Třídnické hodiny

Tematický okruh

Filmy a připravené lekce v tomto výběru rozvíjí u žáků schopnost empatie a respektu, jsou vhodné k budování bezpečného prostředí ve třídě a otevírání témat týkající se duševního zdraví žáků, jejich postojů i vzájemných vztahů. Objevujte s žáky rozmanité lidské příběhy a s jejich pomocí budujte vlídné třídní klima plné vzájemného naslouchání si a respektu k jinakostem.

2. úroveň - Rozvíjíme naše postoje a vztahy

Na této úrovni už máme zkušenosti s tím, jak hodina s využitím dokumentárních filmů probíhá, a zvládáme realizovat doplňující aktivity ve vzájemném respektu a (sebe)důvěře. Na této úrovni se dostáváme od témat týkajících se kolektivu k tématům týkajících se návyků, názorů a postojů žáků v jejich vlastním životě. 

Klíčová témata pro první stupeň ZŠ: postoje, jinakost, stereotypy
Klíčová témata pro druhý stupeň ZŠ: digitální technologie, duševní zdraví, koníčky
Klíčová témata pro SŠ: duševní zdraví, mezigenerační vztahy, jinakost

Je to úroveň pro vás, pokud: máte vy i třída zkušenosti s využitím dokumentárních filmů a žáci se respektují při sdílení svých zkušeností a emocí. Je důležité, aby žáci měli zážitek toho, že se ve třídě nemusejí bát odsouzení od spolužáků či nějaké jiné „zrady“. Zároveň vy si již jste „jistější v kramflecích“.

1. stupeň ZŠ

Bezpečnostní prohlídka

Free device dinner / TV spot /  2017  /  1 min. / titulky

Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole. Zabavené mobily putují do speciálního košíku. Kampaň #DeviceFreeDinner (Večeře bez mobilů) upozorňuje na to, jak se obzvlášť mladá generace nedokáže obejít bez moderních technologií; přitom rodinná večeře je přesně ta příležitost, k níž mobily zkrátka nepatří.

Doporučená aktivita: S mobilem nebo bez?  (45 min. včetně projekce)
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad situacemi a místy, kam podle nich mobily nepatří. Přemýšlejí nad významem komunikace tváří v tvář a prostřednictvím hrané scénky se pokusí pochopit, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během osobní komunikace.

Informační text: Otázky a odpovědi

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+

Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole s cílem zabavit jim mobily.

Zavřít

Rádio Felix

Radio Felix /  Belgie / 2020 /  16 min. / dabing 

Vášnivý komentátor Felix pořizuje sám pro sebe rozhlasové reportáže, ve kterých propojuje svůj vnitřní svět se světem vnějším. Felix vlivem poruchy autistického spektra vnímá svět odlišným způsobem než jeho spolužáci. Ruší ho hluk ve třídě. Při hodinách se nemůže soustředit a snadno se rozčílí. Je pro něj také obtížné se zapojit do aktivit svých vrstevníků. Našel však způsob, jak lépe zpracovávat svoje pocity a zážitky. Proměňuje dění z každého dne ve své vlastní rozhlasové vysílání. V roli komentátora přináší nejnovější události ze sportovní, ekonomické i politické redakce. „Díky za pozornost. Zůstaňte s námi, zůstaňte s rádiem Felix,“ končí Felix po vyčištění zubů svou večerní zpravodajskou relaci.

Doporučená aktivita: Každý máme jiné potřeby  (45 min. včetně projekce)
Žáci se seznamují s pojmem autismus. Uvědomí si, že každý máme jiné potřeby fungování ve společnosti. Aktivita je vede ke vnímání odlišnosti, která je obohacuje a učí vzájemné toleranci mezi sebou. 

Informační text: Otázky a odpovědi  

Rádio Felix

45 min. / 10+

Vášnivý komentátor Felix pořizuje sám pro sebe rozhlasové reportáže, ve kterých propojuje svůj vnitřní svět se světem vnějším. Felix vlivem poruchy autistického spektra vnímá svět odlišným způsobem než jeho spolužáci.

Zavřít

Pasažér

TV spot /  Portugalsko /  2013 /  1 min. / titulky 

V letadle můžete potkat různé lidi. Třeba dámu, která důrazně žádá letušku o jiné místo, když zjistí, že je jejím sousedem černoch. Naštěstí se najde jedno volné místo v první třídě. To je ale k velkému překvapení nabídnuto spolu s omluvou pasažérovi černé pleti.

Doporučená aktivita: Spolucestující  (45 min. včetně projekce)
Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jak osobní preference, ale také předsudky a stereotypy mohou ovlivňovat naše rozhodování a jednání. Úkolem žáků je zvolit si na základě fotografie ideálního spolucestujícího na delší let a svou volbu poté obhájit v diskusi. 

