Využití AI chatbotů ve škole

Než se vydáte s AI do třídy, vyzkoušejte si práci s chatboty při přípravě do hodin nebo při práci na administrativních úkolech. Podívejte se na inspiraci, jak AI nástroje využít.

Práce s texty 

  • Zkrácení textu
  • Úprava textu podle specifikovaného zadání​ (např. změna tónu, zkrácení textu, zdůraznění konkrétního aspektu).
  • Uspořádání a shrnutí textu:
    • Navrhni logické uspořádání následujícího textu.
    • Navrhni titulek následujícího textu.
    • Napiš úvod publikace, která má tento obsah.
  • Vytváření textů:
    • Napiš dopis / mail podle následující osnovy.
  • Analýza textů; v následujícím textu vyber: 
    • nejpodstatnější informace / klíčová slova; ​
    • pasáže / informace, které mohou lidé považovat za kontroverzní; ​
    • pasáže / informace, které potřebují lépe vysvětlit, přidej potřebné argumenty; ​
    • argumentační fauly;
    • pasáže / údaje, ke kterým je vhodné uvést další zdroje informací a takové zdroje doporuč. ​

Administrativa

  • Tvorba a úprava textů, dopisů, mailů, pozvánek 

    • Příklad: Napiš mail informující rodiče o výletu na Kokořín 3. 5. 2024. Sraz v 7:50 před školou. S sebou: svačinu, 200 Kč na vstupné, pláštěnku. Oblečení vhodné do přírody, pevná obuv. Mail napiš ve formálním, ale přátelském stylu. Použij pouze celé věty, nikoliv odrážky. 

    • Příklad: Napiš zprávu do obecních novin z mikulášské besídky. Mikuláš, čert a anděl přinesli dárky, které rozdali dětem. Akce se konala 7. 12. v tělocvičně školy. Vystoupily děti z první, druhé a třetí třídy a zazpívaly koledy. Dorazilo 50 rodičů. Na dobrovolném vstupném se vybralo 5000 Kč. Zpráva by měla mít 200 slov a být vtipná a originální.

  • Příprava a tvorba prezentací (vygenerování osnovy prezentace k určitému tématu)​;

  • Pomoc při psaní grantových žádostí a evaluačních zpráv

  • Korektury textu

Sebevzdělávání

  • Překlad textu do / z jiného jazyka
  • Shrnutí odborných článků a dalších dlouhých textů
  • Trénink dovedností, např. cizího jazyka

Příprava na hodinu

  • Plán hodiny na konkrétní téma
  • Aktity na rozvoj dovedností spojených s výukou určitého předmětu
  • Nápady na zpestření výuky
  • Tipy na využívání technologií a interaktivních prvků
  • Kvízy do výuky
  • Podklady pro hodnocení.

 

Využití AI v rámci tematických okruhů JSNS

Mediální vzdělávání

Žáci i vyučující mohou s chatboty...
Rozbalit

Mediální vzdělávání

Žáci i vyučující mohou s chatboty diskutovat
o tématech spojených s mediálním vzděláváním.

Příklady zadání do hodiny

Vygeneruj doporučení, jak:

  • odhalit falešný profil na internetu;
  • nenaletět internetovému podvodníkovi;
  • nakupovat bezpečně v  e-shopech;
  • chránit osobní data;
  • rozpoznat nedůvěryhodné informace.

Tip: V aktivitě AI jako mediální kritik si můžete s žáky vyzkoušet, jak AI hodnotí důvěryhodnost mediálních sdělení podle metodiky 5 klíčových otázek. Aktivita je součástí lekcí ze série Kovyho mediální ring.   

Vygeneruj doporučení, jak  minimalizovat to, že se stanu obětí:

  • kyberšikany;
  • sextingu;
  • finančního zločinu / podvodu.  

Vygeneruj přehled možných dopadů využívání umělé inteligence na:

  • žurnalistiku;
  • profesi novináře;​
  • rizikové jevy, ke kterým dochází na sociálních sítích;
  • zneužívání osobních dat;
  • šíření dezinformací.

Ptejte se:

  • Je následující zpravodajský článek vyvážený?   ​
  • Co o nás sbírají sociální sítě, co o nás ví? ​
  • Co všechno je moje digitální stopa?​
  • Co se děje s mými daty?​
  • Jak se dají má data zneužít?
  • Mému kamarádovi se někteří spolužáci posmívají. Poraď, jak mu pomoci, na koho by se mohl obrátit.
  • Můj kamarád tráví spoustu času hraním počítačových her. Poraď, jak mu pomoci, na koho by se mohl obrátit.

Zavřít

×

Moderní československé dějiny

Žáci mohou hravou formou prozkoumávat informace o historických událostech z různých úhlů nebo vytvářet alternativní příběhy historických osobností či různých spolků. 

