Muž, který sázel stromy
45 min. + procházka / 6+Doporučená aktivita: Les všemi smysly
Muž, který sázel stromy
45 min. + procházka / 6+Doporučená aktivita: Les všemi smysly
The Man Who Planted Trees / Fredérick Back / Kanada / 1987 / 30 min. / 12—21 let
Poetický animovaný snímek vypráví fiktivní příběh osamělého pastevce Bouffiera, který navrací život do neúrodné planiny.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Les všemi smysly
(6+ / 45 min. + čas strávený venku)
Aktivita je složena z několika dílčích aktivit, které nám přiblíží les tak, jak ho ještě neznáme. Využijeme všechny svoje smysly, zároveň si pohrajeme i se svou představivostí a zkusíme zklidnit svou mysl.
CÍLE
Žáci:
- si vyzkouší své smysly v přírodě,
- naučí se jednoduchá cvičení sloužící k psychohygieně – ke ztišení, dobití baterek, usebrání, soustředění,
- zažijí samy sebe, své spolužáky i les trochu jinak.
Informační texty: Otázky a odpovědi (krajina, význam lesů, dopady odlesňování)
Malé mužstvo
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát
Malé mužstvo
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát
Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8—13 let
V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát
(10+, 45 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, že neúspěch má mnohdy objektivní příčiny, které nelze ovlivnit. Žáci pracují s emocemi, které neúspěch doprovází, a pokusí se vcítit do postavení znevýhodněných jedinců.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují, že ve sportu (i v životě) mohou nastat situace (znevýhodnění), které člověku znemožní být úspěšný;
- si uvědomují emoce, které jsou s takovým znevýhodněním a neúspěchem spojené, a umějí s nimi pracovat;
- jsou empatičtí k těm, kterým se něco i přes velkou snahu nedaří.
Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci)
Malá
60 min. / 10+ Doporučená aktivita: Mám se o co opřít
Malá
60 min. / 10+ Doporučená aktivita: Mám se o co opřít
Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Mám se o co opřít
(10+, 60 min. Včetně projekce)
Žáci si vybírají ze seznamu rezerv, o co se opřít, když jim je úzko. Po projekci se zamýšlí, o co se mohla opřít vietnamská dívka Rong žijící v ČR. Vciťují se do ní a zamýšlí se nad tématem kulturní odlišnosti.
CÍLE
Žáci:
-
zamýšlejí se nad tím, o co se mohou opřít v těžké životní situaci
-
vciťují se do vietnamské dívky žijící v ČR
-
debatují nad tím, jak žít společně s lidmi odlišných tradic a náboženství
Informační texty: Otázky a odpovědi (současný režim ve Vietnamu, Vietnamci v ČR)
Znáš celý příběh?
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kdo jsem online
Znáš celý příběh?
45 min. / 11+ Doporučená aktivita: Kdo jsem online
The Full Picture / Ellius Grace / Irsko / 2 min. / 11—21 let
I za sebevědomou fotkou na sociálních sítích se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím. Nejen náš život, ale ani realita ostatních nevypadá zdaleka tak dokonale jako její pečlivě vytvořená online prezentace.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita Kdo jsem online
(11+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se v rámci aktivity zamyslí nad obrazem, který o sobě vytváříme na sociálních sítích. Při tvorbě obsahu si uvědomí, jaká jsou možná úskalí sebeprezentace a sebestylizace na sociálních sítích a nakolik je sdílení vedené snahou o upřímnost a opravdovost.
