Jeden svět dětem 2025

Projekce Jeden svět dětem jsou určeny pro mladší žáky základních škol. Můžete vybírat ze tří projekcí - pásma krátkých filmů sestavených dle věku diváků. Po každém filmu s dětmi pracuje zkušený moderátor nebo moderátorka. Celková délka projekce včetně diskusí je cca 1,5 hodiny. Zahraniční snímky jsou vždy opatřeny českým dabingem

Ukázky z filmů postupně doplníme. U každého filmu je navíc uvedena návaznost na obsah rámcových vzdělávacích programů.

 

Projekce č. 1 

DOPORUČENÝ VĚK: 6-9 let / 1.-3.  třída

PRŮŘEZOVÁ TÉMATA:  Osobnostně-sociální výchova, výchova v demokratického občana, environmentální výchova 

Dotknout se tmy

Jamaica Kindlová | ČR | 5 min. Téma...
Rozbalit

Dotknout se tmy

Jamaica Kindlová | ČR | 5 min.

Téma filmu: život s postižením

Jak vnímá svět desetiletý Vítek, který žije ve tmě? Krátký animovaný film nás zavádí do jeho každodenního života, kde hlavní roli hrají sluch, hmat a dětská představivost.

Vítek popisuje své sny, strachy i chvíle smutku z nevidění, ale také radost z toho, že jeho ostatní smysly fungují jako "superschopnosti". Prostřednictvím jeho vyprávění poznáváme, že i život bez zraku může být plný barev a odvahy.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a zdraví 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální 

Průřezová témata: OSV, VDO 

Zavřít

×

Matúš se bojí výšek

Vladimír Balko | Slovensko | 14...
Rozbalit

Matúš se bojí výšek

Vladimír Balko | Slovensko | 14 min. 

Téma filmu: překonání strachu, život s postižením, přátelství, rodina

Dvanáctiletý Matúš má strach z výšek a nikdy se neodvážil vystoupat na věž, která se tyčí nad jeho rodným městem. Všichni spolužáci už tam byli, jen on ne.


Rozhodne se proto porazit svůj strach, aby dokázal sobě i ostatním, že to zvládne. Oporu mu poskytuje jeho nejlepší kamarádka Emka, která je nevidomá. Ta sní o pohledu z vrcholku, který si sama nikdy nevyzkouší. Matúš chce nejen překonat sám sebe, ale také najít způsob, jak Emce svůj zážitek zprostředkovat. Příběh o odvaze, přátelství a snaze dodržet slib ukazuje, že i ty největší překážky lze s pomocí druhých zvládnout.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a zdraví 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální 

Průřezová témata: OSV, VDO 

Zavřít

×

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min.  Téma...
Rozbalit

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min. 

Téma filmu: rodina, farmaření, učení se nových věcí

Desetiletá Hikari pochází z Japonska a nadevše miluje rýži. Sní o tom, že ji bude sama pěstovat a vařit z ní jídla pro rodinu.

Naráží však na počáteční neúspěchy a brzy zjistí, že vypěstovat si vlastní jídlo vyžaduje větší úsilí. Navštíví proto zkušeného farmáře pana Yamanaku, který jí dá kvalitní sazenice a cenné rady. Hikari čelí mnoha výzvám, včetně ochrany rostlin před ptáky a nepřízní počasí, ale její odhodlání ji vede k tomu, že nakonec sklidí svou vlastní rýži. Její příběh inspiruje děti k tomu, aby si vážily místních potravin a tvrdé práce farmářů.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a příroda, člověk a svět práce 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, digitální 

Průřezová témata: OSV, ENV 

Zavřít

×

 

Projekce č. 2

DOPORUČENÝ VĚK: 8-12 let / 3.-6.  třída

PRŮŘEZOVÁ TÉMATA: Osobnostní a sociální výchova, Výchova v demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, environmentální výchova 

Grace

Julia Dahr | Keňa, Norsko | 29 min.  Téma...
Rozbalit

Grace

Julia Dahr | Keňa, Norsko | 29 min. 

Téma filmu: původní kultury, rodina, klimatické změny

Grace vyrůstá mezi osmi sourozenci ve farmářské vesničce v Keni. Déšť tady padá jen dvakrát za rok a pro její rodinu i sousedy je nesmírně důležitý – díky němu přežívají plodiny, zvířata i lidé.


Měnící se klima ale způsobuje čím dál větší sucho a mnozí farmáři odcházejí pracovat do města. Grace se bojí, že odejde i její tatínek, který do těžkých chvil vždy vnáší laskavost a humor. Semknutá rodina však neztrácí optimismus a rozhodne se se suchem bojovat po svém.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a příroda 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální 

Průřezová témata: OSV, VDO, VMEGS, ENV 

Zavřít

×

Dotknout se tmy

Jamaica Kindlová | ČR | 5 min. Téma...
Rozbalit

Dotknout se tmy

Jamaica Kindlová | ČR | 5 min.

