Mezigenerační vztahy

Delete

45 - 90 min. / 6+
Doporučená aktivita: Boj s delete

Delete

45 - 90 min. / 6+
Doporučená aktivita: Boj s delete


Delete / Janetta Ubbels / Nizozemsko / 2013 / 15 min. / 10—12 let 

Otec patnáctiletého Jurreho neustále něco zapomíná. Když jde do kuchyně pro chleba, přinese džus. Žije totiž s Alzheimerovou chorobou. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Boj s “delete"

( 8+, 45-90 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují důležitost vzájemné pomoci v rodině, chápou funkci rodiny a rodinných kořenů. Žáci se pokusí vžít do situace člověka s Alzheimerovou nemocí a vymyslet, jak by se mu dalo pomoci. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují význam rodiny jako základní životní hodnoty;  
  • přemýšlejí nad možnostmi pomoci nemocnému člověku z pozice svého věku;  
  • umějí pracovat ve skupinách na společném výstupu na základě filmového dokumentu;  
  • dokážou prezentovat svůj výstup ostatním skupinám pomocí vlastní dramatizace. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Alzheimerova choroba, projevy a prevence, život s ní) 

Zavřít

Haiduc - život na ulici

 45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Rodiče a já

Haiduc - život na ulici

 45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Rodiče a já


Haiduc / Annelies Kruk a Anneke de Lind van Wijngaarden / Nizozemsko / 2014 / 18 min. / 8—14 let 

Když bylo Nicuovi sedm let, utekl ze strachu z agresivního otce z domova. Od té doby žije na ulici. 

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Rodiče a já

(8+, 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k uvědomění si vlastních potřeb a práv, která mají v nejužší rodině. Prostřednictvím pracovního listu pojmenují své primární potřeby, jako je pocit bezpečí, jistoty a lásky. Uvědomí si také rizika, pokud tyto základní potřeby nejsou v životě naplňovány. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují důležitost dodržování dětských práv v rámci rodiny;  
  • dokážou pojmenovat emoce, které v nich rodinné zázemí vyvolává;  
  • respektují jednání ostatních lidí a hledají důvody jejich chování. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (děti na ulici, příčiny bezdomovectví, léčba drogové závislosti) 

Zavřít

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem nebo bez

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem nebo bez


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 8—12 let 

Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole s cílem zabavit jim mobily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: S mobilem nebo bez

(8+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad situacemi a místy, kam podle nich mobily nepatří. Přemýšlejí nad významem komunikace tváří v tvář a prostřednictvím hrané scénky se pokusí pochopit, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během osobní komunikace. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují význam přímé mezilidské komunikace  

  • rozlišují, že v některých situacích může být vhodné omezit používání telefonu  

  • uvažují nad pocity, které může vyvolat nadměrné používání telefonu během komunikace tváří v tvář 

Informační texty: Otázky a odpovědi (nomofobie, závislost na telefonu, komunikace) 

Zavřít

Lotte – Srdce pro bezdomovce

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Čára života

Lotte – Srdce pro bezdomovce

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Čára života


Lotte - ein Herz für Obdachlose / Phillis Fermer / Německo / 2011 / 15 min. / titulky / 9—14 let 

Jedenáctileté Lotte se v hlavě zrodí plán. S pomocí dvou přátel by ráda připravila jídlo pro bezdomovce. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Čára života

(10+, 45 min. Včetně projekce + domácí úkol) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí důležitost rodinných a mezilidských vazeb při řešení náročných životních situací. Spolu s vybraným členem rodiny vytvoří čáru jeho života, kde zaznamenají kritické momenty, které by za určitých okolností mohly vést ke ztrátě domova. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomují si důležitost pevných rodinných vazeb a kvalitní sociální sítě, 
  • pojmenují náročné životní situace, které mohou vést k bezdomovectví,  
  • uvědomují si nutnost potřeby vzdělávání z hlediska kvality budoucího života,  
  • uvědomují si vlastní zodpovědnost za to, kdo jsou a kde a jak budou žít,  
  • diskutují se členem své rodiny a přemýšlí o jeho životě v souvislostech. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (bezdomovectví, občanská angažovanost) 

Zavřít

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 11—21 let 

Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

(11+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší. 

