Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Filmy a připravené lekce v tomto výběru rozvíjí u žáků schopnost empatie a respektu, jsou vhodné k budování bezpečného prostředí ve třídě a otevírání témat týkající se duševního zdraví žáků, jejich postojů i vzájemných vztahů. Objevujte s žáky rozmanité lidské příběhy a s jejich pomocí budujte vlídné třídní klima plné vzájemného naslouchání si a respektu k jinakostem.
Prošli jste 1. a 2. úrovní? Pokračujte ještě dále v prohlubování vzájemné důvěry mezi žáky a otevřete diskusi nad dalšími zajímavými tématy. S větší empatií a rovným přístupem ke všem lidem bez rozdílu pomáháme vytvářet spravedlivější svět. Na této úrovni se tak ponoříme hlouběji do témat vztahů k sobě samým a k bližšímu i vzdálenějšímu sociálnímu okolí.
Klíčová témata pro první stupeň ZŠ: šikana, přijímání odlišnosti druhých
Klíčová témata pro druhý stupeň ZŠ: šikana, poruchy přijmu potravy, přijímání odlišnosti druhých
Klíčová témata pro SŠ: přijímání odlišnosti druhých, agresivní chování, duševní zdraví
Je to úroveň pro vás, pokud: jste již prošli předchozí dvě úrovně a máte možnost jít s žáky do hloubky a zacílit na konkrétní témata.
Odd One Out – Very Normal, Really: Jan a Josefina / Nizozemsko / 2006/ 16 min. / dabing
Jan a Josefina jsou sourozenci, jemu je jedenáct a přeskočil dva ročníky, zatímco třináctiletá Josefina navštěvuje třídu o dva ročníky níže. Smějí se tomu, že si prohodili třídy. Oba se vymykají průměru. Jan je nadprůměrně učenlivý a velmi inteligentní a ve škole má tendenci se trochu nudit. Učivo vyššího ročníku mu více vyhovuje, zapadnout do třídy plné starších dětí je však jiná výzva. Josefina se narodila s Downovým syndromem a ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. „Je dobře, že chodí s námi, a ne do speciální školy. Dříve jsem tyto děti vídala a za zády jsem se jim posmívala. Od té doby, co chodí Josefina s námi, jsem jim více porozuměla a víc si jich vážím,“ říká jedna ze spolužaček. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a jak velkou roli hraje vzájemná ohleduplnost v inkluzivním přístupu.
Doporučená aktivita: Značkování (40 min., včetně projekce)
V rámci aktivity žáci pracují s předsudky a principem „značkování“ – zkratkovitého, stereotypního vnímání jiných lidí nebo skupin. Prostřednictvím pracovního listu se žáci učí vyjadřovat charakteristiky druhých lidí bez stigmatizování.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 10+
Jan a Josefina jsou sourozenci a oba čelí výzvě zapadnout do třídního kolektivu. Jan díky svému nadání přeskočil dva ročníky. Josefina se narodila s Dawnovým syndromem.
Vicky´s party / Irsko / 3 min. / dabing
Vicky už se nemůže dočkat své narozeninové oslavy, na kterou pozvala také své tři nejlepší kamarádky. Během dne ve škole si ale všimne, že kamarádky před ní něco tají, a dokonce si o Vicky píší v chatovací skupině, do které ji nezačlenily. Vicky se nakonec dozví, že na její oslavu nikdo nedorazí a že jako jediná navíc nedostala v chatu pozvánku na oslavu jiné spolužačky.
Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu (45 min. Včetně projekce)
Žáci se v aktivitě nejprve zamýšlejí nad výhodami a nevýhodami skupinových chatů. Po zhlédnutí filmu se žáci pokusí vcítit do pocitů osoby, která je ostatními ostrakizována. Následně uvažují nad tím, jestli a jak je možné takovému člověku pomoci z pozice blízké osoby. V závěrečné reflexi žáci dále diskutují o tom, kde mohou oběti kyberšikany hledat pomoc.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů.
All of Us / FranklinCovey / 3 min. / dabing
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují. Připomíná, že všichni sdílíme nějakou společnou životní zkušenost a máme více podobností než rozdílů.
Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti? (45 min. Včetně projekce)
Tato aktivita má za cíl ukázat žákům, že mají více společného, než si možná myslí. Žáci uslyší různá osobní prohlášení a budou na ně reagovat podle toho, jestli se jich týkají, nebo ne. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jaké mají s ostatními společné zkušenosti a zájmy, což může podpořit pocit jednoty ve třídě a pomoci žákům zbavit se předem vytvořených představ nebo stereotypů.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují.
#Pestverhaal Nizozemsko/ 2018 / 15 min. / dabing
Posměšky a fyzické násilí, které zažívala ve škole, přivedly třináctiletou Rosalii až k myšlenkám na sebevraždu. Když se situace mezi spolužáky částečně uklidnila, šikana se přesunula na sociální sítě. I její vlastní pokoj tak pro ni přestal být bezpečným útočištěm – pokaždé, když se podívá na svůj mobil, má obavy, kdo jí píše. O těžkých zážitcích nerada mluví, ale podporu nachází v podobných příbězích, které na svých online kanálech sdílí ostatní teenageři, s nimiž se díky internetu dokáže propojit. Všechny příběhy vedou ke stejným následkům: snížené sebevědomí, oslabená důvěra k druhým lidem, osamělost. Pomůže jí sdílení jejího příběhu znovu nalézt sebe sama a dodá jí to pocit, že je pro ni někde na světě bezpečné místo?
Doporučená aktivita: Podat pomocnou ruku (45 min. včetně projekce)
Žáci si na základě počátečního brainstormingu, zhlédnutí filmu a parafrázování příběhu začínají uvědomovat mechanismy šikany a kyberšikany. Ve skupině se snaží najít pro šikanovanou protagonistku filmu řešení. V závěrečné reflexi se zamýšlí přímo nad šikanou ve svém okolí nebo se zabývají obecněji pojmem kyberšikana.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 8+
Posměšky a fyzické násilí, které zažívala ve škole, přivedly třináctiletou Rosalii až k myšlenkám na sebevraždu. Když se situace mezi spolužáky částečně uklidnila, šikana se přesunula na sociální sítě. I její vlastní pokoj tak pro ni přestal být bezpečným útočištěm – pokaždé, když se podívá na svůj mobil, má obavy, kdo jí píše.
Scheids! Wissel! / Nizozemsko / 2022 / 15 min / dabing
Din je tichý kluk, který miluje fotbal. Na hřišti se cítí jako ryba ve vodě, a fotbal navíc dává jeho světu řád. Obzvlášť od té doby, co se jeho rodiče rozvedli. Od rozvodu uplynuly už tři roky. Din si však stále přeje, aby jeho rodiče byli zase spolu. Vzpomínky na období těsně po rozvodu jsou stále živé. V jeho životě tehdy nastal chaos, o kterém nedokázal moc mluvit. Oporu našel hlavně u své starší sestry, bez které podle svých slov vydrží maximálně týden. Právě každý druhý totiž tráví s novou rodinou svého otce. Na střídavou péči si ještě zvyká, ale už před časem pochopil, že ačkoliv rodiče nežijí spolu, stále ho budou mít oba rádi.
Upozorňujeme, že se jedná o citlivý obsah. Film nejprve zhlédněte sami a sledujte jej vždy společně se třídou. Vždy zařaďte po zhlédnutí reflexi emocí a vytvořte prostor pro děti, které si budou potřebovat po filmu ještě více popovídat či budou potřebovat další podporu.
Doporučená aktivita: Rodina (90 min., včetně projekce)
Žáci si uvědomují, co pro ně znamená rodina, a sdílejí svoje úvahy. V úvodní aktivitě vytvoří pětilístek na téma rodina. Během projekce filmu a po ní se věnují tomu, co zažívají děti (a možná často i oni či jejich spolužáci), když spolu jejich rodiče nežijí a děti jsou ve střídavé péči. Na závěr si zmapují svoje rezervy v náročných situacích a co jim pomáhá obstát.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45min. / 11+
Din je tichý kluk, který miluje fotbal. Na hřišti se cítí jako ryba ve vodě, a fotbal navíc dává jeho světu řád. Obzvlášť od té doby, co se jeho rodiče rozvedli. Na střídavou péči si ještě zvyká, ale už před časem pochopil, že ačkoliv rodiče nežijí spolu, stále ho budou mít oba rádi.
