Večírek
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Party bez alkoholu?
Večírek
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Party bez alkoholu?
Večírek / Alcohol Know Your Limits / Velká Británie / 2008 / 1 min. / titulky / 11—21 let
Spot neformálně a zábavnou formou varuje před přílišnou konzumací alkoholu.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Party bez alkoholu?
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k úvaze o negativních dopadech požívání alkoholu, zamýšlejí se nad situacemi, kdy je jejich chování řízeno spíše účinky alkoholu než jejich racionálním myšlením.
CÍLE
Žáci:
- se seznámí s negativními dopady alkoholu na lidské chování
- si uvědomí, že nesou odpovědnost za své chování
- se učí diskutovat.
Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost na alkoholu, nemoci způsobené užíváním alkoholu, věková hranice pití alkoholu)
Zadrž dech
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem
Zadrž dech
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem
Zadrž dech / Cancer Society of Finland / Finsko / 2014 / 1 min. / titulky / 11—15 let
Pointa spotu upozorňujícího na pasivní kouření, ve které malý kluk v různých situacích trénuje, jak dlouho vydrží bez dechu, říká „kdyby si děti mohly vybrat, nekouřily by“.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Dýchám, tedy jsem
(11+, 45 min. včetně projekce)
Pomocí této aktivity si žáci uvědomují rizika a nebezpečí pasivního kouření a dokážou je pojmenovat. Pomocí hraní rolí si vyzkouší, že je důležité vědět více o této problematice a umět vhodně argumentovat. Díky tomu si mohou formovat vlastní postoj k pasivnímu kouření.
CÍLE
Žáci:
- uvědomí si negativní stránky pasivního kouření,
- učí se vhodně argumentovat a vyslechnout názor druhého člověka,
- ujasní si své postoje k problému.
Informační texty: Otázky a odpovědi (škodlivost kouření, kouření ve veřejných prostorech, účinky nikotinu)
Kovboj
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Ještě šluka?
Kovboj
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Ještě šluka?
Kovboj / FRAMEWORK CONVENTION ALLIANCE for tobacco control / Spojené státy / 2007 / 1 min. / titulky / 11—21 let
„Ne, kouření nemusí být vždycky smrtelné, někdy přijdeš o plíci a někdy ti prostě jen vyříznou jazyk,“ zpívá pohledný kovboj v lehce šokujícím spotu.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Ještě šluka?
(11+, 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci budují obranu proti návyku kouření, dokážou vyhledávat alternativy ke kouření a naučí se s nimi pracovat. Pojmenují výhody a nevýhody kouření, což jim pomůže vytvořit si vlastní postoj k této problematice. Pomocí aktivity žáci lépe vyhodnotí následky kouření a rizika s kouřením spojená.
CÍLE
Žáci:
- budují si obranu proti návyku kouření,
- uvědomují si zdravotní následky kouření,
- uvědomují si, že existují alternativy ke kouření.
Informační texty: Otázky a odpovědi (škodlivost kouření, kouření ve veřejných prostorech, účinky nikotinu)
Haiduc - život na ulici
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí
Haiduc - život na ulici
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí
Haiduc / Annelies Kruk a Anneke de Lind van Wijngaarden / Nizozemsko / 2014 / 18 min. / 8—14 let
Když bylo Nicuovi sedm let, utekl ze strachu z agresivního otce z domova. Od té doby žije na ulici.
Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Čtyřlístek pro štěstí
(12+, 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad tím, co je v životě činí šťastnými, a nad faktory, které štěstí jedince ovlivňují. Dále je aktivita vede k uvědomění si příčin a důsledků užívání drog a nebezpečí drogové závislosti obecně.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, co je činí šťastnými
- se zamyslí nad nebezpečím drog a drogové závislosti
Informační texty: Otázky a odpovědi (děti na ulici, bezdomovci v ČR, příčiny bezdomovectví, drogy, léčba drogové závislosti)
Přízrak Martin
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?
Přízrak Martin
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?
Spøkelset Martin / Aslak Danbolt / Norsko / 2009 / 28 min. / titulky / 12—21 let
Martin ochrnul a je odkázaný na pomoc druhých. V 19 letech totiž sedl do auta opilý a pod vlivem drog. Dnes se podílí na projektu, který varuje teenagery před řízením pod vlivem drog.
Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Sednout, nebo nesednout?
(12+, 60 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad motivy vlastních rozhodnutí, které mohu ovlivnit celý jejich život.
