění;
- dokážou identifikovat své záliby a zájmy;
- si uvědomují důležitost koníčků ve svém životě.
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, synchronizované plavání)
Leilina melodie
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Strom
Leilina melodie
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Strom
Laylas melodi / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 16 min. / 9—12 let
Leila žije v afghánském sirotčinci. Když se po pěti letech odloučení ozve matka, očekává Leila její návštěvu s rozporuplnými pocity.
Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Strom
(10+ / 45 min. včetně projekce filmu)
Pomocí aktivity žáci rozvíjejí svou empatii a porozumění rodinným hodnotám. Uvědomí si význam rozdílných životních podmínek v různých zemích, ale i to, že bezpečí domova není pro všechny samozřejmostí.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují svoje emoce a umějí je popsat;
- jsou empatičtí;
- si uvědomují své vlastní životní hodnoty;
- dokážou charakterizovat rozdíl mezi životem dětí v Afghánistánu a svým vlastním životem;
- umějí diskutovat o etických otázkách na základě skutečného příběhu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (vzdělávání a postavení žen v Afghánistánu, Tálibán)
Každý je jedinečný
60 min / 12+Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...
Každý je jedinečný
60 min / 12+Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...
Local Heroes: Every-body Champs / TVF – UK / Nizozemsko / 2020 / 25 min. / titulky / 13—19 let
„Když si věříte, tak dokážete sakra úplně všechno,“ říká po svém vystoupení nadšeně newyorská básnířka Miss Afro Angel. Ve své tvorbě tematizuje přijetí vlastní identity a chce motivovat lidi jiné barvy pleti, aby měli rádi sami sebe.
Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...
(12+ / 60 min. včetně projekce)
Žáci se zamýšlejí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle.
CÍLE
Žáci:
- uvědomují si důležitost zdravého a pozitivního postoje k sobě samým
- otevírají téma vztahu k vlastnímu tělu
- učí se přijímat sami sebe
- uvědomují si důležitost pevného zázemí
Informační texty: Otázky a odpovědi (body shaming, vnímání vlastního těla)
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 12+Doporučená aktivita: I když jsem chudý
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 12+Doporučená aktivita: I když jsem chudý
Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let
I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: I když jsem chudý
(12+ / 60 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad problematikou chudoby. Pomocí metody R.A.F.T. (program Čtením a psaním ke kritickému myšlení) napíšou vzkaz některé z postav zhlédnutého filmu. Aktivita vede žáky k vnímání chudoby v souvislostech a odbourává možné předsudky a stereotypy, které můžou mít s tímto problémem spojeny.
CÍLE
Žáci:
- prostřednictvím metody R.A.F.T. se vžijí do různých rolí a snaží se reagovat na problémy ve filmu,
- přemýšlejí o pocitech hlavní hrdinky filmu,
- pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí,
- uvědomují si vlastní postoje a hodnoty.
Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana)
Miruna
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot
Miruna
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot
Girl on a mission / Eva van Barneveld, Heleen D'Haens / Nizozemsko / 2017 / 16 min. / 12—15 let
Miruna je odhodlaná uspět v přijímacích zkouškách na policejní akademii a vymanit se z podmínek sociálně vyloučené lokality, kde žije.
Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot
(12+ / 45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě určují důležité životní hodnoty. Nejprve pracují samostatně a vytvářejí svůj vlastní žebříček hodnot. Následně společně sestavují myšlenkovou mapu na téma vzdělání a zamýšlejí se nad jeho důležitostí. Zjišťují, do jaké míry vzdělání ovlivňuje jejich současný i budoucí život. Následná projekce filmu jim ukazuje, že přístup ke vzdělání je pro některé děti složitý.
CÍLE
Žáci:
- se učí určit důležité životní hodnot
- si uvědomují význam vzdělání pro jejich život
- rozvíjejí schopnost empatie a porozumění k sociálně vyloučeným skupinám<
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální pracovníci)
Tanečník Evžen
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Proti strachu?
Tanečník Evžen
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Proti strachu?
In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / 10—15 let
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Proti strachu?
(12+ / 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad různými aspekty strachu. Uvažují, jaké může mít podoby, zda a co nám v životě přináší. Zároveň se navzájem o sobě dozvědí nové informace.