CÍLE 

Žáci:  

  • jsou vnímavější k tomu, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během komunikace tváří v tvář  

  • si uvědomují, že „závislost“ na mobilech je celospolečenský fenomén  

  • vnímají pozitiva i negativa, která těsné soužití s mobilními telefony přináší 

Informační texty: Otázky a odpovědi (nomofobie, závislost na telefonu, komunikace) 

Zavřít

Na střídačku!

90 min. / 11+
Doporučená aktivita: Rodina

Na střídačku!

90 min. / 11+
Doporučená aktivita: Rodina


Scheids! Wissel! / Tim van Gils / Nizozemsko / 2022 / 15 min. / 11—15 let 

Din je tichý kluk, který miluje fotbal. Na hřišti se cítí jako ryba ve vodě, a fotbal navíc dává jeho světu řád. Obzvlášť od té doby, co se jeho rodiče rozvedli. Na střídavou péči si ještě zvyká, ale už před časem pochopil, že ačkoliv rodiče nežijí spolu, stále ho budou mít oba rádi. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Rodina

(11+, 90 min. Včetně projekce) 

Žáci si uvědomují, co pro ně znamená rodina, a sdílejí svoje úvahy. V úvodní aktivitě vytvoří pětilístek na téma rodina. Během projekce filmu a po ní se věnují tomu, co zažívají děti (a možná často i oni či jejich spolužáci), když spolu jejich rodiče nežijí a děti jsou ve střídavé péči. Na závěr si zmapují svoje rezervy v náročných situacích a co jim pomáhá obstát. 

CÍLE 

Žáci:  

  • pojmenovávají, co pro každého z nich znamená jejich rodina a sdílejí svoje zjištění  

  • učí se diskutovat o vztahu rodičů a dětí  

  • učí se mluvit o svých obavách, strachu a dalších negativních pocitech s druhými 

  • dozvídají se, co to znamená střídavá péče a jaká mají být její pravidla s ohledem na potřeby dětí  

  • mohou se vcítit do situace, kdy je někdo ve střídavé péči rodičů  

  • uvědomí si, pojmenují a sdílejí tipy na to, co jim pomáhá při překonání těžké situace a kam se případně obrátit o pomoc 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozvodovost v ČR, jak mluvit s dětmi o rozvodu, co může udělat škola, co dětem pomáhá, varovné signály), Check-list pro práci s citlivými tématy (přečíst před promítáním!) 

Zavřít

Jak z toho ven

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Milá Emmo

Jak z toho ven

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Milá Emmo


Outside in / Els van Driel / Nizozemsko / 2017 /15 min. / titulky / 13—21 let 

Emma si v hlavě přehrává poslední rodičovskou hádku. Když pak zaostří na terč, všechny myšlenky náhle utichnou. Schopnost být ‚tady a teď‘ se jí nyní, po rozvodu rodičů, obzvlášť hodí. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Milá Emmo

(12+, 45 min. Včetně projekce filmu) 

Žáci prostřednictvím jednoduchých symbolů popíší svou rodinu. Zamýšlejí se nad vztahy ve své rodině i nad vztahy rodiny ve filmu, která prochází rozvodem. Volně píší dopis hlavní hrdince a odráží v něm své pocity. 

