Můj neslyšící brácha
45 min. / 6+ Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět
Můj neslyšící brácha
45 min. / 6+ Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět
My Brother Is Deaf / Peter Hoffman Kimball / Spojené státy / 2022 / 10 min. / 6—15 let
Jeden je kudrnatý, druhý má rovné vlasy. Pětiletý Lincoln a dvouletý Bennett jsou bráchové, kteří si spolu hrají a skotačí jako všichni ostatní. Místo povídání se ale domlouvají znakovým jazykem.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Můžeme si rozumět
Prostřednictvím aktivity žáci rozvíjí empatii k lidem se sluchovým postižením a jejich nejbližším, zejména sourozencům. Dozvědí se o způsobu, jakým se neslyšící lidé dorozumívají. Vyzkoušejí si vzájemné porozumění prostřednictvím nonverbální komunikace.
Můj kámoš
30 min. / 7+ Doporučená aktivita: Co cítím?
Můj kámoš
30 min. / 7+ Doporučená aktivita: Co cítím?
My buddy / Jourik Vandervorst / Belgie / 2004 / 15 min. / titulky / 7—12 let
Eva potřebuje kvůli svému tělesnému postižení neustálou péči a dohled. Její život se může změnit díky asistenčnímu psovi.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co cítím?
(7+, 30 min. včetně projekce)
Žáci po promítnutí filmu vyberou ze seznamu jednu nebo více emocí, které po projekci cítí.
Pokud je formulování pocitů pro žáky obzvlášť obtížné, využijeme PRACOVNÍ LIST Reflexe pocitů, kde jsou pocity vyjádřeny pomocí grafiky. Pro reflexi lze použít také lepicí papírky, nechat na ně žáky zapisovat svá slova a seskupovat je např. podle podobnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (zooterapie, asistenční a vodicí psi, DMO)
Poslouchej ho!
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Rozumíme si?
Poslouchej ho!
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Rozumíme si?
Moet je horen! / Soulaima El Khaldi / Nizozemsko / 2013 / 15 min. / 9—12 let
Tristan nejraději ze všeho hraje fotbal. Přál by si, aby tým mohl trénovat jeho otec, který je i v reprezentaci. Jenže je neslyšící, což vzbuzuje nejistotu.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Rozumíme si?
(10+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita rozvíjí empatii žáků. Jejím prostřednictvím si žáci uvědomí možnosti handicapovaných lidí i problémy, s nimiž se potýkají. Vyzkoušejí si vzájemné porozumění pouze prostřednictvím nonverbální komunikace, hledají argumenty, proč může/nemůže neslyšící otec hlavního hrdiny filmu trénovat fotbalové mužstvo.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují důležitost komunikace jako dorozumívací schopnosti;
- vědí, jaké možnosti mají handicapovaní a s jakými problémy se potýkají;
- jsou empatičtí k člověku s postižením;
- dokážou si vážit druhých lidí.
Informační texty: Otázky a odpovědi (poruchy sluchu, dorozumívání neslyšících)
Z kola ven – Jan a Josefina
35 min. / 10+ Doporučená aktivita: Je to pravda?
Z kola ven – Jan a Josefina
35 min. / 10+ Doporučená aktivita: Je to pravda?
Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina / Charlotte Hoogakker / Nizozemsko / 2006 / 16 min. / 10—14 let
Jan a Josefina jsou sourozenci a oba čelí výzvě zapadnout do třídního kolektivu. Jan díky svému nadání přeskočil dva ročníky. Josefina se narodila s Dawnovým syndromem.
Přehrát film (16 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Je to pravda?
(10+, 35 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci osvojují znalosti o Downově syndromu. Aktivita seznamuje žáky s mýty, které se k tomuto postižení pojí. V závěru aktivity žáci uvedené mýty konfrontují s reálnými informacemi.
