Látkové závislosti

Večírek

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Party bez alkoholu?

Večírek

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Party bez alkoholu?


Večírek / Alcohol Know Your Limits / Velká Británie / 2008 / 1 min. / titulky / 11—21 let 

Spot neformálně a zábavnou formou varuje před přílišnou konzumací alkoholu. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Party bez alkoholu? 

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k úvaze o negativních dopadech požívání alkoholu, zamýšlejí se nad situacemi, kdy je jejich chování řízeno spíše účinky alkoholu než jejich racionálním myšlením. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se seznámí s negativními dopady alkoholu na lidské chování  
  • si uvědomí, že nesou odpovědnost za své chování  
  • se učí diskutovat. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost na alkoholu, nemoci způsobené užíváním alkoholu, věková hranice pití alkoholu) 

Zavřít

Zadrž dech

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem

Zadrž dech

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem


Zadrž dech / Cancer Society of Finland / Finsko / 2014 / 1 min. / titulky / 11—15 let 

Pointa spotu upozorňujícího na pasivní kouření, ve které malý kluk v různých situacích trénuje, jak dlouho vydrží bez dechu, říká „kdyby si děti mohly vybrat, nekouřily by“. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Pomocí této aktivity si žáci uvědomují rizika a nebezpečí pasivního kouření a dokážou je pojmenovat. Pomocí hraní rolí si vyzkouší, že je důležité vědět více o této problematice a umět vhodně argumentovat. Díky tomu si mohou formovat vlastní postoj k pasivnímu kouření. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomí si negativní stránky pasivního kouření,  
  • učí se vhodně argumentovat a vyslechnout názor druhého člověka,  
  • ujasní si své postoje k problému. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (škodlivost kouření, kouření ve veřejných prostorech, účinky nikotinu) 

Zavřít

Kovboj

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Ještě šluka?

Kovboj

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Ještě šluka?


Kovboj / FRAMEWORK CONVENTION ALLIANCE for tobacco control / Spojené státy / 2007 / 1 min. / titulky / 11—21 let 

„Ne, kouření nemusí být vždycky smrtelné, někdy přijdeš o plíci a někdy ti prostě jen vyříznou jazyk,“ zpívá pohledný kovboj v lehce šokujícím spotu.

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Ještě šluka?

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci budují obranu proti návyku kouření, dokážou vyhledávat alternativy ke kouření a naučí se s nimi pracovat. Pojmenují výhody a nevýhody kouření, což jim pomůže vytvořit si vlastní postoj k této problematice. Pomocí aktivity žáci lépe vyhodnotí následky kouření a rizika s kouřením spojená. 

CÍLE 

Žáci: 

  • budují si obranu proti návyku kouření,  
  • uvědomují si zdravotní následky kouření,  
  • uvědomují si, že existují alternativy ke kouření. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (škodlivost kouření, kouření ve veřejných prostorech, účinky nikotinu) 

Zavřít

Haiduc - život na ulici

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí

Haiduc - život na ulici

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí


Haiduc / Annelies Kruk a Anneke de Lind van Wijngaarden / Nizozemsko / 2014 / 18 min. / 8—14 let 

Když bylo Nicuovi sedm let, utekl ze strachu z agresivního otce z domova. Od té doby žije na ulici. 

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad tím, co je v životě činí šťastnými, a nad faktory, které štěstí jedince ovlivňují. Dále je aktivita vede k uvědomění si příčin a důsledků užívání drog a nebezpečí drogové závislosti obecně. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, co je činí šťastnými 
  • se zamyslí nad nebezpečím drog a drogové závislosti 

Informační texty: Otázky a odpovědi (děti na ulici, bezdomovci v ČR, příčiny bezdomovectví, drogy, léčba drogové závislosti) 

Zavřít

Přízrak Martin

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?

Přízrak Martin

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?


Spøkelset Martin / Aslak Danbolt / Norsko / 2009 / 28 min. / titulky / 12—21 let 

Martin ochrnul a je odkázaný na pomoc druhých. V 19 letech totiž sedl do auta opilý a pod vlivem drog. Dnes se podílí na projektu, který varuje teenagery před řízením pod vlivem drog. 

Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?

(12+, 60 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad motivy vlastních rozhodnutí, které mohu ovlivnit celý jejich život. 

