Psychické zdraví

Muž, který sázel stromy

45 min. + procházka / 6+
Doporučená aktivita: Les všemi smysly

Muž, který sázel stromy

45 min. + procházka / 6+
Doporučená aktivita: Les všemi smysly


The Man Who Planted Trees / Fredérick Back / Kanada / 1987 / 30 min. / 12—21 let

Poetický animovaný snímek vypráví fiktivní příběh osamělého pastevce Bouffiera, který navrací život do neúrodné planiny.

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Les všemi smysly

(6+ / 45 min. + čas strávený venku)

Aktivita je složena z několika dílčích aktivit, které nám přiblíží les tak, jak ho ještě neznáme. Využijeme všechny svoje smysly, zároveň si pohrajeme i se svou představivostí a zkusíme zklidnit svou mysl. 

CÍLE

Žáci:

  • si vyzkouší své smysly v přírodě,
  • naučí se jednoduchá cvičení sloužící k psychohygieně – ke ztišení, dobití baterek, usebrání, soustředění,
  • zažijí samy sebe, své spolužáky i les trochu jinak.

Informační texty: Otázky a odpovědi (krajina, význam lesů, dopady odlesňování)

Zavřít

Malé mužstvo

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát

Malé mužstvo

45 min. / 10+
Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát


Equip petit / Dani Resines a Roger Gómez / Španělsko / 2011 / 10 min. / 8—13 let 

V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem. 

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát

(10+, 45 min. Včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, že neúspěch má mnohdy objektivní příčiny, které nelze ovlivnit. Žáci pracují s emocemi, které neúspěch doprovází, a pokusí se vcítit do postavení znevýhodněných jedinců. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, že ve sportu (i v životě) mohou nastat situace (znevýhodnění), které člověku znemožní být úspěšný;   
  • si uvědomují emoce, které jsou s takovým znevýhodněním a neúspěchem spojené, a umějí s nimi pracovat;  
  • jsou empatičtí k těm, kterým se něco i přes velkou snahu nedaří.  

Informační texty: Otázky a odpovědi (fotbal, rozdíly mezi dívkami a chlapci) 

Zavřít

Malá

60 min. / 10+
Doporučená aktivita: Mám se o co opřít

Malá

60 min. / 10+
Doporučená aktivita: Mám se o co opřít


Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let 

Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům. 

Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mám se o co opřít

(10+, 60 min. Včetně projekce) 

Žáci si vybírají ze seznamu rezerv, o co se opřít, když jim je úzko. Po projekci se zamýšlí, o co se mohla opřít vietnamská dívka Rong žijící v ČR. Vciťují se do ní a zamýšlí se nad tématem kulturní odlišnosti. 

CÍLE 

Žáci:  

  • zamýšlejí se nad tím, o co se mohou opřít v těžké životní situaci  

  • vciťují se do vietnamské dívky žijící v ČR  

  • debatují nad tím, jak žít společně s lidmi odlišných tradic a náboženství 

Informační texty: Otázky a odpovědi (současný režim ve Vietnamu, Vietnamci v ČR) 

Zavřít

Znáš celý příběh?

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Kdo jsem online

Znáš celý příběh?

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Kdo jsem online


The Full Picture / Ellius Grace / Irsko / 2 min. / 11—21 let 

I za sebevědomou fotkou na sociálních sítích se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím. Nejen náš život, ale ani realita ostatních nevypadá zdaleka tak dokonale jako její pečlivě vytvořená online prezentace. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita Kdo jsem online

(11+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se v rámci aktivity zamyslí nad obrazem, který o sobě vytváříme na sociálních sítích. Při tvorbě obsahu si uvědomí, jaká jsou možná úskalí sebeprezentace a sebestylizace na sociálních sítích a nakolik je sdílení vedené snahou o upřímnost a opravdovost. 

CÍLE 

  • uvědomit si dosah, který mají sociální sítě na naše životy  

  • přemýšlet nad vlivem sociálních sítí na vnímání identity a na duševní pohodu 

  •  zamyslet se nad klady a úskalími sdílení na sociálních sítích 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi (pozitiva a negativa sociálních sítí v životě) 

Zavřít

První touchdown

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Týmová hra

První touchdown

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Týmová hra


First Down / Carrie Stett / Spojené státy / 2022 / 12 min. / 12—21 let 

Trenér Crys Sacco vede své svěřenkyně v americkém fotbale nejen k tomu, aby získávaly body a vyhrávaly šampionáty, ale především k týmové hře. Chce, aby tu hráčky našly vzájemnou oporu a na chvíli zapomněly na své domácí problémy. 

Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Týmová hra

(12+, 45 min. Včetně projekce) 

V úvodu aktivity se žáci zamýšlejí nad výrokem z filmu a odhadují, k jakým různým situacím by se mohl vztahovat. Poté se prostřednictvím filmu seznamují se členkami netradičního sportovního týmu. Otevřené výpovědi jednotlivých hráček amerického fotbalu, které popisují jejich vyrovnávání se s těžkými životními situacemi, motivují žáky k zamyšlení se nad pozitivními vlivy sportovních a týmových her na psychickou pohodu člověka a nad životem s jinakostí.   

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují, které činnosti jim pomáhají „vyčistit si hlavu“ v těžkých situacích, 

  •  se zamýšlejí nad tím, jakou roli hraje sport v jejich vlastním životě,  

  • si uvědomují, že sport a hraní týmových her může mít pozitivní vliv na rozvoj sociálních dovedností a psychickou pohodu člověka. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (americký vs evropský fotbal, PTSD a body shaming, tranzice, pěstounství, adopce a poručnictví) 

Zavřít

Rockeři

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Hudba pomáhá

Rockeři

60 min. / 12+
Doporučená aktivita: Hudba pomáhá


Rocknrollertjes / Daan Bol / Nizozemsko / 2016 / 24 min. / 12—15 let 

Trojice holandských mladíků, přátel a hudebníků se v kapele musí vypořádat s těžkými depresemi jednoho z nich. 

Přehrát film (24 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hudba pomáhá

(12+, 60 min. Včetně projekce) 

Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jaký může mít hudba vliv na naše emoce a že nám může v některých situacích pomoci. V druhé části se aktivita věnuje tvůrčímu psaní. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují možný vliv hudby na jejich emoce;  
  • si uvědomují, že hudba může v těžkých situacích člověku pomáhat. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (deprese, nálada, emoce, psychoterapie) 

Zavřít

Tragický příběh se šťastným koncem

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Každý jsme jiný

Tragický příběh se šťastným koncem

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Každý jsme jiný


The Tragic story with happy ending / Regina Pessoa / Portugalsko / 2005 / 7 min. / titulky / 12—21 let 

Lyrický animovaný film o přijetí vlastní jinakosti. Sedmiminutová ‚bajka‘ vypráví o dívce, která bojuje s úzkostmi, jež svírají celou její existenci. 

Přehrát film (7 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Každý jsme jiný

(12+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci v úvodní aktivitě zjišťují, v čem se liší od svých spolužáků ve třídě a v čem jsou naopak stejní. Během projekce filmu se pak dozvídají o dívce, která je od většiny lidí odlišná a učí se s touto svou odlišností žít. Žáci si uvědomují, že rozdíly mezi lidmi jsou přirozené a mohou je někdy pozitivně obohatit. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují potřeby lidí s postižením a respektují je  

  • zjišťují, že odlišnosti a jinakost mohou obohatit náš život  

  • jsou schopni vytvořit ve třídě více otevřenou a přátelskou atmosféru 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální vyloučení, život s jinakostí, chyba úsudku) 

Zavřít

Kovbojové z předměstí

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Negativní emoce

Kovbojové z předměstí

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Negativní emoce


Urban cowboys / Pawel Ziemilski / Polsko / 2016 / 30 min. / titulky / 12—17 let 

Může kůň někomu zachránit život? Obyvatelé dublinského předměstí se shodují, že rozhodně ano. Obzvlášť pro 14letého Dylana představuje péče o bělavou klisnu mnohem víc než jen zálibu. 

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Negativní emoce

(12+,45 min. Včetně projekce) 

Žáci v aktivitě zjišťují, že existují různé způsoby vypořádání se s náročnými životními situacemi. V úvodní projekci filmu se dozvídají, že zvířata mohou pozitivně přispívat ke zlepšení psychického stavu lidí. Následně sestavují vlastní seznam činností, které jim pomáhají zvládnout negativní emoce a pocity. Uvědomují si, že každému člověku pomáhá něco jiného. 

