Doporučený věk
12—20 let
Tematický okruh
Mediální vzdělávání, Filmy pro veřejnost
Téma
Mediální ring 2, Fake news a dezinformace, Filmy pro veřejnost
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Naučte se ověřovat informace jako profíci
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
-
si uvědomují, že na sociálních sítích je snadné publikovat nepravdivé nebo lživé informace
-
umí rozlišovat mezi ověřitelnými, složitě ověřitelnými a neověřitelnými informacemi v psaném textu
-
dokážou u ověřitelných informací navrhnout způsob, jak by se daly informace verifikovat v jiném zdroji
Související aktivity
- s danou lekcí jsou propojeny tematicky
- vhodné jako doplňkový materiál nebo jako další aktivity k procvičení v daném tématu
- témata: sociální sítě, dezinformace, konspirační teorie
Otázky a odpovědi
Informační texty
- motivace k šíření dezinformací
- sestřelení civilního letounu MH17
- 5G sítě
- deepfakes
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Online kurzy mediálního vzdělávání
vyzkoušejte ve výuce náš nový materiál – Online kurzy mediálního vzdělávání, které jsou rozšířením témat pořadu Mediální ring 2
Koronavirus a dezinformace
dezinformace šířící se v souvislosti s pandemií covid-19
Předvolební dezinformace vrcholí
dezinformace šířící se v souvislosti s prezidentskými volbami v roce 2018
Náměty na psaní esejí s žáky
Je možné v záplavě informací rozlišit pravdu od lži? Zkuste s žáky uspořádat literární soutěž s názvem Pravda versus Lež.
Výzkum: Dezinformační weby a zpravodajství v ČR
Jak Češi vnímají dezinformace? Výsledky výzkumu od agentury Nielsen Admosphere.
Více než 90 procent dezinformačních webů v Česku jedná ve prospěch Ruska, říká analytik Vrabel
Rozhovor s datovým analytikem Františkem Vrabelem, který zkoumá dezinformace o koronaviru.
Umělá inteligence dokáže vyměnit tvář. Rozeznáme falešné video od pravého?
Video porovnává originální videa s deepfakes a představuje inteligentní technologie, které je umějí vytvářet.
Koronavirus a média
Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.
Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení
Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny uskutečnili experiment a umožnili 1800 žákům navštěvovat blokované weby.
Vražda investigativního novináře
Jak ovlivnila vražda Jána Kuciaka Slovensko? Přečtěte si výpovědi lidí, kteří s investigativním novinářem spolupracovali.
Nejrozšířenější euromýty
Některé mýty o EU vyvolávají v lidech rozhořčení. Jak je to ale doopravdy?