Komiks
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být
Komiks
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být
Komiks / National Society for the Prevention of Cruelty to Children / Velká Británie / 2002 / 1 min. / Titulky / 12—21 let
Otec po příchodu z práce uhodí svého syna takovou silou, až chlapec spadne na zem.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být
(12+, 31 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad problematikou domácího násilí a jeho projevy. Seznamují se s tvorbou sociálního spotu, vypracují story board na dané téma.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují nepřiměřenost trestů;
- znají různé formy násilí páchaného na dětech;
- dokážou na dané téma vypracovat story board.
Informační texty: Otázky a odpovědi (fyzické a psychické násilí na dětech,
statistiky v ČR, jak se zachovat, když máme podezření)
Modřiny
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Semafor práv
Modřiny
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Semafor práv
Modřiny / CounterAct / Velká Británie / 2001 / 1 min. / Titulky / 12—19 let
Proč desetiletý Kevin nechodí na tělocvik? Stydí se za modřiny, jež mu po celém těle způsobuje jeho agresivní otec.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Semafor práv
(12+, 31 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad právy dětí ve školním prostředí a nad dětskými právy obecně. Společně se pokusí definovat pět práv, která všichni považují za významná pro utváření spravedlivého, klidného a bezpečného prostředí ve třídě a ve škole.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují, jak problematika práv dítěte souvisí s každodenním životem;
-
znají práva dětí;
-
jsou vnímaví k porušování dětských práv.
Informační texty: Otázky a odpovědi (počty obětí týrání dětí v ČR, znaky chování týraného dítěte, rizikové faktory, které vedou k týrání dítěte v rodině)
Ruská pohádka
115 min. / 12+ Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
Ruská pohádka
115 min. / 12+ Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
A Russian Fairytale / Nicloas Doldinger, Jake Mobbs / Velká Británie / 2013 / 73 min. / Titulky / 12—21 let
Podle odhadů žije v Rusku několik milionů dětí bez domova. Výjimkou není ani město Perm.
Přehrát film (73 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
(115 min. včetně projekce)
Žáci si zapíšou scény, které na ně nejvíce zapůsobily, a poté je prezentují, a to nejdříve v malých skupinách a následně i před ostatními spolužáky.
CÍLE
Necháme vybrané žáky (dobrovolníky) představit, co si poznamenali. Ptáme se: Jak na vás snímek (příp. ukázka) celkově působil? Čím vás scéna, kterou jste vybrali, nejvíce oslovila? Byly pro vás informace, které jste se dozvěděli, nové? Pokusíme se o celkové shrnutí.
Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny bezdomovectví, co by v řešení bezdomovectví pomohlo, jak drogy mění člověka)
Poslouchám
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Nejsi sám
Poslouchám
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Nejsi sám
Listen / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2017 / 15 min. / 12—17 let
Dětský svět je občas plný komplikací, o kterých není snadné mluvit s rodiči. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka – obdoba české Linky bezpečí.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktiviat: Nejsi sám
(12+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se v úvodu aktivity zamýšlejí nad tím, co jim pomáhá vypořádat se se špatnou náladou a dalšími negativními pocity. Zjišťují, že jednou z možností je sdílet tyto pocity s někým blízkým. Ve dvojicích nacvičují různé techniky aktivního naslouchání a zjišťují, které techniky fungují a proč. Žáci si prostřednictvím této aktivity uvědomí význam empatického naslouchání, schopnosti vcítit se do prožívání druhého.
CÍLE
Žáci:
-
se učí, jak aktivně naslouchat
-
rozvíjejí své sebeovládání a schopnost vcítit se do druhého
-
ve třídě jsou k sobě navzájem více empatičtí
Informační texty: Otázky a odpovědi (linky důvěry, profese operátorů, mlčenlivost operátorů, testovací hovory, nejčastější problémy dětí)
Děti ze stanice Leningradská
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Články řetězu
Děti ze stanice Leningradská
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Články řetězu
Children of Leningradsky / Hanna Polak, Andrzej Celinski / Polsko / 2004 / 35 min. / Titulky / 13—21 let
Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská.
Přehrát film (35 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Články řetězu
(13+, 90 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s právy dětí a zamyslí se nad jejich dodržováním. Zároveň si uvědomí vlastní zodpovědnost za dění kolem nás.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují svá práva;
- si jsou vědomi své odpovědnosti za dění kolem nás;
- umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných.
Informační texty: Otázky a odpovědi (výčet věcí, co v tom OaO očekávat, velmi úsporně)