Zkušenosti vyučujících
Používáte při výuce moderních československých dějin materiály z webu jsns.cz a ocenili byste tipy, jak je využívají ostatní? Podívejte se na zkušenosti vyučujících, které s námi sdílejí vyučující a jejich žáci.
Používáte při výuce moderních československých dějin materiály z webu jsns.cz a ocenili byste tipy, jak je využívají ostatní? Podívejte se na zkušenosti vyučujících, které s námi sdílejí vyučující a jejich žáci.
„Žádný člověk není ostrov sám pro sebe; každý je kus nějakého kontinentu, část nějaké pevniny; jestliže moře spláchne hroudu, je Evropa menší, jako by to byl nějaký mys, jako by to byl statek tvých přátel nebo tvůj: smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“
"Tento výrok anglického renesančního básníka Johna Donna neztrácí svou nadužívaností nic ze své naléhavosti a je mi celoživotní inspirací při mé práci učitele“, říká Mgr. Martin Volný ze SOŠ Karlovy Vary. Ve svém příspěvku píše, jak se svým studentům pokusil s pomocí filmu a materiálů JSNS přiblížit příběh Jana Palacha.
Více informací“Dějiny na vlastní uši.“
Novou aktivitu k podcastové sérii Stejné příběhy, jiná jména otestoval s žáky devátého ročníku ZŠ Dany a Emila Zátopkových v Třinci Roman Vaněk. K poslechu zvolil ukázky z dílu věnovanému období 50. letech 20.století v ČSSR.
Více informací“Mít dějiny v ruce."
Novou aktivitu Bedny komunismu s názvem V zajetí propagandy se svými žáky otestoval Jan Novák z Gymnázia Nad Kavalírkou v Praze 5.
Více informací“Za popisem událostí se vždycky skrývají konkrétní příběhy.“
Bednu komunismu s příběhy protagonistů roku 1989 pro nás se svými studenty prvních ročníků testovala PhDr. Alena Horáčková z Gymnázia Arabská v Praze 6.
Více informací“Díky osobní zkušenosti s nespravedlností mohou žáci lépe pochopit 50. léta 20. století a uvědomit si temné období v komunistickém Československu, včetně vykonstruovaných politických procesů mnoha nevinných lidí, především Milady Horákové.“
Svou zkušenost s využitím našich materiálů nám poslala Mgr. Lenka Hanyšová ze Základní školy Písnická v Praze 12.
Více informací"Žáci se setkávají v mediálním prostoru s tématy migrace, často naráží na negativní užití pojmů 'uprchlíci', 'migranti' apod. Je to téma, které je našemu národu cizí? Nebo s tím má náš národ také zkušenosti?"
Svou zkušenost s využitím našich materiálů tentokrát sdílí Mgr. Eva Šidelková ze ZŠ a MŠ Budkov v okresu Třebíč. Před samotným promítáním filmu zařadila vlastní aktivity, které studentům téma opuštění země přiblížily.
Více informací
"Lekce Hitler, Stalin a já zprostředkuje žákům odborných škol s omezenou dotací pro společenskovědní vzdělávání hned několik témat: běžný život v Československu předválečném, válečném i poválečném, srovnání demokratického režimu i totalitního v podání hitlerismu a stalinismu, holokaust i mediální analýzu osvětimské lži."
Zkušenost s využitím lekce ve své třídě přibližuje Mgr. Martin Volný ze SOŠ Karlovy Vary.
Více informací"Subjektem dějin je člověk, který je prožívá."
"Byť nemohou být výpovědi pamětníků nikdy plně objektivním zobrazením minulosti, tak pro žáky gymnázia mi přišla zvolená forma jako vhodná, a to z několika důvodů. Jednak pro lepší pochopení tématu, než by bylo předání informací vyučujícím či z naukových zdrojů, jednak ze socializačního hlediska, kdy právě adolescenti mívají ke svým rodičům „daleko“ a právě vzpomínky na stejný věk mohou obě skupiny sblížit, navíc s přesahem do historických reálií.
Tento záměr se snad i podařil, což žáci reflektovali při zpětné vazbě na hodině i v rámci dotazníku." říká Mgr. Jaroslav Taras z Gymnázia Jihlava.
