Jsem tu nový
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Jsem tu nový
Jsem tu nový
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Jsem tu nový
Nieuw / Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 8—14 let
Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se nemůže dočkat nového domova v Nizozemsku.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jsem tu nový
(8+, 60 min. Včetně projekce)
Aktivita nenásilnou formou otevírá problematiku uprchlictví. Jejím prostřednictvím se žáci zamyslí nad důvody, které mohou vést lidi k opuštění jejich domovů. Pomocí pracovního listu se žáci pokusí vcítit do emocí dětí, které byly nuceny odejít ze své rodné země.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují hodnoty, které jsou spojeny s pojmem domov;
- se zamyslí nad důvody, proč lidé opouštějí své domovy;
- se vcítí do pocitů dítěte-uprchlíka a vyjádří je
Informační texty: Otázky a odpovědi (azyl, příčiny migrace, Kongo)
Malá
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu
Malá
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu
Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Rybkou v akváriu
(10+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se snaží dívat na svět očima vietnamské rodiny žijící v ČR. Vyplňují pracovní list a zamýšlejí se nad vzpomínkami, trápením, potřebami a tužbami dívky Rong, hlavní postavy filmu.
CÍLE
Žáci:
-
umí se vcítit do druhého člověka;
-
zabývají se tématem jinakosti;
-
dozvídají se o vietnamské komunitě v ČR.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Vietnam, Vietnamci v ČR)
Poradkyně
30 min. / 13+ Doporučená aktivita: Slavní imigranti
Poradkyně
30 min. / 13+ Doporučená aktivita: Slavní imigranti
TV spot / Recognize Immigrant Credentials / Kanada / 2006 / 1 min. / titulky / 13—21 let
Řada imigrantů nepracuje za stejných podmínek jako lidé v zemích, kam přicházejí, dokonce i v případě, že mají mnohem vyšší kvalifikaci.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Slavní emigranti
( 13+, 30 min. Včetně projekce)
Aktivita představí osudy lidí, kteří byli nuceni emigrovat ze své vlasti. Žáci se prostřednictvím sociálního spotu seznámí s těžkostmi, kterým musí migranti v nové zemi čelit, a zamyslí se nad tím, proč často migranti vykonávají podřadná zaměstnání, která neodpovídají jejich kvalifikaci.
CÍLE
Žáci:
- seznámí se s osudy některých známých emigrantů;
- uvědomí si, kdo je uprchlík a s jakými těžkostmi se musí v cizí zemi potýkat.
Informační texty: Otázky a odpovědi (migrace, zaměstnávání migrantů v ČR)
Já, moje romská rodina a Woody Allen
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Splněné sny generací
Já, moje romská rodina a Woody Allen
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Splněné sny generací
Io, la mia famiglia rom e Woody Allen / Laura Halilovic / Itálie / 2009 / 50 min. / titulky / 13—21 let
Nebývale kvalitní a svěží debut devatenáctileté Laury Halilovic, jež s ruční kamerou dokumentuje život své romské rodiny.
Přehrát film (50 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Splněné sny generací
(13+, 90 min. Včetně projekce filmu)
Aktivita žákům pomůže odhalit specifika problematiky etnických menšin a zamyslet se nad rozdíly generačních pohledů na dodržování tradic.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují své vlastní postoje k romské menšině a své možné předsudky;
-
znají některé kulturní prvky této etnické skupiny;
-
diskutují o generačních rozdílech v pohledu na dodržování tradic.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Romové v Evropě, romské tradice, předsudky, sociální vyloučení)
Daleko od rodiny
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Společně silnější
Daleko od rodiny
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Společně silnější
Daleko od rodiny / Girl Away from Home / Alisa Kovalenko, Simon Lereng Wilmont / Dánsko, Norsko / 2023 / 22 min. / 12—20 let
Nastě je třináct let a ze všeho nejvíc miluje gymnastiku. Tvrdě dře a tréninku věnuje i čtyři hodiny denně, pět dní v týdnu. Všechno se ale v jednom momentě změní.
Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Společně silnější
(13+, 45 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k diskuzi o konfliktu na Ukrajině a o vlivu války na život běžných lidí. Pomáhá otevřít téma války i ve třídách s ukrajinskými uprchlíky. Posiluje empatii žáků vůči lidem v jejich okolí a pojmenováním pozitivních společných zážitků pomáhá zlepšit atmosféru v kolektivu.
CÍLE
Žáci:
-
se zamýšlejí nad válečným konfliktem na Ukrajině a nad tím, jak nás ovlivňuje,
-
diskutují o tom, co vytváří pozitivní klima ve třídě,
-
uvědomují si, jak mohou k dobré atmosféře v kolektivu sami přispět.
Informační texty: Otázky a odpovědi (dopady války na psychiku mladých, pokračování Nastina příběhu)
Až vyrostu
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty
Až vyrostu
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty
When I Grow Up / Olivier Jobard, Claire Billet / Belgie / 2023 / 12 min. / titulky / 13—21 let
Mykyta, Daryna a Sonia jsou čtrnáctiletí žáci z ukrajinského města Irpiň, které bylo zasaženo ruskou invazí. Deset měsíců poté leží město v troskách a jejich oblíbená místa, kam dříve chodili s kamarády, už neexistují.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Moje a jejich životní hodnoty
(13+, 45 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k tomu, aby pochopili význam pojmu „životní hodnoty“ a uvědomili si, které životní hodnoty jsou důležité. Prostřednictvím filmu se žáci seznámí s příběhy tří ukrajinských žáků. S pomocí pracovních listů žáci reflektují své vlastní hodnoty i hodnoty hlavních protagonistů filmu. V závěru aktivity jim žáci napíší vzkaz.