CÍLE
Žáci:
- uvědomují si, že strach je v mnoha případech velmi limitující emocí,
- jsou si vědomi vlastního strachu a obav i možností, jak jim čelit,
- chápou, že téměř každý kolem nás má určité obavy a strachy,
- znají lépe sami sebe navzájem.
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, rozhovor s režisérem)
Daleko od rodiny
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Záchranná síť
Daleko od rodiny
45 min. / 12+Doporučená aktivita: Záchranná síť
Daleko od rodiny / Girl Away from Home / Alisa Kovalenko, Simon Lereng Wilmont / Dánsko, Norsko / 2023 / 22 min. / 12—20 let
Nastě je třináct let a ze všeho nejvíc miluje gymnastiku. Tvrdě dře a tréninku věnuje i čtyři hodiny denně, pět dní v týdnu. Všechno se ale v jednom momentě změní.
Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Záchranná síť
(12+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k diskuzi o zvládání těžkých životních situací. Zamýšlí se nad opěrnými body ve svém životě, které jim pomáhají čelit obtížím a zvědomují si je.
CÍLE
Žáci:
- diskutují o momentech, které pomáhají hrdince filmu zvládat těžkou životní situaci;
- pojmenovávají a zvědomují si opěrné body ve svém životě;
- posilují svou schopnost přijímat překážky či obtíže jako součást života.
Informační texty: Otázky a odpovědi (dopady války na psychiku mladých, pokračování Nastina příběhu)
Navzdory strachu
90 min. / 13+Doporučená aktivita: Umění odpustit
Navzdory strachu
90 min. / 13+Doporučená aktivita: Umění odpustit
Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13—21 let
Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.
Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Umění odpustit
(13+ / 90 min. včetně projekce)
Aktivita rozvíjí u žáků empatii a odmítání násilí. Žáci se pokusí vžít do hlavních postav a popsat jejich pocity a motivace v různých etapách jejich příběhu. Současně se zamyslí nad svou ochotou a schopností odpouštět.
CÍLE
Žáci:
- přemýšlejí o vlastnostech, postojích a pocitech hlavních postav filmu v různých obdobích jejich života;
- uvažují a diskutují o úloze a potřebě odpuštění;
- si uvědomují nutnost domýšlet důsledky svého chování;
- rozvíjejí empatii a respekt k druhým.
Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, právní prostředí v ČR)
Lepší profil
90 min. / 14+Doporučená aktivita: Jít si za svým snem
Lepší profil
90 min. / 14+Doporučená aktivita: Jít si za svým snem
Jawline / Liza Mandelup / Spojené státy / 2019 / 58 min. / titulky / 14—21 let
Austyn chce prorazit na sociálních sítích. Jeho fanouškovskou základnu tvoří hlavně dívky na prahu puberty. Chlapci jako Austyn jsou pro mnohé z nich virtuální verzí toho, čeho se jim v reálném světě nedostává: přátel, rodiny, spřízněné duše.
Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jít si za svým snem
(14+ / 90 min. včetně projekce)
Žáci zapisují své životní cíle a sny a vymýšlejí, co vše se musí stát, aby se splnily. Po projekci a reflexi filmu debatují nad budoucností Austyna, protagonisty filmu, a uvažují nad tím, co je talent a čím by se podle nich měli lidé proslavit.
CÍLE
Žáci:
- zamýšlejí se nad svými životními cíli a sny
- uvědomují si překážky a úsilí k dosažení životních cílů
- zjišťují, co všechno stojí za úspěchem slavných influencerů
Informační texty: Otázky a odpovědi (influencerství v ČR)
Mallory
130 min. / 15+Doporučená aktivita: Moje sny
Mallory
130 min. / 15+Doporučená aktivita: Moje sny
Mallory / Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 98 min. / 15—21 let
Časosběrný dokument Heleny Třeštíkové přináší životní příběh drogově závislé matky Mallory, která po narození syna změnila svůj život.
Přehrát film (98 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Moje sny
(15+ / 130 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad svými sny, což jim umožní lepší sebepoznání a pomůže jim při jejich realizaci. V rámci porovnání svých snů se sny hlavní postavy filmu si uvědomí faktory, které jednotlivce při vymezení jeho snů ovlivňují.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomí své sny;
- reflektují své pocity z filmu;
- rozvíjejí svou empatii.
Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik a léčba závislosti, vliv drog na život)