EXIT – Dát extremismu sbohem

  • Exit - Å forlate ekstremisme
  • Karen Winther
  • Německo
  • 2018
  • 52 min.
  • titulky
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. zamyslet se nad důvody, které vedou k nenávistným projevům či extremistickými postojům
  2. pochopit rizika spojená s členstvím v extremistických skupinách
  3. přemýšlet o tom, co může vést k zásadním životním změnám

Autorka snímku, bývalá norská extremistka, se po více než dvaceti letech vrací do své minulosti. V Německu, Dánsku, Francii i USA nachází lidi s podobným osudem – někdejší členy extremistických hnutí, kteří se v určité chvíli rozhodli, že nenávist už nebude jejich životním programem. Během intimních rozhovorů popisují své zločiny, bolestné prožitky, strach i odhodlání radikálně změnit svůj život. Ať už jde o neonacisty, nebo džihádisty, má extremismus v různých podobách jeden společný prvek: uspokojuje nenaplněnou touhu mladých lidí někam patřit. Jak této přitažlivé nabídce odolat?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kořeny nenávisti

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • si uvědomí, že nenávistné projevy či extremistické postoje mají své kořeny
  • pochopí, že nenávistné postoje posiluje především strach, nedostatek informací a touha někam patřit
  • porovnáním zjistí, že kořenem nenávisti může být i frustrace oběti

Změna je život

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se zamyslí nad zásadními životními změnami a co k nim vede
  • přemýšlí o životních hodnotách, o tom, co je v životě člověka důležité

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • extremistické skupiny
  • útoky z rasové nenávisti
  • nacistická ideologie a její historie

Stejné příběhy, jiná jména - kampaň za lidská práva

Projekt / 7 - 14 dní / doporučený věk: 13+, 14+ nebo 16+

Žáci:

  • se zamýšlí nad porušováním lidských práv
  • realizují vlastní projekt a prohlubují týmovou spolupráci
  • zkoumají své kořeny a objevují významné lokální osobnosti

Projekty, které můžete s žáky realizovat:

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Byl jsem nácek. Teď chci lidem pomáhat zbavit se nenávisti

Článek Fatimy Rahimi pro Deník Referendum

Maraton psaní dopisů Amnesty International

V prosinci posílají lidé na celém světě ručně psané dopisy s výzvami k osvobození konkrétních lidí, kteří se stali obětmi bezpráví.

Fedor Gál: Přes Ploty

On-line kniha dialogů mezi Fedorem Gálem a slovenským národním socialistou Matějem.

In IUSTITIA

Poskytuje poradenství obětem násilí z nenávisti, věnuje se prevenci a monitoringu tohoto násilí

HateFree

Iniciativa usilující o život bez násilí a nenávisti

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.