Seberozvoj

Hadí dívka

50 min. / 7+
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny

Hadí dívka

50 min. / 7+
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny


Girl Against Gravity / Jens Pedersen / Dánsko / 2017 /21 min. / 6—15 let

Erdenchimeg je chudá jedenáctiletá dívka z Mongolska, která má svůj velký sen - chce se stát profesionální hadí ženou.

Přehrát film (21 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Životní cíle a sny

(7+ / 50 min. včetně projekce) 

Žáci se samostatně pomocí pracovních listů zamýšlí nad svými životními sny a cíli. Uvažují nad tím, co musí pro jejich dosažení udělat, a porovnávají je se sny a cíli chudé, ale nadějné mongolské hadí dívky, protagonistky filmu. 

CÍLE 

Žáci:

  • si sestaví seznam vlastních cílů a hodnot
  • si dokážou představit, jaké cíle a hodnoty má cílevědomá dívka z chudých poměrů
  • se seznámí s reáliemi života v Mongolsku

Informační texty: Otázky a odpovědi (Mongolsko, život v jurtě, hadí ženy) 

Zavřít

Malé mužstvo

55 min. / 8+
Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?

Malé mužstvo

55 min. / 8+
Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?


Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8—13 let 

V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Z čeho se můžu radovat?

( 8+ / 55 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad širokým spektrem pozitivních věcí, které může přinášet sport. Pomocí pantomimy je předvedou svým spolužákům a formou dopisu je pak sdělí svým rodičům či trenérům. 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují přínosy sportovní aktivity pro člověka;  
  • vnímají sport jako zdroj radosti, zábavy a dobrých vztahů;  
  • se pokusí svými pocity a myšlenkami oslovit své blízké – rodiče/trenéry.

Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci) 

Zavřít

Giovanni – první klučičí akvabela

90 min. / 8+
Doporučená aktivita: Můj sen

Giovanni – první klučičí akvabela

90 min. / 8+
Doporučená aktivita: Můj sen


Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. /8—14 let

Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání.

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můj sen

(8+ / 90 min. včetně projekce) 

Aktivita podporuje osobnostně sociální rozvoj jedince. Prostřednictvím výtvarné činnosti žáci pojmenují své sny, což jim umožní uvědomit si sebe sama a hledat cestu k vlastní hodnotě. Pomocí pracovního listu naplánují, jak svého cíle dosáhnou. 

CÍLE

Žáci:

  • pojmenují vlastní cíle a sny a hledají cestu, která vede k jejich naplnění; 
  •  dokážou identifikovat své záliby a zájmy;  
  • si uvědomují důležitost koníčků ve svém životě. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, synchronizované plavání)

Zavřít

Leilina melodie

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Strom

Leilina melodie

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Strom


Laylas melodi / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 16 min. / 9—12 let 

Leila žije v afghánském sirotčinci. Když se po pěti letech odloučení ozve matka, očekává Leila její návštěvu s rozporuplnými pocity.

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Strom

(10+ / 45 min. včetně projekce filmu) 

Pomocí aktivity žáci rozvíjejí svou empatii a porozumění rodinným hodnotám. Uvědomí si význam rozdílných životních podmínek v různých zemích, ale i to, že bezpečí domova není pro všechny samozřejmostí. 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují svoje emoce a umějí je popsat;  
  • jsou empatičtí;  
  • si uvědomují své vlastní životní hodnoty;  
  • dokážou charakterizovat rozdíl mezi životem dětí v Afghánistánu a svým vlastním životem;  
  • umějí diskutovat o etických otázkách na základě skutečného příběhu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (vzdělávání a postavení žen v Afghánistánu, Tálibán) 

Zavřít

Každý je jedinečný

60 min / 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...

Každý je jedinečný

60 min / 12+
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...


Local Heroes: Every-body Champs / TVF – UK / Nizozemsko / 2020 / 25 min. / titulky / 13—19 let 

„Když si věříte, tak dokážete sakra úplně všechno,“ říká po svém vystoupení nadšeně newyorská básnířka Miss Afro Angel. Ve své tvorbě tematizuje přijetí vlastní identity a chce motivovat lidi jiné barvy pleti, aby měli rádi sami sebe.

Přehrát film (25 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Přijímám se, protože...

(12+ / 60 min. včetně projekce) 

Žáci se zamýšlejí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si důležitost zdravého a pozitivního postoje k sobě samým
  • otevírají téma vztahu k vlastnímu tělu
  • učí se přijímat sami sebe
  • uvědomují si důležitost pevného zázemí

Informační texty: Otázky a odpovědi (body shaming, vnímání vlastního těla)

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: I když jsem chudý

Hrdá navzdory chudobě

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: I když jsem chudý


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: I když jsem chudý

(12+ / 60 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad problematikou chudoby. Pomocí metody R.A.F.T. (program Čtením a psaním ke kritickému myšlení) napíšou vzkaz některé z postav zhlédnutého filmu. Aktivita vede žáky k vnímání chudoby v souvislostech a odbourává možné předsudky a stereotypy, které můžou mít s tímto problémem spojeny. 

CÍLE

Žáci:

  • prostřednictvím metody R.A.F.T. se vžijí do různých rolí a snaží se reagovat na problémy ve filmu,
  • přemýšlejí o pocitech hlavní hrdinky filmu,
  • pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí,
  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty.

Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana)

Zavřít

Miruna

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot

Miruna

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot


Girl on a mission / Eva van Barneveld, Heleen D'Haens / Nizozemsko / 2017 / 16 min. / 12—15 let

Miruna je odhodlaná uspět v přijímacích zkouškách na policejní akademii a vymanit se z podmínek sociálně vyloučené lokality, kde žije.

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Žebříček životních hodnot

(12+ / 45 min. včetně projekce)

Žáci v aktivitě určují důležité životní hodnoty. Nejprve pracují samostatně a vytvářejí svůj vlastní žebříček hodnot. Následně společně sestavují myšlenkovou mapu na téma vzdělání a zamýšlejí se nad jeho důležitostí. Zjišťují, do jaké míry vzdělání ovlivňuje jejich současný i budoucí život. Následná projekce filmu jim ukazuje, že přístup ke vzdělání je pro některé děti složitý. 

CÍLE

Žáci:

  • se učí určit důležité životní hodnot
  • si uvědomují význam vzdělání pro jejich život
  • rozvíjejí schopnost empatie a porozumění k sociálně vyloučeným skupinám<

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální pracovníci)

Zavřít

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Proti strachu?

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Proti strachu?


In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / 10—15 let

Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Proti strachu?

(12+ / 45 min. včetně projekce)

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad různými aspekty strachu. Uvažují, jaké může mít podoby, zda a co nám v životě přináší. Zároveň se navzájem o sobě dozvědí nové informace. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si, že strach je v mnoha případech velmi limitující emocí,
  • jsou si vědomi vlastního strachu a obav i možností, jak jim čelit,
  • chápou, že téměř každý kolem nás má určité obavy a strachy,
  • znají lépe sami sebe navzájem.

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, rozhovor s režisérem)

Zavřít

Daleko od rodiny

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Záchranná síť

Daleko od rodiny

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Záchranná síť


Daleko od rodiny / Girl Away from Home / Alisa Kovalenko, Simon Lereng Wilmont / Dánsko, Norsko / 2023 / 22 min. / 12—20 let

Nastě je třináct let a ze všeho nejvíc miluje gymnastiku. Tvrdě dře a tréninku věnuje i čtyři hodiny denně, pět dní v týdnu. Všechno se ale v jednom momentě změní.

Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Záchranná síť

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k diskuzi o zvládání těžkých životních situací. Zamýšlí se nad opěrnými body ve svém životě, které jim pomáhají čelit obtížím a zvědomují si je. 

CÍLE

Žáci:

  • diskutují o momentech, které pomáhají hrdince filmu zvládat těžkou životní situaci;
  • pojmenovávají a zvědomují si opěrné body ve svém životě;
  • posilují svou schopnost přijímat překážky či obtíže jako součást života.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dopady války na psychiku mladých, pokračování Nastina příběhu) 

Zavřít

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Umění odpustit

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Umění odpustit


Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13—21 let

Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.

Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Umění odpustit

(13+ / 90 min. včetně projekce) 

Aktivita rozvíjí u žáků empatii a odmítání násilí. Žáci se pokusí vžít do hlavních postav a popsat jejich pocity a motivace v různých etapách jejich příběhu. Současně se zamyslí nad svou ochotou a schopností odpouštět. 

CÍLE

Žáci:

  • přemýšlejí o vlastnostech, postojích a pocitech hlavních postav filmu v různých obdobích jejich života;
  • uvažují a diskutují o úloze a potřebě odpuštění;
  • si uvědomují nutnost domýšlet důsledky svého chování;
  • rozvíjejí empatii a respekt k druhým.

Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, právní prostředí v ČR)

Zavřít

Lepší profil

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Jít si za svým snem

Lepší profil

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Jít si za svým snem


Jawline / Liza Mandelup / Spojené státy / 2019 / 58 min. / titulky / 14—21 let

Austyn chce prorazit na sociálních sítích. Jeho fanouškovskou základnu tvoří hlavně dívky na prahu puberty. Chlapci jako Austyn jsou pro mnohé z nich virtuální verzí toho, čeho se jim v reálném světě nedostává: přátel, rodiny, spřízněné duše.

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jít si za svým snem

(14+ / 90 min. včetně projekce)

Žáci zapisují své životní cíle a sny a vymýšlejí, co vše se musí stát, aby se splnily. Po projekci a reflexi filmu debatují nad budoucností Austyna, protagonisty filmu, a uvažují nad tím, co je talent a čím by se podle nich měli lidé proslavit. 

CÍLE

Žáci:

  • zamýšlejí se nad svými životními cíli a sny
  • uvědomují si překážky a úsilí k dosažení životních cílů
  • zjišťují, co všechno stojí za úspěchem slavných influencerů

Informační texty: Otázky a odpovědi (influencerství v ČR) 

Zavřít

Mallory

130 min. / 15+
Doporučená aktivita: Moje sny

Mallory

130 min. / 15+
Doporučená aktivita: Moje sny


Mallory / Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 98 min. / 15—21 let 

Časosběrný dokument Heleny Třeštíkové přináší životní příběh drogově závislé matky Mallory, která po narození syna změnila svůj život. 

Přehrát film (98 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Moje sny

(15+ / 130 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad svými sny, což jim umožní lepší sebepoznání a pomůže jim při jejich realizaci. V rámci porovnání svých snů se sny hlavní postavy filmu si uvědomí faktory, které jednotlivce při vymezení jeho snů ovlivňují.   

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomí své sny;
  • reflektují své pocity z filmu;
  • rozvíjejí svou empatii.

Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik a léčba závislosti, vliv drog na život) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.