JAK? (5 klíčových otázek)
Tvůrci mediálních sdělení se svými produkty snaží zaujmout naši pozornost. U internetových článků nás lákají například výrazné titulky, které slouží jako návnady, na které se chytneme a klikneme.
Tvůrci mediálních sdělení se svými produkty snaží zaujmout naši pozornost. U internetových článků nás lákají například výrazné titulky, které slouží jako návnady, na které se chytneme a klikneme.
JAK?
|
Pro dnešní dobu je nicméně typické, že sílí snaha vyjadřovat co nejvíce informací prostřednictvím obrázků a videí, protože na čtení dlouhých textů už nemáme chuť a čas. Jak na nás videa působí, záleží mimo jiné na tom, jaký úhel záběru kameraman zvolil, jak natočený materiál sestříhal nebo jaký zvuk obraz doplňuje.
Výrazným prvkem většiny sdělení je zvolený jazyk. Může být neutrální, nebo obsahovat citově zabarvené a hodnotící výrazy. Stejná událost bude působit jinak, pokud bude vyprávěna v první, nebo ve třetí osobě. Autor může přímo promlouvat k příjemcům sdělení – osloví je, klade jim otázky, vyzývá je k reakci apod.
Pokud si uvědomíme, jakými prostředky se tvůrci snaží zaujmout naši pozornost a vyvolat v nás nějaké emoce, budeme odolnější proti manipulacím. Zároveň také lépe oceníme kreativitu zpracování.
Zdá-li se vám, že je sdělení manipulativní nebo jinak podezřelé, proveďte jeho analýzu i z pohledu dalších otázek: KDO, CO, KOMU a PROČ.
Doporučujeme podívat se na metodickou koncepci 5 klíčových otázek a na příklady analýz mediálních sdělení.
Fotografie vznikla během pietního aktu, který 25. června 2020 uspořádal Jeden svět na školách během Dne příběhů bezpráví.
Zdroj fotografie: Portál JSNS, fotograf Lukáš Bíba, Dostupné na webu JSNS |
Kromě používání výrazných vizuálních a zvukových prostředků, je to často apel na silné, zejména negativní emoce. To ostatně potvrzuje i dlouhodobá analýza emocionálního zbarvení novinových titulků.
Dalším trendem je přesné cílení reklamy pomocí pokročilých algoritmů, které využívají podrobná data o našem chování na internetu. Díky těmto technikám nám sociální sítě podsouvají obsah, u kterého předpokládají, že s ním budeme souhlasit a tudíž ho konzumovat a dále šířit.
Poznámka: text titulku je převzatý z fotoreportáže na severu Aktuálně.cz. Grafická podoba byla vytvořena JSNS.
Zdroj titulku: Aktuálně.cz, URL: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/jeden-svet-na-skolach-udporadal-vzpominkovou-akci-k-vytoci-z/r~a221846ab79a11eab1110cc47ab5f122/v~nahledy/
Tip: Žáky můžete s osudem Milady Horákové seznámit prostřednictvím AV lekce Případ Dr. Horáková nebo pomocí aktivity Justiční vražda, ve které studenti pracují s dopisy, které Milada Horáková svým blízkým z vězení opravdu posílala.
Mladším žákům můžete téma představit prostřednictvím snímku Milada ze série Hvězdičky.
Čtvrté video ze série lekcí Kovyho mediální ring se věnuje tomu, jak se média snaží upoutat naši pozornost prostřednictvím zavádějících titulků a dynamických videí, a osvětluje fungování reklamy na internetu.
Přehrát film (5 min.)
Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.
Spot ukazuje, jak snadné je naletět na zdánlivě výhodné nabídky. Jeho cílem je pomoci žákům uvědomit si, že příliš lákavé nabídky jsou většinou podezřelé a ukázat jim, čeho si mají všímat a jak se mohou chránit.
Přehrát film (1 min.)
Lekce je vhodná pro žáky od 13 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.
Který kečup si Lucka nakonec v obchodě vybere a vloží do nákupního košíku? V další epizodě ukazujeme, jaké nástroje marketing a reklama používají, aby přilákaly naši pozornost. Matyáš s Luckou vyprávějí o masivní reklamní kampani na opulentní FYRE Festival, ze kterého se vyklubal obrovský podvod. Jak se nenechat při nákupech nebo před volbami oklamat? A jak nepodlehnout ani populárním influencerům?
Video je součástí série Mediální ring 2.
Přehrát film (6 min.)
Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity
Hlavním tématem plakátu Výhodný telefon jsou přesvědčovací techniky reklamy a nakupování na internetu.
Plakát je součástí série Mediální gramotnost se vyplatí.
SHARE Jeff, JOLLS Tessa a Elizabeth THOMAN. Five Key Question That Can Change the World: Lesson Plans for Media Literacy. Center for Media Literacy, @ 2005, 2007. Dostupné z: https://www.medialit.org/sites/default/files/5KQ%20ClassroomGuide_1.pdf.
STRACHOTA Karel a kol. Na pravdě záleží. Praha: JSNS.CZ, 2017. ISBN: 978-8087456-82-8. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/pro_web_brozura_medialni_vzdelavani_1strana_72dpi.pdf.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.