Barmský VJ

  • Burma VJ: Reporter i et lukket land
  • Anders Østergaard
  • Norsko, Švédsko, Dánsko, Velká Británie
  • 2008
  • 55 min.
  • titulky
  • 16—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. mít povědomí o Barmě, její historii i současnosti
  2. vědět, co byla tzv. šafránová revoluce, a vnímat ji v souvislostech
  3. uvědomit si možnosti moderních AV technologií

Barmský aktivista vystupující pod pseudonymem Joshua tvoří spolu s dalšími novináři skupinu Democratic Voice of Burma. Jejím posláním je pořizovat video- a audiosvědectví z krutých zásahů vojenské junty proti civilnímu obyvatelstvu v Barmě. Cenné záznamy pak odesílá do svobodných západních médií, jejichž prostřednictvím se zbytek světa dozvídá o tom, co se ve skutečnosti v této zemi děje. Skupina zanícených poloprofesionálních reportérů, denně riskujících život, tak supluje demokratickou úlohu nezávislých médií, která v Barmě zatím nemají své místo. V září roku 2007 se Joshuovi a jeho kolegům podařilo natočit a sestříhat cenné záběry z tzv. šafránové revoluce – demonstrací, které rozpoutali buddhističtí mniši, k nimž se připojila velká část obyvatel Barmy nespokojených s politickou situací v zemi. Reportáže ukazující surové potlačení nenásilných protestů tehdy odvysílala asi všechna světová média. Dokument režiséra Anderse Østergaarda ukazuje, jak důležité místo mají v boji o svobodu nezávislá média.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Videožurnalismus

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • umějí uvést příklady amatérského využití médií a zhodnotit jeho přínos
  • mají základní poznatky o Barmě

Moje kampaň

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • umějí vytvořit rámcový návrh propagační kampaně
  • si uvědomují, jak lze pokrok v oblasti médií využít

Dovolená v Barmě

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • mají povědomí o Barmě, její historii i současnosti
  • umějí diskutovat o otázkách demokracie a svobody

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • historie a současná situace v Barmě
  • „šafránová revoluce”         
  • osobnost Aun Schan Su Ťij
  • Democratic Voice of Burma a videožurnalismus

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • psaní reportáže o politické situaci v Barmě
  • reflexe filmu metodou I.N.S.E.R.T.
  • uvědomění si rozdílu vnímání politické situace země z pohledu turisty a jejích obyvatel

Doprovodné a doporučené materiály

Barmské centrum Praha

Organizace usiluje o přechod Barmy k demokracii a dodržování lidských práv a posílení vztahů mezi ČR a Barmou.

Barmské projekty ČvT

Situace v Barmě a jak lze konkrétně pomoci? Co je hlavní náplní organizace Člověk v tísni při pomoci Barmě.

Noema: A Journey Into Rebel-Held Myanmar

Válka v Myanmaru: Cesta do povstalci ovládané země, kde vláda ztratila už přes polovinu území (Aj)

Fotograf Milan Jaroš v Barmě

Dokumentace života všedního dne

Fotogalerie z happeningů Člověka v tísni k narozeninám Su Ťij

Barmská opoziční politička, opakovaně držená v domácím vězení. Happening k oslavě jejích narozenin. 16.8.2010 a 19.8.2010

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.