In my mind / Nový Zéland / 2016 / 30 min. / dabing
Intimní snímek neukazuje anorexii v podobě šokujících vyhublých postav, ale především jako psychickou poruchu, u níž se hlavní bitva odehrává v mysli nemocných. „Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení. Na jejím konci ještě není, ale deníkové zápisky, které si pořizovala v nejhorších dobách nemoci, jež jako by vypnula její schopnost prožívání, jí nyní připadají už jen těžko pochopitelné. Pouť z psychického dna by nikdy nebyla úspěšná bez oddané podpory Arleyiny matky, otce a sestry a s tím, jak se hojí dívčina duše, vrací se do života i celá rodina.
Doporučená aktivita: Jít dál (90 min., včetně projekce)
Žáci se zamýšlí nad tím, co jim pomáhá, když prochází v životě těžkou situací. Otevřou téma anorexie a baví se o tom, co protagonistce ve filmu pomohlo toto onemocnění překonat.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
90 min. / 12+
„Žít s anorexií, je jako žít s cizím mozkem,“ popisuje hlavní hrdinka Arley. Lékaři u ní diagnostikovali anorexii před třemi lety. Od té doby ušla dlouhou a strastiplnou cestu k uzdravení.
Listen / Nizozemsko / 2017 / 15 min. / dabing
Svět je občas plný komplikací a problémů, o kterých není vždy snadné mluvit s rodiči nebo přáteli. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka Kindertelefoon – obdoba české Linky bezpečí. Snímek zachycuje autentické zpovědi neznámých dětí: opuštěné dívky, která tráví prakticky celý týden sama doma bez rodičů. Kluka, který doufá, že není gay. Nebo úzkostlivého chlapce, který žije v azylovém domě jako uprchlík a bojí se budoucnosti. Někdy ale děti volají i s úsměvnými příběhy nebo si chtějí jen popovídat. Na lince ale ve všech případech někdo trpělivě naslouchá…
Doporučená aktivita: NEJSI SÁM (45 min. včetně projekce)
Žáci si prostřednictvím této aktivity uvědomí význam empatického naslouchání, schopnosti vcítit se do prožívání druhého. Žáci se v úvodu aktivity zamýšlejí nad tím, co jim pomáhá vypořádat se se špatnou náladou a dalšími negativními pocity. Zjišťují, že jednou z možností je sdílet tyto pocity s někým blízkým. Ve dvojicích nacvičují různé techniky aktivního naslouchání a zjišťují, které techniky fungují a proč.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 12+
Dětský svět je občas plný komplikací, o kterých není snadné mluvit s rodiči. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka – obdoba české Linky bezpečí.
El Tesoro / Nestor Del Castillo, Marisa Lafuente Esteso / Španělsko / 2017 / 12 min. / 9—14 let
Existují různé poklady. Tento bude mít pro rodinu umírajícího devadesátiletého Luise speciální význam. Podaří se ho rodině společně nalézt? Citlivě natočený příběh o malé dívce Veře, která se společně se svým otcem a devadesátiletým dědečkem Luisem vydává na neobvyklý výlet. Jejich cílem je nalézt poklad. Vyrážejí autem do borovicového háje, který Luis před mnoha lety vlastníma rukama vysadil. Na místě dědeček důkladně prohlíží a vyhodnocuje každý strom. Až zde vnučka pochopí, že oním pokladem, který hledají, je místo, kde bude chtít být děda po své smrti pohřben.
Doporučená aktivita: Strom (45 min., včetně projekce)
Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jak jsou rodinné vazby a hodnoty důležité nejen během, ale především pak na sklonku života.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 9+
Existují různé poklady. Tento bude mít pro rodinu umírajícího devadesátiletého Luise speciální význam. Podaří se ho rodině společně nalézt?
Beeban Kidron / Spojené státy / 2017 / 2 min. / titulky
„Všichni muslimové jsou teroristi.“ „Homosexualita je nemoc.“ „Jsi ta nejdivnější holka z celé školy.“ „Všichni tě nenávidí.“ Běžné komenty, které se denně objevují na internetu, pronášejí skuteční lidé. Vědí ale, jak se cítí ti, na které míří? Spot Ve skutečném životě ukazuje, jak anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Opravdu bychom něco podobného řekli tváří v tvář neznámému člověku na ulici? Neměla by pravidla slušného chování platit úplně stejně na internetu, jako v normálním životě?
