Podoby propagandy

Slovo propaganda slýcháme pravidelně v nejrůznějších situacích. První  použití tohoto termínu se datuje do sedmnáctém století, běžně se začalo používat až ve století dvacátém, v období první světové války. Od té doby je zmiňováno převážně v negativních konotacích. Prostřednictvím tohoto seriálu se budeme postupně věnovat nacistické a poté podrobněji komunistické propagandě. Materiály, se kterými můžete v hodině pracovat, vedou žáky k zamyšlení se nad tím, co je propaganda a jak funguje, k interpretaci jednotlivých textů v  propagandistických snímcích nebo k analýze různých pohledů na jednu událost.

Doporučené audiovizuální lekce

Pokud chcete výuku o propagandě začít snímkem o nacistické propagandě, určitě žákům promítněte film Mistr Propagandy, který pojednává o nacistickém ministru propagandy Josefu Goebbelsovi. Snímek je určen spíše pro starší studenty a je opatřen titulky. Nabízí detailní analýzu technik, které „mistr propagandy“ při vytváření propagandistických snímků využíval, a zachycuje vývoj nacistické filmografie. Propagandistický snímek z 50. let Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení je ukázkou komunistického tažení proti římskokatolické církvi a jedná se o snímek, který běžel ve většině tehdejších kin. Seznamte žáky také s tím, jak o invazi Varšavských vojsk v srpnu 1968 informovali  v tehdejším Sovětském svazu prostřednictvím snímku Invaze 1968. Ruský pohled. Na závěr vám nabízíme přehled lekcí věnující se podrobně Komunistické propagandě v různých sférách života. Vyzkoušejte s žáky univerzální aktivitu Propaganda v kostce. Jestli chcete ve výuce navázat na současnost, doporučujeme vám lekce a materiály k současné ruské propagandě.

Rozklikněte jednotlivé lekce pro další aktivity a materiály.

 

Mistr propagandy

Laurence Rees / Velká Británie / 1992 / 51 min.

Mistr propagandy

Laurence Rees / Velká Británie / 1992 / 51 min.


Film představuje postavu nacistického ministra propagandy Josefa Goebbelse. Dobové záběry zachycují počátek jeho politické kariéry, nástup k moci a snahu ovládnout německý film. Nabízí detailní analýzu technik, které „mistr propagandy“ při vytváření propagandistických snímků využíval, a zachycuje vývoj nacistické filmografie reflektující situaci, v níž se válčící Německo zrovna nacházelo.

 

Aktivita: ZÁBAVA JE NEJLEPŠÍ PROPAGANDA

Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí se základy moderní propagandy, které sahají do období před druhou světovou válkou, kdy se stala účinným nástrojem pro uchopení a udržení moci nacisty v Německu. Na základě zhlédnutí filmu si uvědomí, jak nebezpečné a účinné je její spojení se zábavním průmyslem

Informační text: Otázky a odpovědi 

Otevřít lekci


Zavřít

Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko / 1950 / 12 min.

Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko / 1950 / 12 min.


Krátký propagandistický snímek z roku 1950 o tzv. Číhošťském zázraku byl v době komunistického tažení proti římskokatolické církvi promítán ve většině tehdejších kin. Kam až měly vést nitky, které údajně pohnuly křížkem na oltáři za zády kněze Toufara?

 

Aktivita: NAŠE JE PRAVDA

Pomocí vybraných citátů z filmu žáci analyzují typický jazyk propagandy. Přemýšlí, proč jsou sdělení důležitá, jak pomáhají oficiální lince filmu a která konkrétní sdělení jsou pro tento účel používána. Díky svým zjištěním mohou obecněji přemýšlet nad typickými znaky propagandy a určit, které z nich jsou využity v tomto případě.

 

Informační text: Otázky a odpovědi 

Otevřít lekci


Zavřít

Invaze 1968. Ruský pohled

Josef Pazderka / Česká republika / 2011 / 39 min.

Invaze 1968. Ruský pohled

Josef Pazderka / Česká republika / 2011 / 39 min.


„Měl jsem za to, že bratrské Československo nechceme okupovat nebo ničit, že jen potřebuje pomoct,“ vzpomíná bývalý sovětský generál Pavel Kosenko, který velel vojenským jednotkám, jež v srpnu 1968 drancovaly samotné centrum Prahy. Slavná operace Dunaj, která se dle sovětské propagandy měla rychle a efektivně vypořádat s nastupující kontrarevolucí v komunistickém Československu, narazila na nečekaný odpor civilistů. Jaké informace měli a čemu věřili tehdejší čelní i řadoví představitelé zasahujících armád Varšavské smlouvy?

 

Aktivita: KONTRAREVOLUČNÍ SPIKNUTÍ

Aktivita je zaměřena na zvědomění konkrétních propagandistických nástrojů. Žáci pracují s příklady dobové propagandy a dezinformací, které se ve filmu objevují a které se snaží legitimizovat invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa.

 

Informační text: Otázky a odpovědi 

Otevřít lekci


Zavřít

8. Propaganda ve školství

8. Propaganda ve školství


S propagandou se člověk před listopadem 1989 setkával doslova na každém kroku a při každé příležitosti: Měl si být vědom, že KSČ je všude. Už od základní a střední školy mu byl v učebnicích a výuce vštěpován pokřivený obraz historie i tehdejšího světa, propaganda na něj působila v mládežnických či zájmových organizacích, na ulicích, během režimních rituálních oslav, valila se na něj z výloh obchodů...

 

Aktivita: PROPAGANDA V KOSTCE

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nástroje komunistické propagandy a její vliv na běžné oblasti lidského
života.

 

Podívejte se na všech osm lekcí v tématu komunistická propaganda.

Otevřít lekci


Zavřít

Doprovodné materiály:

Současná ruská propaganda

Využijte lekce a konkrétní aktivity JSNS, které žáky seznámí s prostředky mediálních manipulací a nástroji moderní ruské propagandy.


Plakát O pravdu? - s propagandou na věčné časy

Série plakátů ze sady O pravdu? k různým mediálním tématům.

Další materiály