Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy.
Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.
Žáci se přitom učí, jak se ptát a zaznamenávat informace, jak vyprávět příběh a jak prezentovat výsledky své práce.
Na konci projektu se rodiče zapojí do života školy při společném setkání, na němž děti shrnou své bádání.
„Navrhla jsem žákům, ať si zahrají na reportéry – a to se jim líbilo. Do práce s rodokmenem se podařilo hodně zapojit tatínky, takže to bavilo děti i rodiče.“ Andrea Tláskalová, ZŠ Zbiroh |
Propojujeme díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy
Žáci často nevědí, co jejich rodiče a prarodiče zažili; nenapadne je se na takováto témata ptát a v mnoha rodinách není v dnešní době „na takové diskuse čas“.
Vzdělávací sady Příběh mojí rodiny 1 a Příběh mojí rodiny 2 nabízí filmy a aktivity, s nimiž je možné pracovat jak ve výuce, tak přímo v rodinách.
Žáci ve věku 9–12 let například spolu s rodiči sestavují rodokmen, pořizují interview a využívají další tzv. orálněhistorické metody.
Využívání rodinné paměti žáky prvního stupně ZŠ rozvíjí tyto oblasti:
- Podpoří mezigenerační dialog
Pátrání po rodinné historii rodinné příslušníky sbližuje. - Přinese nový pohled na vlastní dějiny
Orální historie nabízí bezprostřední a autentický pohled na soudobou historii, který žáci nemohou získat ze zprostředkovaných popisů například v učebnicích. - Vnímání důležitých pojmů
Jako je například změna, proměna, vývoj: setkání se vzpomínkami rodinných příslušníků žákům pomáhá chápat plynutí času a změny, ke kterým došlo. - Přiblíží školu místní komunitě
Otevře školu rodičům a prarodičům.
Jak vypadá Příběh mojí rodiny v praxi?
Podívejte se na fotografie!
Tyto školy s námi v minulosti tvořily Příběhy svých rodin:
- ZŠ Zbiroh
- ZŠ Libchavy
- ZŠ a MŠ Maleč
- ZŠ M. Choceňského
- ZŠ Kupeckého 576, Praha 4
- ZŠ Sv. Čecha, Choceň
- ZŠ Terezín
- ZŠ Vlasatice
- ZŠ a MŠ Načeradec, Lhotecká 270
- Gymnázium a SOS dr. V. Smejkala Ústi n. Labem