Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.

Krok za krokem mediálním vzděláváním

Připravili jsme pro vás už více než 80 audiovizuálních lekcí, kterými můžete rozvíjet mediální gramotnost svých žáků.  

  • Jak se v takovém množství materiálů zorientovat?
  • Čím začít a které lekce si nechat spíše na později?
  • Které interaktivní materiály a publikace lze využít?

Odpovědi nabízí „výukový plán“ Krok za krokem pro jednotlivé stupně vzdělávání, rozdělený do úrovní podle náročnosti témat. Vyzkoušejte ho. 


1. stupeň základních škol

Digitální svět dnes děti obklopuje již od útlého věku, nebojte se s žáky témata s ním spojená otevírat již na prvním stupni. Průvodcem vám může být animovaný seriál V digitálním světě, který prostřednictvím krátkých epizod vysvětluje základní principy online prostoru. 

Začínáme

Ukažte žákům, že digitální svět a moderní technologie mohou být dobrým pomocníkem, ale musíme, stejně jako v běžném světě, dodržovat určitá pravidla. Můžete se s žáky bavit o tom, proč je důležité, aby sdílely s dospělými, co na internetu dělají a buďte jim pomocníky v tom, jak si vybudovat zdravé návyky ve vztahu k technologiím. 

  • Doporučený věk: 7+
  • Klíčová témata: bezpečné chování v online prostoru, zdravý přístup k digitálním technologiím
  • Cíle: 

žáci:

  • si uvědomují rozdíl mezi skutečným světem a online prostorem;
  • si uvědomují, že ne všechno na internetu je pro ně vhodné;  
  • si osvojí základy bezpečného chování v online prostoru. 

 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

V digitálním světě: Rodičovská kontrola

8+ / 45 min.

Ne všechno na internetu je vhodné pro děti, hrdinové animovaného seriálu se tentokrát seznámí s programy rodičovské kontroly.

Otevřít
V digitálním světě: Hesla

8+ / 45 min.

Hrdinové seriálu nás tentokrát upozorňují, jak je důležité zvolit si silné heslo.

Otevřít
V digitálním světě: Online hry

8+ / 45 min.

Na internetu je možné hrát online hry zdarma, mnohé z nich nás ale lákají na pasti v podobě nákupu různých bonusů, ty ale stojí reálné peníze.

Otevřít
Bezpečnostní prohlídka

8+ / 45 min.

Klip zábavnou formou představuje téma nadměrného užívání mobilních telefonů.

Otevřít

Navazujeme a jdeme hlouběji

Po úvodním představení digitálního světa se s žáky můžete bavit o tom, že internet nám nabízí spousty možností: můžeme díky němu komunikovat s kamarády a rodinou, vyhledávat na něm informace, hrát hry nebo sledovat zábavný a vzdělávací obsah. Nesmíme ale zapomenout na to, že podobně jako v běžném světě, nám na internetu hrozí i nebezpečí. Otevřete s žáky téma kyberšikany nebo jim ukažte, že ne všechno na internetu je pravdivé. 

  • Doporučený věk: 9+
  • Klíčová témata: rizika kyberprostoru, sociální sítě, bezpečné chování v online prostoru, zdravý přístup k digitálním technologiím, zpravodajství, dezinformace
  • Cíle: 

žáci:

  • se seznámí s pojmem kyberšikana a naučí se, jak jí předcházet;
  • si uvědomují, že ne všechno na internetu je pravdivé;  
  • osvojí si základy bezpečného chování v online prostoru;  
  • seznámí se s pravidly bezpečného chování na sociálních sítích. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

8+ / 45 min.

Na internetu se můžeme setkat s velkým množstvím informací, které nejsou pravdivé. Epizoda seriálu V digitálním světě vysvětluje, jak se orientovat v záplavě informací a jak odlišit pravdu od lží.

Otevřít
V digitálním světě: Kyberšikana

8+ / 45 min.

Hrdinka seriálu Mína se stane obětí kyberšikany. Vyřešit nepříjemnou situaci pomůže především podpora dospělých.