CÍLE 

Žáci:  

  • zamýšlejí se nad vztahy ve své rodině  

  • vciťují se do hlavní hrdinky filmu, která prožívá rozvod rodičů  

  • uvědomují si, že z těžkých životních situací může člověk vyjít posílen 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozvodovost v ČR, jak mluvit s dětmi o rozvodu) 

Zavřít

Tak to vidím já: Pepa

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co je domov

Tak to vidím já: Pepa

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co je domov


Tak to vidím já: Pepa / Dana Slanařová / Česká republika / 2009 / 14 min. / 12—15 let 

Čtrnáctiletý Pepa žije s rodiči v severních Čechách. Už od svých sedmi let chodí na brigády a přispívá do rodinného rozpočtu. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co je domov

(13+, 45 min. Včetně projekce) 

Ještě před projekcí filmu žáci prostřednictvím jednoduchých symbolů (barva, zvíře aj.) popíší svou rodinu a domov. Po projekci pak prostřednictvím stejných symbolů popíší rodinu hlavního hrdiny filmu. Kromě zamyšlení se nad vztahy a situací ve vlastní rodině jim aktivita pomůže reflektovat zhlédnutý snímek. 

Cíle:  

Žáci: 

  • reflektují zhlédnutý film;  
  • rozvíjejí vlastní kreativitu a představivost 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, sociální dávky, dětská práce) 

Zavřít

Hiphop-erace

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Generační mosty

Hiphop-erace

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Generační mosty


Hip Hop-eration / Bryn Evans / Nový Zéland / 2014 / 57 min. / titulky / 13—21 let 

Proč by se nemohl soubor seniorů a seniorek, jehož věkový průměr se blíží devadesátce, zúčastnit hiphopové taneční soutěže? 

Přehrát film (57 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Generační mosty

(13+, 90 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují, že se mohou jednotlivé generace navzájem obohacovat. Zamýšlejí se nad místem jednotlivce ve společnosti a jeho možnostmi prosadit či uskutečnit svůj záměr s ohledem na věk a s ním související okolnosti. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují rozdílnost životních zkušeností a vliv společenského vývoje na ně,  

  • uvědomují si vzájemný přínos starší a mladší generace,  

  • budují si pozitivní postoje vůči seniorům. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (stárnutí a společnost, život seniorů v ČR) 

Zavřít

Já, moje romská rodina a Woody Allen

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co je domov

Já, moje romská rodina a Woody Allen

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co je domov


Io, la mia famiglia rom e Woody Allen / Laura Halilovic / Itálie / 2009 / 50 min. / titulky / 13—21 let 

Nebývale kvalitní a svěží debut devatenáctileté Laury Halilovic, jež s ruční kamerou dokumentuje život své romské rodiny. 

Přehrát film (50 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co je domov

(13+, 90 min. Včetně projekce) 

Ještě před projekcí filmu žáci prostřednictvím jednoduchých symbolů (barva, zvíře aj.) popíší svou rodinu a domov. Po projekci pak prostřednictvím stejných symbolů popíší rodinu hlavní hrdinky filmu. Kromě zamyšlení se nad vztahy a situací ve vlastní rodině jim aktivita pomůže reflektovat zhlédnutý snímek. 

CÍLE 

Žáci:  

  • reflektují zhlédnutý film;  
  • rozvíjejí vlastní kreativitu a představivost. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Romové v Evropě, romské tradice, předsudky, sociální vyloučení) 

Zavřít

Život ve fotografiích

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Osobní historie

Život ve fotografiích

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Osobní historie


Hatzalmania / Tamar Tal / Izrael / 2011 / 58 min. / titulky / 14—21 let 

Citlivě natočený snímek plný lidskosti, odvahy a humoru ukazuje, že ani dvougenerační rozdíl a časté neshody nejsou překážkou hlubokého vztahu v rodině.  

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Osobní historie

(14+, 45 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad významnými událostmi ve svém životě, které dávají do kontextu s událostmi společenskými, historickými, politickými apod., a vytvoří svoji historickou osu. Zaměřují se na konkrétní prožitky, které se k dané události vztahují. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují důležité momenty svého života a života jim blízkých seniorů;  
  • dokážou porovnat subjektivní vzpomínky na jednotlivé události s relevantními dobovými zdroji; 
  • pomocí dobových materiálů umějí dotvořit historickou osu;  
  • si uvědomují význam fotografií pro člověka. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Izrael, osudy československých Židů, aktivní stáří, péče o seniory) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.