Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Filmy a připravené lekce v tomto výběru rozvíjí u žáků schopnost empatie a respektu, jsou vhodné k budování bezpečného prostředí ve třídě a otevírání témat týkající se duševního zdraví žáků, jejich postojů i vzájemných vztahů. Objevujte s žáky rozmanité lidské příběhy a s jejich pomocí budujte vlídné třídní klima plné vzájemného naslouchání si a respektu k jinakostem.
Na této úrovni vybíráme nekonfliktní a všeobecná témata, skrze která s žáky vstupujeme do prostoru reflexe a sdílení emocí, postojů a myšlenek v bezpečném kruhu kolektivu. Posilujeme pocit vzájemné důvěry a respektu a nastavujeme pravidla pro kultivovanou diskusi a získáváme zkušenosti s tímto způsobem trávení třídnických hodin.
Klíčová témata pro 1. stupeň ZŠ: jedinečnost a odlišnost, vztahy v kolektivu, sebepoznání
Klíčová témata pro 2. stupeň ZŠ: jedinečnost, vztahy v kolektivu, sebepoznání
Klíčová témata pro SŠ: jedinečnost a odlišnost, duševní zdraví, sebepoznání
Je to úroveň pro vás, pokud: vy či vaši žáci nemáte moc předchozích zkušeností s využíváním dokumentárních filmů ve výuce, ale chcete podpořit třídní klima. Nebo zkušenosti máte a hledáte aktivity na méně obtížná témata.
Doporučený věk: 8-12
Anne Vliegt / Nizozemsko / 2010 / 20 min. / titulky
Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná dívka. Chodí do školy, nakupuje se sestrami v supermarketu, jezdí na kole a také ráda skáče na trampolíně nebo šplhá na ploty. Kromě věcí, které dělá vědomě dělá ale také některé, které dělat nechce, ale je těžké se různým tikům ubránit. „Je to stejné, jako když jste pod vodou a potřebujete se nadechnout,“ popisuje. O svém životě s Touretteovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky.
Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný (45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí různobarevnost společnosti, kde každý má své místo. Aktivita je vede ke vnímání odlišnosti, která je obohacuje a učí vzájemné toleranci. Dále jim ukazuje, jak obtížné je pro jedince, který je „jiný“, žít v majoritní skupině.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná holandská dívka. O svém životě s Touretteovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky.
Giovanni en het waterballet / Nizozemsko / 2014 / 17 min. / dabing
Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání. Při pohledu na bezchybné výkony zkušených akvabel je mu ale jasné, že bez tvrdého tréninku se jim nemá šanci vyrovnat. Do závěrečné zkoušky mu zbývají jen čtyři týdny, a tak trénuje v každé volné chvíli. I když se mu spolužáci posmívají, že jde o výhradně holčičí sport, ani na chvilku nezauvažuje, že by se svého snu vzdal. Velkou oporu pro něj představuje jeho nejlepší kamarádka Kim, která na rozdíl od spolužáků věří, že to Giovanni dokáže.
Doporučená aktivita: To jsou paradoxy (45 min. včetně projekce)
V této aktivitě se žáci zamýšlejí nad rovností pohlaví ve sportu. V následné diskusi se baví o nerovnostech v dalších oblastech života. Zároveň si uvědomí, že každý člověk má jiné životní zkušenosti, a může mít na věci jiný názor.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Nizozemska v synchronizovaném plavání.
Equip petit / Španělsko / 2011 / 10 min. / dabing
Hráči a hráčky barcelonského smíšeného týmu Margatánia dobře vědí, že nadcházející zápas v lize fotbalových přípravek opět prohrají. Jde jen o to, kolik dostanou gólů a zda se jim nějakým zázrakem náhodou nepoštěstí alespoň jeden vstřelit. Jednou už se jim to povedlo. Dala ho Ruth. Ale ten se nepočítal, protože byl z ofsajdu. V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem.
Doporučená aktivita: Když nejde vyhrát (45 min. včetně projekce)
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad tím, že neúspěch má mnohdy objektivní příčiny, které nelze ovlivnit. Žáci pracují s emocemi, které neúspěch doprovází, a pokusí se vcítit do postavení znevýhodněných jedinců.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří dobře vědí, že nadcházející zápas v lize fotbalových přípravek opět prohrají.
Doporučený věk: 12-16
Girl Against Gravity / Dánsko / 2017 / 21 min / dabing
Erdenchimeg je jedenáctiletá dívka, která žije se svou matkou v prosté jurtě v hlavním městě Mongolska. Často se jí stýská po otci, který byl odsouzen k mnoha letům vězení. Nezapomíná ale snít. Ráda by se stala profesionální hadí ženou. Na přímluvu samotné trenérky dostává dívka životní šanci navštěvovat prestižní akrobatickou školu. Přestože se mezi dívkami z bohatých rodin cítí nepatřičně, odhodlaně pokračuje a podstupuje náročný a bolestivý trénink. Nejde jí totiž jen o zábavu. Stát se akrobatkou je šance, jak si splnit sen a uživit sebe i rodinu.
Doporučená aktivita: Životní cíle a sny, (45 min. včetně projekce)
Žáci se samostatně pomocí pracovních listů zamýšlí nad svými životními sny a cíli. Uvažují nad tím, co musí pro jejich dosažení udělat, a porovnávají je se sny a cíli chudé, ale nadějné mongolské hadí dívky, protagonistky filmu
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 11+
Erdenchimeg je chudá jedenáctiletá dívka z Mongolska, která má svůj velký sen - chce se stát profesionální hadí ženou.