Otevřít
V digitálním světě: Sociální sítě

8+ / 45 min.

Sociální sítě nám umožňují být v kontaktu s přáteli a rodinou, na místě je však obezřetnost.

Otevřít
Děti online (Zachy)

10+ / 45 min.

Film přináší příběh mladého talentovaného youtubera, který se setkává s nečekanou slávou, ale i projevy nenávisti na internetu.

Otevřít

2. stupeň základních škol

Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.  

Základy mediální gramotnosti

Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.  

  • Doporučený věk: 11+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, rizika kyberprostoru, sociální sítě, bezpečné chování v online prostoru, zdravý přístup k digitálním technologiím 
  • Cíle: 

žáci:

  • si uvědomují, jakou roli hrají média v jejich životě a získají povědomí o jejich fungování; 
  • si osvojí základy bezpečného chování v online prostoru; 
  • mají povědomí o nástrahách kyberprostoru. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Holka z Instagramu

12+ / 45 min.

První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku. 

Otevřít
Znáš celý příběh?

11+ / 45 min.

Na sociálních sítích máme tendenci o sobě sdílet jen hezké věci, realita se ale liší. Je důležité myslet na to, že i za sebevědomou fotkou se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím.

Otevřít
O médiích: Jak vznikají zprávy

11+ / 45 min.

Co dělá zprávy zprávami? Ve filmu se dozvíme, co všechno ovlivňuje výběr zpráv.

Otevřít
Večeře bez mobilu

11+ / 45 min.

Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost, namísto naslouchání blízkým tak řešíme i během společných chvil například pracovní e-maily.

Otevřít

Navazujeme a jdeme hlouběji

Jak se vyznat v záplavě mediálních sdělení? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami. Poslouží vám k tomu pořad Kovyho mediální ring a hravé výukové plakáty. Celý rámec otázek pak můžete využít třeba k analýze skryté reklamy nebo podvodných příspěvků na sociálních sítích. 

  • Doporučený věk: 12+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, dezinformace, reklama a marketing 
  • Cíle:

žáci: 

  • si osvojí metodu 5 klíčových otázek pro analýzu mediálních sdělení; 
  • dokáží strukturovaně analyzovat mediální sdělení. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

12+ / 45 min.

Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

12+ / 45 min.

CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného? 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

12+ / 45 min.

Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

12+ / 45 min.

JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam. 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

12+ / 45 min.

Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají. 

Otevřít

Náročnější témata

Ve třetí úrovni se s žáky můžete do hloubky bavit o nástrahách online prostoru a sociálních sítí. Seznamte je s možnostmi, jak se bránit kyberšikaně, diskutujte také o závislostech a zdravém přístupu k digitálním technologiím.

  • Doporučený věk: 13+ 
  • Klíčová témata: kyberšikana, závislosti na digitálních technologiích, dezinformace, sociální sítě a rizika kyberprostoru, reklama a marketing 
  • Cíle:  

žáci

  • znají charakteristiku dezinformací a dokáží se jim bránit; 
  • si osvojí principy chování na internetu a jak se bránit kyberšikaně; 
  • poznají rizika závislosti na digitálních technologiích.

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

DigiStories: Nela

11+ / 45 min.

Výuková hra interaktivní formou zpracovává průběh kyberšikany.

Otevřít
DigiStories: Alex

11+ / 45 min.

Výuková hra simuluje interaktivní konverzaci na sociální sítí a umožňuje ve výuce otevřít téma zdravých návyků v digitálním prostředí.

Otevřít
Mediální ring 2 - Dezinformace

12+ / 45 min.

Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.

Otevřít

Střední školy

Využijte prostor pro otevírání náročnějších témat: naučte žáky pracovat s nástroji, které jim pomohou lépe rozpoznat manipulativní mediální sdělení, diskutujte s nimi o tom, jak čelit dezinformacím a seznamte je s technikami propagandy.

