Proč zabili své sousedy
Téma: krizové oblasti, propaganda
Tematické okruhy: Mediální vzdělávání | Globální rozvojové vzdělávání
V roce 1994 propukl ve Rwandě občanský konflikt, jehož výsledkem bylo zavraždění osmi set tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se zde stal rozhlas. Podle svědků ve vysílání provládní soukromé rozhlasové stanice Milles Collines, ovládané extremisty z etnické skupiny Hutuů, často zaznívaly výzvy k zabíjení pomocí zemědělských nástrojů, nezřídka se ozývala i konkrétní jména. Odhalit viníky genocidy dostal za úkol mezinárodní tribunál v sousední Tanzanii. Ve vězení se ocitly statisíce Hutuů, kteří ve většině případů popírali jakoukoli vinu. Sedmnáctiletý François, který byl po třech letech věznění propuštěn na svobodu, se přiznal k vraždě čtyř dětí. Podle něj se rádio Milles Collines, přezdívané jako „rádio mas“, podílelo na provokaci k nenávisti a zabíjení značnou měrou. Lidé se při jeho poslechu začali stávat podezíravými a obviňovali své sousedy a příbuzné z nepřátelství. Dokument ukazuje, jak silné mohou být účinky médií, když dokážou v tak krátkém čase rozvrátit rodiny, vymazat léty prověřené vztahy a vzájemnou důvěru.
Doporučená aktivita před filmem:
Před promítáním filmu si žáci sepíšou několik základních bodů o tom, co vědí nebo zjistí o:
- historii konfliktu ve Rwandě,
- nacistických perzekucích židovského obyvatelstva během 2. světové války.
Informace si mohou dohledat na internetu.
Poté žáci napíšou několik tipů, kdo je mladík na obrázku, jak asi žije, co dělá či studuje, příp. jaké má problémy.
Přehrát film (49 min.)
Doporučená aktivita po filmu:
Po promítání je nutné provést důkladnou reflexi emocí, jelikož se jedná o silný film.
Využijeme metodu Pětilístek – žáci napíší básničku volným veršem v pěti řádcích podle následujících pokynů a zároveň tím vyjádří svoje emoce:
- řádek – jedno podstatné jméno (slovo, které se vztahuje k filmu)
- řádek – dvě přídavná jména, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku
- řádek – tři slovesa, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku
- řádek – věta o čtyřech slovech – myšlenka vztahující se k filmu
- řádek – jedno podstatné jméno – jakási tečka za celou myšlenkou
Následně žáci vyplní pracovní list: uvedou, jak se po projekci filmu změnil jejich pohled na mladíka z obrázku, Françoise, zamyslí se, kdo za vraždění nese největší podíl viny atd. Mohou si jej vytisknout nebo odpovědi zpracovat do již vytvořeného dokumentu.
V další části aktivity pracují studenti s materiálem 1 a 2, zaměřenými na represe namířené proti Tutsiům v době genocidy ve Rwandě a protižidovská nařízení v době 2. světové války. Podle vzoru si vytvoří tabulku a vždy do stejného řádku zapisují opatření, která jsou si svým charakterem podobná. Žáci zakroužkují ta opatření, která jsou si podobná nejvíce a následně odpovídají na otázky (odpovědi zapisují do tabulky):
- Jakou roli sehrála v obou případech masová média?
- Byli občané zmanipulováni vládní mocí?
- Jak se můžeme bránit manipulaci?
Poznámka: Doporučujeme aktivitu zadat ve třídě, kde jste se už situaci Židů během 2. světové války a holokaustu věnovali. Případně lze tuhle část aktivity vynechat a pracovat jen s pracovním listem.
TIP: Více o genocidě ve Rwandě a historii a současnosti Rwandy je v Otázkách a odpovědích k filmu.
Související aktivita:
Etnický konflikt (projekt) – Zadáme žákům k vypracování menší projekt zaměřený na vyhledávání a zpracovávání informací. Požádáme je, aby popřemýšleli a sepsali na papír nebo do dokumentu v počítači vše, co je napadne k tématu etnický konflikt.
Následně mají za úkol napsat vlastní definici etnického konfliktu. Informace si mohou dohledat na internetu nebo se doptat rodičů. Každý žák pak vyhledá informace o 2–3 etnických konfliktech na vybraném kontinentu (Evropa, Asie, Afrika, Severní a Jižní Amerika).
Mezi informacemi by neměly chybět následující údaje:
- Země
- Strany konfliktu
- Přibližná doba vzniku konfliktu
- Možná příčina konfliktu
- Zdroje, ze kterých studenti čerpali
Výstupy mohou žáci zpracovávat například v programu Microsoft PowerPoint, Prezi (po registraci je dostupná zkušební verze zadarmo) nebo jiném preferovaném programu.
Zavřít