CÍLE
Žáci:
-
si ujasní význam pojmu životní hodnoty a vazbu životních hodnot na prostředí či situaci, ve které se nacházejí;
-
si uvědomují, že přístup ke vzdělání nemají všichni lidé stejný.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Ruská invaze na Ukrajinu, výuka Ukrajinců)
Na divokém severu
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Násilí kolem nás
Na divokém severu
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Násilí kolem nás
Na divokém severu / David Vondráček / Česká republika / 2012 / 52 min. / 14—21 let
Na příkladě Šluknovska je vidět, jak pozorně se člověk musí dívat, aby viděl všechny souvislosti.
Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Násilí kolem nás
(14+, 45 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že ve vztahu k násilí se každý z nás může stát jak jeho obětí, tak i původcem. Žáci si v jejím průběhu osvojí konstruktivní dovednosti, jak k násilí přistupovat.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že každý z nás se může stát nejen obětí násilí, ale i jeho původcem;
- mají konstruktivní dovednosti, jak přistupovat k násilí;
- jsou tolerantní a zodpovědní.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Historie pohraničí, sociálně vyloučené lokality, Šluknovsko, romové)
Vojta Lavička: Nahoru a dolů
100 min. / 14+ Doporučená aktivita: Hledání otázek
Vojta Lavička: Nahoru a dolů
100 min. / 14+ Doporučená aktivita: Hledání otázek
Vojta Lavička: Nahoru a dolů / Helena Třeštíková / Česká republika / 2003 / 80 min. / 14—21 let
Dokument Heleny Třeštíkové představuje uplynulých šestnáct let v životě romského hudebníka, novináře a aktivisty Vojty Lavičky.
Přehrát film (80 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hledání otázek
(100 min. Včetně projekce filmu)
Žáci po projekci ve skupinách připraví alespoň tři otázky k filmu. Odpovědi pak hledají společně v dalších hodinách nebo za domácí úkol.
Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi)
V.I.P. / Vietnamese Important People
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
V.I.P. / Vietnamese Important People
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
V.I.P. / Vietnamese Important People / Lukáš Kokeš / Česká republika / 2013 / 26 min. / titulky / 14—21 let
Snímek zachycuje příběhy ze života mladých Vietnamců žijících v ČR, kteří začínají být kariérně velmi úspěšní.
Přehrát film (26 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu
(45 min. Včetně projekce)
Žáci si zapíší scény, které na ně nejvíc zapůsobily, a poté je prezentují, a to nejdříve v malých skupinách a následně – pokud chtějí – i před ostatními spolužáky.
Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi)
Jenica & Perla
90 min. / 14+ Doporučená aktivita: Podaná ruka
Jenica & Perla
90 min. / 14+ Doporučená aktivita: Podaná ruka
Rozálie Kohoutová / Česká republika, Francie / 2014 / 60 min. / titulky / 13—21 let
Jenica a Perla jsou kamarádky, které spojuje záliba v tanci. Obě právě vstupují do světa dospělých, který v jejich případě odráží problémy romské komunity v dnešní Evropě.
Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Podaná ruka
(14+, 90 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k přemýšlení o možnostech dětí a mladých lidí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí vzdělávat se a uplatnit se v životě. Prostřednictvím pracovního listu se zamyslí nad tím, proč je důležité, aby k této problematice nebyly nejen různé instituce, ale ani oni sami lhostejní.
CÍLE
Žáci:
- uvědomují si vlastní předsudky, stereotypy,
- uvědomují si, že sami mohou pomoci,
- zamýšlí se nad výhodami rozmanité společnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (historie, mýty a fakta o Romech)
Jak jsem se stala partyzánkou
90 min. / 14+ Doporučená aktivita: Identita
Jak jsem se stala partyzánkou
90 min. / 14+ Doporučená aktivita: Identita
Ako som sa stala partizánkou / Vera Lacková / 2021 / 52 min. / 14—21 let
Mladá režisérka Vera Lacková odhaluje pohnutý osud svého pradědečka, který se účastnil za 2. světové války protifašistického odboje.
Přehrát film (52 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Identita
(14+, 90 min. Včetně projekce)
Při této aktivitě si žáci uvědomí jedinečné vlastnosti každého člověka, ale i to, v čem se lišíme a v čem jsme naopak stejní.
CÍLE
Žáci:
-
uvědomí si vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých;
-
zamýšlí se nad tím, co utváří identitu a co mohou sami ovlivnit;
-
diskutují o odlišnosti a rozvíjejí si respekt vůči jinakosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (Romové za 2 sv.války, v odboji a po válce), Slovo režisérky
Narozeniny
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Děje se to
Narozeniny
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Děje se to
Narozeniny / Save the children / Velká Británie / 2013 / 1 min. / titulky / 14—21 let
Série kratičkých záběrů ukazuje, jak dramaticky se může změnit život jedné dívky za jediný rok.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Děje se to
(14+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci jsou aktivitou vedeni k zamyšlení nad tím, že se konflikty časově a místně vzdálené týkají také jich. Uvědomí si, že by člověk neměl být netečný k bolesti druhých a hranice uměle vytvořených státních celků by neměly být překážkou.
CÍLE
Žáci:
- vidí souvislost mezi svým životem a životy lidí žijících v zemi postižené válečným konfliktem;
- uvědomují si, že je důležité nebýt slepý k utrpení druhých;
- rozvíjejí svou empatii.
Informační texty: Otázky a odpovědi (válečné konflikty)