Pasažér
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Spolucestující
Pasažér
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Spolucestující
TV spot / Portugalská komise 50. výročí Deklarace lidských práv / Portugalsko / 2013 / 1 min. / titulky / 9—21 let
Dáma žádá letušku o jiné místo, když zjistí, že jejím sousedem je černoch. K jejímu překvapení se ale letuška nakonec omlouvá pasažérovi černé pleti.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Spolucestující
(9+, 45 min. včetně projekce)
Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jak osobní preference, ale také předsudky a stereotypy mohou ovlivňovat naše rozhodování a jednání. Úkolem žáků je zvolit si na základě fotografie ideálního spolucestujícího na delší let a svou volbu poté obhájit v diskusi.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, které vlastnosti jsou pro ně důležité při výběru spolucestujícího;
- si ověřují, zda do jejich výběru nevstupují předsudky;
- zjistí, zda jsou ve svém rozhodování ovlivňováni tlakem skupiny či společnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (rasismus, etnicita, diskriminace a xenofobie, nacismus a extremismus)
Hrdá navzdory chudobě
90 min. / 11+ Doporučená aktivita: Můj soused
Hrdá navzdory chudobě
90 min. / 11+ Doporučená aktivita: Můj soused
Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let
I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Můj soused
(11+, 90 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad stereotypy a předsudky v oblasti sociálního vyloučení. Žáci obdrží pracovní list s tabulkou, ve které jsou uvedeny různé charakteristiky lidí a zařízení pro sociálně znevýhodněné osoby. Úkolem žáků je rozhodnout se, zda by vedle těchto „sousedů“ zakoupili dům. Aktivita rozvíjí toleranci a respekt k druhým. Její forma přispívá k prohloubení spolupráce a kooperace ve třídě, podporuje rozvoj komunikačních a rozhodovacích schopností žáků.
CÍLE
Žáci:
- jsou schopni otevřeně komunikovat a přitom respektovat názory druhých,
- rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého,
- na pozadí praktické etiky se setkávají s pojmy postoj, předsudek a stereotyp,
- analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí,
- prohlubují si dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí.
Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana)
Ve skutečném životě
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Nenech se strhnout
Ve skutečném životě
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Nenech se strhnout
In Real Life - Offline Experiment / Beeban Kidron / Spojené státy / 2017 / 2 min. / titulky / 12—21 let
Spot ukazuje, jak online anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Neměla by pravidla slušného chování platit stejně na internetu, jako ve skutečném životě?
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Nenech se strhnout
(12+, 30 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit. Díky společné diskuzi si žáci uvědomí, že nenávistné projevy vypovídají především o jejich pisatelích, nikoli adresátech.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují příčiny nenávistné komunikace v prostředí internetu;
-
přemýšlejí, jak na nenávist na internetu reagovat, a uvědomují si, že je důležité nenechat se strhnout;
-
se zamýšlejí nad důsledky nenávistných projevů.
Informační texty: Otázky a odpovědi (hatespeech, hoax, pravidla používání internetu)
Dům plný snů
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Sousedi
Dům plný snů
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Sousedi
Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 / 19 min. / 10—12 let
Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.
Přehrát film (19 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Sousedi
(12+ let, 60 min. včetně projekce)
Pomocí aktivity si žáci uvědomí stereotypy a předsudky, které mají vůči lidem, kteří jsou svým způsobem jiní než oni, a zároveň zjistí, že se jejich rozhodování liší v případě individuálního přístupu
CÍLE
Žáci:
-
diskutují o předsudcích, stereotypech, hodnotách a limitech tolerance;
-
si uvědomují rozdíly obecného a individuálního přístupu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (život s mentálním postižením, chráněné bydlení)
Barevný?
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: První dojem
Barevný?
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: První dojem
Barevný? / FARE / Velká Británie / 2003 / 1 min. / titulky / 12—21 let
Narodí se růžový, a když vyroste, tak zbělá. Na sluníčku zhnědne. Kdo je to? No přece běloch.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: První dojem
(12+, 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jak negativní zkušenost, stereotyp, předsudek, případně i vliv informací z médií mohou ovlivnit naše první dojmy z jiných lidí. Úkol žáků – přiřadit na základě prvního dojmu člověku na fotografii jeho charakteristiky – vede k pochopení, že bez získání dalších informací se můžu v hodnocení daného člověka zcela mýlit.
CÍLE
Žáci:
- vědí, jak subjektivní je první dojem;
- si uvědomují, jak předsudky a předchozí zkušenosti ovlivňují vytváření prvních dojmů
Informační texty: Otázky a odpovědi (etnicita, diskriminace, xenofobie, nacismus a extremismus, příčiny rasismu)
Navždy hooligan
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Dopis
Navždy hooligan
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Dopis
I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13—21 let
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Dopis
(13+, 45 min. včetně projekce)
Žáci píšou volnou formou dopis hlavnímu hrdinovi filmu, násilnickému fotbalovému hooligenovi, který je skrytý gay.
CÍLE
Žáci:
-
debatují o extremistických postojích fotbalových fanoušků
-
zamýšlí se nad příčinami užívání drog a nadměrného pití alkoholu
-
zabývají se tematikou LGBT+
Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out)
Navzdory strachu
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
Navzdory strachu
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13—21 let
Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.
Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
(13+, 90 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k pochopení příčin nenávistného a násilného chování některých osob vůči dalším skupinám lidí nebo jednotlivcům. Žáci společně vytvoří seznam příčin, se kterým po zhlédnutí filmu budou dále pracovat v souvislosti s vývojem chování hlavních hrdinů a proměnou jejich vzájemného vztahu.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomí, že nenávistné projevy a násilné chování mají své kořeny;
-
zamýšlí se, kde se nenávistné postoje v lidech berou a jak ovlivňují jejich chování;
-
diskutují o tom, jak se protagonisté dostali do této situace a jak se s ní vyrovnávají
Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, rodičovské povinnosti, agresivita, právní prostředí v ČR)
Tak to vidím já: Pepa
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Můžou si za to sami
Tak to vidím já: Pepa
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Můžou si za to sami
Tak to vidím já: Pepa / Dana Slanařová / Česká republika / 2009 / 14 min. / 12—15 let
Čtrnáctiletý Pepa žije s rodiči v severních Čechách. Už od svých sedmi let chodí na brigády a přispívá do rodinného rozpočtu.
Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Můžou si za to sami
(14+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita interaktivním způsobem seznamuje žáky s problémy života sociálně vyčleněných lidí a odhaluje podstatné aspekty tohoto problému.
Cíle
Žáci:
- jsou vnímaví k sociálním otázkám;
- si uvědomují předsudky a stereotypy ve vnímání a přijímání sociálně vyčleněných lidí;
- poznávají příčiny, projevy a důsledky daného problému a společně hledají možná řešení
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální dávky, dětská práce)
Černá ovce
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Platí to o všech?
Černá ovce
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Platí to o všech?
Black Sheep / Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15—21 let
Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů.
Přehrát film (27 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Platí to o všech?
(15+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k pochopení, že žádné tvrzení, které se říká o nějaké skupině lidí, nikdy neplatí o všech jejích členech. Pomůže jim k tomu seznam tvrzení o jejich vlastní generaci, který dají společně dohromady, a následné vyjádření každého z nich, zda o něm konkrétní tvrzení říkají pravdu, či nikoli.
CÍLE
Žáci:
-
pochopí, že obecná tvrzení o skupině lidí (třídě, profesi, etniku, národu, generaci atd.) nikdy neplatí pro všechny její členy;
-
si uvědomí, že obecnými tvrzeními se můžeme dopustit nespravedlivého posuzování.
Informační texty: Otázky a odpovědi (rasismus, pokračování příběhu), Zpověď Cornelia Walkera
Nenávist na internetu
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Co dokáže slovo
Nenávist na internetu
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Co dokáže slovo
Nenávist na internetu / DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min. / titulky / 12—21 let
Vegetariánka odmítne omylem přinesený steak a sklidí za to vulgární nadávky. Na veřejnosti je to nepřípustné, na internetu je to ale naopak.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co dokáže slovo
(15+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledu oběti, agresora i celé společnosti. Prostřednictvím diskuze ve skupinách nahlížejí na závažnost tohoto fenoménu.
CÍLE
Žáci:
-
se seznámí s důsledky negativních komentářů,
-
rozliší důsledky hate speech pro oběti, agresory i celou společnost,
-
si uvědomují nebezpečí nenávistné rétoriky.
Informační texty: Otázky a odpovědi (hate speech, hoax, pravidla používání internetu)
EXIT – Dát extremismu sbohem
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Změna je život
EXIT – Dát extremismu sbohem
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Změna je život
Exit - Å forlate ekstremisme / Karen Winther / Německo / 2018 / 52 min. / titulky / 15—21 let
Autorka snímku, bývalá norská extremistka, se po více než dvaceti letech vrací do své minulosti.
Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Změna je život
(15+, 90 min. včetně projekce)
Na základě rozhovorů s někdejšími členy extrémistických hnutí a nahlédnutí do životů těchto lidí přemýšlí žáci o tom, co může člověka vést k zásadní životní změně.
CÍLE
Žáci:
-
se zamyslí nad zásadními životními změnami a co k nim vede
-
přemýšlí o životních hodnotách, o tom, co je v životě člověka důležité
Informační texty: Otázky a odpovědi (extremisti, útoky rasové nenávisti, nacismus)
Mladý, hrdý, nácek
85 min. / 15+ Doporučená aktivita: Placka
Mladý, hrdý, nácek
85 min. / 15+ Doporučená aktivita: Placka
Young, Nazi and Proud / David Modell / Velká Británie / 2002 / 49 min. / titulky / 15—19 let
Úspěšný univerzitní student Mark působí jako vzdělaný mladík. Ale jen na první dojem. Stal se novou tváří ultrapravicové Britské národní strany.
Přehrát film (49 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Placka
(15+, 85 min. včetně projekce)
Aktivita rozvíjí kreativitu žáků. Jejím cílem je vytvořit grafický návrh „placky“ (odznaku) proti rasismu
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují své postoje vůči neonacismu a rasismu;
- jsou kreativní;
- reflektují funkční prvky protirasistických kampaní.
Informační texty: Otázky a odpovědi (neonacionalismus v EU)