Navazujeme a vyučujeme s AI
K čemu se AI (ne)hodí
Velké jazykové modely mohou z trénovacích dat přebírat fakticky nesprávné informace a předsudky a promítat je do svých výstupů. Je tedy třeba faktické informace pečlivě ověřovat a obezřetně s vygenerovanými texty dále pracovat.
Velice dobře se naopak dají využít pro diskutování návrhů, rozvádění konceptů a pro různé myšlenkové experimenty a vymýšlení příběhů. Užitečné jsou také při práci s vloženým textem (shrnutí, zkracování, změna tónu) a nebo pro plánování akcí a výletů. Než se vydáte do třídy, vyzkoušejte si práci s AI chatboty při přípravě do hodin, nebo při práci na administrativních úkolech.
Zpřístupnění AI chatbota žákům
- Dle zkušeností spolupracujících učitelů se ve většině středoškolských tříd najde pár žáků, kteří již mají zřízený přístup do některého AI chatbota.
- Pokud žáci účet ještě nemají a nedosáhli požadované věkové hranice, doporučujeme práci ve skupině, kdy žáci navrhují prompty, ale aplikaci ovládá vyučující na svém účtu.
- Je možné využít nástroje, které bez přihlášení nemají stanovenou věkovou hranici (např. Copilot a Deeply Chat)
- Další informace naleznete na stránce Využití generativní AI ve školách - právní pohled.
První hodina s AI chatboty
-
Zjistěte od žáků jejich předchozí zkušenosti s AI chatboty. Zeptejte se jich, jaké nástroje, a k čemu, už využili, a jak je hodnotí. Nebojte se přiznat, že sami AI chatboty teprve začínáte užívat a stále se učíte. Někteří vaši žáci budou mít pravděpodobně v něčem větší zkušenosti než vy. Nechte je, ať se o ně s vámi a svými spolužáky podělí.
-
Pomáhejte žákům s formulací promptů. Poskytněte jim manuál promptování a povzbuzujte je, aby do promptů zahrnuli více informací a chatbota se dále doptávali.
-
Pro první hodinu doporučujeme využít AV lekci Jak umělá inteligence myslí. Součástí AV lekce jsou tři aktivity, které obsahují kompletní plán hodiny: úvodní diskuzi, promítání, práci s chatbotem a závěrečnou reflexi.
AV lekce s AI aktivitami
Kromě nové AV lekce jsme přidali AI aktivitu ke třem stávajícím JSNS lekcím. Všechny aktivity byly vytvořeny ve spolupráci s vyučujícími a otestovány ve vyučování.