Týdny mediálního vzdělávání 2023 

Sedmý ročník Týdnů mediálního vzdělávání (TMV) proběhl od 22. 5. – 16. 6. 2023 a zaměřil se na to, jak vznikají zprávy a co obnáší kvalitní novinářská práce. Nejen o těchto témat diskutovali přímo na školách novináři se studenty.

Speciální nabídka byla v letošním ročníku k dispozici pro střední odborné školy a učiliště. Abychom jim pomohli se zavádění mediálního vzdělávání, připravili jsme pro ně kromě debat a exkurzí také ukázkové hodiny a projektové dny.  Do Týdnů mediálního vzdělávání se tak letos zapojilo 59 středních odborných škol a učilišť.

TMV 2023 v číslech

  • Zapojilo se 153 škol v 84 městech.
  • Mezi zapojenými školami bylo 20 % pražských a 80 % mimopražských.
  • Zúčastnili se základní i střední školy a to v poměru: 39 % základních škol, 38 % středních odborných škol a učilišť 23 % gymnázií.
  • Proběhlo 67 debat žáků s novináři z 8 redakcí, z toho 24 % debat na středních odborných školách a učilištích.
  • Uskutečnilo se 7 ukázkových hodin a 10 projektových dnů mediální gramotnosti na středních odborných školách
    a učilištích.

  • Žáci se zúčastnili 18 exkurzí do pěti mediálních domů.  

  • Během Týdnů mediálního vzdělávání proběhlo více jak 4500 spuštění filmů s tématem mediálního vzdělávání, z toho takřka 3000 přehrání se týkalo filmů o zpravodajství a dezinformacích (kategorie Zpravodajství a publicistika, Fake news a dezinformace, Propaganda a Současná ruská propaganda). 

  • Debat a vzdělávacích akcí se prostřednictvím škol zúčastnilo více jak 4000 žáků a studentů.

Jak své zapojení hodnotí učitelé

"Líbil se mi formát debaty s novinářem, kdy žáci kladli otázky a mohli tak ovlivňovat směr, kterým se debata ubírala, dotkli jsme se tak témat a otázek, které žáky zajímaly."

"Oceňuji povídání o reálných aspektech práce novináře, pohled pod pokličku, děti byly zaujaté."

"Jsem moc ráda, že něco takového existuje, tedy že je ta možnost ukázat dětem tímto způsobem práci médií."

"Moc děkuji za podobné akce. To úsilí, které do akcí vkládáte, se bohatě vrací... moc mě těší, když jsou studenti v obraze a zdravě kritičtí."

Jak hodnotí žáci projektový den na téma "Novinářské hodnoty"

"Debata s novinářem byla jedna z nejlepších, co jsme měli! Byl otevřený, milý a  hezky odpovídal!"

"Jelikož byl novinář otevřený, tak jsem se dozvěděl hodně informací."

"U filmu [Mimořádná zpráva] bylo skvělé, že jsme mohli nahlédnout do zákulisí a být součástí dění."

Prohlédněte si celou fotogalerii TMV 2023

Úvodní debata s novináři 23. 5. 2023

Na téma Kvalitní žurnalistika v době umělé inteligence diskutovali s žáky Gymnázia Jana Keplera tři zkušení novináři Lenka Kabrhelová ze Seznam Zpráv, Petr Koubský z Deníku N a Radka Matesová Marková z ČTK. Debatu moderoval Michael Rozsypal. Podívejte se na fotogalerii z úvodní debaty, nebo si pusťte záznam celé debaty zde:

 

Vzdělávací materiály představené v rámci TMV 2023

Sada plakátů 5 klíčových otázek

Plakáty přestavují stejnojmennou metodiku určenou pro kritickou analýzu mediálních sdělení.

 

Prostřednictvím pěti plakátů se žáci mohou seznámit s klíčovými otázkami KDO, CO, KOMU, JAK a PROČ a procvičit si jejich použití.

 

 

AV lekce Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme) 

Česká republika, 2023, 8 minut

 

Animovaný film založený na unikátním českém výzkumu přístupnou formou ukazuje, jak domnělý (ne)soulad mezi odborníky ovlivňuje veřejné mínění a chování lidí a jakou roli v tom hrají média

 

AV lekce Proč a jak tiká TikTok

Česká republika, 2023, 7 minut

 

Video vytvořené ve spolupráci s experty na kybernetickou bezpečnost a z organizací Sinopsis a Replug me vysvětluje, proč je TikTok pro mladé lidi tak lákavý, v čem se liší jeho dvě verze, čím Číně za užívání TikToku platíme a především to, proč by nás to všechno mělo zajímat.

 

Speciální nabídka pro pedagogy

Během závěrečného vzdělávacího semináře měli vyučující možnost debatovat s Michalem Bauerem z CERGE-EI o výzkumu vlivu médií na veřejné mínění a rozhodování a s novinářem Václavem Moravcem o jeho zkušenostech s výběrem expertů vyjadřujících se k odborným tématům a o falešném vyvažování v médiích. Atmosféru setkání si můžete prohlédnout ve fotogalerii ze závěrečného semináře

Více jak 150 vyučujících využilo možnosti objednat si bonusový balíček, jehož součástí byly kromě nových plakátů 5 klíčových otázek také další materiály JSNS.


Kdo se podílel na Týdnech mediálního vzdělávání 2023

  • Do letošního ročníku se zapojilo 64 novinářů z redakcí České televize, České tiskové kanceláře, Deníku, Deníku N, serveru Hlídací pes, magazínu Reportér, týdeníku Respekt a redakce Seznam Zprávy.
  • Školy měly také možnost účastnit se exkurzí do 5 partnerských redakcí
  • K Týdnům mediálního vzdělávání se v roce 2023 připojily se svými vzdělávacími akcemi také 3 knihovny.
  • Ukázkové hodiny a projektové dny na 17 středních odborných školách a učilištích vedli zkušení lektoři JSNS

Co je cílem Týdnů mediálního vzdělávání?

Nezávislá seriózní média dodržující profesní a etické standardy jsou pilířem demokratické a soudržné společnosti. Pro většinu českých žáků a studentů jsou však hlavním zdrojem informací sociální sítě a kamarádi a poslední výzkumy z let 2020 a 2022 ukazují, že tradičních médií využívají stále méně a klesá i důvěra v ně.   

Týdny mediálního vzdělávání pořádáme s cílem rozvíjet mediální gramotnost a posilovat kritické myšlení žáků a studentů základních a středních škol v celé České republice.

 

Pokud máte jakýkoli dotaz nebo komentář, napište nám na e-mail: tmv@jsns.cz


Zapojené redakce


 

Partneři projektu

 

               Chci odebírat Bulletin

Alena Chodounská

Mediální vzdělávání

E-mail: alena.chodounska@jsns.cz

Tereza Anna Štegmannová

Vedoucí týmu Mediální vzdělávání

E-mail: tereza.stegmannova@jsns.cz
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.