4. díl: Soukromá média
Jaké existují v ČR největší mediální domy? Kdo je vlastní? Jaká média do nich patří? Těmto tématům se věnuje 4. díl rubriky Česká mediální krajina.
Jaké existují v ČR největší mediální domy? Kdo je vlastní? Jaká média do nich patří? Těmto tématům se věnuje 4. díl rubriky Česká mediální krajina.
Médiím veřejné služby jsme se věnovali podrobněji v 3. dílu rubriky ČMK.
O tom, jak fungovala tuzemská média za období komunismu a jak se proměnila těsně po sametové revoluci, jsme psali ve 2. dílu rubriky Česká mediální krajina (ČMK). V tomto díle ČMK, se zaměříme na to, jak jsou na tom tuzemská soukromá média nyní.
Provozování soukromých médií je odvětví podnikání, jehož primárním cílem je (mělo by být) vytvářet finanční zisk. Generovat zisk ale nemusí být hlavním nebo jediným cílem. Soukromá média mohou záměr vytvořit ekonomický zisk upozadit před cílem ovlivnit názory příjemců požadovaným směrem, mohou být také využívána (nebo zneužívána) k získání či posílení politické moci.
Většina velkých českých soukromých médií se značným mediálním zásahem (TV Nova, Blesk, MF DNES, regionální Deníky, Hospodářské noviny aj.) byla po sametové revoluce v rukou zahraničních vlastníků, které více než politická situace v ČR zajímalo, zda jimi založená média generují zisk. Technologická a ekonomická proměna médií (především pozvolný pád čtenosti tištěných periodik a ekonomická křehkost nových online médií) však mediální podnikání zkomplikovaly a učinily jej méně rentabilním. Logickým krokem byl prodej médií.
Dobré důvody k nákupu těchto médií naopak měli a mají nejbohatší domácí podnikatelé, kteří je v letech 2008-2019 odkoupili. Mediální domy, televizní a rozhlasové stanice primárně vlastní již nikoli proto, že by se jednalo o bezpečně ziskovou investici, ale proto, že vlastnictví médií chápou jako investici současně ekonomickou a politickou.
Hlavním zdrojem příjmů je reklama, vydavatelé a provozovatelé médií prodávají inzerentům pozornost svých čtenářů/diváků/posluchačů, čím více jich mají, tím vyšší cenu si za umístění reklamy mohou říci.
Pro komerční média je tedy typické, že se snaží vytvářet obsah, který bude:
Tyto principy mají za důsledek, že mediální obsah komerčních médií je v porovnání s tím, který produkují média veřejné služby, častěji povrchnější, nenáročnější, orientovaný na pobavení diváků (typicky různé soutěže a reality show) a nepůvodní – nenatáčí vlastní pořady, ale nakupují již hotové.
Komerční média si na rozdíl od veřejnoprávních médií mohou dovolit cílit svým obsahem jen na část publika, úžeji se profilovat. Deník Blesk cílí na jiné publikum než Hospodářské noviny, TV Barrandov přitahuje jiné publikum než týdeník Respekt, atd.
Grafika pochází z nové knihy Hlídacího Psa s názvem Šok! Hrůza! Média!, která mapuje moderní dějiny českých médií. Knihu je možné zakoupit v nakladatelství Albatros.
Mafru koupila v roce 2013 firma Agrofert založená a v té době řízená premiérem Andrejem Babišem. Premiér vložil kvůli zákonu o střetu zájmů začátkem roku 2017 akcie Agrofertu do svěřenských fondů. Podle Transparency International a auditů Evropské komise však Babiš nadále Agrofert ovládá.
příklady médií, která do této skupiny patří:
majoritní vlastníci: podnikatelé Daniel Křetínský (50 %) a Patrik Tkáč (40 %), vydavatelství získali v roce 2014.
příklady médií, která do této skupiny patří:
vlastník: v roce 2015 koupila vydavatelství kyperská investiční společnost Penta Investments, jejímž spolumajitelem je podnikatel Marek Dospiva.
příklady médií, která do této skupiny patří:
majoritní vlastník: podnikatel Zdeněk Porybný
Grafika pochází z nové knihy Hlídacího Psa s názvem Šok! Hrůza! Média!, která mapuje moderní dějiny českých médií. Knihu je možné zakoupit v nakladatelství Albatros.
Zdeněk Bakala koupil Economii koupil v roce 2008.
příklady médií, která do této skupiny patří:
majoritní vlastník: podnikatel Ivo Lukačovič, firmu založil v roce 1996.
příklady médií, která do této skupiny patří:
majoritní vlastník: Jaromír Soukup, firmu založil v roce 2000.
příklady médii, která do této skupiny patří:
majoritní vlastník: senátor Ivo Valenta, výrazným vlastníkem je od roku 2015.
vlastník: Independent Press a.s. – 66, 6 % (investoři jsou z okruhu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky) a slovenská společnost Denník N a. s. – 33,3 %)
Deník N je nejnovějším z představovaných médií, vznikl v roce 2018.
vlastník: podnikatel Ivan Zach – do června 2019 měl menšinový podíl, nyní je 100 % vlastníkem.
vlastník: podnikatel Petr Kellner, televizi koupil v říjnu 2019, o události jsme psali v listopadovém Bulletinu.
Česká mediální krajina: 1. díl | 2. díl | 3. díl | 4. díl | 5. díl
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.