DigiStories: Nela je videohra, díky které lze ve výuce otevřít téma kyberšikany interaktivní a poutavou formou. Hra realisticky ukazuje průběh kyberšikany, vtáhne účastníky do děje a žáci pochopí podobu i následky kyberšikany prostřednictvím vlastního prožitku.
Základní informace o výukové videohře DigiStories: Nela
Nela a Anežka jsou dlouholeté kamarádky. Chodí spolu do třídy, často se navštěvují a často spolu komunikují na sociálních sítích. Nela ráda natáčí videa a má již vybudovanou základnu sledujících. Na jedno takové natáčení si pozve i Anežku. Jak to dopadne? A jak se změní jejich vztah?
Ilustrativní příběh Nely poukazuje na fenomén dnešní doby – velká část života dětí se přesunula do online prostředí. Skryti za nicneříkajícími přezdívkami se mohou stát kýmkoliv, na sociálních sítích mohou ostatní neomezeně chválit i urážet. Napsat nenávistný či zesměšňující komentář může být pro někoho zábavné a uvolňující, jenže hranice mezi vtipem a kyberšikanou je tenká.
Hra je součástí audiovizuální lekce DigiStories: Nela a je vhodná pro žáky ve věku 11–15 let.
Hra není určena jako samostatný výukový materiál, proto je třeba v hodině pokračovat reflexí a následnou diskuzí. Všechny doporučené aktivity jsou k dispozici v lekci.
Při probírání lekce je vhodné přizvat do výuky školního psychologa/psycholožku. Může se stát, že se někteří žáci s podobným zážitkem jako ve hře setkali a hraní hry v nich může vyvolat nepříjemné vzpomínky či pocity.
Pracovat s hrou ve výuce mohou všichni uživatelé přihlášení na našem portále JSNS.CZ.
Kyberšikana
Termínem kyberšikana označujeme psychickou šikanu v digitálním prostředí, která má za následek ublížení, zesměšnění,
ztrapnění nebo jiné poškození oběti. Probíhá pomocí informačních a komunikačních technologií (např. pomocí mobilu nebo
sociálních sítí).
Kyberšikana je velice složité a závažné téma, které je obtížné vysvětlit formou standardní frontální výuky. Výuková videohra DigiStories: Nela se odehrává v chatu na sociální síti - v prostředí, které je žákům velmi blízké. Hra díky svému interaktivnímu a poutavému prostředí vtáhne žáky do děje a v roli hlavní hrdinky příběhu si tak mohou na vlastní kůži prožít, jaké je potýkat se s šikanou na internetu. Prožitkové aktivity tohoto typu mají dlouhodobý edukativní efekt a umožňují zažít situace v bezpečném prostředí.
Autoři hry
Videohru DigiStories: Nela připravil tým vzdělávacího programu JSNS ve spolupráci s oceňovaným herním studiem Charles Games.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.