V digitálním světě: Hesla
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Hesla
V digitálním světě: Hesla
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Hesla
#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let
Hesla chrání to nejcennější, co v prostoru internetu máme. Piráti se mohou dostat do našich emailových schránek a k dalším citlivým informacím a dokumentům. ředejít tomu můžeme zvolením silného hesla.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hesla
(8+, 60 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad důležitostí ochrany cenností a osobních údajů – jak v reálném, tak i virtuálním světě. V úvodu aktivity žáci hádají, co cenného nebo tajného se skrývá v pokladničce či kufru a jakým jedinečným klíčem se lze dostat dovnitř. Žáci si dále vyzkouší vytvořit silné heslo.
CÍLE
Žáci:
- se zamyslí nad hodnotou soukromí a cenných předmětů nebo informací
- se naučí, jak vytvořit silné heslo
- se dozví, jaká hesla určitě nepoužívat
Informační texty: Otázky a odpovědi (bezpečné heslo, používání hesel, co dělat při ukradení hesla)
Děti online (Zachy)
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Můj čas online
Děti online (Zachy)
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Můj čas online
Děti online (Zachy) / Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 17 min. / 10—21 let
Většina dnešních dětí dokáže ovládat počítač či mobilní telefon dříve, než se naučí zavazovat si tkaničky nebo jezdit na kole. Po celém světě vyrůstají nové generace dětí, které tráví výrazně více času ve virtuálním světě než hraním si na hřišti.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Můj čas online
(10+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity zapojují do dialogů a zkoumají fenomén youtuberství z různých perspektiv. Přemýšlejí nad množstvím času, který tráví online, a jaké výhody a nevýhody to přináší. Zvažují, jaké překážky mohou stát v cestě mladým lidem při dosahování cílů a jaký vliv má blízké okolí na jejich rozhodnutí.
CÍLE
Žáci:
- umí diskutovat o youtuberství z různých úhlů pohledu;
- si uvědomují množství času, které na internetu tráví a jaký to má pozitivní i negativní vliv na jejich život;
- přemýšlí nad vlivem rodiny a blízkého okolí při rozhodování o budoucím povolání.
Informační texty: Otázky a odpovědi (YouTube, charakteristika, motivace, cílové skupiny youtuberů, fenomén youtuberů a starší generace)
DigiStories: Nela
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
DigiStories: Nela
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
digistories-alexDigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / 2021 / 15 min. / 11—15 let
DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím videohry vcítí do role Nely a prožijí skrze její příběh kyberšikanu. Uvědomují si sílu slov v online prostředí a snaží se najít řešení, jak se kyberšikaně bránit.
CÍLE
Žáci:
- rozpoznají, co je kyberšikana
- získají strategie, jak se kyberšikaně bránit a jak na ni reagovat
- chápou sílu slov a budují si návyky bezpečné komunikace v online prostředí
Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana a šikana, formy a oběti kyberšikany, mýty o kyberšikaně, jak se bránit)
DigiStories: Alex
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu
DigiStories: Alex
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu
Digistories: Alex / JSNS, Charles Games / 2023 / 20 min. / 11—15 let
Alex a Lea jsou spolužáci a nejlepší kamarádi. Mají společné koníčky, často si píší na sociální síti a společně také hrají fiktivní online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými. Jak se k tomu postaví Alex?
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Když online svět přeroste přes hlavu
(11+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se v aktivitě rozdělí na skupiny. Polovina žáků se vcítí do postavy Alexe, pokusí se pochopit, jak se Alexe dotýkalo chování kamarádky Ley, a poradit mu, jak by jí mohl pomoci. Druhá část žáků přemýšlí nad tím, proč Lea věnuje hraní tolik času, jaké důsledky to může mít ve skutečném životě a jakými cestami je opět možné získat kontrolu nad časem tráveným online.
CÍLE
Žáci:
- se seznámí s projevy problematického chování spjatého s užíváním digitálních technologií
- přemýšlejí o důležitosti zdravých návyků v digitálním prostředí
- uvažují o možnostech seberegulace v používání digitálních technologií
Informační texty: Otázky a odpovědi (zdravé návyky v digitálním světě, jak pomoci, když se online svět vymkne kontrole)
Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Naivátor
Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Naivátor
Naivátor / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 13—21 let
Je Země placatá? Pocházíme z mimozemšťanů? Škodí sex zdraví? Podle některých zpráv na internetu je toto všechno pravda. Hrdina spotu si nainstaloval aplikaci Naivátor a nechal se zlákat svody fake news.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Naivátor
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k seznámení se s tématem konspiračních teorií na příkladu teorie o placaté Zemi. Žáci pracují ve třech skupinách – jedna z nich analyzuje web s konspiracemi, druhá zkouší pomocí experimentu dokázat, že Země placatá být nemůže, a třetí se zamýšlí nad důvody, proč někteří lidé této teorii věří.
CÍLE
Žáci:
- se seznámí s fenoménem konspiračních teorií a jejich základními rysy
- přemýšlejí o společenské nebezpečnosti důvěřování konspiračním teoriím
- kriticky vyhodnocují kvalitu internetových informačních zdrojů při formulaci vlastních názorů
Informační texty: Otázky a odpovědi ( konspirační teorie, motivace k jejich šíření, jejich vznikání a důvody, proč jim část lidí věří, nebezpečí konspiračních teorií, jak je odhalit)
Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Výhodný telefon
Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Výhodný telefon
Výhodný telefon / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 13—21 let
Výhodný telefon je lekce z trojice Mediální gramotnost se vyplatí. Nabízí aktivitu pro žáky do hodin mediální výchovy o tom, jak rozpoznat přesvědčovací techniky reklamy a jak ověřovat informace.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Výhodný telefon
(13+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita je zaměřena na rozvoj mediální a finanční gramotnosti. Žáci ve skupinách porovnávají výhodnost půjček, které lze sjednat přes internet, a analyzují strategie, které firmy v online prostředí využívají k přesvědčení uživatelů k nákupu jejich produktu nebo služby.
CÍLE
Žáci:
- umějí porovnat výhodnost půjček nabízených na internetu
- rozpoznají praktiky, kterými poskytovatelé půjček lákají klienty na zdánlivě výhodné nabídky
- si uvědomují, že půjčování si peněz s sebou přináší rizika
Informační texty: Otázky a odpovědi (úrok, RPSN, kdo může v ČR poskytovat půjčky)