Předsudečné chování

Pasažér

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Spolucestující

Pasažér

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Spolucestující


TV spot / Portugalská komise 50. výročí Deklarace lidských práv / Portugalsko / 2013 / 1 min. / titulky / 9—21 let 

Dáma žádá letušku o jiné místo, když zjistí, že jejím sousedem je černoch. K jejímu překvapení se ale letuška nakonec omlouvá pasažérovi černé pleti. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Spolucestující

(9+, 45 min. včetně projekce) 

Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jak osobní preference, ale také předsudky a stereotypy mohou ovlivňovat naše rozhodování a jednání. Úkolem žáků je zvolit si na základě fotografie ideálního spolucestujícího na delší let a svou volbu poté obhájit v diskusi. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, které vlastnosti jsou pro ně důležité při výběru spolucestujícího;  
  • si ověřují, zda do jejich výběru nevstupují předsudky; 
  • zjistí, zda jsou ve svém rozhodování ovlivňováni tlakem skupiny či společnosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rasismus, etnicita, diskriminace a xenofobie, nacismus a extremismus)  

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

90 min. / 11+
Doporučená aktivita: Můj soused

Hrdá navzdory chudobě

90 min. / 11+
Doporučená aktivita: Můj soused


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let 

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost. 

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můj soused

(11+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad stereotypy a předsudky v oblasti sociálního vyloučení. Žáci obdrží pracovní list s tabulkou, ve které jsou uvedeny různé charakteristiky lidí a zařízení pro sociálně znevýhodněné osoby. Úkolem žáků je rozhodnout se, zda by vedle těchto „sousedů“ zakoupili dům. Aktivita rozvíjí toleranci a respekt k druhým. Její forma přispívá k prohloubení spolupráce a kooperace ve třídě, podporuje rozvoj komunikačních a rozhodovacích schopností žáků. 

CÍLE 

Žáci: 

  • jsou schopni otevřeně komunikovat a přitom respektovat názory druhých,  
  • rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého,  
  • na pozadí praktické etiky se setkávají s pojmy postoj, předsudek a stereotyp,  
  • analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí,  
  • prohlubují si dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana) 

Zavřít

Ve skutečném životě

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Nenech se strhnout

Ve skutečném životě

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Nenech se strhnout


In Real Life - Offline Experiment / Beeban Kidron / Spojené státy / 2017 / 2 min. / titulky / 12—21 let 

Spot ukazuje, jak online anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Neměla by pravidla slušného chování platit stejně na internetu, jako ve skutečném životě? 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Nenech se strhnout

(12+, 30 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit. Díky společné diskuzi si žáci uvědomí, že nenávistné projevy vypovídají především o jejich pisatelích, nikoli adresátech. 

CÍLE 

Žáci:  

  •  si uvědomují příčiny nenávistné komunikace v prostředí internetu; 

  • přemýšlejí, jak na nenávist na internetu reagovat, a uvědomují si, že je důležité nenechat se strhnout; 

  • se zamýšlejí nad důsledky nenávistných projevů. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (hatespeech, hoax, pravidla používání internetu) 

Zavřít

Dům plný snů

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Sousedi

Dům plný snů

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Sousedi


Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 / 19 min. / 10—12 let 

Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením. 

Přehrát film (19 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Sousedi

(12+ let, 60 min. včetně projekce) 

Pomocí aktivity si žáci uvědomí stereotypy a předsudky, které mají vůči lidem, kteří jsou svým způsobem jiní než oni, a zároveň zjistí, že se jejich rozhodování liší v případě individuálního přístupu 

CÍLE

Žáci:  

  • diskutují o předsudcích, stereotypech, hodnotách a limitech tolerance;  

  • si uvědomují rozdíly obecného a individuálního přístupu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (život s mentálním postižením, chráněné bydlení) 

Zavřít

Barevný?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: První dojem

Barevný?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: První dojem


Barevný? / FARE / Velká Británie / 2003 / 1 min. / titulky / 12—21 let 

Narodí se růžový, a když vyroste, tak zbělá. Na sluníčku zhnědne. Kdo je to? No přece běloch. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: První dojem

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jak negativní zkušenost, stereotyp, předsudek, případně i vliv informací z médií mohou ovlivnit naše první dojmy z jiných lidí. Úkol žáků – přiřadit na základě prvního dojmu člověku na fotografii jeho charakteristiky – vede k pochopení, že bez získání dalších informací se můžu v hodnocení daného člověka zcela mýlit. 

CÍLE 

Žáci:  

  • vědí, jak subjektivní je první dojem;  
  • si uvědomují, jak předsudky a předchozí zkušenosti ovlivňují vytváření prvních dojmů 

Informační texty: Otázky a odpovědi (etnicita, diskriminace, xenofobie, nacismus a extremismus, příčiny rasismu) 

Zavřít

Navždy hooligan

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Dopis

Navždy hooligan

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Dopis


I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13—21 let 

Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay. 

Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Dopis

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci píšou volnou formou dopis hlavnímu hrdinovi filmu, násilnickému fotbalovému hooligenovi, který je skrytý gay. 

CÍLE 

Žáci:  

  • debatují o extremistických postojích fotbalových fanoušků  

  • zamýšlí se nad příčinami užívání drog a nadměrného pití alkoholu  

  • zabývají se tematikou LGBT+ 

Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out) 

Zavřít

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti

Navzdory strachu

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti


Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13—21 let 

Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření. 

Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti

(13+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k pochopení příčin nenávistného a násilného chování některých osob vůči dalším skupinám lidí nebo jednotlivcům. Žáci společně vytvoří seznam příčin, se kterým po zhlédnutí filmu budou dále pracovat v souvislosti s vývojem chování hlavních hrdinů a proměnou jejich vzájemného vztahu. 

CÍLE 

Žáci: 

  •  si uvědomí, že nenávistné projevy a násilné chování mají své kořeny; 

  •  zamýšlí se, kde se nenávistné postoje v lidech berou a jak ovlivňují jejich chování; 

  •  diskutují o tom, jak se protagonisté dostali do této situace a jak se s ní vyrovnávají 

Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, rodičovské povinnosti, agresivita, právní prostředí v ČR) 

Zavřít

Tak to vidím já: Pepa

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Můžou si za to sami

Tak to vidím já: Pepa

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Můžou si za to sami


Tak to vidím já: Pepa / Dana Slanařová / Česká republika / 2009 / 14 min. / 12—15 let 

Čtrnáctiletý Pepa žije s rodiči v severních Čechách. Už od svých sedmi let chodí na brigády a přispívá do rodinného rozpočtu. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Můžou si za to sami

(14+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita interaktivním způsobem seznamuje žáky s problémy života sociálně vyčleněných lidí a odhaluje podstatné aspekty tohoto problému. 

Cíle

Žáci: 

  • jsou vnímaví k sociálním otázkám; 
  • si uvědomují předsudky a stereotypy ve vnímání a přijímání sociálně vyčleněných lidí; 
  • poznávají příčiny, projevy a důsledky daného problému a společně hledají možná řešení 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální dávky, dětská práce) 

Zavřít

Černá ovce

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Platí to o všech?

Černá ovce

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Platí to o všech?


Black Sheep / Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15—21 let 

Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů. 

Přehrát film (27 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Platí to o všech?

(15+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k pochopení, že žádné tvrzení, které se říká o nějaké skupině lidí, nikdy neplatí o všech jejích členech. Pomůže jim k tomu seznam tvrzení o jejich vlastní generaci, který dají společně dohromady, a následné vyjádření každého z nich, zda o něm konkrétní tvrzení říkají pravdu, či nikoli. 

CÍLE 

Žáci:  

  • pochopí, že obecná tvrzení o skupině lidí (třídě, profesi, etniku, národu, generaci atd.) nikdy neplatí pro všechny její členy; 

  • si uvědomí, že obecnými tvrzeními se můžeme dopustit nespravedlivého posuzování. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rasismus, pokračování příběhu), Zpověď Cornelia Walkera 

Zavřít

Nenávist na internetu

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Co dokáže slovo

Nenávist na internetu

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Co dokáže slovo


Nenávist na internetu / DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min. / titulky / 12—21 let 

Vegetariánka odmítne omylem přinesený steak a sklidí za to vulgární nadávky. Na veřejnosti je to nepřípustné, na internetu je to ale naopak. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co dokáže slovo

(15+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledu oběti, agresora i celé společnosti. Prostřednictvím diskuze ve skupinách nahlížejí na závažnost tohoto fenoménu. 

CÍLE 

Žáci:  

  • se seznámí s důsledky negativních komentářů,  

  • rozliší důsledky hate speech pro oběti, agresory i celou společnost,  

  • si uvědomují nebezpečí nenávistné rétoriky. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (hate speech, hoax, pravidla používání internetu)

Zavřít

EXIT – Dát extremismu sbohem

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Změna je život

EXIT – Dát extremismu sbohem

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Změna je život


Exit - Å forlate ekstremisme / Karen Winther / Německo / 2018 / 52 min. / titulky / 15—21 let 

Autorka snímku, bývalá norská extremistka, se po více než dvaceti letech vrací do své minulosti. 

Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Změna je život

(15+, 90 min. včetně projekce) 

Na základě rozhovorů s někdejšími členy extrémistických hnutí a nahlédnutí do životů těchto lidí přemýšlí žáci o tom, co může člověka vést k zásadní životní změně. 

CÍLE 

Žáci:  

  • se zamyslí nad zásadními životními změnami a co k nim vede  

  • přemýšlí o životních hodnotách, o tom, co je v životě člověka důležité 

Informační texty: Otázky a odpovědi (extremisti, útoky rasové nenávisti, nacismus) 

Zavřít

Mladý, hrdý, nácek

85 min. / 15+
Doporučená aktivita: Placka

Mladý, hrdý, nácek

85 min. / 15+
Doporučená aktivita: Placka


Young, Nazi and Proud / David Modell / Velká Británie / 2002 / 49 min. / titulky / 15—19 let 

Úspěšný univerzitní student Mark působí jako vzdělaný mladík. Ale jen na první dojem. Stal se novou tváří ultrapravicové Britské národní strany. 

Přehrát film (49 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Placka

(15+, 85 min. včetně projekce) 

Aktivita rozvíjí kreativitu žáků. Jejím cílem je vytvořit grafický návrh „placky“ (odznaku) proti rasismu 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují své postoje vůči neonacismu a rasismu;  
  • jsou kreativní;  
  • reflektují funkční prvky protirasistických kampaní. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (neonacionalismus v EU) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.