Fyzické odlišnosti

Můj neslyšící brácha

45 min. / 6+
Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět

Můj neslyšící brácha

45 min. / 6+
Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět


My Brother Is Deaf / Peter Hoffman Kimball / Spojené státy / 2022 / 10 min. / 6—15 let 

Jeden je kudrnatý, druhý má rovné vlasy. Pětiletý Lincoln a dvouletý Bennett jsou bráchové, kteří si spolu hrají a skotačí jako všichni ostatní. Místo povídání se ale domlouvají znakovým jazykem. 

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět 

Prostřednictvím aktivity žáci rozvíjí empatii k lidem se sluchovým postižením a jejich nejbližším, zejména sourozencům. Dozvědí se o způsobu, jakým se neslyšící lidé dorozumívají. Vyzkoušejí si vzájemné porozumění prostřednictvím nonverbální komunikace. 

Zavřít

Můj kámoš

30 min. / 7+
Doporučená aktivita: Co cítím?

Můj kámoš

30 min. / 7+
Doporučená aktivita: Co cítím?


My buddy / Jourik Vandervorst / Belgie / 2004 / 15 min. / titulky / 7—12 let 

Eva potřebuje kvůli svému tělesnému postižení neustálou péči a dohled. Její život se může změnit díky asistenčnímu psovi. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co cítím?

(7+, 30 min. včetně projekce) 

Žáci po promítnutí filmu vyberou ze seznamu jednu nebo více emocí, které po projekci cítí. 

Pokud je formulování pocitů pro žáky obzvlášť obtížné, využijeme PRACOVNÍ LIST Reflexe pocitů, kde jsou pocity vyjádřeny pomocí grafiky. Pro reflexi lze použít také lepicí papírky, nechat na ně žáky zapisovat svá slova a seskupovat je např. podle podobnosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (zooterapie, asistenční a vodicí psi, DMO) 

Zavřít

Poslouchej ho!

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Rozumíme si?

Poslouchej ho!

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Rozumíme si?


Moet je horen! / Soulaima El Khaldi / Nizozemsko / 2013 / 15 min. / 9—12 let 

Tristan nejraději ze všeho hraje fotbal. Přál by si, aby tým mohl trénovat jeho otec, který je i v reprezentaci. Jenže je neslyšící, což vzbuzuje nejistotu. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Rozumíme si?

(10+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita rozvíjí empatii žáků. Jejím prostřednictvím si žáci uvědomí možnosti handicapovaných lidí i problémy, s nimiž se potýkají. Vyzkoušejí si vzájemné porozumění pouze prostřednictvím nonverbální komunikace, hledají argumenty, proč může/nemůže neslyšící otec hlavního hrdiny filmu trénovat fotbalové mužstvo. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují důležitost komunikace jako dorozumívací schopnosti;  
  • vědí, jaké možnosti mají handicapovaní a s jakými problémy se potýkají;  
  • jsou empatičtí k člověku s postižením;  
  • dokážou si vážit druhých lidí. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (poruchy sluchu, dorozumívání neslyšících) 

Zavřít

Z kola ven – Jan a Josefina

35 min. / 10+
Doporučená aktivita: Je to pravda?

Z kola ven – Jan a Josefina

35 min. / 10+
Doporučená aktivita: Je to pravda?


Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina / Charlotte Hoogakker / Nizozemsko / 2006 / 16 min. / 10—14 let 

Jan a Josefina jsou sourozenci a oba čelí výzvě zapadnout do třídního kolektivu. Jan díky svému nadání přeskočil dva ročníky. Josefina se narodila s Dawnovým syndromem. 

Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Je to pravda?

(10+, 35 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci osvojují znalosti o Downově syndromu. Aktivita seznamuje žáky s mýty, které se k tomuto postižení pojí. V závěru aktivity žáci uvedené mýty konfrontují s reálnými informacemi. 