Více informací"Chtěla jsem, aby si žáci 9. ročníku společenskovědního semináře na základě informací, získaných prohlídkou výstavy Jménem republiky a jejího lidu uvědomili, jak nebezpečná a zneužitelná může být a je dodnes propaganda."
Tak shrnula svou zkušenost Mgr. Jitka Hudečková ze základní školy Uherský Brod. Přečtěte si její tipy a zkušenosti.
Více informací"Lekce U nás pomáhali taky umožnila žákům SOŠ porozumět historickému přesahu i aktuálnímu kontextu billboardové kampaně ve druhém kole prezidentských voleb."
Tak shrnul svou zkušenost Mgr. Martin Volný ze SOŠ Karlovy Vary. Přečtěte si jeho tipy a zkušenosti s audiovizuální lekcí U nás pomáhali taky, která propojuje pomocí historických paralel srpnovou okupaci našeho území s anexí Krymu 2014 a ruskou invazí na Ukrajinu v roce 2022.
Více informací
"Ani ten nejdokonalejší pedagog nebude usilovat o to, aby vyrovnal autentické, živé a interaktivní setkání s těmi, kteří zažili vývoj dějin, zprostředkované výuce skrze učebnice. Skvělý pedagog totiž zapojí svoji školu do projektu Měsíc filmu na školách."
Tak shrnul svou zkušenost Simon Schwab ze ZŠ logopedická v Hradci Králové. Pokud Vás zajímá, co všechno kromě projekce s besedou pro své žáky připravil, přečtěte si celý jeho tip.
Více informací
"Milý Františku,
chci vám vyjádřit svůj obdiv za to všechno, co jste udělal. Tolik odvahy a ochoty sloužit vlasti nemá každý. Jste velmi mimořádný muž a podle mého mínění žádná medaile nezvládne vyčíslit vaše skutky."
K filmu Nebe nad Evropou jsme připravili aktivitu, ve které se žáci blíže seznámí s osudy tří letců, kterým se dokument věnuje. V jejím závěru mají žáci za úkol napsat pro letce krátké vzkazy. Jak probíhala hodina s touto aktivitou na Gymnáziu Sokolov a jaké další vzkazy žáci napsali?
Více informací
Před třemi lety jsme organizovali projekt Naše revoluce, ve kterém se žáci snažili zjistit více o průběhu Sametové revoluce právě v jejich městě. Jeden z příspěvků přinášíme jako inspiraci, jak se dá s tímto tématem ve výuce pracovat.
"Žijeme dnes ve světě, kde se pro nás, mladé lidi, staly některé věci zcela samozřejmými. Svoboda a demokracie se skloňují ve všech pádech a nás vůbec nenapadlo, že to v minulosti mohlo být jinak. Ale dnes už víme, že to tak vždy nebylo. Snažíme se zjistit, jakým způsobem se v našem malém městě události 17. listopadu 1989 vyvíjely. Všichni jsme si řekli, že bychom rádi spolužákům, rodičům i veřejnosti připomněli události listopadových dnů roku 1989."
Více informací"Ne vždy je vše stoprocentní. Někdy dochází v naplánovaném programu k časovému skluzu. Většinou se prodlouží beseda s pamětníkem. Někdy některé části žáky tolik nezaujmou. Ale z posledních ročníků jsme si odnášeli velmi příjemný pocit z takto prožitého dne o době, kterou znají naši žáci jen z vyprávění."
Přečtěte si, jak Jana Rybáčková ze ZŠ Dobronín každoročně se svými žáky prožívá Měsíc filmu na školách.
Více informací„Doporučuji nebát se podobných příležitostí, využívat je a také je přímo vyhledávat. Dejte prostor kreativitě studentů, dokáží vytvářet i pozitivní hodnoty, ne jen různé rošťárny :-)
Přečtěte si, jak Tomáš Hlavsa se svými studenty ze šumperskéhoo gymnázia vytvořil výstavu o Janu Zajícovi.
Více informací"Vnímám jako velmi důležité, že se nebavíme pouze o anonymním davu, ale zpracováváme osudy konkrétních lidí."
Milan Ryjáček z choceňské obchodní akademie při výuce 50. let již dlouho využívá příběhy pamětníků. Přečtěte si, jak postupuje.
Více informací
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.