Využití AI chatbotů ve škole
Než se vydáte s AI do třídy, vyzkoušejte si práci s chatboty při přípravě do hodin nebo při práci na administrativních úkolech. Podívejte se na inspiraci, jak AI nástroje využít.
Než se vydáte s AI do třídy, vyzkoušejte si práci s chatboty při přípravě do hodin nebo při práci na administrativních úkolech. Podívejte se na inspiraci, jak AI nástroje využít.
Tvorba a úprava textů, dopisů, mailů, pozvánek
Příklad: Napiš mail informující rodiče o výletu na Kokořín 3. 5. 2024. Sraz v 7:50 před školou. S sebou: svačinu, 200 Kč na vstupné, pláštěnku. Oblečení vhodné do přírody, pevná obuv. Mail napiš ve formálním, ale přátelském stylu. Použij pouze celé věty, nikoliv odrážky.
Příklad: Napiš zprávu do obecních novin z mikulášské besídky. Mikuláš, čert a anděl přinesli dárky, které rozdali dětem. Akce se konala 7. 12. v tělocvičně školy. Vystoupily děti z první, druhé a třetí třídy a zazpívaly koledy. Dorazilo 50 rodičů. Na dobrovolném vstupném se vybralo 5000 Kč. Zpráva by měla mít 200 slov a být vtipná a originální.
Příprava a tvorba prezentací (vygenerování osnovy prezentace k určitému tématu);
Pomoc při psaní grantových žádostí a evaluačních zpráv
Korektury textu
Žáci i vyučující mohou s chatboty diskutovat
o tématech spojených s mediálním vzděláváním.
Vygeneruj doporučení, jak:
Tip: V aktivitě AI jako mediální kritik si můžete s žáky vyzkoušet, jak AI hodnotí důvěryhodnost mediálních sdělení podle metodiky 5 klíčových otázek. Aktivita je součástí lekcí ze série Kovyho mediální ring.
Vygeneruj doporučení, jak minimalizovat to, že se stanu obětí:
Vygeneruj přehled možných dopadů využívání umělé inteligence na:
Ptejte se:
Žáci mohou hravou formou prozkoumávat informace o historických událostech z různých úhlů nebo vytvářet alternativní příběhy historických osobností či různých spolků.
Tip: podrobně je postup rozebrán
v aktivitě Volba emigrace podle AI u lekce 1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu. Aktivitu je možné využít i u dalších filmů ze série 1989 nebo u jiných filmových a historických postav.
V oblasti životního prostředí mohou žáci pomocí AI prozkoumat témata jako plýtvání potravinami nebo hledat argumenty k tématu udržitelnosti. Důležitou oblastí je sama AI a udržitelnost, kdy žáci mohou promýšlet dopady používání AI na životní prostředí.
Žáci si mohou také navrhnout vlastní projekt na podporu udržitelnosti a spolupracovat s chatbotem na jeho vytvoření, např. v popisu takového projektu nebo v otázce financování.
Se spolužáky jsme sestavili následující argumenty, proč:
Na každý argument napiš protiargument:
Tip: Vyzkoušejte si, jak zadání úkolu pro vaše žáky vypracuje chatbot.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.
Sociální problematika, Globální vzdělávání
Žáci mohou s chatbotem diskutovat o lidských právech a rizicích jejich porušování. Za pomoci AI mohou zkoumat globální problémy a jejich příčiny nebo se zaměřit přímo na návrhy řešení.
Součástí zadání může být vypracování projektu s přiblížením vybraného globálního či sociálního problému. Komplexnější aktivitou pak může být vytvoření programu vlastní občanské inciativy.
Příklady zadání do hodiny
Vytváření argumentů a protiargumentů:
Žáci ve skupinách sestaví několik argumentů, proč je důležité vzdělání. Argumenty pak předloží chatbotu a ptají
se na omezení, další argumenty i protiargumenty.
Řešení problémů:
Žáci ve skupinách sestaví návrhy, jak by mohl stát dlouhodobě zlepšovat situaci v lokálně vyloučených lokalitách. Jednotlivé návrhy předkládají chatbotu, ať je posoudí, ptají se na protiargumenty.
Tip: lidským právům se věnuje aktivita (Ne)rovnost pohlaví podle AI, která je součástí AV lekce Jen protože jsem dívka.
Zavřít