Největší přání

  • Největší přání
  • Olga Špátová
  • Česká republika
  • 2012
  • 80 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. porovnat lidské hodnoty v demokratické společnosti i během socialismu
  2. diskutovat o povinnostech vyplývajících ze života v demokratické společnosti
  3. definovat různé rozměry lidských hodnot

Hrdinové dokumentárního filmu Olgy Špátové patří k první dospělé generaci, která se po pádu komunismu utvářela ve svobodné české společnosti. Mladé lidi zamýšlející se nad zdánlivě banální otázkou 'Jaké je tvoje největší přání?' natáčela režisérka ve školách, věznicích, na demonstracích, ve městě i na venkově. Svá srdce jí otevírají lidé z okraje společnosti i ambiciózní profesionálové, lidé zamilovaní nebo věřící. Kaleidoskopem příběhů, ve kterém nechybí okamžiky zrození ani umírání, prochází studenti z iniciativy Inventura demokracie, dvacetiletá vězenkyně Michaela odsouzená za vraždu, rodina Červeňákových z romské osady, těhotná kominice Martina, světově uznávaný dirigent Jakub Hrůša nebo zpěvačka Aneta Langerová. Životní hodnoty současníků jsou ve filmu porovnávány s hodnotami předlistopadových generací, které jsou tu přítomny v záběrech ze stejnojmenných dokumentů režisérčina otce, klasika českého dokumentu Jana Špáty z let 1964 a 1989. Ojedinělý dokumentaristický počin je vzkazem o naději a nadčasových kvalitách života.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Životní postoj

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:
  • umějí diskutovat na téma svoboda
  • si uvědomují výhody a povinnosti vyplývající ze svobody
  • dokážou pracovat metodou pětilístku

Smysl života

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • umějí pracovat s metodou kritického myšlení kostka
  • dokážou diskutovat o filozofických otázkách smyslu života
  • si uvědomují vlastní hodnoty

Výměna

Aktivita / 70 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • vědí, že přání a potřeby nejsou neměnné a že závisí na mnoha okolnostech a životní situaci
  • si uvědomují, jak ovlivňuje naše přání a potřeby politický systém

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • jak se utvářejí lidské hodnoty?
  • posun hodnot v naší společnosti od dob minulého režimu?

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Životní hodnoty adolescentů

Článek ze serveru Učitelské noviny o životních hodnotách adolescentů

Biografie a filmografie Jana Špáty

Stránka z portálu Doc Alliance Films věnovaná Janu Špátovi

Život za socialismu a dnes

Galerie ČT pražských míst před rokem 1989 a v současnosti

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.