CÍLE
-
uvědomit si dosah, který mají sociální sítě na naše životy
-
přemýšlet nad vlivem sociálních sítí na vnímání identity a na duševní pohodu
-
zamyslet se nad klady a úskalími sdílení na sociálních sítích
Informační texty: Otázky a odpovědi (pozitiva a negativa sociálních sítí v životě)
První touchdown
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Týmová hra
První touchdown
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Týmová hra
First Down / Carrie Stett / Spojené státy / 2022 / 12 min. / 12—21 let
Trenér Crys Sacco vede své svěřenkyně v americkém fotbale nejen k tomu, aby získávaly body a vyhrávaly šampionáty, ale především k týmové hře. Chce, aby tu hráčky našly vzájemnou oporu a na chvíli zapomněly na své domácí problémy.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Týmová hra
(12+, 45 min. Včetně projekce)
V úvodu aktivity se žáci zamýšlejí nad výrokem z filmu a odhadují, k jakým různým situacím by se mohl vztahovat. Poté se prostřednictvím filmu seznamují se členkami netradičního sportovního týmu. Otevřené výpovědi jednotlivých hráček amerického fotbalu, které popisují jejich vyrovnávání se s těžkými životními situacemi, motivují žáky k zamyšlení se nad pozitivními vlivy sportovních a týmových her na psychickou pohodu člověka a nad životem s jinakostí.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují, které činnosti jim pomáhají „vyčistit si hlavu“ v těžkých situacích,
-
se zamýšlejí nad tím, jakou roli hraje sport v jejich vlastním životě,
-
si uvědomují, že sport a hraní týmových her může mít pozitivní vliv na rozvoj sociálních dovedností a psychickou pohodu člověka.
Informační texty: Otázky a odpovědi (americký vs evropský fotbal, PTSD a body shaming, tranzice, pěstounství, adopce a poručnictví)
Rockeři
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Hudba pomáhá
Rockeři
60 min. / 12+ Doporučená aktivita: Hudba pomáhá
Rocknrollertjes / Daan Bol / Nizozemsko / 2016 / 24 min. / 12—15 let
Trojice holandských mladíků, přátel a hudebníků se v kapele musí vypořádat s těžkými depresemi jednoho z nich.
Přehrát film (24 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Hudba pomáhá
(12+, 60 min. Včetně projekce)
Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jaký může mít hudba vliv na naše emoce a že nám může v některých situacích pomoci. V druhé části se aktivita věnuje tvůrčímu psaní.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují možný vliv hudby na jejich emoce;
- si uvědomují, že hudba může v těžkých situacích člověku pomáhat.
Informační texty: Otázky a odpovědi (deprese, nálada, emoce, psychoterapie)
Tragický příběh se šťastným koncem
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Každý jsme jiný
Tragický příběh se šťastným koncem
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Každý jsme jiný
The Tragic story with happy ending / Regina Pessoa / Portugalsko / 2005 / 7 min. / titulky / 12—21 let
Lyrický animovaný film o přijetí vlastní jinakosti. Sedmiminutová ‚bajka‘ vypráví o dívce, která bojuje s úzkostmi, jež svírají celou její existenci.
Přehrát film (7 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Každý jsme jiný
(12+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci v úvodní aktivitě zjišťují, v čem se liší od svých spolužáků ve třídě a v čem jsou naopak stejní. Během projekce filmu se pak dozvídají o dívce, která je od většiny lidí odlišná a učí se s touto svou odlišností žít. Žáci si uvědomují, že rozdíly mezi lidmi jsou přirozené a mohou je někdy pozitivně obohatit.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomují potřeby lidí s postižením a respektují je
-
zjišťují, že odlišnosti a jinakost mohou obohatit náš život
-
jsou schopni vytvořit ve třídě více otevřenou a přátelskou atmosféru
Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, život s jinakostí, chyba úsudku)
Kovbojové z předměstí
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Negativní emoce
Kovbojové z předměstí
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Negativní emoce
Urban cowboys / Pawel Ziemilski / Polsko / 2016 / 30 min. / titulky / 12—17 let
Může kůň někomu zachránit život? Obyvatelé dublinského předměstí se shodují, že rozhodně ano. Obzvlášť pro 14letého Dylana představuje péče o bělavou klisnu mnohem víc než jen zálibu.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Negativní emoce
(12+,45 min. Včetně projekce)
Žáci v aktivitě zjišťují, že existují různé způsoby vypořádání se s náročnými životními situacemi. V úvodní projekci filmu se dozvídají, že zvířata mohou pozitivně přispívat ke zlepšení psychického stavu lidí. Následně sestavují vlastní seznam činností, které jim pomáhají zvládnout negativní emoce a pocity. Uvědomují si, že každému člověku pomáhá něco jiného.
