Doporučený věk
11—14 let
Tematický okruh
Globální vzdělávání, Sociální problematika, Občanská angažovanost
Téma
Chudoba, Sociální vyloučení, Šikana, Aktivní občanství, Finanční gramotnost
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Odpuštění
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 11+
Žáci:
- pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů
- umějí pracovat s emocemi
Můj soused
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+
Žáci:
- rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého
- analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí
I když jsem chudý
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí
- si uvědomují vlastní postoje a hodnoty
Příjmy a výdaje
Aktivita / 20 min.
Žáci:
- chápou strukturu příjmů a výdajů domácnosti
- si uvědomují, s čím vším je třeba v rozpočtu domácnosti předem počítat
Žádná pomoc není malá
Projekt / 2–3 týdny / doporučený věk: 12+
Žáci:
- nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu
- jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit
Kdo je nejchudší
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- si uvědomují rozdílnost ve vnímání pojmu „chudoba“ v různých geografických oblastech
- pochopí, že chudoba je vždy stav, který nezajišťuje podmínky pro důstojný život
Otázky a odpovědi
Informační texty
- rozdíly mezi absolutní a relativní chudobou
- smysluplné využití věcí, které nepotřebujeme
- fenomén squattingu
- fungování potravinových bank v ČR
- prevence šikany
Nejčastější mýty o bezdomovcích
Informační texty
- text vytvořený na základě výzkumu Armády spásy o bezdomovcích
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?
Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti.
Dollar Street
Web, který ilustruje jakým způsobem žijí stovky rodin po celém světe v různých příjmových skupinách. Domácnosti můžete třídit podle příjmu, lokace nebo třeba podle zubního kartáčku.
Kolik a kde se plýtvá potravinami
Fakta o plýtvání potravinami
Food Not Bombs
Charitativní projekt "Jídlo místo zbraní"
Měření chudoby a příjmová chudoba v ČR
Prezentace o chudobě a jejích podobách v České republice
Minimální důstojná mzda
Projekt nezávislé expertní platformy, která vyčíslila minimální důstojnou mzdu jako příspěvek do debaty o negativních dopadech nízkých mezd a fenoménu tzv. pracující chudoby.
Oxfam International - Time to care
Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.