Základy mediální gramotnosti

Témata mediálního vzdělávání doporučujeme s žáky otevřít pomocí série Kovyho mediální ring. Tento pětidílný pořad se postupně zaměřuje na 5 klíčových otázek, které je dobré si klást, když chceme porozumět nějakému mediálnímu sdělení. Videa jsou zajímavou kombinací názorů studentů či odborníků na danou problematiku a v pěti minutách ideálně snoubí poměr mezi teorií a praktickými tipy. Ke každému videu je přidružená lekce, která se včetně projekce vejde do jedné vyučovací hodiny. Je to vhodný nástroj pro otevření složitějších témat, který následně můžete využít i k analýze zpravodajského článku, skryté reklamy nebo dezinformačního příspěvku.

  • Doporučený věk: 12+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, dezinformace, reklama a marketing 
  • Cíle: 

žáci:

  • dokáží strukturovaně analyzovat mediální sdělení; 
  • si osvojí metodu 5 klíčových otázek pro analýzu mediálních sdělení. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

12+ / 45 min.

Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

12+ / 45 min.

CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného? 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

12+ / 45 min.

Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

12+ / 45 min.

JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam. 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

12+ / 45 min.

Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají. 

Otevřít

Navazujeme a jdeme hlouběji

V další úrovni se můžete zaměřit na zpravodajství, sociální sítě a dezinformace, tedy témata, která spolu v dnešní době úzce souvisí. Jakým způsobem získávat kvalitní informace? Na co si dát pozor při používání sociálních sítí? Ty nám mohou přinést určitě mnoho pozitiv, ale je třeba žáky také upozorňovat na rizika s nimi spojená. 

  • Doporučený věk: 14+ 
  • Klíčová témata: sociální sítě, zpravodajství, dezinformace, rizika kyberprostoru, reklama a marketing 
  • Cíle:

žáci:

  • se seznámí s přednostmi a riziky sociálních sítí a umí rozpoznat falešné profily; 
  • pochopí podobu i průběh kyberšikany; 
  • si osvojí principy kvalitní žurnalistiky; 
  • znají základní charakteristiku dezinformací a dokáží je rozpoznat; 
  • žáci si uvědomují svou digitální stopu a seznámí se s fungováním algoritmů sociálních sítí. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Mimořádná zpráva

12+ / 45 min.

Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.

Otevřít
Proč a jak klikáme

13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.

Otevřít
Mediální ring 2 - Dezinformace

12+ / 45 min.

Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.

Otevřít
S kým si píšeš?

11+ / 45 min.

Krátký klip upozorňuje na nebezpečí falešných profilů a konverzací s neznámými lidmi na internetu.

Otevřít

Náročnější témata

V poslední částí se žáci mohou seznámit s nejnáročnějšími tématy, konkrétně s nástroji a podobami propagandy. Témata obsažená v této úrovni vedou žáky nejen k odolnosti vůči manipulacím, ale také k umění vést diskuzi, argumentovat, formovat si názory a hodnotový žebříček. Jedná se sice o témata, která mohou být emocionálně náročná, ale otevřená diskuze může vést k lepšímu chápání světa, ve kterém žijeme. 

  • Doporučený věk: 15+   
  • Klíčová témata: dezinformace, současná ruská propaganda, zpravodajství 
  • Cíle:  

žáci:

  • se seznámí s nástroji propagandy a současné ruské propagandy; 
  • dokáží identifikovat příčiny, které vedou k radikalizaci; 
  • rozpoznají dezinformace a naučí se základy ověřování informací.

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Co dokáže lež

15+ / 45 min.

Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.

Otevřít
Zatracená práce

13+ / 45 min (část filmu) / 90 min. (celý film)

TV Dožď se postupně stala zásadním hráčem nezávislého zpravodajství v Rusku, redakce však naráží na odpor ruského režimu.

Otevřít
2022: Ruská informační válka

15+ / 45 min.

Novinář Josef Pazderka popisuje obraz událostí prezentovaný v ruských médiích, definuje ho jako "obrácenou realitu".

Otevřít
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.