Na střídačku!
90 min. / 11+ Doporučená aktivita: Co se dá říct o rozvodu
Na střídačku!
90 min. / 11+ Doporučená aktivita: Co se dá říct o rozvodu
Scheids! Wissel! / Tim van Gils / Nizozemsko / 2022 / 15 min. / 11—15 let
Din je tichý kluk, který miluje fotbal. Na hřišti se cítí jako ryba ve vodě, a fotbal navíc dává jeho světu řád. Obzvlášť od té doby, co se jeho rodiče rozvedli. Na střídavou péči si ještě zvyká, ale už před časem pochopil, že ačkoliv rodiče nežijí spolu, stále ho budou mít oba rádi.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co se dá říct o rozvodu
(11+, 90 min. včetně projekce)
Žáci se zamýšlejí nad tím, co všechno může znamenat rozvod rodičů. Prostřednictvím brainstormingu, zhlédnutého filmu a diskusí nad vybranými výroky se učí o tématu mluvit a nahlédnout jej z různých úhlů pohledu.
CÍLE
Žáci:
-
formulují své názory a společně o nich diskutují
-
mohou promluvit o svých zkušenostech
-
učí se formulovat svoje pocity a sdílet je s ostatními
-
si uvědomí, pojmenují a sdílejí tipy na to, co jim pomáhá k překonání těžké situace a kam se případně obrátit o pomoc
Informační texty: Otázky a odpovědi (jak mluvit o rozvodu, co může udělat škola, co dětem pomáhá, varovné signály, rozvody v ČR), Check-list pro práci s citlivými tématy
Každá čtvrtá
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Strom
Každá čtvrtá
30 min. / 12+ Doporučená aktivita: Strom
Každá čtvrtá / Womankind Worldwide / Velká Británie / 2001 / 1 min. / titulky /12—19 let
Muž jdoucí po ulici systematicky odpočítává ženy, které potká, a každou čtvrtou napadne.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Strom
(12+, 30 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tématem domácího násilí. Žáci prostřednictvím myšlenkové mapy hledají jeho příčiny a důsledky. Pracují s pojmy agresor a oběť a snaží se podívat na situaci z obou těchto pohledů.
CÍLE
Žáci:
- chápou složitost problému domácího násilí;
- si uvědomují šíři jeho vnějších podob a výrazů;
- znají důvody a důsledky domácího násilí
Informační texty: Otázky a odpovědi (charakteristika domácího násilí, statistika v ČR, pomoc obětem)
Jak jsem vyhrál
45 min. / 12+ Doporučená aktivita:
Jak jsem vyhrál
45 min. / 12+ Doporučená aktivita:
I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let
Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.
Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Být někým jiným
(12+, 45 min, včetně projekce)
Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí, jaké jsou klady a zápory hraní počítačových her, diskutují o hranici mezi zdravým přístupem k hraní a závislostí. Reflektují svůj vztah k počítačovým hrám a k jednotlivým herním postávám a pochopí, že herní společnosti usilují o velkou prodejnost svých her
CÍLE
Žáci:
-
reflektují vlastní hraní a obecně trávení volného času na počítači;
-
uvědomují si klady a zápory hraní her a znaky závislosti;
-
chápou, že herní průmysl využívá mnohé nástroje k tomu, aby nás u hry udržel co nejdéle
Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, závislost na počítačových hrách)
Nedovolte, aby se to stalo
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Nedej se
Nedovolte, aby se to stalo
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Nedej se
¿Dónde estabas tú? / María Trénor / Španělsko / 2020 / 20 min. / titulky / 13—21 let
Domácí násilí zůstává mnohdy skryto za dveřmi našich bytů. Co se za nimi děje, netuší ani to nejbližší okolí. Tři silné ženy se ale rozhodly prolomit bariéru a veřejně promluvit o svých zkušenostech.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Nedej se
(13+, 45 min. včetně projekce)
Žáci se prostřednictvím aktivity seznamují s fakty o domácím násilí. Zamýšlejí se nad tím, zda jsou jednotlivé výroky uvedené v pracovním listu pravdivé, či ne. Uvědomují si, že domácí násilí je složitý problém.
CÍLE
Žáci:
-
znají fakta o domácím násilí
-
dokážou se vcítit do postav z filmu
-
umějí dojít ve skupině ke konsenzu
Informační texty: Otázky a odpovědi (pomoc obětem domácího násilí, specifika domácího násilí)
Manželský slib
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
Manželský slib
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
Manželský slib / Women's Aid / Velká Británie / 2000 / 1 min. / titulky / 13—21 let
Každý týden zemřou rukou současného nebo bývalého partnera dvě ženy. Nezavazujte se k mlčení.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
(14+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žáky seznamuje s problematikou domácího násilí, resp. násilí mezi partnery. Žáci pracují s informacemi z výzkumu provedeného mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty, který zjišťoval jejich představu ideálního partnera. Na základě těchto informací reflektují své vlastní představy.
CILE
Žáci:
- chápou složitost partnerství mezi mužem a ženou;
- znají stereotypy o ženách a mužích;
- se zamyslí nad charakterovými vlastnostmi partnerů.
Informační texty: Otázky a odpovědi (charakteristika domácího násilí, statistika v ČR, pomoc obětem)
To všechno z lásky
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
To všechno z lásky
45 min. / 14+ Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
To všechno z lásky / Tomáš Kudrna / Česká republika / 2004 / 27 min. / 14—21 let
Film představuje příběhy tří žen, které se staly oběťmi domácího násilí a které před agresivními manžely utekly po letech týrání do azylového domu. Jejich vyprávění jsou si v mnoha ohledech podobná. Na počátku byli jejich partneři milí a okouzlující. Postupně je však začali izolovat od přátel a známých.
Přehrát film (27 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Existují ideální partneři?
(14+, 45 min. včetně projekce)
Aktivita žáky seznamuje s problematikou domácího násilí, resp. násilí mezi partnery. Žáci pracují s informacemi z výzkumu provedeného mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty, který zjišťoval jejich představu ideálního partnera. Na základě těchto informací reflektují své vlastní představy.
CÍLE
Žáci:
- chápou složitost partnerství mezi mužem a ženou;
- znají stereotypy o ženách a mužích;
- se zamyslí nad charakterovými vlastnostmi partnerů.
Informační texty: Otázky a odpovědi (charakteristika domácího násilí, statistika v ČR, pomoc obětem)
Kdo mě teď bude mít rád?
115 min. / 15+ Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
Kdo mě teď bude mít rád?
115 min. / 15+ Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
Mi Yohav Oti Achshav / Barek a Tomer Heymannovi / Izrael, Velká Británie / 2016 / 43 min. / titulky / 15—21 let
Saar je ze sedmi dětí, s rodinou se ovšem vidí zřídka. Někteří sourozenci mu zazlívají, že odešel z Izraele do Londýna, jiní mají problém s tím, že je gay, anebo se bojí, že by se od něj jejich děti mohly nakazit virem HIV.
Přehrát film (43 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Jak dlouho to víš?
(15+, 115 min. včetně projekce)
Žáci se pokusí vžít do pocitů gayů a leseb, naučí se respektovat odlišnosti druhých a pracovat s vlastními stereotypy a předsudky.
CÍLE
Žáci:
- jsou empatičtí k lesbám a gayům;
- si uvědomují své vlastní předsudky a absurditu přístupu a názorů části většinové společnosti.
Informační texty: Otázky a odpovědi (přenos onemocnění, jeho projevy, léčba a prevence AIDS, homofobie)