Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Připravili jsme pro vás už více než 80 audiovizuálních lekcí, kterými můžete rozvíjet mediální gramotnost svých žáků.
Odpovědi nabízí „výukový plán“ Krok za krokem pro jednotlivé stupně vzdělávání, rozdělený do úrovní podle náročnosti témat. Vyzkoušejte ho.
Digitální svět dnes děti obklopuje již od útlého věku, nebojte se s žáky témata s ním spojená otevírat již na prvním stupni. Průvodcem vám může být animovaný seriál V digitálním světě, který prostřednictvím krátkých epizod vysvětluje základní principy online prostoru.
Ukažte žákům, že digitální svět a moderní technologie mohou být dobrým pomocníkem, ale musíme, stejně jako v běžném světě, dodržovat určitá pravidla. Můžete se s žáky bavit o tom, proč je důležité, aby sdílely s dospělými, co na internetu dělají a buďte jim pomocníky v tom, jak si vybudovat zdravé návyky ve vztahu k technologiím.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
8+ / 45 min.
Ne všechno na internetu je vhodné pro děti, hrdinové animovaného seriálu se tentokrát seznámí s programy rodičovské kontroly.
8+ / 45 min.
Hrdinové seriálu nás tentokrát upozorňují, jak je důležité zvolit si silné heslo.
8+ / 45 min.
Na internetu je možné hrát online hry zdarma, mnohé z nich nás ale lákají na pasti v podobě nákupu různých bonusů, ty ale stojí reálné peníze.
8+ / 45 min.
Klip zábavnou formou představuje téma nadměrného užívání mobilních telefonů.
Po úvodním představení digitálního světa se s žáky můžete bavit o tom, že internet nám nabízí spousty možností: můžeme díky němu komunikovat s kamarády a rodinou, vyhledávat na něm informace, hrát hry nebo sledovat zábavný a vzdělávací obsah. Nesmíme ale zapomenout na to, že podobně jako v běžném světě, nám na internetu hrozí i nebezpečí. Otevřete s žáky téma kyberšikany nebo jim ukažte, že ne všechno na internetu je pravdivé.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
8+ / 45 min.
Na internetu se můžeme setkat s velkým množstvím informací, které nejsou pravdivé. Epizoda seriálu V digitálním světě vysvětluje, jak se orientovat v záplavě informací a jak odlišit pravdu od lží.
8+ / 45 min.
Hrdinka seriálu Mína se stane obětí kyberšikany. Vyřešit nepříjemnou situaci pomůže především podpora dospělých.
8+ / 45 min.
Sociální sítě nám umožňují být v kontaktu s přáteli a rodinou, na místě je však obezřetnost.
10+ / 45 min.
Film přináší příběh mladého talentovaného youtubera, který se setkává s nečekanou slávou, ale i projevy nenávisti na internetu.
Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.
Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
12+ / 45 min.
První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku.
11+ / 45 min.
Na sociálních sítích máme tendenci o sobě sdílet jen hezké věci, realita se ale liší. Je důležité myslet na to, že i za sebevědomou fotkou se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím.
11+ / 45 min.
Co dělá zprávy zprávami? Ve filmu se dozvíme, co všechno ovlivňuje výběr zpráv.
11+ / 45 min.
Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost, namísto naslouchání blízkým tak řešíme i během společných chvil například pracovní e-maily.
Jak se vyznat v záplavě mediálních sdělení? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami. Poslouží vám k tomu pořad Kovyho mediální ring a hravé výukové plakáty. Celý rámec otázek pak můžete využít třeba k analýze skryté reklamy nebo podvodných příspěvků na sociálních sítích.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
12+ / 45 min.
Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
12+ / 45 min.
CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného?
12+ / 45 min.
Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.
12+ / 45 min.
JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam.
12+ / 45 min.
Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají.
Ve třetí úrovni se s žáky můžete do hloubky bavit o nástrahách online prostoru a sociálních sítí. Seznamte je s možnostmi, jak se bránit kyberšikaně, diskutujte také o závislostech a zdravém přístupu k digitálním technologiím.
žáci
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
11+ / 45 min.
Výuková hra interaktivní formou zpracovává průběh kyberšikany.
11+ / 45 min.
Výuková hra simuluje interaktivní konverzaci na sociální sítí a umožňuje ve výuce otevřít téma zdravých návyků v digitálním prostředí.
12+ / 45 min.
Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.
Využijte prostor pro otevírání náročnějších témat: naučte žáky pracovat s nástroji, které jim pomohou lépe rozpoznat manipulativní mediální sdělení, diskutujte s nimi o tom, jak čelit dezinformacím a seznamte je s technikami propagandy.
Témata mediálního vzdělávání doporučujeme s žáky otevřít pomocí série Kovyho mediální ring. Tento pětidílný pořad se postupně zaměřuje na 5 klíčových otázek, které je dobré si klást, když chceme porozumět nějakému mediálnímu sdělení. Videa jsou zajímavou kombinací názorů studentů či odborníků na danou problematiku a v pěti minutách ideálně snoubí poměr mezi teorií a praktickými tipy. Ke každému videu je přidružená lekce, která se včetně projekce vejde do jedné vyučovací hodiny. Je to vhodný nástroj pro otevření složitějších témat, který následně můžete využít i k analýze zpravodajského článku, skryté reklamy nebo dezinformačního příspěvku.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
12+ / 45 min.
Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
12+ / 45 min.
CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného?
12+ / 45 min.
Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.
12+ / 45 min.
JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam.
12+ / 45 min.
Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají.
V další úrovni se můžete zaměřit na zpravodajství, sociální sítě a dezinformace, tedy témata, která spolu v dnešní době úzce souvisí. Jakým způsobem získávat kvalitní informace? Na co si dát pozor při používání sociálních sítí? Ty nám mohou přinést určitě mnoho pozitiv, ale je třeba žáky také upozorňovat na rizika s nimi spojená.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
12+ / 45 min.
Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.
13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.
12+ / 45 min.
Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.
11+ / 45 min.
Krátký klip upozorňuje na nebezpečí falešných profilů a konverzací s neznámými lidmi na internetu.
V poslední částí se žáci mohou seznámit s nejnáročnějšími tématy, konkrétně s nástroji a podobami propagandy. Témata obsažená v této úrovni vedou žáky nejen k odolnosti vůči manipulacím, ale také k umění vést diskuzi, argumentovat, formovat si názory a hodnotový žebříček. Jedná se sice o témata, která mohou být emocionálně náročná, ale otevřená diskuze může vést k lepšímu chápání světa, ve kterém žijeme.
žáci:
Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:
Doporučené lekce:
15+ / 45 min.
Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.
13+ / 45 min (část filmu) / 90 min. (celý film)
TV Dožď se postupně stala zásadním hráčem nezávislého zpravodajství v Rusku, redakce však naráží na odpor ruského režimu.
15+ / 45 min.
Novinář Josef Pazderka popisuje obraz událostí prezentovaný v ruských médiích, definuje ho jako "obrácenou realitu".
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.