Doporučená aktivita: Nenech se strhnout (30 min. včetně projekce filmu)
Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit. Díky společné diskuzi si žáci uvědomí, že nenávistné projevy vypovídají především o jejich pisatelích, nikoli adresátech.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
30 min. / 12+
Spot ukazuje, jak online anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Neměla by pravidla slušného chování platit stejně na internetu, jako ve skutečném životě?
Black sheep / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15+
„Mohl to být jeden z vás,“ běduje matka Cornelia Walkera a jeho bratra u televizní reportáže o vraždě 10letého chlapce. Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů. O šrámech, které na dětské duši zanechá xenofobie a násilí, s mrazivou působivostí vypráví ve filmu skutečný Cornelius. Na Oscara nominované dokudrama si současně pokládá otázku, kam až je člověk schopen zajít v touze po přijetí.
Doporučená aktivita: Platí to o všech? (45 min. včetně projekce filmu)
Aktivita vede žáky k pochopení, že žádné tvrzení, které se říká o nějaké skupině lidí, nikdy neplatí o všech jejích členech. Pomůže jim k tomu seznam tvrzení o jejich vlastní generaci, který dají společně dohromady, a následné vyjádření každého z nich, zda o něm konkrétní tvrzení říkají pravdu, či nikoli.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 15+
Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů.
Facing fear / USA / 2013 / 23 min. / titulky / 13 + let
Matthewa Bogera vyhodili ve třinácti letech kvůli jeho sexuální orientaci z domova. Následující roky žil na ulicích Hollywoodu, kde byl také v postranní uličce brutálně zbit skupinou neonacistických skinheadů. Matthew útok přežil a šťastně se ze života na ulici dostal. O dvacet pět let později se náhodou seznámil s bývalým skinheadem Timem Zaalem. Oba muži si brzy uvědomili, že se již setkali. Tim byl jedním z útočníků, kteří Matthewa zmlátili a odešli, považujíce ho za mrtvého. Jejich životy se obrátily naruby a oni se vydali na cestu odpouštění a usmíření. Pro oba to znamenalo poprat se s vlastním přesvědčením i strachem. Ani jednoho z nich by nenapadlo, že jejich shledání povede ke spolupráci… a přátelství.
Doporučená aktivita: Umění odpustit (90 min. včetně projekce filmu)
Aktivita rozvíjí u žáků empatii a odmítání násilí. Žáci se pokusí vžít do hlavních postav a popsat jejich pocity a motivace v různých etapách jejich příběhu. Současně se zamyslí nad svou ochotou a schopností odpouštět
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
90 min. / 13+
Matthewa Bogera coby náctiletého zbila parta neonacistů kvůli jeho sexuální orientaci. Nyní se s jedním z násilníků setkává znovu. Jejich životy se obrátí naruby a oni se vydají na cestu odpouštění a usmíření.
I love hooligans / Nizozemsko / 2013 / 12 min. / dabing / 13+ let
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans. Zasloužilým členem tvrdého jádra fanoušků jednoho holandského klubu je i hlavní hrdina filmu. Ten byl již mnohokrát zatčen za výtržnosti na fotbalových zápasech. Na stadionu s oblibou skanduje nenávistné pokřiky včetně oblíbeného nadávání soupeřům do „teploušů“. Sám je přitom paradoxně gay… Svou sexuální orientaci však úzkostlivě tají, jelikož mu je jasné, že kdyby se o tom někdo z jeho fotbalových „kamarádů“ dozvěděl, stal by se snadno terčem jejich útoků on sám.
Doporučená aktivita: Kruh osobních rezerv (45 min. včetně projekce filmu)
Žáci vyplňují osobní kruh rezerv a uvědomují si tak vlastní potenciál, hodnoty a cíle. Zabývají se hodnotami hlavního hrdiny filmu, fotbalového hooligena a skrytého gaye, a zamýšlí se, jaká ho čeká budoucnost.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce, kde naleznete ještě více aktivit.
45 min. / 13+
Zdařile animovaný snímek, kde násilí a rvačky s fanoušky soupeře jsou denním chlebem fotbalových hooligans.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.