Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Česká společnost má za sebou desítky let života v diktaturách, ale navzdory této zkušenosti jako by se z ní vytrácelo vědomí, že demokracie a svoboda není samozřejmost, že je třeba ji chránit. Právě proto vznikl v roce 2005 projekt Příběhy bezpráví, který žákům a studentům dobu nesvobody přibližuje.
Moderní československé dějiny byly poznamenány hned dvěma totalitními režimy. Období prvního z nich, nacismu, je popsáno ve všech učebnicích dějepisu. Téma genocidy, kterou nacisté za války promyšleně plánovali a uskutečňovali, je bohužel často vnímáno odosobněně jako statistika dat a počtů obětí. Filmy, které vám v lekcích k tématu 2. světové války a holocaustu nabízíme, zachycují příběhy konkrétních lidí, jejichž osudy nacismus zasáhl. Doprovodné aktivity vám pomohou vcítit se do prožitků konkrétních lidí a prostřednictvím doplňujících archivních materiálů pochopit toto tragické období v souvislostech.
Co se změnilo po nástupu Adolfa Hitlera v Německu a jaký to mělo vliv na dění v tehdejším Československu? Do jaké situace se dostali po okupaci Československa Židé? Které každodenní skutečnosti se začaly velice rychle proměňovat? Co bylo Židům zakazováno a proč? Jak takovou proměnu světa dospělých vnímaly děti?
Pavel Štingl / Česká republika / 2000 / 49 min.
Dokumentární film zprostředkovává životní příběh Evy Erbenové, ženy, jejíž osud tragicky poznamenal holocaust a která v dětství prošla Terezínem i vyhlazovacím táborem Osvětim-Birkenau. Snímek je působivým svědectvím o křehkosti lidského života i štěstí, které může znenadání přerušit rasová nenávist ústící v genocidu. Pro práci v hodině postačí využít projekci úvodní částí snímku (do času 13:41), abyste měli čas na návazné aktivity.
Aktivita: Můj příběh
Na základě filmu se žáci pokusí doplnit chybějící informace v textu „Můj příběh“, psaném očima hlavní hrdinky Evy. Druhou část textu dopíší vlastními slovy na základě vlastní představivosti. Poté doplněné pasáže konfrontují s reálným příběhem.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Lidský příběh: Rozšířené shrnutí příběhu Evy Erbenové
Historický pramen: Vybraná protižidovská opatření v protektorátu Čechy a Morava
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
Dokumentární film zprostředkovává životní příběh ženy, jejíž osud tragicky poznamenal holocaust a která v dětství prošla Terezínem i vyhlazovacím táborem Osvětim-Birkenau.
Z jakých důvodů odcházeli mladí muži po okupaci Československa za hranice vlasti? Jakým způsobem se mohli zapojit do boje proti nacistickému Německu? Co prožívali během vzdušných soubojů i ve chvílích odpočinku? Jak se odvíjely osudy těchto válečných hrdinů po skončení války a návratu do vlasti? Proč tito stateční muži tak vadili komunistům a z jakým represím byli za jejich režimu vystaveni?
Helena Třeštíková / Česká republika / 2003 / 56 min.
Za druhé světové války statečně bojovali za svou zemi. Komunistický režim je za to poté nekompromisně potrestal. Gen. František Peřina, prof. Jan Wiener a gen. František Fajtl patřili mezi řadu českých letců, kterým se po nacistické okupaci Československa podařilo odjet do Anglie, kde ve službách Britského královského letectva bojovali proti nacistům. Dokumentární snímek vzdává hold odvaze a hrdinství těchto mužů. Pro práci v hodině postačí využít projekci úvodní částí snímku (do času 18:23), abyste měli čas na návazné aktivity.
Aktivita: Dvojí pohled na české válečné letce
Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s tím, jaký osud potkal letce z druhé světové války v období komunismu. Na základě seznámení s dobovým tiskem se zamyslí nad proměnou postoje k našim válečným hrdinům v době komunismu.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Lidský příběh: Příběh letce RAF Josefa Brykse (shrnutí jeho životního příběhu)
Historický pramen: Dopis manželky Josefa Brykse generálnímu tajemníkovi KSČ Rudolfu Slánskému
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
Dokumentární snímek vzdává hold odvaze a hrdinství mužů, kterým se podařilo odjet do Anglie a ve službách Britského královského letectva bojovali proti nacistům.
Přemýšleli jste někdy o tom, proč se lidské rasy klasifikují a popisují vědeckými metodami? Jak se náhled na člověka proměnil v 19. století v důsledku aplikace Darwinových poznatků na lidskou společnost? Co tvrdili zastánci tehdy módní eugeniky a jak jejich pseudovědecké závěry později ovlivnily nacistickou praxi rasové hygieny? K jakým hrůzným důsledkům je dovedli nacisté během své plánované genocidní politiky vůči Židům, Romům, mentálně či fyzicky postiženým lidem? Jak se takovému zneužití lékařské vědy brání dnešní svět?
Pavel Štingl / Česká republika / 2013 / 76 min.
Když se lidstvo s rozšiřujícím se poznáním o původu člověka začalo zříkat boha, přišli vědci s novým termínem: eugenika. Tento směr měl zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. Nadšení zastánci věřili, že můžou spasit lidstvo a vylepšit svět. Nacisté dovedli eugeniku až k hrůzné dokonalosti. Pavědecké metody sloužily jejich nejvyššímu cíli: konečnému řešení. Horší jedinci byli „likvidováni“, sedmdesát milionů obyvatel východní Evropy bylo určeno pro otrocké práce, třicet procent německého národa bylo třeba vyčistit.
Aktivita: Pihatým vstup zakázán
Aktivita pracuje se 7. (případně i 8.) kapitolou filmu. Žáci nejprve sestaví vzhledové charakteristiky, které se vyskytují v jejich skupině, a poté pro vybrané charakteristiky vytvoří omezení. Aktivita se snaží vést žáky k poznání a toleranci odlišností. Vede je k pochopení možnosti zneužití výsledků vědeckých výzkumů a manipulace s nimi v dobách totalitních režimů.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Lidský příběh: Shrnutí životního příběhu Hedy Blochové
Historický pramen: Úmluva o lidských právech a biomedicíně
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
Eugenika měla zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. Nacisté dovedli eugeniku až k hrůzné dokonalosti.
Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.