Téma filmu: život s postižením

Jak vnímá svět desetiletý Vítek, který žije ve tmě? Krátký animovaný film nás zavádí do jeho každodenního života, kde hlavní roli hrají sluch, hmat a dětská představivost.

Vítek popisuje své sny, strachy i chvíle smutku z nevidění, ale také radost z toho, že jeho ostatní smysly fungují jako „superschopnosti“. Prostřednictvím jeho vyprávění poznáváme, že i život bez zraku může být plný barev a odvahy.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a zdraví 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální 

Průřezová témata: OSV, VDO 

Zavřít

×

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min.  Téma...
Rozbalit

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min. 

Téma filmu: rodina, farmaření, učení se nových věcí

Desetiletá Hikari pochází z Japonska a nadevše miluje rýži. Sní o tom, že ji bude sama pěstovat a vařit z ní jídla pro rodinu.

Naráží však na počáteční neúspěchy a brzy zjistí, že vypěstovat si vlastní jídlo vyžaduje větší úsilí. Navštíví proto zkušeného farmáře pana Yamanaku, který jí dá kvalitní sazenice a cenné rady. Hikari čelí mnoha výzvám, včetně ochrany rostlin před ptáky a nepřízní počasí, ale její odhodlání ji vede k tomu, že nakonec sklidí svou vlastní rýži. Její příběh inspiruje děti k tomu, aby si vážily místních potravin a tvrdé práce farmářů.

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a příroda, člověk a svět práce 

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a příroda, člověk a svět práce 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, digitální 

Průřezová témata: OSV, ENV

Zavřít

×

 

Projekce č. 3

DOPORUČENÝ VĚK:  12-15 let / 7.-9.  třída

PRŮŘEZOVÁ TÉMATA: Osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, mediální výchova 

A šťastný nový rok

Sebastian Mulder | Nizozemí |...
Rozbalit

A šťastný nový rok

Sebastian Mulder | Nizozemí | 21 min. 

Téma filmu: zvířata, enviromentální chování, ohleduplnost

K oslavám Nového roku neodmyslitelně patří ohňostroje. Zatímco mnozí lidé si je užívají, pro zvířata je silvestr naprostou noční můrou.

Prostřednictvím kamer, které nesou psi na obojcích, sledujeme jejich vnímání od prvních výbuchů během dne až po ohlušující půlnoční podívanou. Můžeme tak doslova cítit jejich intenzivní napětí, stres a strach. Záběry z infračervených kamer navíc ukazují paniku na pastvinách a v přírodě. Film působivě zobrazuje temnou stránku této zábavy a vyvolává otázky ohledně jejích dopadů. 

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: člověk a jeho svět, člověk a příroda, člověk a zdraví, doplňující vzdělávací obory 

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské 

Průřezová témata: OSV, ENV 

 

Zavřít

×

Třetí kolo

Mark Daems | Belgie | 15 min.  Téma...
Rozbalit

Třetí kolo

Mark Daems | Belgie | 15 min. 

Téma filmu: koníček, sport, výběr povolání

Začátek školního roku přináší čtrnáctileté Saně řadu výzev. Nastupuje do nové školy, kde se připravuje na budoucí povolání a objevuje svět pečení a cukrařiny. Zároveň se naplno věnuje boxu, ve kterém ji čeká první mezinárodní zápas.

Balancování mezi školou a náročnými tréninky není snadné, ale Sana je odhodlaná uspět v obou světech. Když se se svými spoluhráčkami vydá na turnaj do olympijského centra v Pise, ukáže se, zda dokáže skloubit svou vášeň pro pečení i boj v ringu – a najít tak pevnou půdu pod nohama.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a zdraví, člověk a svět práce 

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní 

Průřezová témata: OSV 

Zavřít

×

I Am Influencer

Pavel Bartovský | ČR | 26 min.  Téma...
Rozbalit

I Am Influencer

Pavel Bartovský | ČR | 26 min. 

Téma filmu: fenomén influencerství, sociální sítě, rizika kyberprostoru

Influencerství je fenomén současnosti, který skrze sociální sítě vstupuje do našich životů. Přemýšlíme však nad tím, jaký obsah vlastně konzumujeme? A proč strávíme pět minut sledováním člověka, který se snaží sníst několik plechovek kompotu?

Pro influencery je sebeprezentace přirozenou věcí i součástí promyšlené kariéry. Někdo chce lidi vzdělávat, pro jiného to je jen byznys. Internetová popularita slouží mnohým influencerům jako hlavní zdroj příjmů, ke kterému stačí jen znalost sociálních sítí a nadšení. Závod za větší sledovaností se tak snadno může proměnit v nebezpečného žrouta času, ale i v místo rizikového kyberprostředí.

  Ukázka na Youtube

Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace, umění a kultura, člověk a zdraví, doplňující vzdělávací obory 

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, digitální 

Průřezová témata: OSV,MV 

Zavřít

×
  Určeno pro:
 

10. - 20. 3. 2025 PRAHA

10. 3 - 27. 4 2025 REGIONY

  734 428 308
  skolniprojekce@jsns.cz