Týdny mediálního vzdělávání 2019
Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání navázal na úspěšné předešlé dva ročníky a opět nabídl školám zajímavé aktivity zaměřené na rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti žáků a studentů po celé České republice.
TMV 2019 v číslech:
- Zapojilo se 128 škol, z toho 21 % pražských a 79 % mimopražských
- Proběhlo 93 diskuzí s 58 novináři a mediálními odborníky.
- Uskutečnilo se 23 seminářů.
- Spolupracovalo 16 organizací.
- Žáci vykonali 12 návštěv v partnerských redakcích.
- Ze zapojených škol tvořily 33,5 % ZŠ, 33,5 % gymnázia a 32,8 % SOŠ a SOU.
- Celkem 72,6 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 18 % seminář se spolupracující organizací a 9,4 % škol se zúčastnilo exkurze v partnerských redakcích.
- Přibližně 84 % škol promítlo žákům dokumentární film z naší nabídky.
- Celých 100 % přihlášených škol by se dle zpětné vazby do projektu zapojilo znovu.
- Přibližně 5529 žáků se dozvědělo více o světě médií.
Jak své zapojení do TMV 2019 hodnotí vyučující:
„Do Týdnů mediálního vzdělávání jsme se zapojili, abychom studenty prostřednictvím novinářské osobnosti motivovali ke kritickému přístupu k informacím z médií, seznámili je s každodenní novinářskou prací, případně nalákali ke studiu žurnalistiky (někteří o ní uvažují).“
Petr Matula, Gymnázium Tišnov
„Studenti měli možnost setkat se s opravdovými profesionály, kteří dokáží mladé zaujmout a mají jim co říct. Letošní debata s panem Vizinou, vedoucím kulturní redakce České televize, byla naprosto perfektní a studenti byli nadšení, stejně jako v loňském roce při diskuzi s panem Rozsypalem z Českého rozhlasu.“
Marcela Svatáková, Střední škola gastronomická a hotelová Praha
„Beseda s panem Pirklem dne 4.6. v 9. třídě byla úžasná, byl velice otevřený, komunikativní, žádná otázka, kterých padalo moc, prakticky nepřetržitě, nezůstala nezodpovězena. Dnes jsme pokračovali MQ Testerem, což dobře navazovalo. Děkuji za spolupráci a zprostředkování této možnosti.“
Karla Střílková, Základní škola a Mateřská škola T.G. Masaryka Fulnek
„Považuji mediální výchovu za důležitou. Promítám studentům dokumenty z webu JSNŠ. Návštěva odborníka z praxe podtrhne důležitost některých sdělení a pomůže studentům vytvořit osobní vztah k tématům kvality médií, dezinformací a důležitosti korektního informačního prostoru.“
Marcela Hašková, Gymnázium Příbram
Celou fotogalerii si můžete prohlédnout zde.
Třetí ročník Týdnů mediálního vzdělávání zahájila 20. května 2019 panelová diskuze s novináři
Hosty debaty byli šéfredaktorka ČTK, Radka Marková, šéfredaktor Deníku N, Pavel Tomášek, a redaktorka Českého rozhlasu Marie Bastlová. Debatu moderoval Adam Široký, finalista soutěže Hledá se LEADr. z roku 2016.
Na záznam debaty se můžete podívat zde:
Kdo se účastnil ročníku 2019
Do letošního ročníku se zapojilo 63 novinářů a mediálních odborníků, kteří s žáky a studenty debatovali o mediálních tématech.
Školy měly také možnost účastnit se exkurzí do 6 partnerských redakcí.
Na tomto odkaze najdete seznam 16 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.
V roce 2019 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, Český rozhlas – Radiožurnál, Český rozhlas Plus, Česká tisková kancelář, Deník N, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy a Radio Wave.
Jaké materiály školy obdržely
Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů:
USB flash disk s filmy
Mimořádná zpráva (Tomáš Bojar, Česká republika, 2018, 32 min.) Film v rámci jednoho dne zblízka sleduje práci novinářů ve zpravodajských redakcích České televize a Hospodářských novin.
Kdo trolí Ameriku (Ahmed Shihab-Eldin, Spojené státy, 2018, 12 min.) Film se zamýšlí nad tím, jaké mohou mít fake news reálné důsledky.
Příručka Být v obraze 2
Publikace Být v obraze 2 je určena všem, kdo chtějí přispět k posilování mediální gramotnosti. Zejména pak vyučujícím na druhém stupni základních škol a na středních školách po celé České republice.
Sada "opravdických" plakátů
Sada hravou formou nabízí vhled do devíti různých mediálních témat, od ověřování zdrojů po nenávistné projevy na internetu.
Publikace O Pravdu?
Tištěná příručka O pravdu? určená vyučujícím obsahuje doprovodné texty k plakátům, tipy na aktivity do školní výuky, přehled materiálů a AV lekcí k mediálnímu vzdělávání a představení metodické koncepce „5 klíčových otázek“.