Migrace a menšiny

Jsem tu nový

60 min. / 8+
Doporučená aktivita: Jsem tu nový

Jsem tu nový

60 min. / 8+
Doporučená aktivita: Jsem tu nový


Nieuw / Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 8—14 let 

Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se nemůže dočkat nového domova v Nizozemsku. 

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jsem tu nový

(8+, 60 min. Včetně projekce) 

Aktivita nenásilnou formou otevírá problematiku uprchlictví. Jejím prostřednictvím se žáci zamyslí nad důvody, které mohou vést lidi k opuštění jejich domovů. Pomocí pracovního listu se žáci pokusí vcítit do emocí dětí, které byly nuceny odejít ze své rodné země. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují hodnoty, které jsou spojeny s pojmem domov;  
  • se zamyslí nad důvody, proč lidé opouštějí své domovy;  
  • se vcítí do pocitů dítěte-uprchlíka a vyjádří je 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi (azyl, příčiny migrace, Kongo) 

Zavřít

Malá

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu

Malá

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu


Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let 

Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům. 

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu

(10+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se snaží dívat na svět očima vietnamské rodiny žijící v ČR. Vyplňují pracovní list a zamýšlejí se nad vzpomínkami, trápením, potřebami a tužbami dívky Rong, hlavní postavy filmu. 

CÍLE 

Žáci:  

  • umí se vcítit do druhého člověka;  

  • zabývají se tématem jinakosti; 

  • dozvídají se o vietnamské komunitě v ČR. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Vietnam, Vietnamci v ČR) 

Zavřít

Poradkyně

30 min. / 13+
Doporučená aktivita: Slavní imigranti

Poradkyně

30 min. / 13+
Doporučená aktivita: Slavní imigranti


TV spot / Recognize Immigrant Credentials / Kanada / 2006 / 1 min. / titulky / 13—21 let 

Řada imigrantů nepracuje za stejných podmínek jako lidé v zemích, kam přicházejí, dokonce i v případě, že mají mnohem vyšší kvalifikaci. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Slavní emigranti

( 13+, 30 min. Včetně projekce) 

Aktivita představí osudy lidí, kteří byli nuceni emigrovat ze své vlasti. Žáci se prostřednictvím sociálního spotu seznámí s těžkostmi, kterým musí migranti v nové zemi čelit, a zamyslí se nad tím, proč často migranti vykonávají podřadná zaměstnání, která neodpovídají jejich kvalifikaci. 

CÍLE 

Žáci:  

  • seznámí se s osudy některých známých emigrantů;  
  • uvědomí si, kdo je uprchlík a s jakými těžkostmi se musí v cizí zemi potýkat. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (migrace, zaměstnávání migrantů v ČR) 

Zavřít

Já, moje romská rodina a Woody Allen

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Splněné sny generací

Já, moje romská rodina a Woody Allen

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Splněné sny generací


Io, la mia famiglia rom e Woody Allen / Laura Halilovic / Itálie / 2009 / 50 min. / titulky / 13—21 let 

Nebývale kvalitní a svěží debut devatenáctileté Laury Halilovic, jež s ruční kamerou dokumentuje život své romské rodiny. 

Přehrát film (50 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Splněné sny generací

(13+, 90 min. Včetně projekce filmu) 

Aktivita žákům pomůže odhalit specifika problematiky etnických menšin a zamyslet se nad rozdíly generačních pohledů na dodržování tradic. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují své vlastní postoje k romské menšině a své možné předsudky;  

  • znají některé kulturní prvky této etnické skupiny;  

  • diskutují o generačních rozdílech v pohledu na dodržování tradic. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Romové v Evropě, romské tradice, předsudky, sociální vyloučení) 

Zavřít

Daleko od rodiny

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Společně silnější

Daleko od rodiny

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Společně silnější


Daleko od rodiny / Girl Away from Home / Alisa Kovalenko, Simon Lereng Wilmont / Dánsko, Norsko / 2023 / 22 min. / 12—20 let 

Nastě je třináct let a ze všeho nejvíc miluje gymnastiku. Tvrdě dře a tréninku věnuje i čtyři hodiny denně, pět dní v týdnu. Všechno se ale v jednom momentě změní. 

Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Společně silnější

(13+, 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k diskuzi o konfliktu na Ukrajině a o vlivu války na život běžných lidí. Pomáhá otevřít téma války i ve třídách s ukrajinskými uprchlíky. Posiluje empatii žáků vůči lidem v jejich okolí a pojmenováním pozitivních společných zážitků pomáhá zlepšit atmosféru v kolektivu. 

CÍLE 

Žáci:  

  • se zamýšlejí nad válečným konfliktem na Ukrajině a nad tím, jak nás ovlivňuje, 

  •  diskutují o tom, co vytváří pozitivní klima ve třídě,  

  • uvědomují si, jak mohou k dobré atmosféře v kolektivu sami přispět. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (dopady války na psychiku mladých, pokračování Nastina příběhu) 

Zavřít

Až vyrostu

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty

Až vyrostu

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty


When I Grow Up / Olivier Jobard, Claire Billet / Belgie / 2023 / 12 min. / titulky / 13—21 let 

Mykyta, Daryna a Sonia jsou čtrnáctiletí žáci z ukrajinského města Irpiň, které bylo zasaženo ruskou invazí. Deset měsíců poté leží město v troskách a jejich oblíbená místa, kam dříve chodili s kamarády, už neexistují. 

Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty

(13+, 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k tomu, aby pochopili význam pojmu „životní hodnoty“ a uvědomili si, které životní hodnoty jsou důležité. Prostřednictvím filmu se žáci seznámí s příběhy tří ukrajinských žáků. S pomocí pracovních listů žáci reflektují své vlastní hodnoty i hodnoty hlavních protagonistů filmu. V závěru aktivity jim žáci napíší vzkaz. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si ujasní význam pojmu životní hodnoty a vazbu životních hodnot na prostředí či situaci, ve které se nacházejí;  

  • si uvědomují, že přístup ke vzdělání nemají všichni lidé stejný. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Ruská invaze na Ukrajinu, výuka Ukrajinců) 

Zavřít

Na divokém severu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Násilí kolem nás

Na divokém severu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Násilí kolem nás


Na divokém severu / David Vondráček / Česká republika / 2012 / 52 min. / 14—21 let 

Na příkladě Šluknovska je vidět, jak pozorně se člověk musí dívat, aby viděl všechny souvislosti. 

Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Násilí kolem nás

(14+, 45 min. Včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že ve vztahu k násilí se každý z nás může stát jak jeho obětí, tak i původcem. Žáci si v jejím průběhu osvojí konstruktivní dovednosti, jak k násilí přistupovat. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, že každý z nás se může stát nejen obětí násilí, ale i jeho původcem;  
  • mají konstruktivní dovednosti, jak přistupovat k násilí;  
  • jsou tolerantní a zodpovědní. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Historie pohraničí, sociálně vyloučené lokality, Šluknovsko, romové) 

Zavřít

Vojta Lavička: Nahoru a dolů

100 min. / 14+
Doporučená aktivita: Hledání otázek

Vojta Lavička: Nahoru a dolů

100 min. / 14+
Doporučená aktivita: Hledání otázek


Vojta Lavička: Nahoru a dolů / Helena Třeštíková / Česká republika / 2003 / 80 min. / 14—21 let 

Dokument Heleny Třeštíkové představuje uplynulých šestnáct let v životě romského hudebníka, novináře a aktivisty Vojty Lavičky. 

Přehrát film (80 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hledání otázek

(100 min. Včetně projekce filmu) 

Žáci po projekci ve skupinách připraví alespoň tři otázky k filmu. Odpovědi pak hledají společně v dalších hodinách nebo za domácí úkol. 

Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi) 

Zavřít

V.I.P. / Vietnamese Important People

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu

V.I.P. / Vietnamese Important People

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu


V.I.P. / Vietnamese Important People / Lukáš Kokeš / Česká republika / 2013 / 26 min. / titulky / 14—21 let 

Snímek zachycuje příběhy ze života mladých Vietnamců žijících v ČR, kteří začínají být kariérně velmi úspěšní. 

Přehrát film (26 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Na co nezapomenu

(45 min. Včetně projekce) 

Žáci si zapíší scény, které na ně nejvíc zapůsobily, a poté je prezentují, a to nejdříve v malých skupinách a následně – pokud chtějí – i před ostatními spolužáky. 

Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi) 

Zavřít

Jenica & Perla

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Podaná ruka

Jenica & Perla

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Podaná ruka


Rozálie Kohoutová / Česká republika, Francie / 2014 / 60 min. / titulky / 13—21 let 

Jenica a Perla jsou kamarádky, které spojuje záliba v tanci. Obě právě vstupují do světa dospělých, který v jejich případě odráží problémy romské komunity v dnešní Evropě. 

Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Podaná ruka

(14+, 90 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k přemýšlení o možnostech dětí a mladých lidí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí vzdělávat se a uplatnit se v životě. Prostřednictvím pracovního listu se zamyslí nad tím, proč je důležité, aby k této problematice nebyly nejen různé instituce, ale ani oni sami lhostejní. 

CÍLE 

Žáci:  

  • uvědomují si vlastní předsudky, stereotypy,  
  • uvědomují si, že sami mohou pomoci,  
  • zamýšlí se nad výhodami rozmanité společnosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (historie, mýty a fakta o Romech) 

Zavřít

Jak jsem se stala partyzánkou

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Identita

Jak jsem se stala partyzánkou

90 min. / 14+
Doporučená aktivita: Identita


Ako som sa stala partizánkou / Vera Lacková / 2021 / 52 min. / 14—21 let 

Mladá režisérka Vera Lacková odhaluje pohnutý osud svého pradědečka, který se účastnil za 2. světové války protifašistického odboje.   

Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Identita

(14+, 90 min. Včetně projekce) 

Při této aktivitě si žáci uvědomí jedinečné vlastnosti každého člověka, ale i to, v čem se lišíme a v čem jsme naopak stejní. 

CÍLE 

Žáci:  

  • uvědomí si vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých;  

  • zamýšlí se nad tím, co utváří identitu a co mohou sami ovlivnit; 

  • diskutují o odlišnosti a rozvíjejí si respekt vůči jinakosti. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (Romové za 2 sv.války, v odboji a po válce), Slovo režisérky 

Zavřít

Narozeniny

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Děje se to

Narozeniny

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Děje se to


Narozeniny / Save the children / Velká Británie / 2013 / 1 min. / titulky / 14—21 let 

Série kratičkých záběrů ukazuje, jak dramaticky se může změnit život jedné dívky za jediný rok. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Děje se to

(14+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci jsou aktivitou vedeni k zamyšlení nad tím, že se konflikty časově a místně vzdálené týkají také jich. Uvědomí si, že by člověk neměl být netečný k bolesti druhých a hranice uměle vytvořených státních celků by neměly být překážkou. 

CÍLE 

Žáci: 

  • vidí souvislost mezi svým životem a životy lidí žijících v zemi postižené válečným konfliktem; 
  • uvědomují si, že je důležité nebýt slepý k utrpení druhých;  
  • rozvíjejí svou empatii. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (válečné konflikty) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.