CÍLE 

Žáci: 

  • analyzují a hodnotí důvody, které vedou k vážným úrazům s následkem trvalé invalidity 
  • uvědomují si možnost volby, kterou mají v rizikových situacích 
  • znají základní techniky asertivního odmítání a umí je použít. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Martinův zdravotní stav, život s postižením, řízení pod vlivem návykových látek) 

Zavřít

Ruská pohádka

90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Zisky a ztráty

Ruská pohádka

90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Zisky a ztráty


A Russian Fairytale / Nicloas Doldinger, Jake Mobbs / Velká Británie / 2013 / 73 min. / titulky / 12—21 let 

Podle odhadů žije v Rusku několik milionů dětí bez domova. Výjimkou není ani město Perm. 

Přehrát film (73 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Zisky a ztráty

(12+, 90 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad drogovou problematikou a formulují zisky a ztráty, které s sebou užívání drog nese. 

CÍLE 

Žáci: 

  • dokážou pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;  
  • zamýšlejí se nad nebezpečím, které přináší užívání drog;  
  • umějí formulovat své názory na drogovou problematiku;  
  • si jsou vědomi odpovědnosti za své chování. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny bezdomovectví, co by v řešení bezdomovectví pomohlo, jak drogy mění člověka) 

Zavřít

Mozek a Alkohol

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Pít, či nepít?

Mozek a Alkohol

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Pít, či nepít?


Mozek a Alkohol / ASAPSCIENCE (Mitchell Moffit, Gregory Brown) / Kanada / 2012 /         2 min. / 13—21 let 

Lekce Mozek a alkohol názorně ukazuje co se děje v mozku ve stavu opilosti. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Pít, či nepít?

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad otázkami: Proč pijeme alkohol? Pít, či nepít alkohol? Co nám přináší konzumace alkoholu? Žáci se seznámí s vlivem alkoholu na činnost mozku a také s fakty o spotřebě alkoholu a jiných drog v České republice. Samostatně spočítají množství alkoholu (promile) v krvi a seznámí se s rychlostí odbourávání alkoholu v těle. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují dopady konzumace alkoholu na kvalitu života jedince 
  • znají vliv alkoholu na lidský mozek, na lidské chování 
  • reálně uvažují o spotřebě alkoholu a drog v České republice a ve světě 
  • mají základní informace o hodnotě promile alkoholu v krvi a způsobu výpočtu hladiny alkoholu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (neuron, neurotransmitery, alkohol a myšlení, vznik závislosti na alkoholu) 

Zavřít

Katka

135-180 min. / 13+
Doporučená aktivita: Proč ne?

Katka

135-180 min. / 13+
Doporučená aktivita: Proč ne?


Katka / Helena Třeštíková / Česká republika / 2009 / 90 min. / 13—21 let 

Časosběrný dokument mapuje čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí. 

Přehrát film (90 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Proč ne?

(13+, 135-180 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky ke skupinové diskusi o závislosti na drogách. Žáci si uvědomí, co drogy přinášejí a co naopak berou. Zjišťují, jakými zdravými a bezpečnými způsoby lze drogy nahradit. Dozví se, jak se může vytvořit závislost na drogách, jak se projevuje a co může být její příčinou. Dále si osvojují postupy a skutečnosti, které přispívají k prevenci závislostního chování. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují rizika závislostního chování 
  • přemýšlí o tom, co drogy přinášejí a berou 
  • znají zdravé a bezpečné způsoby, které mohou navodit pozitivní pocit/y 

Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik závislosti, vliv drog na člověka, abstinence, terénní sociální práce, drogová scéna v ČR) 

Zavřít

Mallory

140 min. / 15+
Doporučená aktivita: Černý Petr

Mallory

140 min. / 15+
Doporučená aktivita: Černý Petr


Mallory / Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 98 min. / 15—21 let 

Časosběrný dokument Heleny Třeštíkové přináší životní příběh drogově závislé matky Mallory, která po narození syna změnila svůj život. 

Přehrát film (98 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Černý Petr

(15+, 140 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím hry Černý Petr si žáci uvědomí svůj hodnotový žebříček. Po promítání filmu se zamyslí nad tím, o co kvůli užívání drog mohou přijít, a ujasní si tak své názory na problematiku závislosti. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se zamyslí nad svými životními hodnotami;  
  • si uvědomí důsledky užívání drog 

Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost a závislostní chování, vliv drog, léčba drogové závislosti, děti narozené závislým matkám) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.