Na kole za svobodou

  • The Bristol Bike Project
  • Alistair Oldham
  • Velká Británie
  • 2009
  • 18 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Uvědomit si, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe.
  2. Ukázat, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí.
  3. Hledat způsoby realizace pomoci, kterou chtějí poskytnout.
  4. Uvědomit si své postoje k problematice emigrace.

V anglickém Bristolu evidují na čtyři stovky žadatelů o azyl. Pětatřicet liber týdně, které dostávají od britské vlády, stačí každému z nich nanejvýš na levné jídlo. Na drahou městskou dopravu mohou zapomenout, a tak chodí po městě pěšky. Od prosince 2008 to už ale pro mnoho z nich neplatí – díky partě místních nadšenců, kteří odstartovali jedinečný projekt. Sbírají po městě stará a odložená kola a s pomocí zájemců z řad uprchlíků je dávají dohromady. Lidem, kteří kvůli svému statusu nemohou být oficiálně zaměstnáni, nabízejí kromě možnosti smysluplného „zabití“ jejich volného času při opravě kol ještě něco navíc: vlastní bicykl.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Uprchlíci a my

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • umějí pracovat s textem
  • dokážou odhalit manipulativní argumentaci
  • dovedou kriticky zhodnotit danou problematiku

Na které straně stojíš?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují své postoje k problematice emigrace
  • umějí formulovat, obhájit, případě korigovat své názory
  • dokážou kriticky myslet a racionálně argumentovat

Změna začíná u nás

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe
  • vědí, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí
  • umějí hledat způsoby realizace pomoci

Slavní emigranti

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • znají slavné české a světové emigranty
  • si uvědomují čtyři velké vlny emigrace v české historii
  • chápou emigraci jako důsledek dějinných událostí

Kolik je u nás azylantů?

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • znají rozdíl mezi azylantem a žadatelem o azyl
  • mají představu o počtech žadatelů o azyl v ČR
  • mají představu o tom, odkud do ČR žadatelé o azyl přicházejí a proč

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • uprchlictví a imigrace
  • důsledky migrace
  • ekonomická situace v České republice

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • práce s textem a pojmy týkající se migrace
  • reflexe metodou I.N.S.E.R.T.
  • hledání způsobů, jak pomoct svému okolí

Výuka na dálku – angličtina

Aktivita pro online výuku

  • procvičování slovní zásoby k problematice migrace
  • formulování názoru a ověřování porozumění filmu
  • úvaha nad tím, jak pomoci svému okolí – využití podmiňovacího způsobu

Doprovodné a doporučené materiály

Bristol Bike Project

Webové stránky projektu

Kola pro Afriku

Webové stránky projektu zaměřeného na dárcovství jízdních kol pro děti v Africe

Bristol Bike Project probíhá i po 11 letech

Video (Aj) ukazující, jak v současné době projekt probíhá

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti

Sdružení META

Sdružení pro příležitosti mladých migrantů

Kdo jiný? Příklady dobré praxe II.

Příklady a ukázky aktivit žáků a studentů, kteří se rozhodli přispět k řešení problémů

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

10. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se snižování nerovnosti uvnitř zemí i mezi nimi

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

UNHCR v ČR

Webový portál úřadu OSN pro uprchlíky

Mezinárodní organizace pro migraci

Webové stránky Mezinárodní organizace pro migraci

Encyklopedie migrace

Vzdělávací projekt organizace Online encyklopedie migrace, který je vytvářen v úzké spolupráci s Karlovou Univerzitou v Praze a dalšími evropskými univerzitami.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.