  • Žáci předstírají, že jsou postavou z filmu (např. 1989: Chceme dýchat). V  krátkém textu se popíší a pak chatbotu pokládají otázky.
    Měl bych:
    • se zúčastňovat zakázaných kulturních akcí?
    • emigrovat?
    • vstoupit do Svazu socialistické mládeže nebo Komunistické strany Československa?
    • podepsat protirežimní petici?

Tip: podrobně je postup rozebrán
v aktivitě Volba emigrace podle AI u lekce 1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu. Aktivitu je možné využít i u dalších filmů ze série 1989 nebo u jiných filmových a historických postav.

  • Žáci mohou vytvářet alternativní scénáře pro postavu, diskutovat s chatbotem o různých variantách, co by bylo pravděpodobnější, případně požádat chatbota o názor.​
  • Žáci vytváří pomocí chatbota protirežimní nebo propagandistická hesla (např. pro transparenty na demonstraci nebo na letáky). Pozor: může nastat situace, že chatbot odmítne z etických důvodů hesla generovat.
  • Žáci za pomocí chatbota sestaví znaky komunistické či ​nacistické propagandy / cenzury. S chatbotem dále diskutují, ptají se na konkrétní informace, příklady apod.
  • Žáci vygenerují základní informace o konkrétní události s členěním podle zadaných kritérií (např. chronologie, významu, pohledu aktérů apod.).​ Následně žáci kontrolují faktickou správnost informací.
  • Žáci mohou s využitím chatbotu zkoumat evropský nebo globální historický kontext příběhu, který se odehrává v Československu.

Příklady zadání do hodiny:

  • Vymysli protirežimní hesla na demonstraci proti komunistickému režimu.
  • Sestav znaky a uveď příklady nacistické propagandy používané na našem území.

Zavřít

×

Životní prostředí

V oblasti životního prostředí mohou žáci...
Rozbalit

Životní prostředí

V oblasti životního prostředí mohou žáci pomocí AI prozkoumat témata jako plýtvání potravinami nebo hledat argumenty k tématu udržitelnosti. Důležitou oblastí je sama AI a udržitelnost, kdy žáci mohou promýšlet dopady používání AI na životní prostředí.

Žáci si mohou také navrhnout vlastní projekt na podporu udržitelnosti a spolupracovat s chatbotem na jeho vytvoření, např. v popisu takového projektu nebo v otázce financování.

Návrhy zadání​

Se spolužáky jsme sestavili následující argumenty, proč:

  • omezovat spotřebu potravin, neplýtvat jídlem, nevyhazovat jídlo;
  • nejezdit autem po centru města;
  • nekupovat stále nové oblečení.​

Na každý argument napiš protiargument:

  • jako zemědělec, výrobce potravin, obchodník s potravinami, odborník na zdravou výživu;
  • jako majitel obchodu ve městě, jako dopravní expert, jako ten, kdo v centru města bydlí, jako cyklista, podnikatel v cestovním ruchu;
  • výrobce oblečení, prodejce oblečení, módní návrhář.

Zavřít

×

Sociální problematika, Globální vzdělávání

Žáci mohou s chatbotem diskutovat o...
Rozbalit

Sociální problematika, Globální vzdělávání

Žáci mohou s chatbotem diskutovat o lidských právech a rizicích jejich porušování. Za pomoci AI mohou zkoumat globální problémy a jejich příčiny nebo se zaměřit přímo na návrhy řešení.

Součástí zadání může být vypracování projektu s přiblížením vybraného globálního či sociálního problému. Komplexnější aktivitou pak může být vytvoření programu vlastní občanské inciativy. 

Příklady zadání do hodiny

Vytváření argumentů a protiargumentů:

  • ​Žáci ve skupinách sestaví několik argumentů, proč je důležité vzdělání. Argumenty pak předloží chatbotu a ptají
    se na omezení, další argumenty i protiargumenty.

Řešení problémů:

  • Žáci ve skupinách sestaví návrhy, jak by mohl stát dlouhodobě zlepšovat situaci v lokálně vyloučených lokalitách. ​Jednotlivé návrhy předkládají chatbotu, ať je posoudí, ptají se na protiargumenty. 

Tip: lidským právům se věnuje aktivita (Ne)rovnost pohlaví podle AI, která je součástí AV lekce Jen protože jsem dívka

Zavřít

×

Tip: Vyzkoušejte si, jak zadání úkolu pro vaše žáky vypracuje chatbot.

Alena Chodounská

Mediální vzdělávání

E-mail: alena.chodounska@jsns.cz

Jindřich Přívratský

Mediální vzdělávání

E-mail: jindrich.privratsky@jsns.cz
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.