Vzpomínáme: Svět dětí II.
Téma: normalizace, rodina
Dokumentární film mapuje svět dětství v komunistickém Československu v 70. a 80. letech minulého století. Pamětníci vzpomínají na hračky, které byly typické pro tehdejší dobu, na touhu po „angličákách”, nedostupnost jízdních kol, na nulový prostor pro individualitu, na svačiny ve škole. Doporučená aktivita, pracující s částí filmu, se zaměřuje na porovnání tehdy a teď a umožňuje dětem nahlédnout do světa jejich rodičů a prarodičů, když byli dětmi.
Doporučená aktivita před filmem:
Před zhlédnutím filmu děti odpoví na následující otázky:
Jaké máš tři nejoblíbenější hračky?
Jaká je tvá hračka snů, kterou jsi nikdy nedostal/a?
Co tě ve škole baví/bavilo?
Co tě ve škole nebaví/nebavilo?
Které jídlo ve školní jídelně ti nejvíc chutná?
Které jídlo ve školní jídelně ti moc nechutná?
Jak trávíš přestávky?
Jaké máš ve škole kromě učení povinnosti?
Odpovědi je nechte napsat na papír.
Následuje projekce filmu. Aktivita po filmu se vztahuje k části 1:15–7:35.
Přehrát film (19 min.)
Doporučená aktivita po filmu:
Vytvořte dětem na papír tabulku (nebo si ji mohou vytvořit samy), která bude mít tři sloupce:
Co jsem se dozvěděl/a z filmu?
Co jsem se dozvěděl/a od maminky/tatínka?
Co jsem se dozvěděl/a od babičky/dědečka?
Do řádků vepište stejné otázky, které jsou v aktivitě před zhlédnutím filmu.
Diskutujte s dětmi nad otázkami a nechte je odpovědi vepisovat do tabulky. Nejsou-li jejich prarodiče nablízku, mohou jim zavolat a položit otázky po telefonu. Pokud se stane, že někdo prarodiče nemá, mohou oslovit kohokoli jiného, kdo je jim blízký.
Povídejte si s dětmi o tom, jaké to bylo, když jste byli ve stejném věku jako ony. Následně mohou napsat krátký text na téma Srovnejte dobu, když byli rodiče/prarodiče ještě dětmi, se současností. Co se vám zdá lepší a co horší?
Pracovní listy:
Dědo, povídej – Dětem můžete dát k vypracování otázky v pracovním listu (na str. 3). Nemusíte jej tisknout, odpovědi mohou psát na papír nebo zaznamenat do dokumentu na počítači. Informace mohou hledat i na internetu. Dejte jim dostatečný čas a poté s nimi nad otázkami diskutujte.
Související aktivita:
Pokud jste se s dětmi dívali pouze na část filmu, která se vztahuje k doporučeným aktivitám (čas 1:15–7:35), můžete s dětmi zhlédnout film celý a povídat si o tom, co jim není na době před 40–50 lety jasné.
Zavřít