CÍLE
Žáci:
-
znají různé způsoby, jak se mohou vypořádat s negativními emocemi a pocity
-
zjišťují, že negativní emoce a pocity není vhodné v sobě potlačovat
-
zjišťují, že zvířata mohou lidem pomoci se zvládáním těžkých životních situací
-
se učí být vnímaví k potřebám ostatních lidí
Informační texty: Otázky a odpovědi (divocí koně v Irsku, péče o koně, hipoterapie)
V mé hlavě
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: Život je krásný
V mé hlavě
90 min. / 12+ Doporučená aktivita: Život je krásný
In My Mind: Overcoming Anorexia / Ashton Scott / Nový Zéland / 2016 / 30 min. / 12—21 let
„Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení.
Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Život je krásný
(12+, 90 min. Včetně projekce)
Žáci se zamýšlí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle.
CÍLE
Žáci:
-
uvědomují si důležitost zdravého a pozitivního postoje k sobě samým
-
otvírají téma poruch příjmu potravy
-
uvědomují si důležitost pevného zázemí
Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny a léčba anorexie, jak mluvit a pomoci člověku s poruchou příjmu potravy)
Jak z toho ven
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Zvládnout to
Jak z toho ven
45 min. / 12+ Doporučená aktivita: Zvládnout to
Outside in / Els van Driel / Nizozemsko / 2017 /15 min. / titulky / 13—21 let
Emma si v hlavě přehrává poslední rodičovskou hádku. Když pak zaostří na terč, všechny myšlenky náhle utichnou. Schopnost být ‚tady a teď‘ se jí nyní, po rozvodu rodičů, obzvlášť hodí.
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Zvládnout to
(12+, 45 min. Včetně projekce filmu)
Žáci sestavují vlastní seznam činností, které jim pomáhají zvládnout negativní emoce a pocity. Vciťují se do pocitů dívky z filmu, jejíž rodiče se rozvádí.
CÍLE
Žáci:
-
poznají různé způsoby, jak se mohou vypořádat s negativními emocemi a pocity
-
zjišťují, že negativní emoce a pocity není vhodné v sobě potlačovat
-
otevírají téma rozvodu rodičů
Informační texty: Otázky a odpovědi (rozvodovost v ČR, jak mluvit s dětmi o rozvodu)
Navždy hooligan
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv
Navždy hooligan
45 min. / 13+ Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv
I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13—21 let
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay.
Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv
(13+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci vyplňují osobní kruh rezerv a uvědomují si tak vlastní potenciál, hodnoty a cíle. Zabývají se hodnotami hlavního hrdiny filmu, fotbalového hooligena a skrytého gaye, a zamýšlí se, jaká ho čeká budoucnost.
CÍLE
Žáci:
-
uvědomují si vlastní potenciál a rezervy
-
zabývají se tematikou extremistických postojů
-
vciťují se do hlavní postavy filmu
Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out)
Péče o duši - Marie v hlavě
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Co s tím?
Péče o duši - Marie v hlavě
45 min. / 15+ Doporučená aktivita: Co s tím?
Péče o duši - Marie v hlavě / Zuzana Kirchnerová / Česká republika / 2022 / 26 min. / 15—21 let
Marie sdílí svůj příběh o sebepoškozování a sebevražedných myšlenkách. Poprvé se pořezala ve třinácti letech a od té doby nesčetněkrát. Co vede mladé lidi k sebepoškozování a co jim může pomoci?
Přehrát film (26 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Co s tím?
(15+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se zamýšlejí nad tím, jak zvládají stres a psychickou zátěž. Díky filmu se seznamují s tématem sebepoškozování. Díky aktivitám po filmu si zvědomují, na koho se mohou v těžkých situacích obracet a koho mohou oslovit. Dále se zamýšlejí nad tím, co poradit těm, kteří se jim svěří.
CÍLE
Žáci:
-
otevírají téma sebepoškozování
-
uvědomují si důležitost zdrojů, které jim pomáhají zvládat náročné situace
-
zamýšlejí se nad zdravým vztahem k sobě
-
umí poradit druhým v otázce vhodného řešení náročné situace
-
ví, na jaké odborníky/organizace se obrátit v náročné situaci
Informační texty: Otázky a odpovědi (sebepoškozování, psychiatrická péče v ČR) Check-list pro práci s citlivými tématy (přečíst před spuštěním!)