Pád Berlínské zdi - 9. listopadu 1989

Na tiskové konferenci 9. listopadu 1989 člen politbyra Günter Schabowski mylně oznámil, že nové předpisy o cestování vstupují v platnost okamžitě, ačkoli měly být platné až od následujícího dne. Toto prohlášení vyvolalo okamžitou reakci. Po Schabowského oznámení se tisíce východních Němců nahrnuly k hraničním přechodům v Berlíně a požadovaly průchod do Západního Berlína. Zaskočené hraniční stráže bez jasných instrukcí nakonec kapitulovaly a otevřely hranice. Lidé začali spontánně přecházet zeď, objímat se a slavit.

 


STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRACOVNÍM LISTEM


Anotace:

Aktivita připomíná výročí pádu Berlínské zdi. Žáci se v ní seznamují s historickým kontextem prostřednictvím krátké filmové ukázky a skupinové práce, při které vyhledávají informace o různých aspektech Berlínské zdi. Zjištěné informace pak skupiny prezentují.


Doporučený věk: 13+


Pomůcky:

  • PRACOVNÍ LIST PRO ŽÁKY

Postup:

1. Na začátku hodiny se žáků zeptáme: Slyšeli jste někdy o Berlínské zdi? Co si myslíte, že je to za zeď? Proč si myslíte, že někdo postavil zeď uprostřed města? V této části se snažíme, aby měli žáci dostatek prostoru se sami vyjádřit k otázkám, neříkáme jim tedy správné odpovědi. Mělo by však zaznít, že právě historii Berlínské zdi a výročí jejího konce se budeme věnovat.

2. Následně pustíme část filmu 1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu v čase 31:51 až 32:50, ve které jsou záběry z 9. listopadu 1989, kdy se poprvé od roku 1961 otevřely brány Berlínské zdi a občané NDR mohli vstoupit do Západního Berlína. Po zhlédnutí ukázky se žáků zeptáme, co se z videa dozvěděli.

3. Žáky rozdělíme do menších skupin a rozdáme jim PRACOVNÍ LIST, který obsahuje tabulku [ 2 ] www.jsns.cz k doplňování. Každá skupina by měla pracovat na jednom tématu a žáky bychom měli rozdělit tak, aby na každé části tabulky pracovaly nejméně dvě skupiny. Informace by žáci měli vyhledávat na internetu (lze využít telefony či tablety nebo počítačové učebny). Jednotlivé skupiny obejdeme, abychom se ujistili, že žáci vědí, co mají dělat.  

4. Následně se žáky společně procházíme tabulku. Žáci říkají své odpovědi tak, aby si ostatní mohli nevyplněné části doplnit. Lze žáky vyvolávat a psát jejich odpovědi i na tabuli (flipchart / na PC a promítat přes projektor), žáci mohou své odpovědi dle časových možností také krátce prezentovat před třídou. Na konci hodiny by tedy měli mít žáci vyplněnou celou tabulku a získat tak základní informace o Berlínské zdi.


Reflexe:

Závěrečnou diskuzi můžeme věnovat shrnutí informací, které se žáci dozvěděli, případně je ještě doplnit. Mělo by také zaznít, že k pádu Berlínské zdi došlo 9. listopadu 1989 a již 17. listopadu vypukla u nás sametová revoluce.

 

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.