3. Kouzelná moc titulku
Rolí titulků je přilákat čtenáře, jsou tedy výkladními skříněmi článků. Jejich podoba často rozhoduje o tom, zda si článek přečteme, či nikoliv. V této kapitole přibližujeme, jak vznikají.
Rolí titulků je přilákat čtenáře, jsou tedy výkladními skříněmi článků. Jejich podoba často rozhoduje o tom, zda si článek přečteme, či nikoliv. V této kapitole přibližujeme, jak vznikají.
Správný titulek by měl splňovat několik kritérií. V prvé řadě by měl být srozumitelný a výstižný, mělo by z něj být zřejmé, o čem článek bude, a měl by korespondovat s obsahem. Je jasné, že média nám chtějí podávat titulky co nejatraktivněji, aby nás zaujaly, neměly by ale sklouzávat ke lživým nebo zavádějícím tvrzením. Z formálního hlediska by titulek neměl být příliš dlouhý a měl by obsahovat sloveso.
Jak je vidět na příkladech z předchozí stránky, titulky pojednávající o jedné události se mohou velmi lišit. V čem mohou být rozdíly?
Tradiční seriózní média se od těch bulvárních či alternativních v práci s titulky liší. Seriózní média nevkládají do zpravodajských titulků názorové prvky, hlavním cílem jejich titulků je čtenáře informovat. Bulvární a alternativní média naopak v titulcích útočí na emoce a snaží se čtenáře šokovat, spíše je o něčem přesvědčit než informovat.
Novináři seriózních redakcí dodržují etický kodex. Kupříkladu v etickém kodexu Syndikátu novinářů stojí, že „novináři musí poskytovat pravdivé a nezkreslené informace“. To platí jak pro obsah sdělení, tak pro titulek. Ten by neměl slibovat nic, co není obsahem článku. Pro klamavé a zavádějící titulky na internetu, jejichž účelem je pouze zvýšit návštěvnost webu, se používá označení click-bait.
Pro posouzení důvěryhodnosti mediálních sdělení si odpovězte na otázky: KDO? CO? JAK? KOMU? PROČ? (Podrobněji v kapitole Metodická koncepce – 5 klíčových otázek.) Podívejte se, jak to funguje, na konkrétních příkladech analýz: www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/analyza.
Titulek: Šok! Rozdělení Československa je neplatné!
www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/analyza/fake-news
www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/medialni-lahudka/zprava-olaf
Žáci v aktivitě porovnávají, jak titulní stránky českých celostátních deníků informovaly o tom, k čemu došel Evropský úřad proti podvodům (OLAF) při šetření oprávněnosti dotací pro farmu Čapí hnízdo.
Unie vydavatelů (www.unievydavatelu.cz) – Sdružení podnikatelů a zaměstnavatelů v oboru vydávání periodického tisku a poskytování obsahů prostřednictvím internetu. Na webu jsou údaje o čtenosti jednotlivých titulů.
NetMonitor (www.netmonitor.cz) – Výzkumný projekt, který monitoruje návštěvnost internetu
a sociodemografický profil jeho návštěvníků. Na webu najdete údaje o sledovanosti jednotlivých webů.
MEDIAHUB (www.mediahub.cz) – Zpravodajský a publicistický web o médiích, marketingu, PR a moderních informačních technologiích.
Titulky 3, 4 a 6 vyšly na webech: 3. Parlamentní listy, 4. Aktuálně a 6. Česká televize.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.