KOMU? (5 klíčových otázek)
Každé sdělení má svou cílovou skupinu. Tvůrci se o ní snaží dozvědět co nejvíce a těmto zjištěním pak přizpůsobit formu a obsah sdělení. Informace čerpají z různých výzkumů a z analýzy našich aktivit na internetu a sociálních sítích. Každé naše kliknutí je zaznamenáno a prozrazuje na nás i taková fakta, která si někdy sami neuvědomujeme.
|
KOMU?
- Komu je sdělení určeno?
- Jak se sdělení k příjemcům dostává?
- Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?
Plakát ke stažení: JPG, PDF
Řešení plakátu najdete níže.
|
O tom, jaké sdělení k nám prostřednictvím internetu doputuje, stále více rozhodují automatické algoritmy. Jsou nastavené tak, aby se nám zobrazovalo právě to, co nás zajímá a co se nám líbí. Důsledkem je, že každý vidíme svět trochu jiný.
Je důležité si uvědomit, že různí lidé vnímají a interpretují stejná mediální sdělení rozdílně. Roli zde hrají jednak sociodemografické charakteristiky, jednak osobní zkušenosti, názory a postoje. Babička bude vnímat reportáž o druhé světové válce jinak než její vnučka. Informaci o korupci politické strany zpracují rozdílně podporovatelé této strany a její odpůrci.
Pro komplexní analýzu prozkoumejte mediální sdělení z pohledu dalších otázek: KDO, CO, JAK, a PROČ.
Doporučujeme podívat se na metodickou koncepci 5 klíčových otázek a na příklady analýz mediálních sdělení.
Řešení cvičení
Pro jakou věkovou skupinu byl příspěvek vytvořen?
- Ukázka#1 [15 - 24 let], ukázka#2 [25 - 44 let], a ukázka #3 [64 let a více]
- Pro kompletní analýzu sdělení, rozklikněte náhled ukázek níže.
Do jaké cílové skupiny byste se sami zařadili?
Pokud jde o vaší příslušnost k cílové skupině, zamyslete se kromě věku také nad dalšími charakteristikami, které mohou být důležité pro cílení reklamy. Kromě vašeho genderu a bydliště, to mohou být také vaše zájmy a nákupní preference, které je možné sledovat prostřednictvím cookies. Jaké další charakteristiky vás napadají?
Komu je sdělení určeno?
Příspěvek je určen...
Rozbalit
Ukázka #1
Komu je sdělení určeno?
- Příspěvek je určen fanouškům literárního žánru "young adult". Přímo v titulku je uvdeno, že jde o "nejlepší knihy pro mladé".
- Přípěvek byl tedy pravděpodobně určen věkové skupině 15-24 let.
Jak se sdělení k příjemcům dostává?
- Sdělení je zveřejněno na sociální síti Instagram, která je velmi oblíbená mezi mladými lidmi, jak ukazuje i náš výzkum Mediální gramotnosti žáků (strana 88).
- Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Edenred Česká republika, prostředním placené reklamy se může zobrazit i jíným uživatelům.
Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?
- Sdělení může vést k nákupu propagovaných knih, nebo k probuzení zájmu o literární žánr "young adult"
Zdroj ukázky: Instagram, Edenred Česká republika, URL: https://www.instagram.com/p/Cpj_Z4StWnS/
Zavřít
×
Ukázka #2
Komu je sdělení určeno?
- Sdělení je pravděpodobně určeno rodičům malých dětí, kteří žijí v Ostravě a okolí.
- Použité obrázky mohou přitáhnout i pozoronost dětí, které posléze ovlivňují své rodiče. Vzhledem k použitému kanálu je však sdělení primárně určeno spíše rodičům malých dětí, tedy věkové skupině 25 - 44 let.
Jak se sdělení k příjemcům dostává?
- Sdělení je šířeno jako událost na sociální síti Facebook, což odpovídá zamýšlené cílové skupině.
- Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě. Prostřednictvím placené reklamy se může zobrazit i jiným uživatelům. Událost mohou šířit také jednotliví uživatelé Facebooku.
Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?
- Sdělení může vést k návštěvě propagované akce.
- Kromě toho může vést sdělení také k probuzení zájmu o roboty, výuku robotiky u dětí, a také může ovlivnit názory na služby nabízené knihovnou.
Zdroj ukázky: Facebook, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, URL: https://www.facebook.com/events/601482488689129
Zavřít
×
Komu je sdělení určeno?
Sdělení je...
Rozbalit
Ukázka #3
Komu je sdělení určeno?
- Sdělení je jednoznačně určeno seniorům. Jedná se tedy o věkovou skupinu 64 let a více.
- Pravděpodobně je namířeno zejména na seniory, kteří už mají s editováním Wikipedie zkušenosti a chtějí zlepšit své schopnosti.
Jak se sdělení k příjemcům dostává?
- Sdělení je šířeno jako příspěvek na sociální síti Facebook, což odpovídá zamýšlené cílové skupině.
- Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Senioři píší Wikipedii, prostředním placené reklamy se může zobrazit i jiným uživatelům. Událost mohou šířit také jednotliví uživatel Facebooku.
Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?
- Sdělení může vést k tomu, že se jeho příjemce přihlásí na kurz.
- U některých lidí může dojít také ke změně názoru na seniory, zejména pokud jsou ovlivněni negativními předsudky o stáří a seniorech.
Zdroj ukázky: Facebook, Senioři píší Wikipedii, URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=731677075411619&set=a.542696830976312
Zavřít
×
Užitečné odkazy
- Češi v zajetí sociálních bublin - projekt serveru Lidovky.cz na Facebooku mapoval, odkud konzumují zpravodajství sympatizanti jednotlivých politických stran a uskupení.
- Atlas Čechů - technologický start-up Behavio vytváří mapu životních postojů, návyků a chování různých demografických skupin. Nástroj umožňuje srovnávat názory, návyky a chování různých skupin a nahlédnout tak za hranici vlastních sociálních bublin.
- To je pravda, napsala - dokumentární rozhlasový seriál novinářky Českého rozhlasu Terezy Rekové o lidech, kteří jsou cílem a mnohdy i obětí dezinformačních snah.
Tipy do výuky
AV lekce
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?
Třetí video ze série lekcí Kovyho mediální ring rozebírá, jak fungují sociální bubliny na internetu a zejména na sociálních sítích a proč to může vést k názorovému rozdělování společnosti.
Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.
Cíle lekce
- umět rozpoznat, komu jsou jednotlivá mediální sdělení určena
- vědět, jakým způsobem se mediální sdělení k příjemcům dostává a jak se dále šíří
- zamýšlet se nad tím, jak mohou jednotlivá mediální sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců
Zavřít
Mediální ring 2 – Sociální bubliny
Mediální ring 2 – Sociální bubliny
Co jsou to sociální bubliny? A nachází se uvnitř nich i Lucka s Matyášem? Tato epizoda vysvětluje, že na sociálních sítích se obklopujeme skupinami přátel s podobnými postoji, a tím se ocitáme v uzavřené názorové bublině. Co dělat, abychom nebyli ve své bublině úplně uvězněni? A získáváme ze sociálních sítí opravdu reálný obraz světa?
Video je součástí série Mediální ring 2.
Lekce je vhodná pro žáky od 13 let.
Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.
Cíle lekce
- vědět, jak fungují mechanismy sociálních sítí
- uvědomit si rizika sociálních bublin
- seznámit se s problematikou online radikalizace
Zavřít
Použité zdroje:
SHARE Jeff, JOLLS Tessa a Elizabeth THOMAN. Five Key Question That Can Change the World: Lesson Plans for Media Literacy. Center for Media Literacy, @ 2005, 2007. Dostupné z: https://www.medialit.org/sites/default/files/5KQ%20ClassroomGuide_1.pdf.
STRACHOTA Karel a kol. Na pravdě záleží. Praha: JSNS.CZ, 2017. ISBN: 978-8087456-82-8. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/pro_web_brozura_medialni_vzdelavani_1strana_72dpi.pdf.