Povodně 2024 - Záplava dezinformací a emocí

Extrémní deště přinesly do Česka kromě katastrofálních povodní také záplavu dezinformací a konspirací. Aktualizovali jsme proto aktivitu Když se sejde dobrá duše, obchodník a lovec lajků (o povodních), v níž se žáci hravou formou seznamují s různými motivacemi pro tvorbu a šíření dezinformací. 

Kromě toho jsme připravili seznam dalších doporučení a materiálů, které můžete využít pro ošetření emocí žáků, kteří se s povodněmi setkali přímo nebo prostřednictvím médií. 

Zvažte, nakolik povodně zasáhly vaše žáky anebo jejich kamarády a příbuzné a zda je vhodné zařadit aktivitu na dezinformace či nejdříve ošetřit jejich emoce.

Povodně a dezinformace

Již během příprav na záplavy se objevila řada lidí, kteří popírali, že k povodním vůbec dojde. Od jejich vypuknutí pak byla zpochybňována jejich závažnost a objevuje se celá řada konspirací o příčinách povodní. Odborníci navíc upozorňují, že výskyt dezinformací ohledně povodní pravděpodobně ještě poroste, až se tématu plně ujme antisystémová a dezinformační scéna.  

Na mediálního analytika si mohou zahrát i vaši žáci. V aktivitě Když se sejde dobrá duše, obchodník a lovec lajků (14+, 45 min.) analyzují skutečná sdělení publikovaná v průběhu povodní a zamýšlí se nad motivacemi lidí, kteří dezinformace šíří. 

Aktivita o dezinformacích 


Povodně a emoce dětí

Povodně se bohužel přímo dotkly velkého množství dětí, které za sebou nyní mají velice náročnou zkušenost. Záplavy jsou navíc mediálně velmi exponované a většina dětí se tak s obrazem záplav setká minimálně na obrazovce nebo displeji. Se stresem se tak musí vypořádat i děti, kterých se povodně zdánlivě netýkají. 

Lekce Poslouchám může pomoci dětem svěřit se a mluvit o svých pocitech. Krátký film zachycuje příběhy dětí, které se svěřují se svými trápeními na speciální telefonní lince Kindertelefoon – obdobě české Linky bezpečí. Součástí lekce je aktivita zaměřená na trénink aktivního naslouchání.

Své emoce mohou žáci vyjádřit také formou psaní dopisu (R.A.F.T). Výběr adresáta i dopisovatele je na nich, kreativitě se meze nekladou. Např. mohou psát za sebe svým rodinným příslušníkům, lidem, kteří přišli pomoci, sousedům, kteří byli zasažení povodní nebo svému pokoji, domu. Dejte jim volnost, vypsat se ze svých emocí se již v minulosti osvědčilo.

Využít můžete také další metody reflexe emocí. Inspiraci, jak komunikovat s dětmi během krizových událostí najdete v doporučení expertů z centra Locika Jak mluvit s dětmi o povodních.

Lekce Poslouchám


Doporučené materiály

Aktivita k povodňovým dezinformacím

V aktivitě se žáci hravou formou seznamují s různými...
Rozbalit

Aktivita k povodňovým dezinformacím

V aktivitě se žáci hravou formou seznamují s různými motivacemi pro tvorbu a šíření dezinformací, nabyté znalosti poté aplikují při analýze publikovaných nepravdivých mediálních sdělení z období začátku povodní 2024.

Aktivita je vhodná pro žáky od 14 let.

Cíle: 

  • žáci znají různé motivace pro tvorbu a šíření dezinformací;
  • žáci si uvědomují, jaké mohou mít dezinformace dopady na jedince i na celou společnost;
  • žáci si uvědomují, jaké emoce v nich vyvolávají dezinformace v krizových obdobích a učí se nimi pracovat.

Přejít na aktivitu

Zavřít

×

Jak na dezinformace ve třídě 

Publikace Dezinformace a konspirace ve třídě: 10...
Rozbalit

Jak na dezinformace ve třídě 

Publikace Dezinformace a konspirace ve třídě: 10 tipů, jak reagovat přibližuje, jak vhodně zareagovat, když žáci během výuky nečekaně vysloví dezinformaci, zavádějící informaci či konspiraci, které věří a kterou chtějí šířit dále.

Obsahuje:

  1. 10 tipů, jak reagovat na dezinformace a konspirace ve třídě
  2. Ukázky reakcí a otázek, které lze v rozhovoru o dezinformacích využít
  3. Zkušenosti a doporučení vyučujících, jak reagují na dezinformace ve třídě oni
  4. Tipy do výuky, jak posilovat mediální gramotnost žáků a jejich odolnost vůči dezinformacím

Objednat publikaci   Stáhnout v PDF

.

Zavřít

×

Výběr článků o povodňových dezinformacích

Vlny dezinformací si všímá celá řada českých...
Rozbalit

Lekce Poslouchám

Dětský svět je občas plný komplikací a problémů,...
Rozbalit

Lekce Poslouchám

Dětský svět je občas plný komplikací a problémů, o kterých není vždy snadné mluvit s rodiči nebo přáteli. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka Kindertelefoon – obdoba české Linky bezpečí. Snímek zachycuje autentické zpovědi neznámých dětí. Na lince ale ve všech případech někdo trpělivě naslouchá… 

Lekce je vhodná pro žáky od 12 - 17 let

Cíle lekce: 

  1. najít způsoby, jak lze zvládat těžké životní situace
  2. naučit se o svých obavách, strachu a dalších negativních pocitech mluvit s druhými
  3. naučit se nahlížet na film pohledem filmové výchovy

Přejít na lekci

Zavřít

×

Jak na reflexi emocí

Projděte si příručku Jak na reflexi emocí a...
Rozbalit

Jak na reflexi emocí

Projděte si příručku Jak na reflexi emocí a vyberte si vhodnou metodu, která umožní vašim žákům lépe zpracovat pocity, které u nich vyvolal přímý zážitek povodní, nebo sledování zpráv o nich

Metody můžete zkombinovat se sledováním vhodného filmu, nebo si je upravit dle vaší potřeby.

Příručka popisuje 9 metod které můžete využít: 

  • Jedno slovo
  • I.N.S.E.R.T.
  • Dopis / R.A.F.T
  • Na co nezapomenu? 
  • Anonymní myšlenky
  • Co cítím? 
  • Hledání otázek
  • Kostka
  • Pětilístek

Přečíst si příručku

Zavřít

×

Jak s dětmi mluvit o povodních (Locika) 

Centrum Locika připravilo balíček přehledných a...
Rozbalit

Jak s dětmi mluvit o povodních (Locika) 

Centrum Locika připravilo balíček přehledných a atraktivních materiálů, jak podpořit děti během povodní
a dalších krizových událostí.

Balíček obsahuje:

  • desatero proti strachu;
  • jak komunikovat s dětmi
    o mimořádné události;
  • jak mohou rodiče pomoci svým dětem se vyrovnat
    s následky mimořádné události; 
  • reakce dětí a adolescentů na mimořádnou událost.

Prohlédnou si materiály

Zavřít

×