CÍLE
Žáci:
- mají informace o Downově syndromu;
- se učí zdůvodnit své odpovědi.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Downův syndrom)
Létající Anne
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám
Létající Anne
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám
Anne Vliegt / Catherine Vam Campen / Nizozemsko / 2010 / 20 min. / titulky / 8—12 let
Anne je na první pohled obyčejná dívka. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kamaráda si vyberu sám
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, jaké hodnoty tvoří pevné a opravdové kamarádství či přátelství mezi vrstevníky. Žáci zároveň poznávají, že i lidé s handicapem touží po těchto hodnotách, a snaží se hledat cesty, jak přátelství s těmito lidmi navazovat.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují hodnoty, podle kterých si vybírají své kamarády/přátele;
-
umějí diskutovat o tom, co všechno může kamarádství/přátelství pokazit;
-
přemýšlejí nad tím, jak kamarádství či přátelství mohou vnímat lidé s určitým handicapem
Informační texty: Otázky a odpovědi (Tourettův syndrom)
Chodící lidé
40 min. / 11+ Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci
Chodící lidé
40 min. / 11+ Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci
Chodící lidé / Sirius o.p.s. / Česká republika / 2011 / 1 min. / 11—21 let
Tomáš se narodil s poruchou lítání. Přes tento handicap se necítí být jiný než ostatní a snaží se žít normální život.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Desatera pro komunikaci
(11+, 40 min. včetně projekce)
Žáci se zamyslí nad možnými předsudky, které jsou spojeny s lidmi se zdravotním postižením, a porovnají je se svými vlastními. Pokusí se vcítit do pozice lidí s různým druhem postižení a učí se vnímat postižení jako potřeby, které se v průběhu života mohou objevit, zmizet, které se mění. V rámci aktivity se seznámí s aspekty komunikace s lidmi s různými druhy fyzického postižení.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují předsudky své i okolí vůči lidem se zdravotním postižením;
-
se umějí vyvarovat předsudečnému jednání při komunikaci s lidmi se zdravotním postižením;
-
se umějí vcítit do pocitů lidí s postižením.
Informační texty: Otázky a odpovědi (druhy tělesných postižení, formy pomoci, seberealizace osob s postižením)
Jak motýl
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Co je nejhorší
Jak motýl
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Co je nejhorší
Jak motyl / Ewa Pieta / Polsko / 2004 / 29 min. / titulky / 10—21 let
Přemek se narodil s těžkým tělesným postižením. Postupně ale zjistil, že nikdo netuší, jaký je jeho skutečný stav a že jeho vrozená vada se týká pouze těla a ne mysli.
Přehrát film (29 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co je nejhorší
(12+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žákům umožňuje vžít se do pocitů hlavního hrdiny filmu a prověřit míru jejich empatie.
CÍLE
Žáci:
- umějí pracovat s vlastními emocemi a schopností empatie;
- dokážou diskutovat o problematice postavení lidí s postižením ve většinové společnosti;
- si uvědomují, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné.
Informační texty: Otázky a odpovědi (péče o lidi s postižením, seberealizace osob s postižením)
Corinnino tajemství
00 min. / 13+ Doporučená aktivita: O čem se nemluví
Corinnino tajemství
00 min. / 13+ Doporučená aktivita: O čem se nemluví
Corinnes Geheimnis / Maike Conway / Německo / 2015 / 30 min. / titulky / 13—21 let
Usměvavá Corinne je normální německá teenagerka. Leze s kamarády po horách, jezdí na výlety, chodí na večírky a těší se, až nastoupí na univerzitu. Nikdy ovšem nesmí zapomenout na léky, které jsou pro ni životně důležité.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: O čem se nemluví
(13+, 90 min. včetně projekce)
V této aktivitě si žáci uvědomí, že v rodinách mohou existovat různá tajemství, o kterých se nemluví a se kterými je někdy dobré se v pravý čas svěřit. Zkusí se vcítit do role toho, kdo se svěřuje, i toho, kdo by měl na svěřené tajemství zareagovat.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že existuje velké množství citlivých témat, o kterých se lidé bojí mluvit;
- se dokážou vcítit do druhých a jsou vnímavější k jejich trápení;
- mají informace o HIV/AIDS.
Informační texty: Otázky a odpovědi (projevy, léčba, prevence, život s HIV)