CÍLE 

Žáci:  

  • mají informace o Downově syndromu;  
  • se učí zdůvodnit své odpovědi. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Downův syndrom) 

Zavřít

Létající Anne

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám

Létající Anne

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám


Anne Vliegt / Catherine Vam Campen / Nizozemsko / 2010 / 20 min. / titulky / 8—12 let 

Anne je na první pohled obyčejná dívka. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky. 

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, jaké hodnoty tvoří pevné a opravdové kamarádství či přátelství mezi vrstevníky. Žáci zároveň poznávají, že i lidé s handicapem touží po těchto hodnotách, a snaží se hledat cesty, jak přátelství s těmito lidmi navazovat. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují hodnoty, podle kterých si vybírají své kamarády/přátele;  

  • umějí diskutovat o tom, co všechno může kamarádství/přátelství pokazit; 

  • přemýšlejí nad tím, jak kamarádství či přátelství mohou vnímat lidé s určitým handicapem 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Tourettův syndrom) 

Zavřít

Chodící lidé

40 min. / 11+
Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci

Chodící lidé

40 min. / 11+
Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci


Chodící lidé / Sirius o.p.s. / Česká republika / 2011 / 1 min. / 11—21 let 

Tomáš se narodil s poruchou lítání. Přes tento handicap se necítí být jiný než ostatní a snaží se žít normální život. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci

(11+, 40 min. včetně projekce) 

Žáci se zamyslí nad možnými předsudky, které jsou spojeny s lidmi se zdravotním postižením, a porovnají je se svými vlastními. Pokusí se vcítit do pozice lidí s různým druhem postižení a učí se vnímat postižení jako potřeby, které se v průběhu života mohou objevit, zmizet, které se mění. V rámci aktivity se seznámí s aspekty komunikace s lidmi s různými druhy fyzického postižení. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují předsudky své i okolí vůči lidem se zdravotním postižením;  

  • se umějí vyvarovat předsudečnému jednání při komunikaci s lidmi se zdravotním postižením;  

  • se umějí vcítit do pocitů lidí s postižením. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (druhy tělesných postižení, formy pomoci, seberealizace osob s postižením) 

Zavřít

Jak motýl

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Co je nejhorší

Jak motýl

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Co je nejhorší


Jak motyl / Ewa Pieta / Polsko / 2004 / 29 min. / titulky / 10—21 let 

Přemek se narodil s těžkým tělesným postižením. Postupně ale zjistil, že nikdo netuší, jaký je jeho skutečný stav a že jeho vrozená vada se týká pouze těla a ne mysli. 

Přehrát film (29 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co je nejhorší

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita žákům umožňuje vžít se do pocitů hlavního hrdiny filmu a prověřit míru jejich empatie. 

CÍLE 

Žáci:  

  • umějí pracovat s vlastními emocemi a schopností empatie;  
  • dokážou diskutovat o problematice postavení lidí s postižením ve většinové společnosti;  
  • si uvědomují, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (péče o lidi s postižením, seberealizace osob s postižením) 

Zavřít

Corinnino tajemství

00 min. / 13+
Doporučená aktivita: O čem se nemluví

Corinnino tajemství

00 min. / 13+
Doporučená aktivita: O čem se nemluví


Corinnes Geheimnis / Maike Conway  / Německo / 2015 / 30 min. / titulky / 13—21 let 

Usměvavá Corinne je normální německá teenagerka. Leze s kamarády po horách, jezdí na výlety, chodí na večírky a těší se, až nastoupí na univerzitu. Nikdy ovšem nesmí zapomenout na léky, které jsou pro ni životně důležité. 

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: O čem se nemluví

(13+, 90 min. včetně projekce) 

V této aktivitě si žáci uvědomí, že v rodinách mohou existovat různá tajemství, o kterých se nemluví a se kterými je někdy dobré se v pravý čas svěřit. Zkusí se vcítit do role toho, kdo se svěřuje, i toho, kdo by měl na svěřené tajemství zareagovat. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, že existuje velké množství citlivých témat, o kterých se lidé bojí mluvit;  
  • se dokážou vcítit do druhých a jsou vnímavější k jejich trápení;  
  • mají informace o HIV/AIDS. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (projevy, léčba, prevence, život s HIV) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.