Malé mužstvo
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Dva nebo jeden?
Malé mužstvo
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Dva nebo jeden?
Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8—13 let
V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Dva nebo jeden
(8+, 45 min. včetně projekce)
Za pomoci příběhu dvou vrstevníků se žáci zamyslí nad možnými předsudky, které se pojí k pohlaví jedince nebo k jeho etnickému původu.
CÍLE
Žáci:
- znají možné předsudky, které se pojí k pohlaví jedince nebo k jeho etnickému původu;
- si uvědomují, do jaké míry může pohlaví nebo etnický původ ovlivnit možnosti člověka;
- umějí pracovat s vlastními předsudky.
Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci)
Giovanni – první klučičí akvabela
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: To jsou paradoxy
Giovanni – první klučičí akvabela
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: To jsou paradoxy
Giovanni en het waterballet / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2014 / 17 min. /8—14 let
Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: To jsou paradoxy
(9+, 45 min. včetně projekce)
V této aktivitě se žáci zamýšlejí nad rovností pohlaví ve sportu. V následné diskusi se baví o nerovnostech v dalších oblastech života. Zároveň si uvědomí, že každý člověk má jiné životní zkušenosti, a může mít na věci jiný názor
CÍLE
Žáci:
-
formulují vlastní myšlenky k problematice rovnosti pohlaví,
-
si uvědomují společenské předsudky,
-
jsou empatičtí k postojům druhých.
Informační texty: Otázky a odpovědi (šikana, synchronizované plavání)
Navždy hooligan
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
Navždy hooligan
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13—21 let
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kořeny nenávisti
(13+, 90 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k pochopení příčin nenávistného a násilného chování některých osob vůči dalším skupinám lidí nebo jednotlivcům. Žáci společně vytvoří seznam příčin, se kterým po zhlédnutí filmu budou dále pracovat v souvislosti s vývojem chování hlavních hrdinů a proměnou jejich vzájemného vztahu.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomí, že nenávistné projevy a násilné chování mají své kořeny;
-
zamýšlí se, kde se nenávistné postoje v lidech berou a jak ovlivňují jejich chování;
-
diskutují o tom, jak se protagonisté dostali do této situace a jak se s ní vyrovnávají
Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out)
Navzdory strachu
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
Navzdory strachu
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
Facing fear / Jason Cohen / Spojené státy / 2013 / 23 min. / titulky / 13—21 let
Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.
Přehrát film (23 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: I.N.S.E.R.T.
(45 min. včetně projekce)
Metoda se využívá především při práci s textem, dá se však dobře využít i pro reflexi. Pracuje se znaménky plus (+), minus (-), vykřičník (!), otazník (?) a dobře slouží pro vedení strukturované diskuze. Je vhodné s ní navázat po metodě Jedno slovo.
Informační texty: Otázky a odpovědi (coming out, rodičovské povinnosti, agresivita, právní prostředí v ČR)
Duhový šampionát
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě
Duhový šampionát
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě
Gay Champions / Nicolaas Veul a Tim Besten / Nizozemsko / 2012 / 48 min. / titulky / 14—21 let
Mladí žurnalisté Nicolaas a Tim z Holandska vyrazili na Ukrajinu zdokumentovat tamější historicky první Gay Pride.
Přehrát film (48 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Veřejné mínění ve vztahu k LGBT+ komunitě
(14+, 45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě analyzují průzkum veřejného mínění o LGBT komunitě a zamýšlejí se nad tím, jak se veřejné mínění formuje.
CÍLE
Žáci:
-
porovnávají postavení LGBT komunity v České republice a na Ukrajině
-
jsou schopni analyzovat mediální sdělení ve formě grafu
-
přemýšlejí o faktorech, které formují veřejné mínění
Informační texty: Otázky a odpovědi (LGBT+, homofobie, postavení LGBT+ osob v ČR a na Ukrajině)
Putinovy „Děti 404“
115 min. / 15+ Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
Putinovy „Děti 404“
115 min. / 15+ Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
Deti 404 / Pavel Loparev, Askold Kurov / Rusko / 2014 / 76 min. / titulky / 14—21 let
V roce 2013 přijalo Rusko zákon proti „propagaci homosexuality“. Šikana gayů a leseb tak získala posvěcení z nejvyšších míst.
Přehrát film (76 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
(15+, 115 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity pokusí vžít do člověka s homosexuální orientací, naučí se respektovat odlišnosti druhých a pracovat s vlastními stereotypy a předsudky.
CÍLE
Žáci:
- jsou empatičtí k lidem s jinou než většinovou sexuální orientací;
- si uvědomují své vlastní předsudky a absurditu přístupu a názorů části většinové společnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (homofobie v Rusku, hnutí “Děti 404” a Jelena Klímová
Říkejte mi Kuču
120 min. / 16+ Doporučená aktivita: Pětilístek
Říkejte mi Kuču
120 min. / 16+ Doporučená aktivita: Pětilístek
Call Me Kuchu / Katherine Fairfax Wright, Malika Zouhali-Worrall / Spojené státy / 2012 / 87 min. / titulky / 16—21 let
Být v Ugandě homosexuálem je životu nebezpečné. Dokument sleduje stoupající hvězdu aktivisty za práva LGBT komunity Davida Kata.
Přehrát film (87 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Pětilístek
(16+, 120 min. včetně projekce)
Metoda představuje vhodný způsob, jak přimět žáky vyjádřit emoce po filmu formou volného verše.
Informační texty: Otázky a odpovědi (homosexualita, LGBT+ komunita v Ugandě a v ČR)