Informační text: Otázky a odpovědi

Pasažér

45 min. / 9+

Dáma žádá letušku o jiné místo, když zjistí, že jejím sousedem je černoch. K jejímu překvapení se ale letuška nakonec omlouvá pasažérovi černé pleti.

Zavřít

Malá

Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min / titulky 

Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Doma se ctí vietnamské tradice a Vietnam je pro rodinu domovem. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům. Rong z nepřátelského světa, v němž od ní každý očekává poslušnost a uctivost, utíká ke svým dětským fantaziím plným svobody.

Doporučená aktivita: Klíč k soužití  (45 min. včetně projekce)
Žáci se vciťují do vietnamské dívky, hlavní hrdinky filmu, píší úvahu, jak se asi cítí a o čem přemýšlí. Uvažují o odlišnosti i soužití lidí různých kultur. 

Informační text: Otázky a odpovědi 

Malá

45 min. / 10+

Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.

Zavřít

2. stupeň ZŠ

Holka z Instagramu

Het meisje van 672K / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / dabing 

První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku. Své rodiče během snídaně moc nevnímá a s potěšením sleduje, jak jí během pouhé hodiny přibude přes 8000 pochvalných ohlasů na její nejnovější fotku. Během konce školní výuky už nervózně posedává a nemůže se dočkat, až si bude opět moci zapnout mobil a zkontrolovat poslední příspěvky. Po necelých dvou letech aktivního focení má patnáctiletá Annegiene na svém instagramovém profilu téměř 800 000 fanoušků a začíná dostávat nabídky na práci pro velké firmy, které zatím odmítá. Mezi mladými tvůrci instagramových fotek se stává celebritou. Její věhlas na sociálních sítích však kontrastuje s minimem opravdových přátel, ve skutečnosti je spíše stydlivá a celé dny tráví o samotě jen se svým foťákem a mobilem. I přes svůj nesporný talent tak žije odtržená od běžného života a vrstevníků.

Doporučená aktivita: Očima influencera (45 min. včetně projekce)
Žáci analyzují instagramové fotografie protagonistky, zamýšlejí se nad jejich obsahem a reflektují, jaké emoce a myšlenky mohou tyto příspěvky u sledujících vyvolat. Vedou diskuzi o oblíbených influencerech, přemýšlí, jaký obsah tito influenceři sdílejí a jaký vliv mohou mít jejich příspěvky na jednotlivce. 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Holka z Instagramu

45 min. / 12+

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?

Zavřít

Jak jsem vyhrál

I was a winner / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví tento skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher mají jedno společné: izolaci, do které hraní své oběti dostalo. Posedlost, která jim postupně zabírala 20 až 30 hodin týdně, je vyřadila z běžného života – ztratili zájem o školu, práci i vlastní rodinu. Videohry shodně všem třem narušily zejména vztahy. Jak se zpětně dívají na cestu do „nejvyššího levelu“, ve kterém se jim podařilo s virtuálním světem skoncovat?

Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek (45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách. 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.

Zavřít

Děti online (Nikola a Anna)

Děti online / Česká republika / 2017 / 14 min. 

Nikola a Anna jsou dvě mladé dívky, které rády komunikují na sociálních sítích. Seznámily se se sympatickým klukem, který z nich po čase vylákal jejich intimní fotky. Pak začalo vydírání. Dokumentární film upozorňující na nebezpečí sextingu a kybergroomingu.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Děti online (Nikola a Anna)

45 min. / 13+

“Pošli mi nějakou fotečku ve spodním prádle.” Dívky po vyzvání své intimní snímky zaslaly. Příjemce je jimi pak začal vydírat.

Zavřít

Ve skutečném životě

Beeban Kidron / Spojené státy / 2017 / 2 min. / titulky 

„Všichni muslimové jsou teroristi.“ „Homosexualita je nemoc.“ „Jsi ta nejdivnější holka z celé školy.“ „Všichni tě nenávidí.“ Běžné komenty, které se denně objevují na internetu, pronášejí skuteční lidé. Vědí ale, jak se cítí ti, na které míří? Spot Ve skutečném životě ukazuje, jak anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Opravdu bychom něco podobného řekli tváří v tvář neznámému člověku na ulici? Neměla by pravidla slušného chování platit úplně stejně na internetu, jako v normálním životě?

Doporučená aktivita: Nenech se strhnout (30 min. včetně projekce filmu)
Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit. Díky společné diskuzi si žáci uvědomí, že nenávistné projevy vypovídají především o jejich pisatelích, nikoli adresátech. 

Informační texty: Otázky a odpovědi 

Ve skutečném životě

30 min. / 12+

Spot ukazuje, jak online anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Neměla by pravidla slušného chování platit stejně na internetu, jako ve skutečném životě?

