Fultonský projev - 5. březen 1946

5. března 1946 pronesl v té době již bývalý britský ministerský předseda Winston Churchill projev na univerzitě v americkém Fultonu, ve kterém mluvil i o železné oponě. Připomeňte si s žáky tento projev a to, co vlastně byla železná opona. Aktivita je vhodná i do výuky anglického jazyka.

 

STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRAMENY A MATERIÁLY

Anotace:

Aktivita je zaměřená na analýzu školního historického pramene, při které žáci využijí svých jazykových a zeměpisných znalostí. Na základě četby analyzují textový pramen a získají povědomí o mezinárodní situaci v Evropě na prahu studené války. Aktivity k textu můžete využít všechny jako celek nebo jen jednotlivé části podle toho, jak se vám časově a obsahově hodí.

Doporučený věk: 14+

Pomůcky:

  • PRAMEN I pro každého žáka
  • PRAMEN II pro každého žáka
  • anglicko-český slovník
  • papír
  • psací potřeby

Úkoly:

  1. Železná opona na mapě
    Rozdejte žákům PRAMEN I a zadejte jim, aby si v textu podtrhli slovíčka, která neznají, a vyhledali si jejich význam ve slovníku. Následně ať zmiňovaná města a průběh železné opony zaznamenají do slepé mapy.

  2. Poválečný stav v Evropě a Československu

    Vyzvěte žáky, aby vlastními slovy shrnuli, co se po konci války změnilo v zemích střední a východní Evropy. Zeptejte se jich, zda si myslí, že je pravdivé tvrzení o skutečné demokracii v Československu, a proč ano či ne. Zadejte jim úkol, aby v textu vypátrali, k jaké reakci řečník své posluchače vyzývá.

  3. Reakce na proslov a podmínky života v totalitním státě

    Ptejte se žáků, jaké reakce si myslí, že projev na obou stranách železné opony vyvolal? Jaká omezení musel obyčejný člověk v totalitním nebo policejním státě snášet?

  4. Představy o železné oponě na Západě

    Rozdejte žákům PRAMEN II a dejte jim za úkol, aby vysvětlili, jak si železnou oponu představovala britská babička a o čem vypovídaly její představy.

  5. Projev k současnému stavu Evropy

    Zadejte žákům za úkol, aby ve stručných bodech sepsali koncept hlavních okruhů, které by obsahoval projev (jejich či Churchillův) charakterizující stav současné Evropy.

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.