Šikana

Giovanni – první klučičí akvabela

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Dokážu to?

Giovanni – první klučičí akvabela

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Dokážu to?


Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. / 8—14 let 

Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání. 

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Dokážu to?

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci učí přijímat jinakost. Zároveň poznávají, že pokud je někomu ubližováno, není správné mlčet a čekat, jak se situace vyvine („jak to dopadne“), ale je třeba se postavit za toho, komu se děje jakékoli bezpráví, a snažit se mu pomoci. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se učí reagovat na konflikty ve třídě i v životě;  
  • si uvědomují nutnost zastat se spolužáka či kamaráda, pokud mu někdo ubližuje;  
  • si uvědomují, že není správné být pasivním divákem. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, formy šikany, synchronizované plavání) 

Zavřít

Příběh šikany

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku

Příběh šikany

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku


#Pestverhaal / Eef Hilgers / Nizozemsko / 2018 / 15 min. / 8—12 let 

Posměšky a fyzické násilí, které zažívala ve škole, přivedly třináctiletou Rosalii až k myšlenkám na sebevraždu. Když se situace mezi spolužáky částečně uklidnila, šikana se přesunula na sociální sítě. I její vlastní pokoj tak pro ni přestal být bezpečným útočištěm – pokaždé, když se podívá na svůj mobil, má obavy, kdo jí píše. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci si na základě počátečního brainstormingu, zhlédnutí filmu a parafrázování příběhu začínají uvědomovat mechanismy šikany a kyberšikany. Ve skupině se snaží najít pro šikanovanou protagonistku filmu řešení. V závěrečné reflexi se zamýšlí přímo nad šikanou ve svém okolí nebo se zabývají obecněji pojmem kyberšikana. 

CÍLE 

Žáci: 

  • vciťují se do pozice spolužáků 

  •  šikanované dívky uvědomují si mechanismy šikany a kyberšikany  

  • snaží se najít řešení problému 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana a kyberšikana, co může dělat oběť, přihlížející spolužáci či škola v případě šikany, influenceři, kteří se tématem šikany zabývají) 

Zavřít

Příběh ostrakizace

18 min. / 8+
Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky

Příběh ostrakizace

18 min. / 8+
Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky


Vicky's Party / Webwise / Irsko / 3 min. / 8 -12 let 

Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů. 

Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky

(18 min. včetně projekce) 

Aktivita umožňuje žákům anonymně vyjádřit své emoce po zhlédnutí filmu metodou volného psaní a seznámit se s pocity spolužáků 

Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana, ostrakizace v digitálním světě, jak zakročit, pokud je někdo šikanován) 

Zavřít

Slova bolí

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Dobré slovo

Slova bolí

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Dobré slovo


Slova bolí / Companies Committed to Kids / Kanada / 2012 / 1 min. / Titulky / 9—15 let 

Projít školní chodbou a čelit výsměchu a urážkám spolužaček je pro mladou dívku stejně bolestivé jako projít lynčujícím davem. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Dobré slovo

(9+ , 45 min. včetně projekce) 

Pomocí aktivity žáci rozvíjejí svoji citlivost a empatii. Díky zážitkovému učení, kdy jsou vystaveni různým hodnoticím výrokům, si uvědomí, jak nepříjemné mohou některé výroky být, že každý vnímá hodnocení své osoby jinak a že to, co vnímá jeden člověk neutrálně, může být pro jiného velmi zraňující. 

CÍLE 

Žáci: 

  • umějí vysvětlit pojem nálepkování, předsudky; 
  • si uvědomují subjektivnost vnímání hodnocení;  
  • rozvíjejí empatii, tolerantní postoje a respekt k jinakosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, oběť a agresor, co může dělat dítě v případě šikany) 

Zavřít

Dětská práva: Romy

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Když smích bolí

Dětská práva: Romy

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Když smích bolí


Mensjesrechten – Romy / Wilberry Jacobs / Nizozemsko / 2009 / 4 min. / 10—14 let 

Dvanáctiletá Romy trpí nadváhou. Léta musí ve škole snášet šikanu ze strany svých spolužáků, kteří na ni s oblibou pokřikují. 

Přehrát film (4 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Když smích bolí 

(10+, 45 min. včetně projekce) 

Pomocí psaní a čtení dopisů se žáci zamyslí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi – vzájemným posmíváním. 

CÍLE 

Žáci: 

  • přemýšlejí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi, kdy je oběť vysmívána a napadána kvůli svému vzhledu; 
  • se vcítí do pocitů člověka, kterému se druzí smějí kvůli jeho vzhledu;  
  • umí vyjmenovat několik možných důvodů, proč dítě trpí nadváhou. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (pojem šikana, osobnost agresora, řešení šikany, týká se to i nás) 

Zavřít

Johanna – Z pekla do ráje

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Zeď s nápisy

Johanna – Z pekla do ráje

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Zeď s nápisy


Johanna! Yohanna! / Thomas Danielsson / Švédsko / 2003 / 28 min. / Titulky / 11—16 let 

"Prvních šest let na základní škole pro mě bylo doslova peklem," vzpomíná devatenáctiletá Johanna ze Švédska. 

Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Zeď s nápisy 

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita žákům pomůže reflektovat zhlédnutý film a otevře komunikaci o problematice šikany ve třídě. Žáci samostatně sepíší, co pro ně šikana znamená, jak ji vnímají, a posléze pracují ve větších skupinách, kde o svých výrocích diskutují s dalšími spolužáky 

CÍLE 

Žáci: 

  • si ujasní své postoje k problematice šikany;  
  • se naučí formulovat své názory, kriticky myslet a racionálně argumentovat. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (definice šikany, co je a není šikanování, profil oběti a profil agresora, co může dělat dítě v případě šikany) 

Zavřít

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Co udělám já?

Tanečník Evžen

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Co udělám já?


In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / 10—15 let 

Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci. 

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co udělám já?

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci pokusí vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu. Zamýšlejí se nad vlastním postojem k těmto lidem a také nad vlastním strachem a silou ho překonat. 

CÍLE 

Žáci: 

  • dokážou se vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu,  

  • umějí formulovat argumenty,  

  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty,  

  • uvědomují si, že člověk musí v životě někdy překonat strach a riskovat, aby žil s pocitem plnohodnotného a naplněného života. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozhovor s režisérem, definice šikany, co je a není šikanování, co může dělat dítě v případě šikany) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.