CÍLE 

Žáci:  

  • znají různé způsoby, jak se mohou vypořádat s negativními emocemi a pocity 

  •  zjišťují, že negativní emoce a pocity není vhodné v sobě potlačovat  

  • zjišťují, že zvířata mohou lidem pomoci se zvládáním těžkých životních situací  

  • se učí být vnímaví k potřebám ostatních lidí 

Informační texty: Otázky a odpovědi (divocí koně v Irsku, péče o koně, hipoterapie) 

Zavřít

V mé hlavě

90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Život je krásný

V mé hlavě

90 min. / 12+
Doporučená aktivita: Život je krásný


In My Mind: Overcoming Anorexia / Ashton Scott / Nový Zéland / 2016 / 30 min. / 12—21 let 

„Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení. 

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Život je krásný

(12+, 90 min. Včetně projekce) 

Žáci se zamýšlí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle. 

CÍLE 

Žáci:  

  • uvědomují si důležitost zdravého a pozitivního postoje k sobě samým  

  • otvírají téma poruch příjmu potravy  

  • uvědomují si důležitost pevného zázemí 

Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny a léčba anorexie, jak mluvit a pomoci člověku s poruchou příjmu potravy) 

Zavřít

Jak z toho ven

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Zvládnout to

Jak z toho ven

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Zvládnout to


Outside in / Els van Driel / Nizozemsko / 2017 /15 min. / titulky / 13—21 let 

Emma si v hlavě přehrává poslední rodičovskou hádku. Když pak zaostří na terč, všechny myšlenky náhle utichnou. Schopnost být ‚tady a teď‘ se jí nyní, po rozvodu rodičů, obzvlášť hodí. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Zvládnout to

(12+, 45 min. Včetně projekce filmu) 

Žáci sestavují vlastní seznam činností, které jim pomáhají zvládnout negativní emoce a pocity. Vciťují se do pocitů dívky z filmu, jejíž rodiče se rozvádí. 

CÍLE 

Žáci:  

  • poznají různé způsoby, jak se mohou vypořádat s negativními emocemi a pocity  

  • zjišťují, že negativní emoce a pocity není vhodné v sobě potlačovat  

  • otevírají téma rozvodu rodičů 

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozvodovost v ČR, jak mluvit s dětmi o rozvodu) 

Zavřít

Navždy hooligan

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv

Navždy hooligan

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv


I love hooligans / Jan-Dirk Bouw / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / 13—21 let 

Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků je i hlavní hrdina filmu, který je paradoxně skrytý gay. 

Přehrát film (12 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv

(13+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci vyplňují osobní kruh rezerv a uvědomují si tak vlastní potenciál, hodnoty a cíle. Zabývají se hodnotami hlavního hrdiny filmu, fotbalového hooligena a skrytého gaye, a zamýšlí se, jaká ho čeká budoucnost. 

CÍLE 

Žáci:  

  • uvědomují si vlastní potenciál a rezervy  

  • zabývají se tematikou extremistických postojů  

  • vciťují se do hlavní postavy filmu 

Informační texty: Otázky a odpovědi (čeští hooligans, drogy a fanouškovství, coming-out) 

Zavřít

Péče o duši - Marie v hlavě

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Co s tím?

Péče o duši - Marie v hlavě

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Co s tím?


Péče o duši - Marie v hlavě / Zuzana Kirchnerová / Česká republika / 2022 / 26 min. / 15—21 let 

Marie sdílí svůj příběh o sebepoškozování a sebevražedných myšlenkách. Poprvé se pořezala ve třinácti letech a od té doby nesčetněkrát. Co vede mladé lidi k sebepoškozování a co jim může pomoci? 

Přehrát film (26 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co s tím?

(15+, 45 min. Včetně projekce) 

Žáci se zamýšlejí nad tím, jak zvládají stres a psychickou zátěž. Díky filmu se seznamují s tématem sebepoškozování. Díky aktivitám po filmu si zvědomují, na koho se mohou v těžkých situacích obracet a koho mohou oslovit. Dále se zamýšlejí nad tím, co poradit těm, kteří se jim svěří. 

CÍLE 

Žáci:  

  • otevírají téma sebepoškozování  

  • uvědomují si důležitost zdrojů, které jim pomáhají zvládat náročné situace 

  •  zamýšlejí se nad zdravým vztahem k sobě  

  • umí poradit druhým v otázce vhodného řešení náročné situace 

  • ví, na jaké odborníky/organizace se obrátit v náročné situaci 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sebepoškozování, psychiatrická péče v ČR) Check-list pro práci s citlivými tématy (přečíst před spuštěním!) 

Zavřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.