1. Propaganda ve veřejném prostoru

  • Stavba Stalinova pomníku
  • Archiv České televize
  • Rusko
  • 1954
  • 1 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

Ulice běžného českého města vypadala před rokem 1989 – a především za normalizace, kdy už zemi desítky let „spravovala“ Komunistická strana Československa – zcela jinak než dnes: žádná barevnost fasád, soupeřící billboardy a rozzářené vývěsní štíty, ale zpravidla otřískané neopravené zašedlé baráky a v nich obchody s unifikovanými nápisy, výzdobou i zbožím. Státně-stranická komunistická ideologie byla všudypřítomná, nemělo být před ní úniku – a taky nebylo. Instituce, podniky i fabriky zdobily rudé hvězdy, srpy a kladiva, na zdech i věčných lešeních visely či povlávaly transparenty identického vzezření: šarlatové či karmínové pozadí, na něm žlutě vyvedené nápisy: „Se Sovětským svazem na věčné časy!“ – „Buduj socialismus – posílíš mír!“ – „Proletáři všech zemí, spojte se!“ – „Leninskou cestou k dalšímu rozvoji naší socialistické vlasti“.

Reportáž ze stavby pomníku v Praze na Letné. Ukázka z Československého filmového týdeníku použita z pořadu Odnes´to všechno čas? (1968)

Doporučený věk

14—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Komunistická propaganda

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Poručíme větru dešti

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • rozumějí manipulativnímu charakteru komunistické řeči
  • dokážou kriticky myslet a argumentovat

Ideologie mezi konzervami

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • dokážou interpretovat estetiku socialistické výlohy a rozumí jejím specifickým funkcím
  • umějí předložit vlastní hodnotící soudy

Fronta na maso

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • vědí, kdy a kde byl postaven Stalinův pomník a jakou roli hrál v komunistické propagandě
  • umějí vlastními slovy popsat osud pomníku a důvody, které vedly k jeho odstranění

Pořád tu s námi jsou

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • vědí, jakým směrem se orientovalo sochařské umění v době komunistické diktatury a proč
  • umějí vlastními slovy popsat, jak sochařská díla využívala komunistická propaganda

Propaganda v kostce

Obecná aktivita / 20 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • si uvědomují socialistickou realitu zbavenou roušky propagandy
  • znají konkrétní příklady, jak komunistická propaganda ovlivňovala všechny oblasti života

Propaganda ve veřejném prostoru

Informační texty / Adam Drda

Co to znamená, když se mluví o „všudypřítomnosti“ komunistické ideologie

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Stavba Stalinova pomníku

Fotografie zachycující vývoj stavebních prací v roce 1954

Odhalení sochy Klementa Gottwalda v Přerově

Odhalení sochy Klementa Gottwalda v Přerově

Položení věnců u sochy Klementa Gottwalda

Položení věnců u sochy Klementa Gottwalda

Socialistické výlohy

Fotografie československých výloh

Vetřelci a volavky

Dokumentace, popularizace a ochrana výtvarného umění ve veřejném prostoru z období Normalizace

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.