Bedna komunismu: Propaganda
“Mít dějiny v ruce."
Novou aktivitu Bedny komunismu s názvem V zajetí propagandy se svými žáky otestoval Jan Novák z Gymnázia Nad Kavalírkou v Praze 5.
“Mít dějiny v ruce."
Novou aktivitu Bedny komunismu s názvem V zajetí propagandy se svými žáky otestoval Jan Novák z Gymnázia Nad Kavalírkou v Praze 5.
Reklama a propaganda by mohly mít společnou taktiku, tak proč se nad tím nezamyslet a nezkusit si, jestli nějaké společné rysy objevíme. Zjistit, jestli náhodou státem ovládaná média v totalitních státech nepoužívají podobný přístup, i když s jiným záměrem, jako třeba výrobce čokolády. Zjistit, jestli v předmětech spojených se společenskými rituály upevňujících totalitní ideologii nejsou skryty podobné techniky jako u reklamy na sladkosti.
Aktivitu jsem vyzkoušel se žáky sekundy osmiletého gymnázia, kteří formálně neprošli výukou českých dějin 20. století. I přesto fungovala tato aktivita výborně, protože je založená nikoli na znalostech, ale vychází z určitého univerzálního povědomí a dovedností.
Aktivita postupuje plynule od společného zamyšlení nad reklamou na oblíbenou sladkost k rozboru propagandistického plakátu.
Následuje skupinová práce, kdy každá jednotlivá skupina popisuje a analyzuje konkrétní předmět spojený s propagandou KSČ (pionýrský šátek s přísahou, pohlednici z chmelové brigády, karikaturu Západní politiky, plynovou masku, gramofonovou desku s populární písničkou, tabulku s propagandistickým obrázkem apod.). Aktivitu završuje společné sdílení výsledků, kdy se vlastně obloukem vrací začátek hodiny, kdy obecné příklady a pojmy dostávají konkrétní význam.
S aktivitou se skvěle dá pokračovat k dalším tématům prostřednictvím jednotlivých předmětů a může se tak vlastně stát otevírací hodinou k dalším specifičtějším tématům ze života v komunistickém Československu.
Věk žáků: 12 let
Časová dotace: 45 minut
U některých předmětů je potřeba ve skupinové práci podporovat představivost a trochu napovídat. Většina předmětů však účinně kombinuje interpretaci obrazu a textu a podporuje asociace. Aktivita se dá zvládnout za jednu vyučovací hodinu, i když je potřeba striktně kontrolovat čas a hodinu přísněji vést.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.