Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Využijte prostor pro otevírání náročnějších témat: naučte žáky pracovat s nástroji, které jim pomohou lépe rozpoznat manipulativní mediální sdělení, diskutujte s nimi o tom, jak čelit dezinformacím a seznamte je s technikami propagandy.
Témata mediálního vzdělávání doporučujeme s žáky otevřít pomocí série Kovyho mediální ring. Tento pětidílný pořad se postupně zaměřuje na 5 klíčových otázek, které je dobré si klást, když chceme porozumět nějakému mediálnímu sdělení. Videa jsou zajímavou kombinací názorů studentů či odborníků na danou problematiku a v pěti minutách ideálně snoubí poměr mezi teorií a praktickými tipy. Ke každému videu je přidružená lekce, která se včetně projekce vejde do jedné vyučovací hodiny. Je to vhodný nástroj pro otevření složitějších témat, který následně můžete využít i k analýze zpravodajského článku, skryté reklamy nebo dezinformačního příspěvku.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 6 min.
Tato lekce je prvním dílem pořadu Kovyho mediální ring, který přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodcem je známý youtuber Kovy. Pokládá si 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kovy v úvodním díle pátrá po tom, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.
Ananas na pizzu nepatří. Fakt, nebo názor? Zpráva, nebo reklama? Youtuber Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného?
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.
Na jaké příspěvky na sociálních sítích nejčastěji klikáme? Na ty, které si sami vybereme, nebo na ty, které nám podsouvají algoritmy, které reagují na veškerou naši online aktivitu? Kovymu dochází, že je v zajetí své sociální bubliny, a přemýšlí, jak z ní uniknout.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.
ŠOK! Po zhlédnutí videí s youtuberem Kovym zůstanete připoutáni k obrazovce. Kovy ukazuje, že mediální sdělení usilují o získání naší pozornosti i pomocí podobně zavádějících titulků.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.
V čem spočívá tajemství úspěšné volební kampaně? PROČ skupují čeští podnikatelé a politici soukromá média? Jaké cíle tím sledují? Těmto otázkám se věnuje závěrečný díl pořadu Kovyho mediální ring.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají.
V další úrovni se můžete zaměřit na zpravodajství, sociální sítě a dezinformace, tedy témata, která spolu v dnešní době úzce souvisí. Jakým způsobem získávat kvalitní informace? Na co si dát pozor při používání sociálních sítí? Ty nám mohou přinést určitě mnoho pozitiv, ale je třeba žáky také upozorňovat na rizika s nimi spojená.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
Tomáš Bojar / Česká republika / 2018 / 32 min.
Český vrcholný politik se chystá za zavřenými dveřmi učinit zásadní oznámení. Jak se novináři na tuto událost připravují a jaký výsledný mediální produkt z ní vzejde?
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.
What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky
Jaké strategie využívají internetoví giganti k tomu, aby získali naši pozornost na co možná nejdelší dobu, a maximalizovali svůj zisk?
Zobrazte si plnou verzi lekce.
13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.
Mediální ring 2 – Dezinformace / JSNS / Česká republika / 2021 / 8 min.
Způsobily 5G sítě pandemii koronaviru? A stojí za sestřelením civilního letounu MH17 nad Ukrajinou západní tajné služby? V této epizodě seriálu se Lucka s Matyášem potýkají s dezinformacemi a fake news. Společně s novinářem Martinem Veselovským zjišťují, jak je možné čelit různým polopravdám a konspiračním teoriím, které se šíří hlavně na sociálních sítích a e-maily.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.
#BeInControl / Hugh Mulhern / Irsko / 3 min.
Sdílet svůj život online je dnes pro většinu mladých lidí samozřejmostí. A taky povídat si online s neznámými lidmi. Pro dospívající dívku a chlapce z tohoto krátkého spotu se zpočátku nevinné zprávy od neznámých vrstevníků v klíčovém okamžiku změní v psychicky náročnou situaci. Poznat, kdo a proč nám píše, totiž není někdy vůbec jednoduché a na druhé straně nejsou on nebo ona těmi, za které se vydávají.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
11+ / 45 min.
Krátký klip upozorňuje na nebezpečí falešných profilů a konverzací s neznámými lidmi na internetu.
V poslední částí se žáci mohou seznámit s nejnáročnějšími tématy, konkrétně s nástroji a podobami propagandy. Témata obsažená v této úrovni vedou žáky nejen k odolnosti vůči manipulacím, ale také k umění vést diskuzi, argumentovat, formovat si názory a hodnotový žebříček. Jedná se sice o témata, která mohou být emocionálně náročná, ale otevřená diskuze může vést k lepšímu chápání světa, ve kterém žijeme.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
Tomáš Kudrna / Česká republika, Francie / 2016 / 27 min.
Jsou falešné zprávy součástí ruské propagandy, nebo je vytvářejí Češi, kteří jsou nespokojení s vývojem v zemi po roce 1989?
Zobrazte si plnou verzi lekce.
15+ / 45 min.
Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.
F@ck This Job / Vera Krichevskaya / Německo, Velká Británie / 2021 / 59 min.
Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). Přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
13+ / 45 min (část filmu) / 90 min. (celý film)
TV Dožď se postupně stala zásadním hráčem nezávislého zpravodajství v Rusku, redakce však naráží na odpor ruského režimu.
2022: Ruská informační válka / Josef Pazderka / Česká republika / 2022 / 5 min.
Obrácená realita. Tak shrnuje novinář Josef Pazderka obraz událostí prezentovaný v ruských státem ovládaných médiích. Cílená ruská propaganda je založená na silných emocích, vyzdvihování nutnosti bránit ruský národ nebo vykreslování Západu jako zlého nepřítele, který Ruskem pohrdá. Ruská veřejnost má zároveň velmi málo možností, jak si ověřit pravost informací, které jí státní média předkládají.
Zobrazte si plnou verzi lekce.
15+ / 45 min.
Novinář Josef Pazderka popisuje obraz událostí prezentovaný v ruských médiích, definuje ho jako "obrácenou realitu".