Týdny mediálního vzdělávání 2017

První ročník Týdnů mediálního vzdělávání nesl motto NA PRAVDĚ ZÁLEŽÍ. Chtěli jsme tím zdůraznit, že v době, která bývá označována jako „postfaktická“, a v situaci, kdy tradiční masová média ztrácejí váhu, kdy po internetu kolují statisíce „hoaxů“ a „fake news“ a každý den probíhá zápas mezi pravdou a lží, nesmíme na hledání pravdy rezignovat. Mezi fakty a dezinformacemi není často snadné rozlišovat, přesto se o to musíme snažit.

Týdny mediálního vzdělávání 2017 v číslech

  • Zapojilo se celkem 43 novinářů, 6 mediálních odborníků a 11 spolupracujících organizací
  • Přihlásilo se celkem 167 škol, z toho 19 % pražských a 81 % mimopražských
  • Z celkového počtu 38 % tvořily ZŠ, 34 % gymnázia a 28 % SOŠ a SOU
  • Celkem 85 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 15 % seminář se spolupracující organizací
  • Dokument Nic než lži zhlédlo 80 % škol
  • Celých 99 % přihlášených škol by se do projektu zapojilo znovu 
  • Přibližně 7500 žáků se dozvědělo více o světě médií

Týdny mediálního vzdělávání 2017 zahájila 22. května 2017 panelová diskuze s novináři.

Diskutovali Marek Wollner z Reportéři ČT, Sabina Slonková z Neovlivní.cz, Veronika Sedláčková z Českého rozhlasu, Robert Břešťan z HlídacíPes.org a Silvie Lauder z Respektu. Debatu vedl Jindřich Šídlo, šéfreportér webu Seznam Zprávy. 


Jaké materiály školy obdržely

Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů: 

DVD s filmem

Nic než lži (Tim White, Velká Británie, 2017, 26 min.). Film zkoumá fenomén falešných zpráv („fake news“) – jejich historii i současnou podobu. 

Publikace Na pravdě záleží

Tištěná příručka Na pravdě záleží určená vyučujícím obsahuje Analýzy mediálních sdělení podle metodické koncepce „5 klíčových otázek", tipy jak na internetu nenaletět a Mapu AV lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání. 

Speciál DEZINFORMACE časopisu Respekt

Speciální vydání 27 textů, které se věnují dezinformacím a fake news.

Výběr článků k aktuálním tématům

Zajímavé a aktuální články o proměnách médií a novinářské práce, o pozadí alternativních webů a dezinformačních kanálů na YouTube, o fenoménu falešných zpráv, nechybějí ukázky hoaxů.  

Plakáty s metodikou "5 klíčových otázek"

Pět otázek, které bychom si měli položit, když posuzujeme mediální sdělení. 

 

Kdo se účastnil ročníku 2017

Na debaty po celé republice vyjelo 49 novinářů a mediálních odborníků, jejichž podrobný seznam najdete zde.

Na tomto odkaze pak najdete seznam 11 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.

V roce 2017 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, ČTK, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Rádio Svobodná Evropa, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy 

Závěrečná zpráva Týdnů mediálního vzdělávání 2017 ke stažení

 

               Chci odebírat Bulletin

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.