Zavřít

Střední školy

Doporučený věk: 16+

Jak jsem vyhrál

I was a winner / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky 

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví tento skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher mají jedno společné: izolaci, do které hraní své oběti dostalo. Posedlost, která jim postupně zabírala 20 až 30 hodin týdně, je vyřadila z běžného života – ztratili zájem o školu, práci i vlastní rodinu. Videohry shodně všem třem narušily zejména vztahy. Jak se zpětně dívají na cestu do „nejvyššího levelu“, ve kterém se jim podařilo s virtuálním světem skoncovat? 

Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek  (45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách. 

Informační texty: Otázky a odpovědi

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher.

Zavřít

Jak z toho ven

Outside in / Nizozemsko / 2017 / 15 min. / titulky

Emma si v hlavě přehrává poslední rodičovskou hádku. Když pak zaostří na terč, všechny myšlenky náhle utichnou. Střelnice je její druhý domov, vždycky se jí tu podaří zklidnit. Schopnost být ‚tady a teď‘ se jí nyní, po rozvodu rodičů, obzvlášť hodí. Čelí mnoha změnám ve svém životě, které přinesla střídavá péče, a táta ani máma pro ni teď jako opora nefungují. Jsou příliš zaměstnáni zařizováním nového domova a milostnými vztahy. Z Emminých deníkových záznamů je cítit smutek, rozporuplné emoce i radost z toho, že se jí daří hájit si vlastní prostor, v němž se nikomu nemusí přizpůsobovat a kde se cítí sama sebou.

Doporučená aktivita: Zvládnout to (45 min. včetně projekce filmu)
Žáci sestavují vlastní seznam činností, které jim pomáhají zvládnout negativní emoce a pocity. Vciťují se do pocitů dívky z filmu, jejíž rodiče se rozvádí. 

Informační texty: Otázky a odpovědi

Jak z toho ven

45 min. / 13+

Emma si v hlavě přehrává poslední rodičovskou hádku. Když pak zaostří na terč, všechny myšlenky náhle utichnou. Střelnice je její druhý domov, vždycky se jí tu podaří zklidnit.

Zavřít

V mé hlavě

In my mind / Nový Zéland / 2016 / 30 min. / dabing

Intimní snímek neukazuje anorexii v podobě šokujících vyhublých postav, ale především jako psychickou poruchu, u níž se hlavní bitva odehrává v mysli nemocných. „Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení. Na jejím konci ještě není, ale deníkové zápisky, které si pořizovala v nejhorších dobách nemoci, jež jako by vypnula její schopnost prožívání, jí nyní připadají už jen těžko pochopitelné. Pouť z psychického dna by nikdy nebyla úspěšná bez oddané podpory Arleyiny matky, otce a sestry a s tím, jak se hojí dívčina duše, vrací se do života i celá rodina.

Doporučená aktivita: Jít dál (90 min. včetně projekce)
Žáci se zamýšlí nad tím, co jim pomáhá, když prochází v životě těžkou situací. Otevřou téma anorexie a baví se o tom, co protagonistce ve filmu pomohlo toto onemocnění překonat.

Informační texty: Otázky a odpovědi 

V mé hlavě

90 min. / 12+

„Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení.

Zavřít

Hiphop-erace

Hiphop-eration / Nový Zéland / 2014 / 57 min. / titulky

Může se soubor seniorů a seniorek, jehož věkový průměr se blíží devadesátce a skoro všichni členové vlastní umělou kloubní náhradu, úspěšně zúčastnit hiphopové taneční soutěže? Film sleduje fascinující cestu novozélandských nadšenců, kteří to se svým vystoupením chtějí dotáhnout až do Las Vegas. Životní elán a nadhled jim rozhodně nechybí. Díky pozitivnímu přístupu se jim daří překonávat i zdánlivě neřešitelné překážky a dokazovat, že věk je jen číslo a s humorem jde všechno lépe. Oporou i blízkou přítelkyní je pro ně mladá manažerka a trenérka Billie, pro kterou představují překážky pouze výzvu na cestě s jasným cílem. Jak sama říká: „Pojedete všichni, i kdyby to bylo v urně.“

Doporučená aktivita: GENERAČNÍ MOSTY (90 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují, že se mohou jednotlivé generace navzájem obohacovat. Zamýšlejí se nad místem jednotlivce ve společnosti a jeho možnostmi prosadit či uskutečnit svůj záměr s ohledem na věk a s ním související okolnosti.

Informační texty: Otázky a odpovědi

Hiphop-erace

90 min. / 13+

Může se soubor seniorů a seniorek, jehož věkový průměr se blíží devadesátce a skoro všichni členové vlastní umělou kloubní náhradu, úspěšně zúčastnit hiphopové taneční soutěže?

Zavřít

Máte prostor a čas na další témata a lekce? Chcete otevřít diskusi o náročných tématech? Přejděte na 3. úroveň.

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.