Giovanni – první klučičí akvabela
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Dokážu to?
Giovanni – první klučičí akvabela
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Dokážu to?
Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. / 8—14 let
Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Dokážu to?
(8+, 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci učí přijímat jinakost. Zároveň poznávají, že pokud je někomu ubližováno, není správné mlčet a čekat, jak se situace vyvine („jak to dopadne“), ale je třeba se postavit za toho, komu se děje jakékoli bezpráví, a snažit se mu pomoci.
CÍLE
Žáci:
- se učí reagovat na konflikty ve třídě i v životě;
- si uvědomují nutnost zastat se spolužáka či kamaráda, pokud mu někdo ubližuje;
- si uvědomují, že není správné být pasivním divákem.
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, formy šikany, synchronizované plavání)
Příběh šikany
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku
Příběh šikany
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku
#Pestverhaal / Eef Hilgers / Nizozemsko / 2018 / 15 min. / 8—12 let
Posměšky a fyzické násilí, které zažívala ve škole, přivedly třináctiletou Rosalii až k myšlenkám na sebevraždu. Když se situace mezi spolužáky částečně uklidnila, šikana se přesunula na sociální sítě. I její vlastní pokoj tak pro ni přestal být bezpečným útočištěm – pokaždé, když se podívá na svůj mobil, má obavy, kdo jí píše.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku
(8+, 45 min. včetně projekce)
Žáci si na základě počátečního brainstormingu, zhlédnutí filmu a parafrázování příběhu začínají uvědomovat mechanismy šikany a kyberšikany. Ve skupině se snaží najít pro šikanovanou protagonistku filmu řešení. V závěrečné reflexi se zamýšlí přímo nad šikanou ve svém okolí nebo se zabývají obecněji pojmem kyberšikana.
CÍLE
Žáci:
-
vciťují se do pozice spolužáků
-
šikanované dívky uvědomují si mechanismy šikany a kyberšikany
-
snaží se najít řešení problému
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana a kyberšikana, co může dělat oběť, přihlížející spolužáci či škola v případě šikany, influenceři, kteří se tématem šikany zabývají)
Příběh ostrakizace
18 min. / 8+ Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky
Příběh ostrakizace
18 min. / 8+ Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky
Vicky's Party / Webwise / Irsko / 3 min. / 8 -12 let
Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů.
Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Anonymní myšlenky
(18 min. včetně projekce)
Aktivita umožňuje žákům anonymně vyjádřit své emoce po zhlédnutí filmu metodou volného psaní a seznámit se s pocity spolužáků
Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana, ostrakizace v digitálním světě, jak zakročit, pokud je někdo šikanován)
Slova bolí
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Dobré slovo
Slova bolí
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Dobré slovo
Slova bolí / Companies Committed to Kids / Kanada / 2012 / 1 min. / Titulky / 9—15 let
Projít školní chodbou a čelit výsměchu a urážkám spolužaček je pro mladou dívku stejně bolestivé jako projít lynčujícím davem.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Dobré slovo
(9+ , 45 min. včetně projekce)
Pomocí aktivity žáci rozvíjejí svoji citlivost a empatii. Díky zážitkovému učení, kdy jsou vystaveni různým hodnoticím výrokům, si uvědomí, jak nepříjemné mohou některé výroky být, že každý vnímá hodnocení své osoby jinak a že to, co vnímá jeden člověk neutrálně, může být pro jiného velmi zraňující.
CÍLE
Žáci:
- umějí vysvětlit pojem nálepkování, předsudky;
- si uvědomují subjektivnost vnímání hodnocení;
- rozvíjejí empatii, tolerantní postoje a respekt k jinakosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, oběť a agresor, co může dělat dítě v případě šikany)
Dětská práva: Romy
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Když smích bolí
Dětská práva: Romy
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Když smích bolí
Mensjesrechten – Romy / Wilberry Jacobs / Nizozemsko / 2009 / 4 min. / 10—14 let
Dvanáctiletá Romy trpí nadváhou. Léta musí ve škole snášet šikanu ze strany svých spolužáků, kteří na ni s oblibou pokřikují.
Přehrát film (4 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Když smích bolí
(10+, 45 min. včetně projekce)
Pomocí psaní a čtení dopisů se žáci zamyslí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi – vzájemným posmíváním.
CÍLE
Žáci:
- přemýšlejí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi, kdy je oběť vysmívána a napadána kvůli svému vzhledu;
- se vcítí do pocitů člověka, kterému se druzí smějí kvůli jeho vzhledu;
- umí vyjmenovat několik možných důvodů, proč dítě trpí nadváhou.
Informační texty: Otázky a odpovědi (pojem šikana, osobnost agresora, řešení šikany, týká se to i nás)
Johanna – Z pekla do ráje
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Zeď s nápisy
Johanna – Z pekla do ráje
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Zeď s nápisy
Johanna! Yohanna! / Thomas Danielsson / Švédsko / 2003 / 28 min. / Titulky / 11—16 let
"Prvních šest let na základní škole pro mě bylo doslova peklem," vzpomíná devatenáctiletá Johanna ze Švédska.
Přehrát film (28 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Zeď s nápisy
(11+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žákům pomůže reflektovat zhlédnutý film a otevře komunikaci o problematice šikany ve třídě. Žáci samostatně sepíší, co pro ně šikana znamená, jak ji vnímají, a posléze pracují ve větších skupinách, kde o svých výrocích diskutují s dalšími spolužáky
CÍLE
Žáci:
- si ujasní své postoje k problematice šikany;
- se naučí formulovat své názory, kriticky myslet a racionálně argumentovat.
Informační texty: Otázky a odpovědi (definice šikany, co je a není šikanování, profil oběti a profil agresora, co může dělat dítě v případě šikany)
Tanečník Evžen
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Co udělám já?
Tanečník Evžen
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Co udělám já?
In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / 10—15 let
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co udělám já?
(12+, 45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci pokusí vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu. Zamýšlejí se nad vlastním postojem k těmto lidem a také nad vlastním strachem a silou ho překonat.
CÍLE
Žáci:
-
dokážou se vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu,
-
umějí formulovat argumenty,
-
uvědomují si vlastní postoje a hodnoty,
-
uvědomují si, že člověk musí v životě někdy překonat strach a riskovat, aby žil s pocitem plnohodnotného a naplněného života.
Informační texty: Otázky a odpovědi (rozhovor s režisérem, definice šikany, co je a není šikanování, co může dělat dítě v případě šikany)