Free device dinner / TV spot / 2017 / 1 min. / titulky
Rodinná večeře. Obvykle důležitý prostor pro sdílení a budování vztahů s našimi nejbližšími. Jak se ale tahle tradiční instituce mění pod vlivem nejnovějších technologií? Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost, jak namísto naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily. Kampaň #DeviceFreeDinner (Večeře bez mobilu) poukazuje na to, že technologie okupují stále více prostoru, který by měl patřit jen rodině.
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář (45 min. včetně projekce)
Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 11+
Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily.
In Stijl Dansen / Nizozemsko / 2012 / 17 min. / dabing
Už na prvním stupni základní školy byl Evžen terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci. Tanec dává čtrnáctiletému Evženovi pocit svobody a možnost při něm vyjádřit své pocity. Nehodlá se ho proto vzdát. Rád by ovšem přiměl své spolužáky, aby ho přestali šikanovat. Jednoho dne se Evžen rozhodne pro riskantní krok. Se svou taneční partnerkou hodlá celé třídě ukázat, jak může být tanec krásný a emotivní. Budou se mu spolužáci vysmívat ještě více, anebo ho dokážou přijmout mezi sebe, i když se věnuje tak nezvyklému koníčku?
Doporučená aktivita: Co udělám já? (45 min. včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity se žáci pokusí vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu. Zamýšlejí se nad vlastním postojem k těmto lidem a také nad vlastním strachem a silou ho překonat.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 10+
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Doporučený věk: 15+
Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min / titulky
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Doma se ctí vietnamské tradice a Vietnam je pro rodinu domovem. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům. Rong z nepřátelského světa, v němž od ní každý očekává poslušnost a uctivost, utíká ke svým dětským fantaziím plným svobody.
Doporučená aktivita: Klíč k soužití (45 min. včetně projekce)
Žáci se vciťují do vietnamské dívky, hlavní hrdinky filmu, píší úvahu, jak se asi cítí a o čem přemýšlí. Uvažují o odlišnosti i soužití lidí různých kultur.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 10+
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.
Listen / Nizozemsko / 2017 / 15 min. / dabing
Svět je občas plný komplikací a problémů, o kterých není vždy snadné mluvit s rodiči nebo přáteli. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka Kindertelefoon – obdoba české Linky bezpečí. Snímek zachycuje autentické zpovědi neznámých dětí: opuštěné dívky, která tráví prakticky celý týden sama doma bez rodičů. Kluka, který doufá, že není gay. Nebo úzkostlivého chlapce, který žije v azylovém domě jako uprchlík a bojí se budoucnosti. Někdy ale děti volají i s úsměvnými příběhy nebo si chtějí jen popovídat. Na lince ale ve všech případech někdo trpělivě naslouchá…
Doporučená aktivita: NEJSI SÁM (45 min. včetně projekce)
Žáci si prostřednictvím této aktivity uvědomí význam empatického naslouchání, schopnosti vcítit se do prožívání druhého. Žáci se v úvodu aktivity zamýšlejí nad tím, co jim pomáhá vypořádat se se špatnou náladou a dalšími negativními pocity. Zjišťují, že jednou z možností je sdílet tyto pocity s někým blízkým. Ve dvojicích nacvičují různé techniky aktivního naslouchání a zjišťují, které techniky fungují a proč.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 12+
Dětský svět je občas plný komplikací, o kterých není snadné mluvit s rodiči. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka – obdoba české Linky bezpečí.
Local Heroes: Every-body Champs / Nizozemsko / 2020 / 25 min. / titulky
„Když si věříte, tak dokážete sakra úplně všechno,“ říká po svém vystoupení nadšeně newyorská básnířka Miss Afro Angel. Ve své tvorbě tematizuje přijetí vlastní identity a chce motivovat lidi jiné barvy pleti, aby měli rádi sami sebe. V Madridu žijící zpěvačka, tanečnice a módní návrhářka Lapili má podobný cíl, ale k jeho dosažení používá jiný „nástroj“ – své tělo. Odmalička slýchávala, že ho má radši schovávat, protože nemá ty „správné“ rozměry; ona si o tom však myslí svoje. To brazilská ilustrátorka Carol Rosetti zase kreslí obrázky žen nejrozmanitějších vzhledů s odlišnými životními příběhy a doprovází je slovy plnými laskavosti. Dokument ukazuje, že proces sebepřijetí bývá dlouhá cesta plná emocí, ale stojí za to se na ni vydat. Na jejím konci totiž stojí svoboda.
Doporučená aktivita: Přijímám se, protože... , (60 min. včetně projekce)
Žáci se zamýšlejí nad tím, co na sobě mají rádi. Díky filmu se seznamují s tématem poruch příjmu potravy. V pracovním listě odpovídají na otázky týkající se pozitivní péče o sebe, která by jim měla pomoci překonávat těžké životní chvíle.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
60 min. / 13+
„Když si věříte, tak dokážete sakra úplně všechno,“ říká po svém vystoupení nadšeně newyorská básnířka Miss Afro Angel. Dokument o třech činorodých ženách ukazuje, že proces sebepřijetí bývá dlouhá cesta plná emocí, ale stojí za to se na ni vydat.
All of Us / FranklinCovey / 3 min. / dabing / 8+ let
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují. Připomíná, že všichni sdílíme nějakou společnou životní zkušenost a máme více podobností než rozdílů.
Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti? (45 min. Včetně projekce)
Tato aktivita má za cíl ukázat žákům, že mají více společného, než si možná myslí. Žáci uslyší různá osobní prohlášení a budou na ně reagovat podle toho, jestli se jich týkají, nebo ne. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jaké mají s ostatními společné zkušenosti a zájmy, což může podpořit pocit jednoty ve třídě a pomoci žákům zbavit se předem vytvořených představ nebo stereotypů.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují.
Prošli jste 1. úrovní? Můžete pokračovat v prohlubování tématu s dalšími lekcemi na 2. úrovni.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.