CÍLE
Žáci:
- analyzují a hodnotí důvody, které vedou k vážným úrazům s následkem trvalé invalidity
- uvědomují si možnost volby, kterou mají v rizikových situacích
- znají základní techniky asertivního odmítání a umí je použít.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Martinův zdravotní stav, život s postižením, řízení pod vlivem návykových látek)
Ruská pohádka
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: Zisky a ztráty
Ruská pohádka
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: Zisky a ztráty
A Russian Fairytale / Nicloas Doldinger, Jake Mobbs / Velká Británie / 2013 / 73 min. / titulky / 12—21 let
Podle odhadů žije v Rusku několik milionů dětí bez domova. Výjimkou není ani město Perm.
Přehrát film (73 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Zisky a ztráty
(12+, 90 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad drogovou problematikou a formulují zisky a ztráty, které s sebou užívání drog nese.
CÍLE
Žáci:
- dokážou pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
- zamýšlejí se nad nebezpečím, které přináší užívání drog;
- umějí formulovat své názory na drogovou problematiku;
- si jsou vědomi odpovědnosti za své chování.
Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny bezdomovectví, co by v řešení bezdomovectví pomohlo, jak drogy mění člověka)
Mozek a Alkohol
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Pít, či nepít?
Mozek a Alkohol
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Pít, či nepít?
Mozek a Alkohol / ASAPSCIENCE (Mitchell Moffit, Gregory Brown) / Kanada / 2012 / 2 min. / 13—21 let
Lekce Mozek a alkohol názorně ukazuje co se děje v mozku ve stavu opilosti.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Pít, či nepít?
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad otázkami: Proč pijeme alkohol? Pít, či nepít alkohol? Co nám přináší konzumace alkoholu? Žáci se seznámí s vlivem alkoholu na činnost mozku a také s fakty o spotřebě alkoholu a jiných drog v České republice. Samostatně spočítají množství alkoholu (promile) v krvi a seznámí se s rychlostí odbourávání alkoholu v těle.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují dopady konzumace alkoholu na kvalitu života jedince
- znají vliv alkoholu na lidský mozek, na lidské chování
- reálně uvažují o spotřebě alkoholu a drog v České republice a ve světě
- mají základní informace o hodnotě promile alkoholu v krvi a způsobu výpočtu hladiny alkoholu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (neuron, neurotransmitery, alkohol a myšlení, vznik závislosti na alkoholu)
Katka
135-180 min. / 13+ Doporučená aktivita: Proč ne?
Katka
135-180 min. / 13+ Doporučená aktivita: Proč ne?
Katka / Helena Třeštíková / Česká republika / 2009 / 90 min. / 13—21 let
Časosběrný dokument mapuje čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí.
Přehrát film (90 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Proč ne?
(13+, 135-180 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky ke skupinové diskusi o závislosti na drogách. Žáci si uvědomí, co drogy přinášejí a co naopak berou. Zjišťují, jakými zdravými a bezpečnými způsoby lze drogy nahradit. Dozví se, jak se může vytvořit závislost na drogách, jak se projevuje a co může být její příčinou. Dále si osvojují postupy a skutečnosti, které přispívají k prevenci závislostního chování.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují rizika závislostního chování
- přemýšlí o tom, co drogy přinášejí a berou
- znají zdravé a bezpečné způsoby, které mohou navodit pozitivní pocit/y
Informační texty: Otázky a odpovědi (vznik závislosti, vliv drog na člověka, abstinence, terénní sociální práce, drogová scéna v ČR)
Mallory
140 min. / 15+ Doporučená aktivita: Černý Petr
Mallory
140 min. / 15+ Doporučená aktivita: Černý Petr
Mallory / Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 98 min. / 15—21 let
Časosběrný dokument Heleny Třeštíkové přináší životní příběh drogově závislé matky Mallory, která po narození syna změnila svůj život.
Přehrát film (98 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Černý Petr
(15+, 140 min. včetně projekce)
Prostřednictvím hry Černý Petr si žáci uvědomí svůj hodnotový žebříček. Po promítání filmu se zamyslí nad tím, o co kvůli užívání drog mohou přijít, a ujasní si tak své názory na problematiku závislosti.
CÍLE
Žáci:
- se zamyslí nad svými životními hodnotami;
- si uvědomí důsledky užívání drog
Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost a závislostní chování, vliv drog, léčba drogové závislosti, děti narozené závislým matkám)