




Doporučený věk
12—21 let
Tematický okruh
Mediální vzdělávání, Filmy pro veřejnost
Téma
Rizika kyberprostoru, Sociální sítě a internet, Filmy pro veřejnost, Umělá inteligence
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Co to s námi dělá?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- reflektují, jaký druh obsahu jim sociální síť TikTok předkládá
- si uvědomjí, vliv nadměrné konzumace obsahu na TikToku na psychiku
- dokáží zreflektovat, jaký dopad má sledování TikToku na jejich vlastní psychickou pohodu.
Dva tiktokové světy
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- se zamýšlejí nad tím, proč existují dvě verze TikToku s naprosto odlišným obsahem,
- reflektují svůj pohled na obsah, který na TikToku sledují,
- se zamýšlejí nad rolí sociálních sítí ve společnosti.
Co to o nás ví
Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- si uvědomují, že jejich soukromí může být na sociálních sítích hrubě narušeno,
- umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi,
- dokáží argumentovat ve prospěch svých hodnot a názorů, ale i chápat odlišné postoje.
Otázky a odpovědi
Informační texty
- možnost zneužití osobních dat na sociálních sítích
- návykovost TikToku
- internetové výzvy na sociálních sítích
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Plakát Vykecávačka
Vyzkoušejte se žáky úkoly z plakátu zaměřené na problematiku digitální stopy, kterou zanecháváme na sociálních sítích, a možnosti jejího zneužití.
NÚKIB: Aplikace TikTok představuje bezpečnostní hrozbu
V březnu 2023 vydal NÚKIB varování před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v instalaci a používání aplikace TikTok na vybraných zařízeních.
Nová taktika čínských manipulací na sociálních sítích
Článek o pokročilých strategiích ČLR při zneužívání západních sociálních sítí a platforem.
Censorship of TikTok (ENG)
Přehled, jaké krajiny, do jaké míry a z jakých důvodů zakázaly používání aplikace TikTok.
Digitální stopa: Příběh Báry
Osvětový komiks Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost o sociálních sítích, digitální stopě, identitě a kyberšikaně pro žáky 5. až 7. třídy ZŠ.